Ἐνιαύσιο 2005 - Πρόλογος

Το έτος 2005 υπήρξε χωρίς αμφιβολία κρίσιμο έτος από εκκλησιαστικής πλευράς, διότι παρατηρήθηκε μια διαπλοκή μεταξύ μερικών Κληρικών και μερικών Δικαστικών λειτουργών, φανερώθηκε κρίση στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων την οποία χρειάσθηκε να αντιμετωπίση η Σύνοδος των Προκαθημένων των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών που συγκλήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, καθώς επίσης παρατηρήθηκε και κρίση στην Εκκλησία της Ελλάδος. Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα όλα τα ΜΜΕ ασχολούνταν με τα θέματα αυτά και γίνονταν καθημερινώς πολλές και έντονες συζητήσεις.

Υπήρξε μεγάλη πρόκληση σε όλους μας και μέσα σε αυτήν την προοπτική δέχθηκα πολλές προτάσεις για να εκφράσω τις απόψεις μου για τα αναφυέντα θέματα. Έτσι, έγραψα μερικά άρθρα και σχόλια, απήντησα σε συγκεκριμένες ερωτήσεις δημοσιογράφων, και μερικές φορές συμμετείχα σε συζητήσεις στους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς. Βεβαίως, πρέπει να πω ότι ελάχιστες φορές ανταποκρίθηκα σε τέτοιες προσκλήσεις, ενώ καθημερινώς είχα πάμπολλες προτάσεις, γύρω στις 30-40, τις οποίες και δεν αποδεχόμουν.

Τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν η λεγόμενη «κάθαρση της Εκκλησίας», ο τρόπος επιλύσεως του προβλήματος στο Πατριαρχείο των Ιεροσολύμων και ο λεγόμενος «χωρισμός Εκκλησίας και Πολιτείας».

Παράλληλα ασχολήθηκα και με άλλα επίκαιρα θέματα, επειδή τις περισσότερες φορές πρέπει να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της μηνιαίας εφημερίδος που εκδίδει η Ιερά Μητρόπολή μας.

Πέρα από αυτά το έτος 2005 συμπλήρωσα μια δεκαετία Αρχιερατείας στην Ιερά Μητρόπολη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου και χρειάσθηκε να γράψω μερικά κείμενα. Βέβαια, εκδόθηκε ένα ιδιαίτερο βιβλίο στο οποίο γίνεται ευρύτερη αναφορά στο έργο της αρχιερατικής δεκαετίας, αλλά εδώ περιελήφθησαν τα κείμενα που έγραψα για το θέμα αυτό.

Όλα αυτά απετέλεσαν το υλικό από το οποίο απαρτίζεται το παρόν βιβλίο.

Όμως, το υλικό αυτό λόγω της πολυποικιλότητάς του έχει πολλές δυσχέρειες στην κατανομή του...

Σε όλα αυτά τα κείμενα, παρά την ποικιλία τους, υπάρχει μια κεντρική ιδέα, ότι η Εκκλησία είναι Σώμα Χριστού, αλλά ταυτοχρόνως τα μέλη της μπορεί να είναι και άρρωστα, αφού κάθε μέλος συνδέεται, κατά αναλογία και ποικίλους τρόπους, με την Εκκλησία. Έτσι, άλλοι είναι άγιοι, άλλοι φέρονται προς την αγιότητα και άλλοι είναι άρρωστοι, με την δυνατότητα να μετανοήσουν και να βαδίσουν τον δρόμο του αγιασμού. Έπειτα, η Εκκλησία, κατά τον λόγο του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, κλυδωνίζεται, αλλά δεν καταποντίζεται. Αυτή η διήκουσα έννοια θα φανή στα κείμενα του βιβλίου αυτού.

Συγχρόνως, ο αναγνώστης θα μπορέση να κρίνη τον βαθμό της νηφαλιότητος του συντάκτη των κειμένων αυτών, που ζούσε μέσα στην εκκλησιαστική δίνη, μέσα στην τρικυμία της θαλάσσης, κατά την οποία το πλοίο κλυδωνιζόταν και ήταν επόμενο οι επιβάτες, αν δεν καταποντίζονται, να ζαλίζονταν.

Πολλές φορές σε τέτοιες εκκλησιαστικές κρίσεις σκέπτομαι μια εικόνα. Μεταξύ των αγίων υπάρχει μια κατηγορία που λέγονται κατά Χριστόν σαλοί. Οι άνθρωποι που τους βλέπουν, συνήθως νομίζουν ότι είναι τρελλοί και τους ελεεινολογούν, τους περιφρονούν, τους περιπαίζουν, όμως αυτοί έχουν μέσα τους την ζωή του Θεού, την κοινωνία του Αγίου Πνεύματος. Με αυτήν την εικόνα πολλές φορές φαίνεται στα μάτια του κόσμου η Εκκλησία. Την θεωρούν ως σαλή, αλλ’ όμως αυτή συνδέεται με τον Χριστό που είναι η κεφαλή της και είναι αιωνία.

Στην πραγματικότητα, η εκκλησιαστική κρίση είναι επιφανειακή, ενώ στο βάθος υπάρχει μεγάλη γαλήνη. Και θα πρέπη να ευχηθούμε να ζούμε αυτήν την νηφαλιότητα και ηρεμία, να αποκτούμε αυτήν την ερμηνεία της αιωνίου ζωής. Μπορεί το σύστημα διοίκησης της Εκκλησίας σε μερικά σημεία να είναι αρρωστημένο, καθώς επίσης και μερικά μέλη της να είναι άρρωστα, αλλά η ζωή της Εκκλησίας που διοχετεύεται από τους κρουνούς των μυστηρίων στους ανθρώπους, εξαγιάζει αυτούς που θέλουν να αποκτήσουν ενότητα με τον Θεό. Νομίζω ότι αυτό θα φανή στις σελίδες του βιβλίου αυτού.

Η Εκκλησία είναι αγία, άμωμος, καθαρή. Αυτοί που έχουν ανάγκη καθάρσεως είναι τα άρρωστα μέλη της.

+ Ο Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος

  • Προβολές: 1304

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance