Γράφτηκε στις .

Γεγονός καὶ Σχόλιο: Ἄσκηση τοῦ μυαλοῦ μὲ τὸ διάβασμα

Στὴν ἐποχὴ τῆς οἰκονομικῆς κρίσεως ἔχει ὑποστῇ συνέπειες καὶ ἡ πώληση βιβλίων, οἱ ἄνθρωποι δὲν ἀγοράζουν νέα βιβλία καὶ φυσικὰ δὲν διαβάζουν. Οἱ περισσότεροι ἀρκοῦνται σὲ ὅ,τι τοὺς προσφέρει δωρεὰν ἡ τηλεόραση. Ὅμως, ἡ ἀνάγνωση βιβλίων μπορεῖ νὰ εἶναι «ἀντίδοτο» στὴν οἰκονομικὴ κρίση, μπορεῖ νὰ μᾶς βοηθήση ποικιλοτρόπως.

Σὲ κείμενο τῆς Ρούλας Τσουλέα (Τὰ Νέα, 15-16 Σεπτεμβρίου 2012) μὲ τίτλο «"Γυμνάστε" τὸ μυαλὸ μὲ ἕνα βιβλίο» ἐπισημαίνονται οἱ ποικίλες ὠφέλειες ἀπὸ τὴν ἀνάγνωση βιβλίων, ἀναφέρονται μερικὰ σημεῖα ποῦ δείχνουν τὴν ὠφέλεια ἀπὸ τὴν ἀνάγνωση τῶν βιβλίων, ποῦ στηρίζονται πάνω σὲ πρόσφατες ἐπιστημονικὲς ἀνακαλύψεις καὶ σὲ διάφορες μελέτες.

Ἡ ἀνάγνωση βιβλίων διευρύνει τὴν προσοχὴ τοῦ ἀνθρώπου, στὴν συγκέντρωσή του. Ὁ ἀναγνώστης διαβάζοντας ἕνα μυθιστόρημα μπορεῖ νὰ ἐνθαρρύνη τὸν ἐγκέφαλό του «νὰ σκέφτεται σὲ μιὰ σειρὰ καὶ νὰ συσχετίζει τὶς αἰτίες, τὶς συνέπειες καὶ τὴ σημασία τους».

Μὲ τὴν μελέτη καταπολεμεῖται τὸ στρές, τὸ ἄγχος. Τὸ διάβασμα εἶναι «πιὸ ἀποδοτικὸ ὡς ἀγχολυτικὸ ἀπ' ὅσο ἡ μουσική, μιὰ βόλτα, τὸ νὰ καθήσει κάποιος νὰ πιεῖ ἕναν καφὲ ἢ νὰ παίξει ἕνα βιοντεοπαιχνίδι». Μόνον μὲ ἕξι (6) λεπτὰ τῆς ὥρας διάβασμα μειώνεται κατὰ 68% τὸ ἐπίπεδο στρὲς στὸν ὀργανισμό.

Τὸ διάβασμα ἐκγυμνάζει τὸ μυαλό, εἶναι μιὰ ἄσκηση τοῦ μυαλοῦ, καθὼς μὲ τὸ διάβασμα «ἐνεργοποιεῖται ὁλόκληρος ὁ ἐγκέφαλος». Μελέτες ποῦ ἔγιναν «μὲ λειτουργικὲς μαγνητικὲς τομογραφίες τοῦ ἐγκεφάλου ἔδειξαν πῶς, ὅταν διαβάζουμε καὶ φανταζόμαστε τοπία, ἤχους, μυρωδιὲς καὶ γεύσεις, ἐνεργοποιοῦνται οἱ ἀνάλογες περιοχὲς τοῦ ἐγκεφάλου», ὅπως γίνεται, ὅταν τὰ βλέπουμε καὶ τὰ ζοῦμε στὴν πραγματικότητα.

Ἡ μελέτη βελτιώνει τὴν ὅραση καὶ τὴν ἀκοή, ἀφοῦ βελτιώνει «τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο ἐπεξεργάζεται ὁ ἐγκέφαλος τὶς ὀπτικὲς πληροφορίες, ἀλλὰ καὶ τὴν ἀκουστικὴ ἱκανότητά μας». Φυσικά, ὅταν βελτιώνωνται αὐτὲς οἱ ἱκανότητες, αὐτὸ ἔχει συνέπεια καὶ στὴν «βελτίωση τῆς ἱκανότητας ἀντιλήψεως τοῦ λόγου (τῆς ὁμιλίας)».

Ἡ ἀνάγνωση βιβλίων καὶ μάλιστα καθημερινὰ ἀπὸ τὴν παιδικὴ ἡλικία «διατρέχει μειωμένο κίνδυνο νὰ παρουσιάση μεγαλώνοντας τὶς χαρακτηριστικὲς "πλάκες" στὸν ἐγκέφαλο ποῦ ὑποδηλώνουν τὴ νόσο Ἀλτσχάϊμερ». Ἔτσι, μὲ τὴν ἀνάγνωση προστατεύεται ὁ ἄνθρωπος ἀπὸ τὴν ἄνοια.

Τέλος, μεγάλη βοήθεια προσφέρουν στὸν ἄνθρωπο καὶ οἱ ἐπαναλήψεις, ὅταν ξαναδιαβάζη κανεὶς πάλι τὸ ἴδιο βιβλίο. Ἡ ἐκ νέου ἀνάγνωση ἑνὸς βιβλίου «δρὰ καταπραϋντικὰ στὸν ψυχισμό μας, προκαλῶντας μας ὁλοένα ἐντονότερο αἴσθημα ἱκανοποίησης καὶ αὐξημένη γνώση καὶ πνευματικὴ ἐγρήγορση». Ἐπίσης, μὲ τὴν ἐπανάληψη τοῦ διαβάσματος ἑνὸς βιβλίου ἀναβιώνονται τὰ συναισθήματα ποῦ εἶχαν προκληθῆ στὸν ἀναγνώστη τὴν πρώτη φορά, ἀλλὰ πιὸ ἔντονα.

Ὅλες αὐτὲς οἱ ὠφέλειες ἀναφέρονται στὸν βιολογικὸ ὀργανισμὸ τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ μελέτη, ὅμως, ἑνὸς βιβλίου μὲ καλὸ περιεχόμενο δίνει στὸν ἄνθρωπο ἕνα σωστὸ προσανατολισμὸ καὶ τὸν κάνει νὰ ξεπερνᾶ πολλὰ προβλήματα. Ἑπομένως, στὴν οἰκονομικὴ κρίση ἡ ἀνάγνωση βιβλίων θὰ ὠφελήση τὸν ἄνθρωπο.

Ν. Ι

ΓΕΓΟΝΟΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΟