• Αρχική
  • Τεῦχος 40 - Μάϊος 1999
  • Κύριο θέμα: Περιοδεία του Μητροπολίτου μας στην Αμερική - Διαλέξεις καὶ συζητήσεις μὲ κέντρο τὴν διδασκαλία τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ

Κύριο θέμα: Περιοδεία του Μητροπολίτου μας στην Αμερική - Διαλέξεις καὶ συζητήσεις μὲ κέντρο τὴν διδασκαλία τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ

Κύριο θέμα: Περιοδεία του Μητροπολίτου μας στην Αμερική - Διαλέξεις καὶ συζητήσεις μὲ κέντρο τὴν διδασκαλία τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ ΠαλαμᾶΤην περίοδο μεταξύ 24 Απριλίου και 7 Μαΐου ο Σεβ. Μητροπολίτης μας επισκέφθηκε την Αμερική κατόπιν επισήμου προσκλήσεως της Θεολογικής Σχολής του Τιμίου Σταυρού Βοστώνης, του Πανεπιστημίου της Washington - Seattle, της ελληνικής κοινότητας της Tacoma και της ελληνικής κοινότητας του Seattle, για να δώση διαλέξεις και να εισηγηθή θέματα σε ένα Συνέδριο για τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά.

Ο Σεβασμιώτατος ζήτησε την ευλογία του Σεβ. Αρχιεπισκόπου Αμερικής κ. Σπυρίδωνος, στον οποίον υπάγεται η Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού, και του Σεβ. Μητροπολίτου Δαρδανελίων και Προέδρου Αγίου Φραγκίσκου κ. Αντωνίου, στον οποίον υπάγεται το Seattle και η Tacoma, οι οποίοι και έδωσαν ευχαρίστως και προθύμως την άδεια.

Η περιοδεία αυτή του Σεβασμιωτάτου στην Αμερική είχε πολλές εκπλήξεις και αρκετά ενδιαφέροντα σημεία.

Στην Θεολογική Σχολή της Βοστώνης

Ο πρώτος σταθμός της περιοδείας ήταν η Βοστώνη και κυρίως η Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αμερικής, η οποία έχει μια μεγάλη ιστορία στον χώρο της Αμερικής, μάλιστα δε το έτος 1997 εόρτασε τα 60 χρόνια λειτουργίας της.

Την Κυριακή 25 Απριλίου λειτούργησε στον Ιερό Ναό της Θεολογικής Σχολής και ομίλησε προς τους Καθηγητάς και φοιτητάς αλλά και τους Χριστιανούς που ήλθαν στην θεία Λειτουργία για τον τρόπο με τον οποίο προσφέρεται η εμπειρία και η γνώση του Θεού, με αφορμή την εορτή των Μυροφόρων γυναικών.

Στην Θεολογική Σχολή της Βοστώνης έδωσε δύο διαλέξεις και ακολούθησαν πολύωρες συζητήσεις στις οποίες συμμετείχαν ο Πρόεδρος της Σχολής Αρχιμ. Δαμασκηνός Γκανάς, οι δύο Κοσμήτορες, ήτοι κ. Σκέδρος της Θεολογικής Σχολής και κ. Μιχόπουλος του Κολλεγίου, οι Καθηγητές των δύο αυτών πνευματικών Ιδρυμάτων, ήτοι ο αιδεσιμ. Πρωτ. π. Γεώργιος Δράγας, Καθηγητής Δογματικής, ο κ. Γεώργιος Μπεμπής, Καθηγητής Πατρολογίας, ο Ιερολ. π. Ιωάννης Χρυσαυγής, Καθηγητής Πατρολογίας, ο κ. Πατσαβός, Καθηγητής Κανονικού Δικαίου, ο κ. Αριστοτέλης Παπανικολάου, Καθηγητής Συστηματικής Θεολογίας, η κ. Ευγενία Κωνσταντίνου, Καθηγήτρια Ερμηνευτικής, ο κ. Αλεξανδράκης, Καθηγητής Ελληνικής Φιλολογίας, και ο αιδεσ. Πρωτ. π. Παπαδημητρίου, Καθηγητής Θρησκειολογίας, οι φοιτητές και διάφοροι άλλοι προσκεκλημένοι.

Και οι δύο διαλέξεις εδόθησαν στο Maliotis Cultural Center.

Η πρώτη διάλεξη με θέμα “Η προετοιμασία για την ποιμαντική διακονία κατά τον 21ον αιώνα”, δόθηκε την Κυριακή το απόγευμα ώρα 7μ.μ. Τρία ήταν τα βασικά σημεία του θέματος. 1. Η προετοιμασία για τον μέλλοντα αιώνα, όπου εξετέθη η διδασκαλία ότι η Εκκλησία κυρίως προετοιμάζει τους Χριστιανούς για τον μέλλοντα αιώνα, για την βίωση της Βασιλείας του Θεού. 2. Προβλήματα του παρόντος αιώνος, και ανεφέρθησαν τέσσερεις βασικές ομάδες τις οποίες θα κληθή η Εκκλησία να αντιμετωπίση κατά τον ερχόμενο αιώνα, και 3. το μεγάλο ανθρωπολογικό πρόβλημα του θανάτου και η αντιμετώπισή του, και βασικά αναπτύχθηκε το πρόβλημα της φθοράς και της θνητότητας που ανέκαθεν απασχολούσε τον άνθρωπο, όπως αναλύεται στην προς Ρωμαίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου, κεφ. ε'-θ'.

Η συζήτηση η οποία ακολούθησε επικεντρώθηκε στο μεγάλο πρόβλημα της εποχής μας, που είναι η εκκοσμίκευση, και στο άλλο μεγάλο πρόβλημα του θανάτου, το οποίο είναι αφ’ ενός μεν υπαρξιακό, αφ’ ετέρου δε κοινωνικό. Η όλη επεξεργασία του θέματος και η συζήτηση κράτησε περίπου τρεις ώρες.

Η δεύτερη διάλεξη δόθηκε την Τρίτη 27 Απριλίου 12 η ώρα το μεσημέρι, και πάλι στην Θεολογική Σχολή, στην οποία η προσέλευση του κόσμου ήταν μεγαλύτερη. Γέμισε ο χώρος εκείνος, καθώς επίσης και ο έξω της αιθούσης χώρος. Το θέμα της διάλεξης ήταν: “Η Εκκλησία ως πνευματικό θεραπευτήριο”. Τα κεντρικά σημεία της διάλεξης ήταν: 1. τί ακριβώς είναι η ασθένεια, 2. πώς θεραπεύεται ο άνθρωπος. Στο σημείο αυτό τονίστηκε ότι η Εκκλησία είναι ο χώρος της θεραπείας, ο Χριστός που προσφέρεται δια των Μυστηρίων, ιδίως με την θεία Ευχαριστία, είναι ο θεραπευτής και το φάρμακο, και ότι η θεολογία υποδεικνύει την αληθινή μέθοδο θεραπείας. Τονίστηκε ότι υπάρχει ενότητα στενή μεταξύ χώρου θεραπείας (Σώμα Χριστού), φαρμάκου (τεθεωθείσα ανθρώπινη φύση Χριστού) και μεθόδου (υπαρξιακή γνώση Χριστού).

Το σημαντικό είναι ότι υπήρξε μεγάλη συζήτηση. Από τις 12 η ώρα το μεσημέρι σχεδόν μέχρι τις 10 η ώρα το βράδυ με δύο μικρές διακοπές για το μεσηβρινό φαγητό και τον Εσπερινό, οι φοιτητές, παρόντων και πολλών Καθηγητών, ερωτούσαν διάφορα θέματα σχετικά με την αντιμετώπιση εκ μέρους της Εκκλησίας διαφόρων επίκαιρων προβλημάτων.

Ευρισκόμενος στην Βοστώνη ο Σεβασμιώτατος επισκέφθηκε το Πανεπιστήμιο του Harvard με τον Καθηγητή Πατρολογίας κ. Γεώργιο Μπεμπή και είχε ενδιαφέρουσα συζήτηση μαζί του.

Επίσης, δόθηκε η ευκαιρία να ξεναγηθή στο όλο συγκρότημα της Θεολογικής Σχολής του Τιμίου Σταυρού από τον Πρόεδρο της Σχολής Αρχιμ. π. Δαμασκηνό Γκανά, και είδε το Διοικητήριο της Σχολής και τα Γραφεία των Καθηγητών, την Βιβλιοθήκη, που είναι άριστα οργανωμένη, την εστία των φοιτητών κλπ. Ενδιαφέρουσα ήταν και η συνομιλία που είχε με τον π. Γεώργιο Παπαδημητρίου, Καθηγητή της Σχολής, που διδάσκει το μάθημα της θρησκειολογίας και εφέτος την ιστορία του δυτικού πολιτισμού.

