Γράφτηκε στις .

Κύριο θέμα: Δ' Ιερατικό Συνέδριο Ιεράς Μητροπόλεως - “Ἡ Ὀρθοδοξία μπροστὰ στὴν Τρίτη Χιλιετία”

Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου το Δ’ Ιερατικό Συνέδριο της Ιεράς Μητροπόλεώς μας, στις εγκαταστάσεις των Κατασκηνώσεων στον Άγιο Παντελεήμονα Αντιρρίου. Κύριο θέμα μελέτης ήταν “η Ορθοδοξία μπροστά την τρίτη χιλιετία”.

Κύριο θέμα: Δ' Ιερατικό Συνέδριο Ιεράς Μητροπόλεως - “Ἡ Ὀρθοδοξία μπροστὰ στὴν Τρίτη Χιλιετία”Το πρωϊ τελέσθηκε αρχιερατική θεία Λειτουργία από τον Σεβασμιώτατο, ενώ συλλειτούργησαν ο Πανοσ. Αρχιμ. π. Αρσένιος Κομπούγιας, ο Πανοσ. Αρχιμ. π. Αντώνιος Βαζούρας, ο Αιδεσ. Πρωτ. π. Θωμάς Βαμβίνης, και ο Αιδεσ. π. Σωτήριος Φουσέκης.

Στο τέλος της θείας Λειτουργίας τελέσθηκε μνημόσυνο των Ιερέων της Μητροπόλεως που εκοιμήθηκαν την παρελθούσα περίοδο, ήτοι του π. Γρηγορίου Μπουλούκη και του π. Αθανασίου Χαλμούκη.

Μετά την προσφορά προγεύματος και ροφήματος, ακολούθησε το κύριο μέρος του Συνεδρίου.

Κατ’ αρχάς ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε τους Ιερείς για την συνεργασία που είχαν όλο τον χρόνο και κυρίως κατά τους θερινούς μήνες, που περιόδευσε στις ενορίες τους, ευχαρίστησε τους συνταξιούχους που καταβάλουν φιλότιμες προσπάθειες για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες που δημιουργούνται, υπενθύμισε τα 50 χρόνια της Ιερωσύνης του π. Αθανασίου Λωρίδα, και εξέφρασε την χαρά του γιατί την περίοδο που πέρασε εισήλθαν στον Κλήρο τέσσερις νέοι Κληρικοί, και μάλιστα ένας προέρχεται από λευϊτική οικογένεια.

Η πρώτη εισήγηση ήταν του Πρωτ. π. Παναγιώτου Γρέντζελου και είχε θέμα “Ο Χριστιανισμός κατά την πρώτη χιλιετία”.

Ο π. Παναγιώτης παρουσίασε αντιπροσωπευτικά τους κυριότερους σταθμούς της ιστορίας της Εκκλησίας κατά την πρώτη χιλιετία μετά την Γέννηση του Χριστού. Εξέτασε εν περιλήψει τις εξής επί μέρους ενότητες: α) Εμφάνιση, Πεντηκοστή, Αποστολικές Περιοδείες, β) Αποστολικοί Πατέρες, γ) Διωγμοί, Μ. Κωνσταντίνος, δ) Εμφάνιση αιρέσεων, Οικουμενικοί Σύνοδοι. Μέσα από αυτές τις επιμέρους ενότητες παρουσίασε την αναγεννητική δύναμη του Χριστιανισμού, τόσο στα επιμέρους πρόσωπα, όσο και στις κοινωνίες.

Ακολούθησαν ερωτήσεις και τοποθετήσεις που επικέντρωσαν την συζήτηση και σε άλλα αξιομνημόνευτα στοιχεία της πρώτης χριστιανικής χιλιετίας, όπως είναι ο μοναχισμός, η σχέση πολιτικής εξουσίας και Εκκλησίας και η Λατρεία.

Η δεύτερη εισήγηση ήταν του Σεβασμιωτάτου, ο οποίος αναφέρθηκε στα κύρια χαρακτηριστικά της δεύτερης χριστιανικής χιλιετίας, όπου κυριαρχεί το σχίσμα. Ασχολήθηκε επισταμένως με τα αίτια και την προϊστορία του σχίσματος, μέσα από την ορθόδοξη παράδοση, και όχι μέσα από την εκκλησιαστική ιστορία όπως την έχει διαμορφώσει η δυτική προπαγάνδα. Έτσι έχουμε μια εκκλησιολογική και εκκλησιαστική αλλοίωση στην Δύση, που επικεντρώνεται στο γεγονός ότι θεσμοθετήθηκε η εκκοσμίκευση, η οποία γίνεται φανερή σε διάφορες πτυχές της εκκλησιαστικής ζωής, όπως είναι ο μοναχισμός.

Έγινε διακοπή για το γεύμα, που προσφέρθηκε στην τραπεζαρία των Κατασκηνώσεων.

Το απόγευμα έγινε εκτενής συζήτηση πάνω στα θέματα που έθιξαν οι δύο εισηγήσεις. Οι Ιερείς έκαναν πολλές ερωτήσεις, όπως για το θέμα του Filioque, το Παλαιοημερολογητικό ζήτημα, για τα σχίσματα και την προοπτική τους, για το ρόλο του Βατικανού, για την εκκλησιαστική κατάσταση της Ελλάδος, για την λογική και τον ορθολογισμό και τις εκκλησιολογικές συνέπειες της αυτόνομης χρήσης τους σε θεολογικά θέματα, κ.ά.

Ήταν μία πολύτιμη και ωφέλιμη συνάντηση, που ασχολήθηκε με την ιστορική πορεία της Εκκλησίας, λίγο πριν το τέλος της δεύτερης χιλιετίας, αλλά και τις προοπτικές της, λίγο πριν την ανατολή της τρίτης χιλιετίας.

Διακ. Κ. Γ.

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