Skip to main content

Κύριο θέμα: Στὸ Ἰάσιο τῆς Ρουμανίας μὲ τὸ λείψανο τοῦ ἁγίου Πολυκάρπου καὶ τὴν διδασκαλία τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη

Μητροπολίτου Ναυπάκτου & Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱεροθέου

(Βίντεο ἀπὸ τὴν ἐπίσκεψη: Sosirea moaștelor Sf. Mc. Policarp și Pelerinajul "Calea Sfinților")


Στό Ιάσιο τής Ρουμανίας  μέ τό λείψανο τού αγίου Πολυκάρπου καί τήν διδασκαλία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη,

Ἡ πρόσκληση τοῦ Μητροπολίτου Μολδαβίας καὶ Μπουκοβίνας, τοῦ Πατριαρχείου Ρουμανίας, κ. Θεοφάνους νὰ μεταφέρω τὰ ἱερὰ λείψανα τοῦ ἁγίου Πολυκάρπου, ποὺ φυλάσσονται στὴν Ἱερὰ Μονὴ Κοιμήσεως Θεοτόκου Ἀμπελακιωτίσσης, στὸ Ἰάσιο τῆς Ρουμανίας, κατὰ τὴν μεγάλη τοπικὴ ἑορτὴ τῆς ἁγίας Παρασκευῆς τῆς Ἐπιβατινὴς μοῦ ἔδωσε τὴν εὐκαρία νὰ ἐπισκεφθῶ γιὰ τρίτη φορὰ τὴν Ἱερὰ αὐτὴ Μητρόπολη καὶ συγκεκριμένα τὴν πόλη τοῦ Ἰασίου. Ἡ πρώτη φορὰ ἦταν τὸ 2003, ὅταν συνόδευσα τὸν μακαριστὸ Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν καὶ Πάσης Ἑλλάδος κυρὸ Χριστόδουλο στὴν εἰρηνική του ἐπίσκεψη, ὅταν Μητροπολίτης Μολδαβίας ἦταν ὁ νὺν Πατριάρχης Δανιήλ. Ἡ δεύτερη ἦταν πέρυσι (2010), ὅταν μὲ ὁμάδα προσκυνητῶν θέλησα νὰ γνωρίσω τὰ Μοναστήρια στὰ ὁποία ἔζησε ὁ ὅσιος Παΐσιος Βελιτσκόφσκι, ὁ μεγάλος αὐτὸς Οὐκρανὸς ἡσυχαστής. Καὶ ἡ τρίτη φορὰ ἦταν φέτος, στὴν ἑορτὴ τῆς ἁγίας Παρασκευῆς τῆς Ἐπιβατινῆς.

Ἡ ἐπίσκεψη αὐτὴ μοῦ ἔδωσε τὴν δυνατότητα νὰ δῶ περισσότερο τὴν καρδιὰ τῶν Ρουμάνων ὀρθοδόξων Χριστιανῶν, τὴν ἀγάπη τους στὴν Ἐκκλησία, στὴν ἁγία Παρασκευὴ καὶ στὸν Ἐπίσκοπό τους. Ἡ πανήγυρη τῆς ἁγίας Παρασκευῆς τῆς Ἐπιβατινὴς εἶναι ἡ μεγαλύτερη ἑορτὴ τῆς Ρουμανίας καὶ χιλιάδες προσκυνητὲς ἐπισκέπτονται τὸ Ἰάσιο γιὰ νὰ προσκυνήσουν τὸ ἱερὸ λείψανό της. Μὲ διαβεβαίωσαν ὅτι περίπου ἕνα ἑκατομμύριο Χριστιανοὶ ἀσπάζονται τὸ ἱερὸ λείψανο τῆς ἁγίας Παρασκευῆς τὴν περίοδο τῶν λατρευτικῶν ἐκδηλώσεων. Πρόκειται γιὰ μιὰ πανήγυρη ποὺ κινητοποιεῖ ὅλη τὴν πόλη. Ὁ Δῆμος ἀναλαμβάνει τὴν φιλοξενία πολλῶν προσκυνητῶν, καθὼς ἐπίσης καὶ Χριστιανοὶ τῆς πόλεως φιλοξενοῦν ἄλλους προσκυνητὲς ἢ τοὐλάχιστον προσφέρουν βοήθεια γιὰ νὰ κάνουν εὐχάριστη τὴν παραμονή τους στὴν πόλη. Ἔτσι ἀναπτύσσονται φιλίες μεταξὺ τῶν προσκυνητῶν ποὺ κρατοῦν χρόνια.

Ἡ ἁγία Παρασκευὴ γεννήθηκε στοὺς Ἐπιβάτες τῆς Θράκης, ὑπῆρξε μεγάλη ἀσκήτρια ζῶντας μὲ τὴν ἡσυχαστικὴ παράδοση, προσευχὴ καὶ δάκρυα, καὶ μὲ μεγάλη ἀγάπη στὸν Θεὸ καὶ τοὺς ἀνθρώπους. Τὸ λείψανό της βρέθηκε κατὰ καιροὺς στὸ Τύρνοβο Βουλγαρίας, στὸ Βελιγράδι τῆς Σερβίας, στὴν Κωνσταντινούπολη καὶ τελικὰ στὸ Ἰάσιο, γι' αὐτὸ καὶ ὅπως λένε εἶναι μιὰ ἁγία ποὺ ἑνώνει ὅλα τὰ Βαλκάνια. Κοιμήθηκε στὶς ἀρχὲς 11ου μ.Χ. αἰῶνα, σὲ ἡλικία μόλις 27 ἐτῶν, καὶ ἑορτάζει κάθε χρόνο στὶς 14 Ὀκτωβρίου. Κατὰ τὶς ἑορταστικὲς ἐκδηλώσεις καλοῦνται ἀρχιερεῖς ἀπὸ ὅλες τὶς χῶρες τῶν Βαλκανίων καὶ μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ ἐκφράζεται καὶ ἡ ἑνότητα τῶν ὀρθοδόξων Χριστιανῶν τῆς περιοχῆς.

