Skip to main content

Θεολογικό Συνέδριο των Μεταπτυχιακών Φοιτητών: Χαιρετισμός του Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου

Χαιρετισμός του Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου

Ως Μητροπολίτης της ιστορικής αυτής Επισκοπής Ναυπάκτου, της οποίας οι Επίσκοποι συμμετείχαν και υπέγραψαν τα Πρακτικά των Γ καί Δ Οικουμενικών Συνόδων και άλλων σημαντικών Τοπικών Συνόδων, όπως της Συνόδου της Σαρδικής, αλλά και της Μητροπόλεως Ναυπάκτου που είχε 13 Επισκοπές και έφθανε μέχρι την Χιμάρα, και σήμερα της Μητροπόλεως Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου, χαιρετίζω την έναρξη του παρόντος Συνεδρίου σας.

Θεωρώ ιδιαίτερη τιμή που πραγματοποιείται στην πόλη μας το σημαντικό αυτό Συνέδριο με την βοήθεια του Γενικού Γραμματέως της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, του Νομάρχου Αιτωλοακαρνανίας και του Δημάρχου Ναυπάκτου που υιοθέτησαν την προσπάθεια αυτή. Και αυτό γιατί η όμορφη πόλη μας με την πλούσια ιστορική και πολιτισμική παράδοση θα εμπλουτισθή από τις θεολογικές σας εισηγήσεις και ενδεχομένως να σας εμπνεύση ακόμη περισσότερο.

Το γενικό θέμα του Συνεδρίου σας «Εκκλησία και Πολιτισμός» είναι πολύ σημαντικό.

Μιλώντας για πολιτισμό πρέπει να διακρίνουμε μεταξύ του πολιτισμού που προέρχεται από την λέξη civilization (λατ. civilita) και culture (λατ. cultura), που σημαίνει «φροντίδα για τις γεωργικές καλλιέργειες και την ανάπτυξη του πνεύματος και της αληθινής ευαισθησίας». Έτσι, «η κουλτούρα παραπέμπει στην ατομική πρόοδο και βελτίωση, ενώ ο πολιτισμός αναφέρεται στην συλλογική πρόοδο» (Νικόλαος Βερνίκος και Σοφία Δασκαλοπούλου, Πολυπολιτισμικότητα, εκδ. Κριτική, 1η έκδοση, Μάϊος 2002, Αθήνα, σελ. 21-23).

Η θεολογία ως εμπειρική γνώση του Θεού είναι ένα πνευματικό γεγονός, αποτέλεσμα της κοινωνίας ανθρώπου και Θεού εν τη αποκαλύψει, αλλά η θεολογία ως επιστήμη ερευνά και εξετάζει τις συμβολικές και ιστορικές γλώσσες της θεολογίας με την οποία η Εκκλησία ομιλεί σε κάθε άνθρωπο της εποχής του. Έτσι, ούτε η εμπειρική θεολογία παραθεωρείται από την επιστήμη της θεολογίας, ούτε και η επιστήμη της θεολογίας υποτιμάται από την εμπειρική θεολογία.

Είναι επόμενο ότι μέσα στην προοπτική αυτή εξετάζεται και ο εκκλησιαστικός πολιτισμός, δηλαδή οι εκκλησιαστικές τέχνες και παραδόσεις της συμβολικής γλώσσας της αποκαλυπτικής θεολογίας, το ιστορικό σώμα της Εκκλησίας. Ούτε ταυτιζόμαστε με το σύμβολο και τις εκκλησιαστικές τέχνες, παραθεωρώντας την αποκάλυψη, ούτε αναφερόμαστε μόνον στην υπερβατική θεολογική γνώση, αρνούμενοι την γλώσσα των συμβόλων.

Βεβαίως, όπως κάθε πολιτισμός, έτσι και ο εκκλησιαστικός πολιτισμός διακρίνεται από το φαινόμενο και τους κινδύνους της «πολιτισμικής πρόσκτησης», της «αφομοίωσης» και της «αφαίρεσης πολιτισμού» (ενθ. ανωτ. σελ. 29). Οι εκασταχού κοινότητες προσλαμβάνουν σχήματα του περιβάλλοντος, αφομοιώνουν διάφορες περιβαλλοντολογικές παραδόσεις, αλλά και εκκοσμικεύονται. Αυτή η μελέτη στην έρευνα της θεολογίας, όπως πιστεύω, θα φανή από το Συνέδριό σας.

Εύχομαι καλή επιτυχία και σας διαβεβαιώνω ότι θα κάνουμε ο,τι είναι δυνατόν για να είναι ευχάριστη η παραμονή σας στην πόλη της Ναυπάκτου και την Μητρόπολή μας.–

  • Προβολές: 2649