Skip to main content

Τό Άγιον Όρος

Τό Άγιον Όρος δέν ανεξαρτητοποιείται από τήν Εκκλησία. Δέν είναι ένας χώρος απομονωμένος από τήν Εκκλησία καί αυτονομημένος, αλλά είναι ο τρόπος ζωής τού ορθοδόξου Χριστιανού καί η έκφραση τής ευαγγελικής καί αγιοπνευματικής ζωής πού υπάρχει μέσα στήν Εκκλησία τού Χριστού. Ο άγιος Γρηγόριος στό έργο του «υπέρ τών ιερώς ησυχαζόντων», μιλώντας γιά τόν όσιο καί ομολογητή Νικηφόρο, ο οποίος ασκήθηκε στό Άγιον Όρος καί έδωσε τήν ορθόδοξη ομολογία καί γι' αυτό εξωρίσθηκε από τόν πρώτο Βασιλέα τού Οίκου τών Παλαιολόγων, γράφει χαρακτηριστικά: «βίον μέν αιρείται καί ακριβέστερον, δηλαδή τόν μονήρη, τόπον δέ πρός κατοικίαν τόν τής αγιωσύνης επώνυμον, εν μεθορίω κόσμου καί τών υπερκοσμίων (Άθως ούτός εστιν, η τής αρετής εστία) ενδιαιτάσθαι προθυμηθείς».

Στό χωρίο αυτό φαίνεται καθαρά η αντίληψη πού έχει ο άγιος Γρηγόριος γιά τό Άγιον Όρος. Είναι επώνυμο τής αγιωσύνης, είναι μεθόριον μεταξύ τού κόσμου καί τών υπερκοσμίων, είναι εστία τής αρετής. Επομένως βλέπουμε τό Άγιον Όρος ως εστία τής αρετής, ως τόν τόπον όπου βιώνεται καί εκφράζεται η ευαγγελική ζωή, πού είναι η ουσία τής Παραδόσεώς μας. Άν ο μοναχισμός, κατά τήν διδασκαλία τών αγίων Πατέρων, είναι η αποστολική καί η μαρτυρική ζωή, διότι σ' αυτόν διασώζεται όλη η αποστολική ζωή καί η μαρτυρία τών αγίων μαρτύρων, τότε μπορούμε νά καταλάβουμε ότι τό Άγιον Όρος είναι ο τόπος όπου βιώνεται αυτή η αποστολική ζωή.

… Τό Άγιον Όρος δέν είναι μόνον ένας χώρος, αλλά καί ένας τρόπος ζωής. Μέ αυτό τό πνεύμα μπορούμε νά χαρακτηρίσουμε τόν άγιο Γρηγόριο τόν Παλαμά αγιορείτη καί μέ αυτήν τήν ερμηνεία ισχυριζόμαστε ότι ο άγιος είναι εκφραστής τής ζωής τού Αγίου Όρους, καί γενικότερα τής Εκκλησίας.

(Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ιεροθέου, Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ως Αγιορείτης).

ΧΩΡΙΟ

  • Προβολές: 2720