Στό Ιάσιο τής Ρουμανίας  μέ τό λείψανο τού αγίου Πολυκάρπου καί τήν διδασκαλία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη

Κάθε χρόνο κατὰ τὴν ἑορτὴ τῆς ἁγίας Παρασκευῆς μεταφέρονται τιμητικὰ καὶ λείψανα ἑνὸς ἄλλου ἁγίου. Ὁπότε φέτος, μετὰ ἀπὸ πρόσκληση τοῦ Σέβ. Μητροπολίτου Μολδαβίας κ. Θεοφάνους, μετέφερα στὸ Ἰάσιο τὸ δεξὶ χέρι τοῦ ἁγίου Ἱερομάρτυρος Πολυκάρπου Ἐπισκόπου Σμύρνης, ἑνὸς μεγάλου ἀποστολικοῦ Πατέρα τῆς πρώτης Ἐκκλησίας, ὁ ὁποῖος ἐθεωρεῖτο διδάσκαλος ὅλης τῆς Ἀσίας καὶ μαρτύρησε γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ. Τὸ λείψανο τῆς δεξιᾶς χειρός του διασώζεται στὴν Ἱερὰ Μονὴ Κοιμήσεως Θεοτόκου Ἀμπελακιωτίσσης.

Ἔτσι, μὲ τὴν συνοδεία τοῦ Ἡγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἀρχιμ. π. Πολυκάρπου καὶ τοῦ Ἱεροκήρυκος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἀρχιμ. π. Καλλινίκου ἐπισκεφθήκαμε τὸ Ἰάσιο τῆς Ρουμανίας, ὕστερα ἀπὸ τὶς σχετικὲς διαδικασίες. Χάρη τῆς ἐνημερώσεως τῶν ἀναγνωστῶν τῆς ἐφημερίδος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, θὰ ἐκθέσω μερικὲς ἐντυπώσεις μου ἀπὸ τὴν τριήμερη ἐπίσκεψή μου στὸ Ἰάσιο, ἐπικεντρώνοντας τὴν προσοχὴ σὲ μερικοὺς σταθμούς.

1. Στὸ ἀεροπλάνο καὶ τὸ ἀεροδρόμιο Βουκουρεστίου

Οἱ τηλεοράσεις τῆς Ρουμανίας, κρατικὴ καὶ ἐκκλησιαστική, τοῦ Πατριαρχείου, καθὼς ἐπίσης καὶ τὰ Ραδιόφωνα, εἶχαν ἀναγγείλει τὸν ἐρχομὸ τοῦ ἱεροῦ λειψάνου τοῦ ἁγίου Πολυκάρπου, παρουσιάζοντας συγχρόνως καὶ τὸν βίο καὶ τὸ μαρτύριό του. Αὐτὸ συνετέλεσε στὸ νὰ γίνη γνωστὴ ἡ ἐπίσκεψή μας ἀπὸ τὴν πρώτη στιγμή, πρᾶγμα τὸ ὁποῖο δημιούργησε ἔκπληξη σὲ μᾶς.

Στό Ιάσιο τής Ρουμανίας  μέ τό λείψανο τού αγίου Πολυκάρπου καί τήν διδασκαλία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη

Στὸ ἀεροπλάνο τῶν ρουμανικῶν ἀερογραμμῶν διακρίναμε τὸν σεβασμὸ τοῦ προσωπικοῦ πρὸς τὸ ἱερὸ λείψανο. Ὁ πιλότος καὶ οἱ ἀεροσυνοδοὶ μᾶς παρακάλεσαν νὰ ἀνοίξουμε τὸ ἱερὸ λείψανο γιὰ νὰ τὸ προσκυνήσουν. Εἰσῆλθα στὸ πιλοτήριο τὸ ὁποῖο εὐλόγησα μὲ τὸ ἱερὸ λείψανο, ὅπως καὶ τὴν χώρα τῆς Ρουμανίας πάνω ἀπὸ τὴν ὁποία πετούσαμε ἐκείνη τὴν ὥρα. Ὁ κυβερνήτης καὶ ὁ συγκυβερνήτης τὸ ἀσπάσθηκαν μὲ πολλὴ εὐλάβεια, ἔθεσαν στὸ ἱερὸ λείψανο διάφορα προσωπικά τους ἀντικείμενα γιὰ νὰ εὐλογηθοῦν. Τὸ ἴδιο ἔκαναν καὶ οἱ ἀεροσυνοδοί.

Στὸ ἀεροδρόμιο τοῦ Βουκουρεστίου, ὅπου κάναμε μιὰ στάση, μᾶς περίμενε μιὰ μεγαλύτερη ἔκπληξη. Στὸν χῶρο τοῦ ἀεροδρομίου λειτουργεῖ ὀρθόδοξος ἱερὸς Ναός, πολὺ καλὰ εὐπρεπισμένος, ὅπου γίνονται θεῖες Λειτουργίες καὶ ἱερὲς Ἀκολουθίες ἀπὸ Ἱερέα ποὺ εἶναι ἐπιτετραμμένος γιὰ τὸ ἔργο αὐτό. Μᾶς ἀνέμενε, λοιπόν, ὁ Ἱερεὺς τοῦ ἀεροδρομίου, μαζὶ μὲ Ἱερέα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μολδαβίας, ὁ ὁποῖος καὶ θὰ μᾶς συνόδευε μέχρι τὸ Ἰάσιο, καὶ μᾶς ὁδήγησαν στὸν Ἱερὸ Ναό. Καθ' ὁδὸν οἱ ὑπάλληλοι καὶ οἱ ἐργαζόμενοι μὲ πολλὴ εὐλάβεια προσκυνοῦσαν τὸ ἱερὸ λείψανο. Στὶς λίγες ὧρες ποὺ θὰ παραμέναμε ἐκεῖ ἔγιναν δεήσεις στὸν Ἱερὸ Ναὸ καὶ τὸ ἀσπάστηκαν σχεδὸν ὅλο τὸ προσωπικὸ τοῦ ἀεροδρομίου καθὼς καὶ ἄλλοι περαστικοὶ ταξιδιῶτες, ποὺ ἀνέρχονταν περίπου στοὺς πεντακόσιους (500), σύμφωνα μὲ τὸν ὑπολογισμὸ τοῦ Ἐφημερίου τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ. Κατὰ τὴν παραμονὴ στὸ ἀεροδρόμιο δόθηκε ἡ δυνατότητα νὰ παρουσιάσουμε τὸν βίο καὶ τὸ μαρτύριο τοῦ ἁγίου Πολυκάρπου στοὺς προσκυνητές.

Πολλοὶ ἀπὸ τοὺς παρευρισκομένους, τοὺς ὁποίους γνώριζα ἀπὸ ἄλλες ἐπισκέψεις μου στὴν Ρουμανία ἢ καὶ δικές τους ἐπισκέψεις στὴν Ναύπακτο, ζήτησαν ἰδιαίτερη συνάντηση γιὰ νὰ ρωτήσουν διάφορα θέματα πνευματικῆς ζωῆς. Κοντὰ στὸ ἀεροδρόμιο, σὲ φιλόξενο φιλικὸ σπίτι, ἔγινε μιὰ συνάντηση περίπου δύο ὡρῶν, κατὰ τὴν ὁποία τέθησαν διάφορα ἐρωτήματα καὶ ἐδόθησαν σχετικὲς ἀπαντήσεις. Διέκρινε κανεὶς τὴν ἀγάπη τῶν ἀνθρώπων αὐτῶν γιὰ τὴν Ἐκκλησία, τοὺς ἁγίους, ἀλλὰ κυρίως γιὰ τὸ πῶς θὰ τηροῦμε τὴν διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ στὴν καθημερινή μας ζωή.

2. «Ὁδὸς τῶν ἁγίων»

Ὅταν τὸ ἀεροπλάνο προσγειώθηκε στὸ Ἰάσιο τῆς Ρουμανίας μᾶς περίμενε καὶ μιὰ ἄλλη ἔκπληξη. Μέσα στὸ κρύο καὶ τὴν βροχὴ μᾶς περίμενε ὁ Μητροπολίτης Μολδαβίας κ. Θεοφάνης, περιστοιχισμένος ἀπὸ ἄλλους Ἐπισκόπους καὶ Κληρικοὺς καὶ χορὸ ἱεροψαλτῶν, μαζὶ μὲ τὶς ἀρχὲς τῆς πόλεως καὶ λαϊκούς. Νέοι καὶ νέες ντυμένοι παραδοσιακὰ κρατοῦσαν συμβολικὰ κεράσματα –ψωμὶ καὶ ἁλάτι– γιὰ τὴν ἐπίσημη κατὰ τὸ ἔθιμο προϋπάντηση. Τὸ συγκινητικὸ ἦταν ὅτι ἐξέφραζαν τὸν σεβασμό τους παρὰ τὶς δύσκολες καιρικὲς συνθῆκες.

Στό Ιάσιο τής Ρουμανίας  μέ τό λείψανο τού αγίου Πολυκάρπου καί τήν διδασκαλία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη. «Οδός τών αγίων»

Στήν συνέχεια μέ τήν συνοδεία τών Κληρικών, τών λαϊκών καί τών Αρχών τής πόλεως, κατευθυνθήκαμε στόν Καθεδρικό Ναό τής πόλεως, όπου εν πομπή, μέσω Ιερέων, πού ήσαν ενδεδυμένοι μέ τά ιερά άμφια καί κρατούσαν αναμμένες λαμπάδες, καί πολλών προσκυνητών, εναποθέσαμε τό ιερό λείψανο τού αγίου Πολυκάρπου δίπλα στό ιερό σκήνωμα τής αγίας Παρασκευής, σέ ειδική εξέδρα εκτός τού Ιερού Ναού. Η έκπληξη ήταν ότι είχαν αγιογραφήσει εικόνες τού αγίου Πολυκάρπου καί τής αγίας Παρασκευής καί είχαν κεντήσει εικόνες τών δύο αυτών αγίων. Οι Ιερείς, οι ψάλτες καί ο κόσμος έψαλαν τά απολυτίκιά τους. Σέ λίγο άρχισε η βραδινή λιτανεία, τήν οποία ονομάζουν «οδό τών αγίων». Πρόκειται γιά μιά συνήθεια νά συναντώνται δύο άγιοι καί νά γίνεται λιτάνευσή τους στήν πόλη, η οποία κρατάει περίπου δύο ώρες.

Η λιτανεία αυτή διαφέρει από τίς λιτανείες, πού γίνονται στόν χώρο τόν δικό μας. Δέν υπάρχουν μουσικές μπάντες ούτε στρατιωτικά αγήματα, αλλά προηγούνται καί έπονται τών ιερών λειψάνων Κλήρος καί λαός. Πάνω από εκατό Ιερείς ενδεδυμένοι ομοιόμορφα άμφια καί κρατώντας αναμμένες λαμπάδες, οι Ιερείς πού κρατούσαν στούς ώμους τους τά άγια λείψανα τής αγίας Παρασκευής καί τού αγίου Πολυκάρπου, πολλοί διάκονοι, δεκάδες ιερόπαιδες μέ λαμπάδες, εξαπτέρυγα, λάβαρα καί μεγάλα θυμιατά. Μιά πολυπληθής χορωδία νέων έψαλαν, καί μαζί τους όλος ο λαός, τά τροπάρια τών αγίων σέ βυζαντινή μελωδία. Κάπου κάπου έψαλαν καί στά ελληνικά, όπως τό «Σώσον Κύριε τόν λαόν σου», τό «τρισάγιο» κλπ. Ήταν χιλιάδες λαού στήν λιτανεία καί συμμετείχαν μέ πολλή ευλάβεια καί σεβασμό καί ψάλλοντας μαζί μέ τούς ιεροψάλτες, παρά τίς άσχημες καιρικές συνθήκες καί τό κρύο.