Πρέπει να επαινεθή η ευγένεια και η καλωσύνη του μεταπτυχιακού φοιτητού Αρχιμ. π. Αναστασίου Τασσόπουλου, ο οποίος είχε επιφορτισθή από την Σχολή για να συνοδεύη και να εξυπηρετή τον Σεβασμιώτατο.

Θα παρατεθούν μόνο τρεις έγγραφες εντυπώσεις που δείχνουν το πώς εδέχθηκαν τον Σεβασμιώτατο:

Ο Πανοσ. Αρχιμ. π. Δαμασκηνός Γκανάς, πρόεδρος του Ιδρύματος έγραψε:

“Σεβασμιώτατε άγιε Γέροντα!

Ευλογείτε!

Η χαρά και η ευχαρίστηση μεγάλη, ο θαυμασμός και η εμπειρία μας επικοδομητική.

Σάς ευχαριστούμε. Καλό σας ταξίδι”

Ο Καθηγητής της Πατρολογίας κ. Γεώργιος Μπεμπής έγραψε γράμμα στον Σεβασμιώτατο όπου έλεγε:

“Σεβασμιώτατε,

Εσωκλείω φωτογραφίες από την επίσκεψίν σας εις Θεολογικήν Σχολήν του Τιμίου Σταυρού και εις το άήίίήίή.Μας κατακτήσατε και μας εμπνεύσατε με την παρουσία σας και την ζωντανήν μαρτυρίαν σας”.

Και ο Διευθυντής της Βιβλιοθήκης της Σχολής, Αρχιμ. Ιωακείμ Κοτσώνης, μεταξύ των άλλων έγραψε σε επιστολή του, ευχαριστώντας τον Σεβασμιώτατο για την προσφορά των δύο τελευταίων βιβλίων του στην Βιβλιοθήκη:

“Αυτά τα βιβλία, μαζί με τις προηγούμενες εκδόσεις Σας, είναι μια πολύ μεγάλη συνεισφορά στην συλλογή μας και θα χρησιμοποιηθούν ευρέως από την Σχολή και τους Σπουδαστές παρομοίως.

Η παρουσία Σας στην Σχολή μας ήταν μεγάλη τιμή για μας και οι Εισηγήσεις Σας, σταθερά θεμελιωμένες στην Πατερική Παράδοση, και οι τοποθετήσεις ήταν πολύ διαφωτιστικές και ωφέλιμες για την κοινότητά μας.

Ελπίζω ότι η Σεβασμιότητά Σας θα κάνη πολυάριθμες επισκέψεις στο μέλλον.”

Στο Πανεπιστήμιο τής Washington - Seattle

Ο επόμενος σταθμός της περιοδείας του Σεβασμιωτάτου ήταν το Πανεπιστήμιο της Washington - Seattle, ως επίσημος προσκεκλημένος από το Πανεπιστήμιο, όπως διατυπώθηκε από τον Πρόεδρο της Συγκλήτου τον Καθηγητή κ. Θεόδωρο Καλτσούνη με την συνεργασία του Καθηγητού της Θρησκειολογίας κ. Gene Webb.

Το Πανεπιστήμιο της Washington είναι ένα από τα μεγαλύτερα και φημισμένα Πανεπιστήμια στην Αμερική. Ιδιαιτέρως στον ιατρικό τομέα, όπου γίνονται πολλές έρευνες, θεωρείται το καλύτερο.

Πρόκειται για ένα Πανεπιστήμιο στο οποίο οι φοιτητές ανέρχονται στον αριθμό των 35.000 και οι Καθηγητές μαζί με τους ερευνητές είναι περίπου 4.000.

Πρέπει να σημειωθή ότι σπάνια το Πανεπιστήμιο καλεί εισηγητάς για ανάπτυξη θεολογικών και θρησκευτικών θεμάτων.

Την Πέμπτη 29 Απριλίου ο Σεβασμιώτατος έδωσε διάλεξη σε αίθουσα του Πανεπιστημίου με θέμα: “Μυστικισμός και ορθολογισμός στους μέσους χρόνους - οι απόψεις του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά”. Παρόντες ήταν ο Πρόεδρος της Συγκλήτου κ. Θεόδωρος Καλτσούνης, ο Καθηγητής της Θρησκειολογίας κ. Gene Webb, πολλοί Καθηγητές, ερευνητές, μεταπτυχιακοί φοιτητές κ.ά.

