Γράφτηκε στις .

Φυλετισμός: ἀγνόηση ἢ ὑπέρβαση;

Ὁ ἐθνικισμὸς συνιστᾶ μιὰ διαίρεση, ποὺ καταστρατηγεὶ τὴν ἑνότητα τῶν ἀνθρώπων, ἀκριβῶς γιατί προτάσσεται ὁ φυλετισμὸς σὲ βάρος τῆς ἑνότητος τοῦ ἀνθρωπίνου γένους.

Ὅμως πρέπει νὰ παρατηρηθῇ κάτι ποὺ δυστυχῶς ξεφεύγει ἀπὸ τὴν προσοχὴ ἐκείνων ποὺ ἀναφέρονται στὸν κίνδυνο τοῦ ἐθνικισμοῦ. Καὶ αὐτὸ εἶναι ὅτι ὁ ἐθνικισμός, τὸ νὰ κλείνεται κανεὶς στὸν χῶρο καὶ τὸν χρόνο, νὰ περικλείεται στὰ φυλετικὰ ὅρια, εἶναι στὴν πραγματικότητα μιὰ φυσικὴ κατάσταση στὴν ἀφύσικη μεταπτωτικὴ ζωή.

Ἡ ὑπέρβαση τοῦ φυλετισμοῦ ἐπιτυγχάνεται διὰ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ποῦ ἐνεργεῖ μέσα στὸν χῶρο τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ Θεὸς καλεῖ ὅλα τὰ ἔθνη νὰ δεχθοῦν τὴν Ἀποκάλυψη, ποὺ δόθηκε διὰ τοῦ Χριστοῦ στοὺς ἀνθρώπους. Μὲ τὰ μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας ὁ ἄνθρωπος εἰσάγεται καὶ ζὴ σὲ μιὰ οἰκογένεια, ποὺ εἶναι ὑπεράνω τῆς ἀτομικῆς του οἰκογένειας καὶ αὐτῆς τῆς ἰδίας του τῆς πατρίδος. Χωρὶς νὰ καταργοῦνται οἱ οἰκογενειακὲς καὶ ἐθνικὲς σχέσεις, ἀποκτᾶ μιὰ ἄλλη εὐρύτερη οἰκογένεια. Μὲ τὸ Βάπτισμα ὁ ἄνθρωπος ὑπερβαίνει τὸν ἀτομισμό του καὶ τὶς ἀτομικιστικές του ἐπιλογές...

Μὲ τὴν κοινωνία τοῦ Σώματος καὶ τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ ὁ ἄνθρωπος ἑνώνεται μὲ τὸν Χριστό, καὶ ὅπως Ἐκεῖνος ἔτσι καὶ αὐτὸς ἀγαπᾶ ὅλο τὸν κόσμο. Ἡ θεία Εὐχαριστία ποὺ τελεῖται «κατὰ πάντα καὶ διὰ πάντα» ἑνώνει ὅλους τοὺς Χριστιανούς, ἔστω καὶ ἂν ἀνήκουν σὲ διαφορετκὰ φῦλα καὶ ἔθνη.

Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ὁ νέος Παράδεισος, μέσα στὴν ὁποία ὁ ἄνθρωπος ἀποκτᾶ πραγματικὴ κοινωνία μὲ τὸν Θεὸ καὶ τοὺς ἀνθρώπους. Καίτοι παραμένει ἡ ἰδιαιτερότητα τῆς γλώσσας καὶ τῆς πατρίδος, ποὺ δὲν καταργοῦνται, ἐν τούτοις ὑπερβαίνονται μὲ τὴν ἀπόκτηση μιᾶς ἄλλης γλώσσης, τῆς νοερᾶς καρδιακῆς προσευχῆς, ποὺ εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς λήψεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

(Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ἱεροθέου, «Γέννημα καὶ Θρέμμα Ρωμηοί»)

ΧΩΡΙΟ