Στό Ιάσιο τής Ρουμανίας  μέ τό λείψανο τού αγίου Πολυκάρπου καί τήν διδασκαλία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη. «Οδός τών αγίων»

Μετὰ τὴν λιτανεία συνεχίσθηκε ὁ ἀσπασμὸς ἀπὸ τὸν λαὸ τῶν ἱερῶν λειψάνων. Ὅπως ἀνέφερα πιὸ πάνω, κατὰ τοὺς ὑπολογισμοὺς τῶν ἁρμοδίων προσεκύνησαν τὰ ἱερὰ λείψανα ἕνα ἑκατομμύριο περίπου πιστοί. Ἡ τοπικὴ ἐφημερίδα ἔγραψε ὅτι οἱ προσκυνητὲς ποὺ περίμεναν μὲ ὑπομονὴ νὰ προσκυνήσουν καταλάμβαναν στὸ πλάτος τοῦ πεζοδρομίου μιὰ γραμμὴ τριῶν χιλιομέτρων. Μάλιστα δὲ μιὰ ἠθοποιὸς ἀνέφερε ὅτι στὸ παρελθὸν χρειάσθηκε τριανταδύο (32) ὧρες γιὰ νὰ φθάση στὴν λάρνακα καὶ νὰ ἀσπασθῇ τὸ ἱερὸ λείψανο. Ἴσως νὰ μοῦ φαινόταν ἀπίστευτη αὐτὴ ἡ πληροφορία, ἂν δὲν τὸ διεπίστωνα προσωπικά. Γιατί, τὴν ἡμέρα ποὺ ἀποχωρούσαμε ἀπὸ τὸ Ἰάσιο, στὶς 5 τὸ πρωΐ, μέσα στὸ κρύο, εἴδαμε μὲ τὰ μάτια μᾶς τοὺς προσκυνητὲς νὰ ἐπεκτείνωνται, ἀπὸ πεζοδρόμιο σὲ πεζοδρόμιο, καὶ ἀπὸ τετράγωνο σὲ τετράγωνο, σὲ μιὰ σειρὰ περίπου δύο χιλιομέτρων. Εἶδα νὰ τοὺς παραστέκωνται ἐθελοντὲς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, ἀσθενοφόρα, ἄνθρωποι ἕτοιμοι νὰ τοὺς προσφέρουν νερὸ καὶ φαγητὸ καὶ ὅ,τι ἄλλο χρειάζονταν. Τὴν τάξη ἐπέβλεπαν ἀστυνομικοί. Εἶναι ἕνα φαινόμενο τὸ ὁποῖο δὲν συναντᾶμε εὔκολα καὶ σὲ τέτοια ἔκταση στὸν χῶρο μας.

3. Ἑορταστικὲς ἐκδηλώσεις

Ἡ Ἱερὰ Μητρόπολη Μολδαβίας μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς ἑορτῆς τῆς ἁγίας Παρασκευῆς προγραμματίζει διάφορες ἐκδηλώσεις, προκειμένου οἱ προσκυνητὲς νὰ ὠφελοῦνται καὶ γενικότερα νὰ γίνεται τὸ ποιμαντικὸ ἔργο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως κατὰ τὸν καλύτερο τρόπο. Ἐφέτος εἶχαν προγραμματισθῇ, μεταξὺ τῶν ἄλλων, τρεὶς σημαντικὲς ἐκδηλώσεις.

Ἡ πρώτη ἦταν τὰ ἐγκαίνια τῆς ἔκθεσης στὸ Μουσεῖο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν (στὸ Ναὸ ποὺ κηρύχθηκε ἡ Ἑλληνικὴ Ἐπανάσταση τὸ 1821 ἀπὸ τὸν Ἀλέξανδρο Ὑψηλάντη), στὴν ὁποία παρουσιάσθηκαν παλαιὰ συναξάρια, λειτουργικὰ βιβλία, εἰκόνες καὶ ἐκδόσεις βιβλίων μὲ θέμα τὴν ἁγία Παρασκευὴ τὴν Ἐπιβατινή. Ἔγινε παρουσίαση ἑνὸς προσφάτως ἐκδοθέντος βιβλίου, στὸ ὁποῖο ἐκτίθενται τὰ θαύματα ποὺ ἐπιτελεῖ ἡ ἁγία Παρασκευὴ καὶ ἀπαγγέλθηκε ἀπὸ γνωστὴ ἠθοποιό, παρουσιάστρια τῆς χώρας, ἕνα ποίημα-προσευχὴ πρὸς τὴν Ἁγία, ποὺ εἶχε συνθέσει μιὰ μοναχή.

Στό Ιάσιο τής Ρουμανίας  μέ τό λείψανο τού αγίου Πολυκάρπου καί τήν διδασκαλία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη.  Ἡ δεύτερη, ἦταν τὰ ἐγκαίνια τῆς ἐπεκτάσεως τοῦ βιβλιοπωλείου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως γιὰ τὴν διάθεση ἐκκλησιαστικῶν ἀντικειμένων. Πρόκειται γιὰ ἕνα σύγχρονο καλαίσθητο βιβλιοπωλεῖο, ποὺ ἐξυπηρετεῖ τὶς ἐκκλησιαστικὲς ἀνάγκες τῆς περιοχῆς. Ἡ Ἱερὰ Μητρόπολη διαθέτει ἐκδοτικὸ οἶκο ἀπὸ τὸν ὁποῖον κυκλοφοροῦν βιβλία θεολογικοῦ, ἐκκλησιαστικοῦ καὶ πνευματικοῦ περιεχομένου γιὰ τὴν πνευματικὴ τροφοδότηση τόσο τῶν Χριστιανῶν τῆς Μητροπόλεως, ὅσο καὶ ὅλης τῆς Ρουμανίας. Σὲ εἰδικὴ προθήκη ἦταν τοποθετημένα καὶ δικά μου βιβλία, ἀφοῦ μέχρι σήμερα ἔχουν μεταφρασθῇ δεκατέσσερα (14) βιβλία μου στὴν ρουμανικὴ γλῶσσα.