Τέσσερα ήταν τα σημεία που τονίσθηκαν κατά την διάλεξη:

1. Οι έννοιες και τα ρεύματα του ορθολογισμού και μυστικισμού. 2. Η νηπτική θεολογία της Ορθοδόξου Εκκλησίας, όπου τονίσθηκε ότι η Ορθόδοξη Θεολογία δεν είναι ούτε ορθολογιστική ούτε μυστικιστική, αλλά νηπτική. Δόθηκε ερμηνεία τί σημαίνει νηπτική θεολογία, η οποία ταυτίζεται με την μυστική θεολογία, και τονίστηκε ότι άλλο είναι η νηπτική - μυστική θεολογία και άλλο είναι ο μυστικισμός. 3. Οι βασικές θέσεις του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά που δείχνουν την διαφοροποίηση της διδασκαλίας του από τις απόψεις του ορθολογισμού και του μυστικισμού. 4. Τονίστηκε η αξία της νηπτικής θεολογίας έναντι των συγχρόνων προβλημάτων.

Η εισήγηση προκάλεσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όπως φάνηκε κατά την διάρκεια της συζητήσεως. Μάλιστα, δόθηκε αφορμή να λεχθούν και μερικά πράγματα για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα Βαλκάνια και ιδιαίτερα στο Κοσσυφοπέδιο.

Απόδειξη ότι η διάλεξη και η συζήτηση προκάλεσαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στους κύκλους του Πανεπιστημίου είναι η επίσημη επιστολή που απεστάλη στον Σεβασμιώτατο από τον Καθηγητή της Παιδείας και Πρόεδρο της Συγκλήτου κ. Θεόδωρο Καλτσούνη στον Σεβασμιώτατο. Παραθέτουμε το κείμενο της επιστολής:

“Σεβασμιώτατε

Ως Πρόεδρος της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου της Washington και συντονιστής του προγράμματος Ελληνικών Σπουδών στην Σχολή Jackson Διεθνών Σπουδών, λαμβάνω την ευκαιρία να εκφράσω την ευχαρίστησή μου για την αποδοχή της πρόσκλησης να έλθετε στο Πανεπιστήμιο της Washington και να δώσετε διάλεξη με θέμα “Μυστικισμός και Ορθολογισμός κατά την Ανατολική Ορθόδοξη Παράδοση”.

Η ανάπτυξη του θέματος ήταν επιστημονικά τεκμηριωμένη και αποφασιστικά οργανωμένη από παιδαγωγικής απόψεως. Καίτοι μιλήσατε για μερικές υψηλές και δύσκολες έννοιες, το ακροατήριο μπορούσε να σάς παρακολουθήση και να ωφεληθή από την διάλεξη. Αυτό ήταν φανερό από τον αριθμό των ερωτήσεων που έγιναν μετά την διάλεξη και από το γεγονός ότι πολλά άτομα συνέχισαν την συζήτηση μαζί σας για διάφορα σημεία μετά το πέρας της διαδικασίας. Ήταν φανερό ότι θα μπορούσατε να δαπανήσετε πολύ περισσότερες ώρες σε συζήτηση με τα μέλη του ακροατηρίου.

Όπως ο Καθηγητής κ. Webb παρατήρησε, εισηγηθήκατε νέες έννοιες σε μάς, που δείχνουν την θετική θεώρηση της ορθοδόξου θεολογίας μέσα στο περιεχόμενο μιας σχέσεως αγάπης μεταξύ του ατόμου και του Θεού του και μεταξύ των άλλων ως ανθρώπινων υπάρξεων. Αυτό είναι ένας υπέροχος τρόπος να αναπτυχθούν ασφαλή και θετικά άτομα και να κτιστή ένας καινούριος κόσμος.

Πάλι σάς ευχαριστώ που μας χαριτώσατε με την παρουσία σας και τα λόγια σας.

Με πολύ σεβασμό και αγάπη

Θεόδωρος Καλτσούνης άή. ά.

