Skip to main content

Γεγονότα καὶ Σχόλια: Ζοφερή εικόνα για τα παιδιά - Βασικές θεραπευτικές αρχές

Ζοφερή εικόνα για τα παιδιά

Στην Καθημερινή της 13ης Ιανουαρίου 2008 παρουσιάσθηκαν τα αποτελέσματα μιας έρευνας που αφορά τα παιδιά στην Ελλάδα. Η εικόνα που δίνεται για την ελληνική πραγματικότητα μέσα από την έρευνα αυτή είναι ζοφερή. Μιλά με ποσοστά που δυσκολεύεται ο κοινός νους να πιστέψη. Το 18% των κοριτσιών και το 8% των αγοριών έχουν πέσει θύματα σεξουαλικής κακοποίησης. Το 14% των παιδιών από 13 έως 18 ετών δεν πηγαίνουν στο σχολείο. Το 20% των μαθητών εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Το 22,5% των μαθητών έχουν υποστεί κάποιας μορφής λεκτικού, σωματικού, σεξουαλικού, έμμεσου εκφοβισμού και βίας από συμμαθητές τους. Αυτά είναι κάποια από τα ποσοστά που παρουσιάζονται στην έρευνα.

Οι δημοσιογράφοι που παρουσιάζουν την έρευνα σημειώνουν, ότι ο άγραφος κανόνας της ελληνικής κοινωνίας «όλα για το παιδί» δοκιμάζεται σκληρά στην πράξη. Η Ελλάδα πίσω από τη βιτρίνα επιφυλάσσει στα παιδιά της μια πολύ πιο ζοφερή πραγματικότητα. Αυτή η ζοφερή πραγματικότητα δεν οφείλεται στην στέρηση υλικών αγαθών. Τα σύγχρονα παιδιά είναι κορεσμένα. Οι γονείς τους τα φορτώνουν πληθωρικά με παιχνίδια και κάθε υλικό αγαθό, ίσως για να έχουν την ψευδαίσθηση ότι ενδιαφέρονται γι’ αυτά, ενώ διαφορούν για την στενή προσωπική επαφή μαζί τους. Μια ψυχίατρος στην ανάλυση της έρευνας επισημαίνει: «γεμίζουμε τα παιδιά με καταναλωτικά αγαθά, αλλά όχι με επαφή, όχι με διάλογο, όχι με συναίσθημα». Τα παιδιά στην Ελλάδα «ζουν παιδικά χρόνια σφραγισμένα από βία και μοναξιά».

Βασικές θεραπευτικές αρχές

Οι διαπιστώσεις της έρευνας είναι πράγματι απογοητευτικές. Σε τέτοιες περιπτώσεις δημιουργούνται, δυστυχώς, φιλολογίες, χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο. Εντοπίζονται αίτια, γίνονται αιχμηρές κριτικές για την Πολιτεία και τους άλλους φορείς αγωγής και πλάθονται εκφράσεις που σκοτεινιάζουν ακόμη πιο πολύ τον ορίζοντα.

Τα πράγματα, όμως, παρά την τραγικότητά τους είναι στην βάση τους απλά. Ο άνθρωπος έχει την ελευθερία της επιλογής από την πρώτη στιγμή που καταλαβαίνει τον εαυτό του. Γι’ αυτό έχει ευθύνη για την εξέλιξη του εαυτού του.

Το περιβάλλον, όμως, επιδρά. Δίνει αφορμές. Δίνει πρότυπα. Επηρεάζει την ελευθερία μας στην θετική η την αρνητική κίνησή της. Γι’ αυτό χρειάζεται, πρώτιστα οι γονείς, να έχουν υπόψη τους την βασική ανάγκη του ανθρώπου. Ο άνθρωπος έχει ανάγκη από θεολογικό νόημα στη ζωή του. Έχει ανάγκη από Θεό που αγαπάει –ο οποίος, για εμάς τους Χριστιανούς, είναι αγάπη. Συνακόλουθα, έχει ανάγκη από την λογική λατρεία του Θεού, την οποία πρέπει να μαθαίνη από την στιγμή που αρχίζει να ψελλίζη τις πρώτες του λέξεις. Έχει, ακόμη, ανάγκη από πλαίσιο ζωής, πιο συγκεκριμένα από το πλαίσιο ζωής των ευαγγελικών εντολών, αλλά κι’ απ’ τον θεσμό της Εκκλησίας• από την κοινότητα που προσπαθεί εν Χριστώ να υπερβή την ιδιοτέλεια και κάθε χαμερπές πάθος.

Μπορεί αυτά ν’ ακούγονται θεωρητικά, αποτελούν, όμως, μερικές βασικές θεραπευτικές αρχές για την αντιμετώπιση της νοσηρότητας που διαπιστώνεται στην κοινωνία των ελληνοπαίδων.

π.Θ.Α.Β.

ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ

  • Προβολές: 2761