Ἡ τρίτη ἐκδήλωση ἦταν τὰ ἐγκαίνια ἑνὸς νέου ὀρόφου τοῦ Νοσοκομείου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Πρὶν μερικὰ χρόνια εἶχε ἀρχίσει ἡ λειτουργία τοῦ Διαγνωστικοῦ Κέντρου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως ἀπὸ τὸν τότε Μητροπολίτη Μολδαβίας καὶ νὺν Πατριάρχη κ. Δανιήλ, τὸ ὁποῖο ἐπεκτάθηκε σὲ Νοσοκομεῖο μὲ πολλὲς κλινικὲς μὲ ὅλες τὶς εἰδικότητες καὶ μὲ δύο χειρουργεῖα, μὲ τὴν μέριμνα τοῦ νὺν Μητροπολίτου Θεοφάνους. Ἀπ' ὅ,τι ἔλεγαν οἱ ὑπεύθυνοι, τὸ Νοσοκομεῖο αὐτὸ διαθέτει πλέον 120 κλῖνες γιὰ ἀρρώστους. Εἶναι μιὰ σημαντικὴ προσφορὰ τῆς Ἐκκλησίας στὸν λαό της.

Στὸ σημεῖο αὐτὸ θὰ πρέπει νὰ ἀναφερθῶ στὴν προσωπικότητα τοῦ Μητροπολίτου Μολδαβίας κ. Θεοφάνους, τὸν ὁποῖο εἶχα γνωρίσει πρὶν δέκα περίπου χρόνια ὡς Μητροπολίτη Ὀλτένιας. Εἶναι ἕνας ἄριστος Κληρικός, εὐπαίδευτος, ἔξυπνος, ἀλλὰ κυρίως εὐαίσθητος στὰ κοινωνικὰ προβλήματα, εὐχάριστος στὸν λόγο καὶ μὲ μεγάλη ἀγάπη στὸν Θεὸ καὶ τὴν Ἐκκλησία. Διέκρινα τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο ἐπικοινωνεῖ μὲ τὸν κόσμο, συμπεριφέρεται μὲ ἁπλότητα καὶ ἀγάπη, πρᾶγμα τὸ ὁποῖο ἔχουν ἀνάγκη οἱ ἄνθρωποι. Μοῦ ἀνέφερε διάφορα προγράμματα τὰ ὁποία ἔχει καταρτίσει καὶ τὰ σχέδια τὰ ὁποία ἔχει ἑτοιμάσει γιὰ τὴν καλλιέργεια τῶν ὑποψηφίων Κληρικῶν καὶ τῶν ἀνθρώπων ποὺ ἔχουν ἔντονα πνευματικὰ ἐρωτήματα.

Ἡ Ἱερὰ Μητρόπολη Μολδαβίας, πρώτη Μητρόπολη κατὰ τὴν τάξη στὸ Πατριαρχεῖο Ρουμανίας, εἶναι ἀρκετὰ μεγάλη καὶ μὲ πολλὰ προβλήματα. Διαθέτει περίπου 1200 Κληρικούς, 2000 μοναχοὺς καὶ μοναχὲς καὶ ἀπασχολεῖ γιὰ τὸ διοικητικὸ καὶ πνευματικό της ἔργο περίπου 600 ὑπαλλήλους, τοὺς ὁποίους καὶ πρέπει νὰ μισθοδοτῇ. Ὑπάρχουν ἐκκλησιαστικὲς σχολές, θεολογικὴ σχολὴ καὶ ἄλλες δραστηριότητες. Ἀντιλαμβάνεται κανεὶς τὸ πολυϋπεύθυνο ἔργο τὸ ὁποῖο ἔχει νὰ κάνη ἕνας Ἀρχιερεὺς στὴν περιοχὴ αὐτή, ἀλλὰ καὶ τὴν θέση τὴν ὁποία ἔχει στὴν Τοπικὴ Ἐκκλησία, τὸ ὁποῖο κάνει ἐπάξια ὁ νὺν Μητροπολίτης.

4. Ἡ πανηγυρικὴ θεία Λειτουργία ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς

Τὸ ἀποκορύφωμα ὅλων τῶν ἐκδηλώσεων τῶν ἡμερῶν αὐτῶν ἦταν ἡ τέλεση τῆς θείας Λειτουργίας, παρουσία χιλιάδων προσκυνητῶν. Ἐπειδὴ πρόκειται γιὰ μιὰ πανρουμανικὴ ἑορτή, ἀναμεταδιδόταν ἀπὸ τὸν κρατικὸ τηλεοπτικὸ σταθμὸ καὶ ἀπὸ διάφορους ραδιοφωνικοὺς σταθμούς. Ἡ τέλεση τῆς θείας Λειτουργίας ἔγινε σὲ εἰδικὴ ἐξέδρα μπροστὰ στὴν κεντρικὴ πύλη τοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ. Συλλειτούργησαν εἴκοσι περίπου Ἀρχιερεῖς, πολλοὶ Ἱερεῖς καὶ Διάκονοι καὶ ἔψαλε θαυμάσια ἡ πολυμελὴς χορωδία μὲ βυζαντινὴ τεχνοτροπία.

Στό Ιάσιο τής Ρουμανίας  μέ τό λείψανο τού αγίου Πολυκάρπου καί τήν διδασκαλία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη. «Οδός τών αγίων»

Ἐπειδὴ δὲν ἦταν δυνατὸν ὅλος ὁ λαὸς νὰ ἔχη ὀπτικὴ ἐπαφή, γι' αὐτὸ σὲ ὅλη τὴν πλατεῖα τοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ εἶχαν τοποθετηθῇ γιγαντοοθόνες, ὥστε οἱ παρόντες πιστοὶ νὰ μποροῦν νὰ βλέπουν τὰ τελούμενα. Αὐτὸ φανερώνει τὸ πλῆθος τῶν πιστῶν ποὺ εἶχαν προσέλθει. Τὸ ἐκπληκτικὸ ἦταν ὅτι ἡ θεία Λειτουργία διήρκησε τρεὶς ὧρες, ἀπὸ τὶς 9 μέχρι τὶς 12, καὶ ὅλος ὁ λαὸς παρέμενε ὄρθιος, ἀκίνητος καὶ σιωπηλός, πολλὴ ὥρα πρὶν τὴν ἔναρξη τῆς θείας Λειτουργίας καὶ συμμετεῖχε μὲ εὐλάβεια καθ' ὅλη τὴν διάρκειά της. Καὶ τὸ ἐκπληκτικότερο ἦταν ὅτι οἱ καιρικὲς συνθῆκες ἦταν πολὺ δύσκολες, ἔκανε πολὺ κρύο (3ο C) καὶ φυσοῦσε ψυχρὸς ἀέρας.

Ὅπως καὶ ἄλλες φορὲς ἔχω διαπιστώσει, στὴν Ρουμανία σὲ τέτοιες περιπτώσεις ὁ τρόπος τελέσεως τῆς θείας Λειτουργίας εἶναι πανηγυρικότατος, δηλαδὴ οἱ Ἀρχιερεῖς καὶ οἱ Διάκονοι ἐνδύονται τὰ ἄμφιά τους στὸ κτήριο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως πλησίον τοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ καὶ ἐν πομπῇ πορεύονται στὸν χῶρο τῆς τελέσεως τῆς θείας Λειτουργίας. Πορεύονται ἐν μέσῳ τοῦ λαοῦ, ὁ ὁποῖος ζητᾶ τὴν εὐλογία τους. Τὸ ἴδιο γίνεται καὶ μετὰ τὴν ἀπόλυση τῆς θείας Λειτουργίας. Ὅλοι οἱ παρευρισκόμενοι πιστοὶ προσπαθοῦν νὰ λάβουν εὐλογία εἴτε ἀσπαζόμενοι τὰ χέρια τῶν Ἀρχιερέων, εἴτε ἀγγίζοντας τὰ ἄμφιά τους, μὲ τὴν πίστη ὅτι ὁ Ἱερεὺς εἰσῆλθε στὴν δόξα τοῦ Θεοῦ καὶ ἑπομένως θέλουν καὶ ἐκεῖνοι νὰ λάβουν κάποια εὐλογία. Σὲ κάποια στιγμὴ χρειάσθηκε νὰ παρέμβη ἡ ἀστυνομία γιὰ νὰ μὲ ἀποσπάση ἀπὸ τὸν κλοιὸ τῶν προσκυνητῶν οἱ ὁποῖοι ζητοῦσαν εὐλογία.

Ὁ Μητροπολίτης Μολδαβίας κ. Θεοφάνης μοῦ ἔδωσε τὴν τιμητικὴ θέση νὰ προεξάρχω τῆς θείας Λειτουργίας καὶ νὰ ὁμιλήσω στὸν λαὸ σχετικὰ μὲ τὴν ἑορτή. Εἶχα προετοιμάσει κατάλληλο κήρυγμα, ἀλλὰ τελικά, βλέποντας τὸν κόσμο προσευχόμενο καὶ προσηλωμένο, προτίμησα νὰ ἀλλάξω θέμα καὶ νὰ ὁμιλήσω ἐκ καρδίας. Ἔτσι, ἀναφέρθηκα γενικὰ στὸν βίο τῶν δύο ἁγίων καὶ εἰδικότερα στὴν ἀξία καὶ στὸ θεολογικὸ μήνυμα ποὺ μεταδίδουν τὰ ἱερὰ λείψανα, ἀπαντῶντας στὸ ἐρώτημα γιατί οἱ Χριστιανοὶ ἀγαποῦν τὰ λείψανα τῶν ἁγίων. Σὲ ἄλλο μέρος τοῦ παρόντος τεύχους δημοσιεύονται τὸ πρῶτο κήρυγμα ποῦ εἶχα ἑτοιμάσει καὶ τὸ τελικὸ ἀπομαγνητοφωνημένο.

5. Ὁμιλία στὸ Πανεπιστήμιο γιὰ τὸν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη

Τὸ ἀπόγευμα τῆς ἰδίας ἡμέρας, δηλαδὴ 14 Ὀκτωβρίου, ὁ Μητροπολίτης Μολδαβίας κ. Θεοφάνης εἶχε προγραμματίσει νὰ ὁμιλήσω στὸ Πανεπιστήμιο μὲ θέμα τὸ ὁποῖο ἐπέλεξα: «Ἡ ἐμπειρικὴ θεολογία κατὰ τὸν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη». Ὁ π. Ἰωάννης Ρωμανίδης εἶναι γνωστὸς στὴν Ρουμανία, διότι μεταφράσθηκαν διάφορα βιβλία του, καὶ ἤδη ἔδειξαν ἐνδιαφέρον καὶ μεταφράζονται οἱ δύο τόμοι τῆς Ἐμπειρικῆς Δογματικῆς ποὺ συνέγραψα. Σὲ διάφορα σημεῖα τῆς πόλεως εἶχαν ἀναρτηθῇ εἰδικὲς ἀφίσες ποὺ ἀνήγγειλαν τὸ γεγονός.

Στό Ιάσιο τής Ρουμανίας  μέ τό λείψανο τού αγίου Πολυκάρπου καί τήν διδασκαλία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη.  Ομιλία στό Πανεπιστήμιο

Ἡ ὁμιλία ἔγινε στὴν κεντρικὴ αἴθουσα τοῦ Πανεπιστημίου καὶ ἦταν παρόντες σχεδὸν ὅλοι οἱ Καθηγητὲς τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς, πολλοὶ φοιτητὲς καὶ κόσμος. Εἶχε καλυφθῇ ὁ χῶρος τοῦ ἀμφιθεάτρου, ὁ ἐξώστης καὶ ἕνας ἄλλος χῶρος ἀπὸ τὸν ὁποῖο παρακολουθοῦσαν τὴν ὁμιλία ἀπὸ ὀθόνες.

Στὴν ὁμιλία μου παρουσίασα τὰ κεντρικὰ σημεῖα τῆς διδασκαλίας τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως τὰ παρουσίαζε ὁ π. Ἰωάννης Ρωμανίδης καὶ ἀναφέρονται στὴν ἐμπειρικὴ θεολογία. Εἰσαγωγικὰ ἀνέφερα ὅτι ἡ θεολογία τῆς Ἐκκλησίας εἶναι αὐτὴ ποὺ ἐκφράζεται ἀπὸ τὸν Χριστὸ καὶ τοὺς ἁγίους καὶ εἶναι ἐμπειρία, σύμφωνα μὲ τὸν ὁρισμὸ ποὺ δίνει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, ὅτι οἱ θεολόγοι εἶναι αὐτοὶ ποὺ ἔφθασαν στὴν θεωρία, ἀφοῦ προηγουμένως ἔδωσαν ἐξετάσεις καὶ καθάρισαν τὸ σῶμα ἢ τὸ μετριότατο οἱ καθαιρόμενοι. Ταυτόχρονα ὑπάρχει καὶ ἡ θεολογία ὡς ἐπιστήμη, ὅταν ἀναλύη τὴν διδασκαλία τῶν Πατέρων, τὰ χειρόγραφα, τὴν ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία, τὸν πολιτισμὸ ποὺ ἀναπτύχθηκε στὴν Ἐκκλησία κλπ. Σπουδαιότερη ὅμως εἶναι ἡ θεολογία ὡς ἐμπειρία.

Στὴν συνέχεια παρουσίασα μὲ συντομία ἕνα μικρὸ βιογραφικὸ διάγραμμα τοῦ π. Ἰωάννη Ρωμανίδη, ἀναφέρθηκα στὰ κέντρα στὰ ὁποία σπούδασε τὴν θεολογία ὡς ἐπιστήμη, στὸ πῶς γνώρισε τὴν θεολογία ὡς ἐμπειρία καὶ πῶς ἔδωσε τὴν ὁμολογία τῆς πίστεώς του γι' αὐτὴν τὴν ζωντανὴ ἐμπειρικὴ θεολογία, στὰ Συνέδρια, στὰ Πανεπιστήμια καὶ ὅπου βρέθηκε.

Ἀκολούθως ἐντόπισα τὰ βασικὰ στοιχεῖα τῆς ἐμπειρικῆς θεολογίας, ὅπως τὴν δίδασκε, ὅτι ὁ Θεὸς ἀποκαλύπτεται στοὺς ἁγίους Του μέσα στὸ Φὼς καὶ εἶναι τὸ τριλαμπὲς Φὼς τῆς μιᾶς θεότητος ὅτι δημιούργησε τὸν ἄνθρωπο νὰ ζὴ μέσα σὲ αὐτὸ τὸ Φὼς ὅτι ὁ ἄνθρωπος μὲ τὴν ἁμαρτία ἀπομακρύνθηκε ἀπὸ τὸ Φὼς τοῦ Θεοῦ καὶ σκοτίσθηκε ὅτι οἱ Προφῆτες στὴν Παλαιὰ Διαθήκη ἔφθασαν στὴν γνώση τοῦ Θεοῦ μέσα στὸ Φώς, ἀλλὰ δὲν μποροῦσαν νὰ νικήσουν τὸν θάνατο ὅτι ὁ Χριστὸς ἦλθε στὸν κόσμο γιὰ νὰ νικήση τὸν διάβολο, τὴν ἁμαρτία καὶ τὸν θάνατο καὶ νὰ ἐπαναφέρη τὸν ἄνθρωπο σὲ αὐτὴν τὴν φωτεινὴ κατάσταση ὅτι μέσα στὴν Ἐκκλησία μὲ τὰ ἅγια Μυστήρια περνᾶμε μέσα ἀπὸ τὴν κάθαρση στὸν φωτισμὸ καὶ τὴν θέωση, μὲ ἀπώτερο σκοπὸ ὅταν ἐμφανισθῇ ὁ Χριστὸς μέσα στὸ Φὼς νὰ ἀνθέξουμε τοῦ Φωτὸς τῆς δόξης καὶ ὄχι τοῦ πυρὸς τῆς Κολάσεως καὶ ὅτι αὐτὴν τὴν ἐμπειρία τῆς κοινωνίας μὲ τὸ τριλαμπὲς τῆς μιᾶς θεότητος Φὼς οἱ ἅγιοι τὴν πέρασαν μέσα στὰ δόγματα καὶ τὴν ἐκκλησιαστικὴ παράδοση, τὸν λεγόμενο ρωμαίϊκο πολιτισμὸ κλπ.

Ἡ εἰσήγηση προκάλεσε τὸ ἐνδιαφέρον τῶν ἀκροατῶν καὶ διατυπώθηκαν πολλὰ ἐρωτήματα, τὰ ὁποία ὁμαδοποιήθηκαν ἀπὸ τὸν συντονιστὴ Ἱερέα-Καθηγητή σὲ πέντε ὁμάδες. Τὸ πρῶτο ἦταν οἱ σχέσεις καρδίας, νοὸς καὶ λογικῆς τὸ δεύτερο πῶς νοεῖται ἡ βίωση τοῦ Σταυροῦ στὴν πνευματικὴ ζωὴ τὸ τρίτο ποιά ἡ διαφορὰ τῆς θεολογίας τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη ἀπὸ τὴν θεολογία τοῦ Ἄντονυ Μπλοὺμ καὶ τοῦ π. Ἰωάννη Μέγεντορφ τὸ τέταρτο γιὰ πόσο συχνὰ πρέπει νὰ κοινωνοῦμε καὶ τὸ πέμπτο γιὰ τὴν ὀρθόδοξη ψυχοθεραπεία σὲ σύγκριση μὲ τὶς οὐμανιστικὲς ψυχοθεραπεῖες.

Στό Ιάσιο τής Ρουμανίας  μέ τό λείψανο τού αγίου Πολυκάρπου καί τήν διδασκαλία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη

Ἡ εἰσήγηση μαζὶ μὲ τὶς ἐρωτήσεις κράτησαν περίπου τρεὶς ὧρες καὶ στὴν συνέχεια γιὰ μία ὁλόκληρη ὥρα εἶχε σχηματισθῇ μιὰ σειρὰ γιὰ νὰ ὑπογράψω τὰ βιβλία τὰ ὁποία εἶχαν ἀγοράσει. Ἦταν πάρα πολὺ συγκινητικὴ ἡ ὅλη ἐκδήλωση, ἔδειχνε τὸν ζῆλο τους καὶ τὴν ἀγάπη τους γιὰ τὴν θεολογία τῆς Ἐκκλησίας καὶ γιὰ τὸ πῶς αὐτὴ ἡ θεολογία θὰ βιωθῇ στὴν προσωπική μας ζωὴ καὶ θὰ ἀποκτήσουμε γνώση τοῦ Θεοῦ. Ὁμιλῶ συχνὰ γιὰ τέτοια θέματα σὲ διάφορα ἀκροατήρια, ὅμως διαπίστωσα ὅτι αὐτὸ δὲν ἦταν ἕνα συνηθισμένο ἀκροατήριο, ἀλλὰ αἰσθανόμουν τὴν ἐνέργεια καὶ τὴν δύναμη μὲ τὴν ὁποία οἱ παρόντες παρακολουθοῦσαν.

Κατὰ τὴν διαμονή μου στὸ Ἰάσιο ἔδωσα συνεντεύξεις στὸν ραδιοφωνικὸ σταθμὸ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως καὶ σὲ κρατικοὺς ραδιοφωνικοὺς σταθμούς.

6. Ἐπιστροφὴ στὸ Βουκουρέστι

Μιὰ ἄλλη ἔκπληξη ποὺ αἰσθάνθηκα ἦταν στὸ ἀεροδρόμιο τοῦ Βουκουρεστίου, ὅπου θὰ περιμέναμε γιὰ δύο περίπου ὧρες τὴν πτήση ἐπιστροφῆς πρὸς τὴν Ἀθήνα. Συνάντησα ἐκεῖ πρόσωπα, τὰ ὁποία ἦταν στὸ Ἰάσιο, ποὺ ταξίδευσαν ὅλη τὴν νύκτα, περίπου ἕξι ὧρες, μετὰ τὸ τέλος τῆς ὁμιλίας γιὰ νὰ φθάσουν στὸ ἀεροδρόμιο τοῦ Βουκουρεστίου γιὰ νὰ μὲ ἀποχαιρετήσουν. Ἦταν κάτι τὸ ἀνέλπιστο. Ἡ ἀγάπη τῶν ἀνθρώπων πολλὲς φορὲς σὲ σκλαβώνει, ἀλλὰ καὶ σὲ ταπεινώνει. Δόθηκε ἡ δυνατότητα μέσα σὲ χῶρο τοῦ ἀεροδρομίου, ἔξω ἀπὸ τὸ παρεκκλήσι, νὰ συζητήσουμε γιὰ ἄλλα θέματα θεολογικὰ καὶ πνευματικὰ περίπου δύο ὧρες.

Συγκινήθηκα βαθύτατα ἀπὸ τὴν ἀγάπη τῶν ἀνθρώπων. Δὲν εἴμαστε ἄξιοι νὰ διακονοῦμε τέτοιους εὐλογημένους ἀνθρώπους καὶ θὰ δώσουμε λόγο στὸν Θεὸ γιὰ τὸ πῶς χειριζόμαστε αὐτὴν τὴν δίψα καὶ τὴν ἀγάπη τους. Δὲν ἔχω λόγους νὰ εὐχαριστῶ τὸν Θεὸ γι' αὐτὴν τὴν δωρεὰ καὶ προσεύχομαι νὰ ἀνταποκριθῶ σὲ αὐτὸ τὸ μεγάλο δῶρο τοῦ Θεοῦ νὰ μᾶς καθιστᾶ διακόνους ἑνὸς τέτοιου εὐλογημένου λαοῦ.

Γενικὰ ἦταν ἕνα πολὺ εὐλογημένο ταξίδι. Ἡ ἐμπειρία νὰ ταξιδεύης μὲ τὸ λείψανο ἑνὸς ἁγίου εἶναι συγκλονιστική. Τὸ λείψανο τοῦ ἁγίου Πολυκάρπου εἶχε τὴν δική του θέση μέσα στὸ ἀεροπλάνο, εἶχε ἐκδοθῇ δικό του εἰσιτήριο μὲ τὸ ὄνομά του, καὶ τὸν εἴχαμε δίπλα μας. Κατὰ κοινὴ ὁμολογία, στὸ ἀεροδρόμιο τοῦ Βουκουρεστίου ἀπὸ τὸ ἱερὸ λείψανο ἐξερχόταν ἔντονη εὐωδία. Ἐπίσης ἦταν ἰδιαίτερη ἐμπειρία τὸ ὅτι γνώρισα τὰ πνευματικὰ τέκνα καὶ τοὺς καρποὺς τοῦ ἡσυχαστοῦ ἁγίου Παϊσίου Βελιτσκόφσκι καὶ τοῦ π. Κλεόπα ποὺ ἔζησαν στὰ μέρη ἐκεῖνα καὶ ἔσπειραν τὸν λόγο τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας καὶ ἑπομένως ἄφησαν καρπούς.

Εὐγνωμονῶ τὸν Θεὸ γιὰ τὸ δῶρο ποὺ μοῦ χάρισε καὶ εὐχαριστῶ ἀπὸ καρδίας τὸν Μητροπολίτη Μολδαβίας, κ. Θεοφάνη, ἐκλεκτὸ καὶ ἀγαπητὸ ἐν Χριστῷ ἀδελφό, γιὰ τὴν χαρὰ ποὺ μοῦ ἔδωσε.–

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ, Π. ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΩΜΑΝΙΔΗΣ, ΑΓΙΟΣ ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ

  • Προβολές: 3920