Καθηγητής Παιδαγωγικής

Μέλος των Ευρωπαϊκών Σπουδών

και Πρόεδρος της Συγκλήτου”

Εξ άλλου μια ομάδα Καθηγητών του Πανεπιστημίου της Washington την Δευτέρα 3 Μαΐου το μεσημέρι παρέθεσαν γεύμα προς τιμή του Σεβασμιωτάτου στην λέσχη των Καθηγητών του Πανεπιστημίου στην οποία παρευρέθησαν οι εξής Καθηγητές: Ο Πρόεδρος της Συγκλήτου και Καθηγητής Παιδείας κ. Θεόδωρος Καλτσούνης, ο Καθηγητής της Ιατρικής στην Γενετική με ειδίκευση στην μεσογειακή αναιμία και διευθυντής Κέντρου Πυρηνικής Ιατρικής κ. Γεώργιος Σταματογιαννόπουλος, ο Καθηγητής Φυσικής κ. Σταμάτης Βόκος, η Καθηγήτρια Ψυχολογίας και Διευθύντρια μεγάλης ερευνητικής ομάδος στην νευροβιολογία του αυτισμού κ. Geraldine Dawson, ο Καθηγητής της Ακτινολογίας και ερευνητής στην μαγνητική τομογραφία του εγκεφάλου Todd Richord και ο Καθηγητής Ψυχολογίας και Διευθυντής στην έρευνα του αυτισμού κ. Ηρακλής Παναγιωτίδης. Στο πρόγραμμα ήταν να παρευρίσκονταν και άλλοι καθηγητές, αλλά διάφορες δυσκολίες που ανεφύησαν δεν το επέτρεψαν.

Κατά την διάρκεια του γεύματος ο Σεβασμιώτατος ρωτήθηκε και απάντησε σε διάφορα θέματα, όπως για την έννοια του προσώπου, την σχέση μεταξύ ψυχής και σώματος, την σχέση μεταξύ θεολογίας και επιστήμης, την έννοια της μεταφυσικής και πώς την αντιμετωπίζει η ορθόδοξη θεολογία, τί σημασία έχει η φθαρτότητα και θνητότητα στον άνθρωπο, η επικαιρότητα της θεολγίας του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά κλπ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον επέδειξε η κ Geraldine Dawson, Καθηγήτρια ψυχολογίας στον τομέα του αυτισμού και την κατάθλιψη της μητέρας στην ανάπτυξη του παιδιού, από πλευράς βιολογικής.

Πρέπει να σημειωθή ιδιαιτέρως ότι στο Πανεπιστήμιο της Washington και ειδικά στο Κέντρο για την ανθρώπινη ανάπτυξη και ανικανότητα, οι ειδικοί ψυχολόγοι, μεταξύ των οποίων οι Καθηγητές Geraldine Dawson και Ηρακλής Παναγιωτίδης, δίνουν μεγάλη σημασία στον ρόλο που διαδραματίζει ο εγκέφαλος στην δημιουργία των ψυχολογικών προβλημάτων. Δηλαδή θεωρείται ότι η ψυχανάλυση είναι ξεπερασμένη και δίδεται σημασία και προτεραιότητα στην βιολογική δομή της λειτουργίας του ανθρώπινου οργανισμού. Στο θέμα αυτό έχει να επιτελέση μεγάλο ρόλο η ορθόδοξη θεολογία, η οποία διαφοροποιείται από τις βασικές θεωρίες της μεταφυσικής περί φύσει θνητού σώματος και φύσει αθανάτου ψυχής, γι’ αυτό και η ορθόδοξη θεολογία θεωρείται πολύ σύγχρονη απέναντι στα νέα επιστημονικά δεδομένα της έρευνας στον ανθρώπινο οργανισμό και ειδικά στην λειτουργία του εγκεφάλου. Οι επιστήμονες αυτοί έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον όταν αναλύθηκε από τον Σεβασμιώτατο η διδασκαλία του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά περί ψυχής, η οποία διαφοροποιείται από τις θεωρίες της μεταφυσικής.

Συνέδριο για τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά στην Tacoma

Ο τρίτος σταθμός του Σεβασμιωτάτου ήταν η πόλη Tacoma της Πολιτείας της Washington, όπου στην ελληνική κοινότητα διοργανώθηκε συνέδριο την Παρασκευή 30 Απριλίου και το Σάββατο 1 Μαΐου, με θέμα: “Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς”. Κύριος υπεύθυνος για την διοργάνωση και η “ψυχή” του Συνεδρίου ήταν ο κ. Ηρακλής Παναγιωτίδης, διευθυντής του εργαστηρίου ερεύνης επί των εγκεφαλογραφημάτων και προκλητικών δυναμικών στην έρευνα του αυτισμού του Πανεπιστημίου της Washington, γνωστός του Σεβασμιωτάτου από τα φοιτητικά χρόνια στην Θεσσαλονίκη, όπου ο κ. Ηρακλής Παναγιωτίδης ήταν βοηθός του στο Κατηχητικό Σχολείο του Ιερού Ναού Προφήτου Ηλία Θεσσαλονίκης.

Στο Συνέδριο προβλεπόταν να παρευρίσκεται και ο Καθηγητής π. Ιωάννης Ρωμανίδης, ο οποίος θα εισηγείτο σχετικά θέματα, αλλά λόγοι ανεξάρτητοι της θελήσεώς του δεν του επέτρεψαν να παρευρεθή. Έτσι, στο Συνέδριο αυτό ο Σεβασμιώτατος ήταν ο μόνος εισηγητής.

Τρία ήταν τα βασικά θέματα που εισηγήθηκε. Το πρώτο την Παρασκευή το απόγευμα με τίτλο: “Τα ιστορικά και πνευματικά πλαίσια της ζωής και διδασκαλίας του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά”. Το δεύτερο θέμα το Σάββατο το πρωΐ με τίτλο: “Η θεραπεία του ανθρώπου κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά” και το τρίτο το Σάββατο το απόγευμα με τίτλο: “Η νοερά - καρδιακή προσευχή κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά”.

Μετά τις εισηγήσεις ακολουθούσαν πάντοτε πολύωρες συζητήσεις πάνω σε κρίσιμα ζητήματα. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσαν οι ερωτήσεις των Συνέδρων. Θα σημειώσουμε τις βασικότερες από αυτές: Πώς φαίνεται ότι ο Καθολικισμός και ο Προτεσταντισμός εκφράζει κατά πρακτικό τρόπο τις απόψεις του Βαρλαάμ και πώς ο σύγχρονος δυτικός άνθρωπος διαπνέεται από την Βαρλααμική νοοτροπία; Πώς μπορούμε να ζήσουμε σήμερα την διδασκαλία του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά στην ζωή μας; Η Ρωσική θεολογία ερμήνευσε ορθά την διδασκαλία του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά; Πώς διαφέρει η θεολογία της Ορθοδόξου Εκκλησίας από τις ανατολικές θρησκείες; κλπ.

Πρέπει να σημειώσουμε μερικά ενδιαφέροντα σημεία.

Το ένα ότι οι Σύνεδροι που παρακολούθησαν το Συνέδριο, περίπου 200 άτομα, προέρχονταν από όλην την Αμερική. Αναλυτικότερα: τα 2/3 των Συνέδρων προέρχονταν από την Πολιτεία Washington (Lynnwood, Vakima, Spokone καί Tacoma - Seattle), και το 1/3 από τις Πολιτείες California, Idaho, Oregon, Hawaii, Alabama, Alaska, Georgia καί Pennsylvania, οι οποίες απείχαν πολλές ώρες με το αεροπλάνο από τον χώρο του Συνεδρίου.

Επίσης, το 10% των Συνέδρων ήταν Ορθόδοξοι από την μικρή τους ηλικία, γεννημένοι από Ορθοδόξους γονείς, ενώ το 90% ήταν προσήλυτοι, δηλαδή έγιναν Ορθόδοξοι σε μεγάλη ηλικία προερχόμενοι από άλλες θρησκείες και Ομολογίες. Ακόμη είναι ενδιαφέρον να γραφή ότι υπήρχε και ένας αριθμός Κατηχουμένων που προετοιμάζονται για το άγιο Βάπτισμα.

Το άλλο σημείο είναι ότι οι Σύνεδροι επέδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για το θέμα και παρέμειναν ακίνητοι για ώρες. Ανήκαν σε διάφορες Εκκλησίες, ήτοι Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία, Ρωσική Εκκλησία της Διασποράς, Αυτοκέφαλη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία (OCA), Πατριαρχείο Αντιοχείας, και άλλες μεμονωμένες Ορθόδοξες Εκκλησίες, και προέρχονταν από όλες τις κοινωνικές τάξεις.

Το τρίτο σημείο ήταν ότι, απ’ ό,τι ελέχθη στο Συνέδριο, ήταν το πρώτο Συνέδριο που διοργανώθηκε για τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά στην Αμερική, και μάλιστα στην Δυτική Αμερική. Επίσης, πρέπει να υπογραμμισθή ότι ο Σεβασμιώτατος είχε πάρει μαζί του από την Ελλάδα λείψανο του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, το οποίο ετέθη στο κέντρο του Συνεδρίου σε ειδικό τραπέζι, εν μέσω κηροπηγίων, ενώ καιγόταν συνεχώς θυμίαμα. Το Συνέδριο άρχιζε με το Απολυτίκιο του αγίου Γρηγορίου και τόσο προ της ενάρξεως, όσο και μετά το τέλος κάθε συζητήσεως, όλοι ασπάζονταν με βαθειά μετάνοια και κατάνυξη το ιερό λείψανο του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.

Σχεδόν όλο το Σάββατο από το πρωί μέχρι το βράδυ ο Σεβασμιώτατος ομιλούσε και συζητούσε με τους Συνέδρους.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η αναφορά στην νοερά προσευχή. Μάλιστα ένα εννιάχρονο παιδάκι κατά την διάρκεια του Συνεδρίου έστειλε σημείωμα στον Σεβασμιώτατο με το εξής περιεχόμενο: “ Thanks for helping people learn how to pray”, δηλαδή, ευχαριστίες για την βοήθεια στους ανθρώπους να μάθουν πώς να προσεύχονται.

Παραθέτουμε εδώ μερικά κείμενα, τα οποία στάλθηκαν μέσω του διαδικτύου και με τα οποία ορισμένοι Σύνεδροι εκφράζουν τις εντυπώσεις τους από το Συνέδριο.

“Αγαπητέ Ηρακλή, Χριστός Ανέστη!

Ευχαριστίες για όλες τις προσπάθειές σου για να γίνη το Συνέδριο του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ιερόθεο τόσο επιτυχημένο και τόσο αλησμόνητο.

Είθε ο Θεός να συνεχίση να σε ευλογή.

Αγάπη εν Χριστώ

Πρωτ. π. Β. Ρ.”

“Είχαμε την ευλογία να έλθη ο Μητροπολίτης Ιερόθεος και να μας μιλήση στην Washington (την καλή Washington στην δυτική ακτή, όχι την κακή στην ανατολική ακτή) το περασμένο Σαββατοκύριακο. Το θέμα του ήταν ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς. Η ενοριακή αίθουσα στον Ναό του Αγίου Νικολάου ήταν γεμάτη. Οι άνθρωποι έρχονταν από παντού (από κάθε μακρινή άκρη, όπως είναι η Saratoga Καλιφόρνια στον νότο, και το Ohio στην ανατολή!). Ήταν ένα θαυμάσιο Σαββατοκύριακο.

Είναι ένας πολύ ευγενικός άνθρωπος, αλλά και προφητικός. Και έλεγε αυτά που έχουμε ανάγκη να ακούσουμε σ’ αυτήν την “μεταχριστιανική”, άθεη εποχή και κοινωνία.

Πράγματι, η Εκκλησία είναι νοσοκομείο, στο οποίο μπορούμε να βρούμε την θεραπεία.

Εν Χριστώ

Αναγνώστης J.M.”

Ευρισκόμενος στην Tacoma τον επισκέφθηκε ο δημοσιογράφος Steve Mayhard, ο οποίος του ζήτησε συνέντευξη, περιστρέφοντας την συζήτηση γύρω από την προσευχή και την νηστεία. Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε σε μία ευρείας κυκλοφορίας εφημερίδα, “ The News Tribune ” το Σάββατο 8 Μαΐου. Σε άλλη στήλη δημοσιεύουμε τα κεντρικότερα σημεία της αναφοράς του δημοσιογράφου στον Σεβασμιώτατο.

Διάλεξη στην ελληνική κοινότητα του Αγίου Νικολάου στο Seattle

Την Κυριακή 2 Μαΐου το απόγευμα, στην αίθουσα της ελληνικής κοινότητας του αγίου Νικολάου στο Seattle, δόθηκε διάλεξη από τον Σεβασμιώτατο με θέμα: “Η εκκλησιαστική αγωγή των εμβρύων, των νηπίων και των παιδιών”. Την παρηκολούθησαν Ιερείς, Καθηγητές Πανεπιστημίων και πολύς κόσμος.

Την εισήγηση ακολούθησε ενδιαφέρουσα συζήτηση, κατά την οποία οι γονείς έθεσαν διάφορα προβλήματα που τους απασχολούν. Ιδιαιτέρως τέθηκε ένα πρόβλημα που υπάρχει στην Αμερική. Οι γονείς, επειδή δεν συμφωνούν με το πνεύμα της παιδείας που επικρατεί στην Αμερική, αναλαμβάνουν να προσφέρουν οι ίδιοι την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στο σπίτι τους. Ρωτούσαν αν αυτό είναι καλό. Μεταξύ των ακροατών ήταν οι Θεόδωρος Καλτσούνης, Καθηγητής Παιδαγωγικής, ο Γεώργιος Σταματογιαννόπουλος, Καθηγητής της Γενετικής και Διευθυντής ομάδος ερευνητών του Πανεπιστημίου, και ο κ. Σταμάτης Βόκος, Καθηγητής Φυσικής. Μάλιστα ο πρώτος έκανε και σημαντικές διευκρινιστικές παρεμβάσεις.

Συζητήσεις με διάφορους Χριστιανούς

Κατά την παραμονή του Σεβασμιωτάτου στο Seattle δόθηκε η ευκαιρία να συναντηθή με πολλούς Χριστιανούς και να συζητήση διάφορα θέματα που τους απασχολούσαν.

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ήταν μία πολυάριθμη συνάντηση σε ειδική δεξίωση που έγινε στο σπίτι του ιατρού κ. Νικολάου Θεμελή, όπου συζητήθηκαν διάφορα θεολογικά και πνευματικά ζητήματα, όπως το θέμα της δημιουργίας του ανθρώπου, η θέση της Αγίας Γραφής στην Ορθόδοξη Εκκλησία, η θεραπεία των παθών, η ελευθέρωση του ανθρώπου από την καταδυναστεία της λογικής, τα βασικά στοιχεία του ορθοδόξου εκκλησιαστικού φρονήματος κλπ.

Γενικά η περιοδεία του Σεβασμιωτάτου στην Αμερική είχε πολλές πτυχές και εκάλυψε πολλές ανάγκες, ήτοι επιστημονικές, θεολογικές, ποιμαντικές κλπ. Ποικίλα ήταν τα θέματα τα οποία αντιμετωπίσθηκαν μέσα από την ορθόδοξη εκκλησιαστική προοπτική.

Ευρισκόμενος στην Αμερική ο Σεβασμιώτατος εδέχθη πολλές προσκλήσεις να επισκεφθή και άλλες Πολιτείες και να ομιλήση, αλλά δυστυχώς δεν μπόρεσε να ανταποκριθή γιατί το πρόγραμμα ήταν αρκετά επιβαρυμένο.

Πρέπει να εξαρθή η συμβολή του κ. Ηρακλή Παναγιωτίδη που διοργάνωσε το Συνέδριο και να επαινεθή η προσπάθεια του κ. Αναστασίου Φιλιππίδη και της κ. Μαρίνας Robb, οι οποίοι ανέλαβαν να μεταφράσουν τα κείμενα των διαλέξεων του Σεβασμιωτάτου, τα οποία εδόθησαν στους ακροατάς.

Η Αμερική είναι μια χώρα αντιφατική, αφού μέσα στην καταναλωτική κοινωνία και τις ποικίλες απογοητεύσεις, βλαστάνει η στροφή των ανθρώπων στην Ορθοδοξία και αυξάνεται η αναζήτηση της αληθινής ζωής. Από τα λεγόμενα του Σεβασμιωτάτου φαίνεται ότι το περιεχόμενο του Συνεδρίου και οι αναζητήσεις των Συνέδρων διαφέρουν και υπερέχουν από παρόμοια Συνέδρια που γίνονται στην Ελλάδα, και τα οποία διακρίνονται για έναν στείρο ηθικισμό, κοινωνισμό και ψυχολογισμό. Οι Ορθόδοξοι της Αμερικής σπουδάζουν και αναζητούν την βίωση της ορθοδόξου θεολογίας στην αυθεντική της έκφραση. Δοξάζουμε τον Θεό γι’ αυτήν την αναζήτηση των ανθρώπων και ελπίζουμε σε μια νέα αναγέννηση.

π. Θ.Α.Β. - Γ.Τ.

Ετικέτες: ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

  • Προβολές: 1260

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance