Εἰδήσεις Μαρτίου 2003

Ομιλίες στους Πνευματικούς των Αθηνών

Το τελευταίο διάστημα ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ιερόθεος κλήθηκε από τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστόδουλο, προκειμένου να μιλήση στα πλαίσια του φροντιστηρίου των Πνευματικών της Ιεράς Αρχιεπισκοπής με θέμα « το μυστήριο της μετανοίας ως θεραπευτική πράξη της Εκκλησίας» .

Οι ομιλίες τελικά πραγματοποιήθηκαν, παρά τον φόρτο εργασίας του Σεβασμιωτάτου, κατόπιν ευγενικής επιμονής του Πρωτοσυγκέλλου της Αρχιεπισκοπής π. Θωμά Συνοδινού. Την υπευθυνότητα του φροντιστηρίου έχει ο π. Ελευθέριος Χαβάτζας.

Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν τρεις ομιλίες, σε αντίστοιχες Συνάξεις. Η πρώτη, στις 25 Φεβρουαρίου στον Ι.Ν. Αγ. Νικολάου Αχαρνών, η δεύτερη στίς 26 Φεβρουαρίου στον Ι.Ν. Αγ Παντελεήμονος Ιλισσού και η τρίτη στις 4 Μαρτίου στον Ι.Ν. Αγίας Σοφίας Ψυχικού.

Ο Σεβασμιώτατος ανέπτυξε το θέμα του μέσα από τέσσερεις επί μέρους ενότητες: 1. Η προπτωτική κατάσταση του ανθρώπου, 2. Ο σκοπός και το έργο της μετανοίας, 3. Η θεραπευτική μέθοδος της Εκκλησίας, και 4. Μερικά παραδείγματα.

Έγινε λόγος για την πτώση και τα αποτελέσματά της, καθόσον εκεί βρίσκονται οι προϋποθέσεις ορθής ανθρωπολογίας, για την θεραπεία, τους Κανόνες της Εκκλησίας ως φάρμακα, για τις καταστάσεις-βαθμίδες των μετανοούντων, την καταλλαγή, την σχέση σώματος - ψυχής - αγίου Πνεύματος, την ενοποίηση του ανθρώπου, κλπ.

Μερικοί χαρακτηριστικοί λόγοι του Σεβσμιωτάτου ήσαν και οι εξής:

“Η μετάνοια δεν εξαντλείται σε μια ψυχολογική, νομική και ηθικιστική κατάσταση, αλλά συνδέεται με μια θεολογική προοπτική. Μετάνοια είναι το να οδηγηθή ο άνθρωπος από το κατ’ εικόνα στο καθ’ ομοίωση, από την παρά φύση κατάσταση στην κατά φύση και την υπέρ φύση κατάσταση, από την αμαύρωση του κατ’ εικόνα στον φωτισμό του νοός, δια της καθάρσεως της καρδιάς και από εκεί στην τελείωση - θέωση που είναι ατέλεστη, δηλαδή δεν υπάρχει όριο τελειώσεως. Ακριβώς για τον λόγο αυτόν οι Πατέρες της Εκκλησίας κάνουν ευρύτατο λόγο για την κάθαρση, τον φωτισμό και την θέωση. Αυτή η θεώρηση της Χριστιανικής ζωής δεν είναι μια μόδα μερικών συγχρόνων θεολόγων, αλλά η βάση της ορθοδόξου θεολογίας. Θεολογία και εκκλησιολογία έξω από αυτήν την προοπτική είναι μια αναιμική θεολογία και θα έλεγα εκκοσμικευμένη. Μερικοί κάνουν λόγο για την εκκοσμίκευση της Εκκλησίας και την προσδιορίζουν με διαφορετικές ερμηνευτικές αναλύσεις. Όμως η εκκοσμίκευση είναι η απώλεια αυτής της μεθόδου δια της οποίας ο άνθρωπος δια της καθάρσεως, του φωτισμού και της θεώσεως, σε συνδυασμό πάντοτε με τα μυστήρια της Εκκλησίας, διότι δι’ αυτών ο άνθρωπος εντάσσεται μέσα στο Σώμα του Χριστού και γίνεται σταθερή αυτή η πορεία, επιτυγχάνει τον σκοπό της δημιουργίας του.”

“... Με τον όρο θεραπεία εννοούμε την αποκατάσταση των σχέσεων του ανθρώπου με τον Θεό, την κατά φύσιν λειτουργία των δυνάμεων της ψυχής και του σώματος. Αυτό σημαίνει ότι από την φιλαυτία οδηγούμαστε στην φιλοθεΐα και την φιλανθρωπία, δηλαδή από την ιδιοτελή αγάπη οδηγούμαστε στην ανιδιοτελή αγάπη.”

Σε άλλο σημείο, αφού ανέφερε χωρίο από επιστολή του Μ. Βασιλείου στον Αμφιλόχιο Ικονίου, είπε:

“...φαίνεται καθαρά ότι η αμαρτία στον συγκεκριμένο άνθρωπο είναι η αθέτηση της Χάριτος δια της ηδονής. Αυτό συνεπάγεται την καταστροφή του ανθρώπου, αφού χάθηκε το κατά φύση και, βεβαίως, ο άνθρωπος περιέπεσε στο παρά φύσιν σε σχέση με τον αρχικό σκοπό και το τέλος της δημιουργίας του. Η καταστροφή είναι οντολογική, βεβαίως έχει και ηθικές συνέπειες. Η απομάκρυνη του ανθρώπου από αυτήν την κατάσταση λέγεται από τον Μ. Βασιλίεο ιατρεία και ίαμα. Καί, βεβαίως, αυτό επιτυγχάνεται δια της ασκητικής ζωής, δηλαδή τον συντριμμό της καρδίας και την δουλαγωγία των ηδονών δια της εγκρατείας. Αλλά εκείνο που έχει σημασία είναι ότι ο Μ. Βασίλειος κάνει λόγο για την απόδειξη της θεραπείας, πρέπει, δηλαδή, να υπάρχουν εγγυήσεις θεραπείας του ανθρώπου.”.

Και ο Σεβασμιώτατος κατέληξε:

“Πρέπει να γνωρίζουμε τουλάχιστον θεωρητικά όλην αυτήν την μέθοδο και να ποιμαίνουμε δια του τρόπου αυτού τους Χριστιανούς, που είναι παιδιά του Θεού « υπέρ (ών) ου Χριστός απέθανεν» (Ρωμ. ιδ', 15). Η ευθύνη είναι μεγάλη μήπως αποδειχθούμε αδόκιμοι και αντί να θεραπεύουμε τους Χριστιανούς, τους αφήνουμε στην σύγχυση και την πλάνη. Την μεγαλύτερη ευθύνη έχουμε εμείς οι Επίσκοποι, γι’ αυτό και ζητώ ταπεινά την προσευχή σας και την αγάπη σας.”.

Απολογισμός και θεραπευτική ομιλία

Απολογισμός και θεραπευτική ομιλίαΤην Κυριακή 2 Μαρτίου 2003, στις 6.30 το απόγευμα, ο Σύνδεσμος Αγάπης του Αγίου Δημητρίου Ναυπάκτου πραγματοποίησε στην αίθουσα του Ενοριακού του Κέντρου την ετήσια συνέλευση των μελών του.

Την εκδήλωση ευλόγησε με την παρουσία του ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ιερόθεος, ο οποίος έκανε και την κύρια ομιλία. Παρέστησαν ακόμη οι εφημέριοι Ιερείς και ο Διάκονος του Αγίου Δημητρίου, εφημέριοι άλλων Ενοριών, τα μέλη του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου του Ι. Ναού, εκπρόσωποι από τους Συνδέσμους των άλλων Ενοριών της Ναυπάκτου και βέβαια πλήθος γυναικών, που ανταποκρίθηκαν σε σχετική πρόσκληση.

Μετά από μια σύντομη εισαγωγή στο θέμα της συνέλευσης από τον επόπτη του Συνδέσμου π. Θωμά Βαμβίνη, η Γραμματέας του Συνδέσμου κ. Χρ. Καρανικόλα-Σχοινά έκανε ένα σύντομο απολογισμό του έργου του Συνδέσμου, το οποίο εντάσσεται στο όλο έργο της Ενορίας, αφού ο Σύνδεσμος, ως ενοριακή επιτροπή, βοηθά και προσπαθεί να διευκολύνη το έργο των εφημερίων σε τομείς όπως ο ευπρεπισμός και καλλωπισμός του Ναού, η λειτουργία του Ενοριακού Κέντρου και κυρίως η φιλανθρωπία και η ενοριακή πρόνοια. Ακολούθησε η ανακοίνωση του οικονομικού απολογισμού του Συνδέσμου από την πρόεδρο πρεσβυτέρα Παρθένα Βαμβίνη, ώστε να γνωρίζουν οι ενορίτες τον τρόπο διαχείρισης των χρημάτων που εμπιστεύονται στον Σύνδεσμο.

Μετά την σύντομη αυτή ενημέρωση το λόγο πήρε ο Σεβ. Μητροπολίτης μας, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα “η Ενορία ως θεραπευτική κοινότητα”. Ο Σεβασμιώτατος, αφού αναφέρθηκε στην ψυχοπάθεια του σύγχρονου ανθρώπου, ο οποίος νοσεί σοβαρά εξ’ αιτίας του άγχους και της αγωνίας, που συνειδητά ή ασυνείδητα έχει μπροστά στο θάνατο, αλλά και εξ· αιτίας της κοινωνικής ανασφάλειας που νιώθει, λόγω έλλειψης ποιοτικής επικοινωνίας, κυρίας στο χώρο της οικογένειας, τόνισε ότι ο άνθρωπος μάταια αναζητά ανταπόκριση στην ανάγκη του να αγαπά και να αγαπάται στα διάφορα υποκατάστατα της οικογένειας, όπως είναι οι θεραπευτικές κοινότητες, τα σωματεία, οι σύλλογοι κ.τ.λ., τα οποία τον βοηθούν αλλά δεν δίνουν νόημα ζωής. Αυτό το κενό καλύπτει η Ενορία. Λειτουργεί ως πνευματική οικογένεια, όπου υπάρχει ο πατέρας-καθοδηγητής (Ιερέας) και όλοι νιώθουν αδελφοί μεταξύ τους. Έχουν κοινή αναφορά στο Θεό με την κοινή λατρεία και τη συμμετοχή στα μυστήρια, ανοίγουν την ψυχή τους και καθοδηγούνται στο μυστήριο της Εξομολόγησης, εκφράζουν τη μεταξύ τους αγάπη με έργα φιλανθρωπίας και δε νιώθουν το θανατηφόρο αίσθημα της μονοξιάς. Αντίθετα καλλιεργούν δυνατούς πνευματικούς δεσμούς, αφού έχουν τη συναίσθηση ότι βγήκαν από την ίδια πνευματική μήτρα, την Κολυμβήθρα και στις φλέβες τους ρέει κοινό το αίμα του Χριστού.

Ο Σεβασμιώτατος έκλεισε την ομιλία του με πολλές ευχές για καρποφορία του θεραπευτικού έργου της Ενορίας.

Ακολούθησε σύντομη συζήτηση, μετά το τέλος της οποίας προσφέρθηκε στον Σεβασμιώτατο εκ μέρους του Συνδέσμου δώρο αναμνηστικό της παρουσίας του και της ωφέλιμης ομιλίας του στη συνέλευση, αλλά και συμβολικό της αγάπης και του σεβασμού προς το πρόσωπό του.

Η εκδήλωση έκλεισε με κέρασμα-προσφορά των κυριών του Συνδέσμου και ευρύτερη επικοινωνία μεταξύ των γυναικών.

Χ.Σ.

Για την Παναγία

Την Τετάρτη 12 Μαρτίου ε.έ., το απόγευμα, στην Αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεως, και με την ευκαιρία της έναρξης των Χαιρετισμών στην Υπεραγία Θεοτόκο, ο Σύλλογος “Φίλοι του Μοναστηριού Παναγίας Αμπελακιώτισσας” διοργάνωσε εορταστική εκδήλωση. Η εκδήλωση περιελάμβανε σχετική ομιλία με θέμα: “Την Μητέρα του Φωτός, την Υπεραγία Θεοτόκο, υμνούμε και μεγαλύνομε...”, από την Φιλόγογο Καθηγήτρια, συνεργάτιδα του Μορφωτικού Συλλόγου Κυριών Πατρών, κ. Ευγενία Πέτα-Λιάτσου, απόδοση επίκαιρων ύμνων προς την Παναγία από την χορωδία Πατρών του κ. Αριστείδη Μπουχάγερ, και τέλος μικρή δεξίωση στον ίδιο χώρο.

Η ομιλία της κ. Πέτα άφησε πολύ καλές εντυπώσεις, κινούμενη σε φιλολογικά αλλά και θεολογικά πλαίσια. Επίσης άφησε πολύ καλές εντυπώσεις, όπως πάντα, η Βυζαντινή Χορωδία, η οποία “ταξίδεψε” τους ακροατές, ιδιαιτέρως δε με την άριστη απόδοση του αργού μέλους μετά κρατήματος “Θεοτόκε Παρθένε” του Πέτρου Μπερεκέτου.

Ο Σεβασμιώτατος έκλεισε συμπληρώνοντας και συγχρόνως εμβαθύνοντας την όλη εκδήλωση. Μίλησε για την Θεοτόκο, για την εξύμνηση, τον τερερισμό και την σιωπή μας απέναντι στο Πανάγιο Πρόσωπό της, και ευχαρίστησε τον Πρόεδρο, κ. Σπύρο Ράϊκο, και τα μέλη του Συλλόγου για την επιτυχημένη προσπάθειά τους, την ομιλήτρια και τους χορωδούς για την προσφορά τους στους ακροατές.

Η όλη εκδήλωση ήταν συντονισμένη στην ατμόσφαιρα των ημερών και άφησε πολύ καλές εντυπώσεις. Συγχαρητήρια στους διοργανωτές.

“Ο Εθνομάρτυρας Πολύκαρπος”
    

“Ο Εθνομάρτυρας Πολύκαρπος”Κυκλοφόρησε ένα ακόμη βιβλίο του δόκιμου συγγραφέα και λίαν κατηρτισμένου συνταξιούχου εκπαιδευτικού κ. Κώστα Παπαδημητρίου με τίτλο “Ο Εθνομάρτυρας Πολύκαρπος”. Ο συγγραφέας, που διακρίνεται για την μεγάλη αγάπη του για το χωριό του, την Αμπελακιώτισσα, και βεβαίως την Ιερά Μονή της Παναγίας Αμπελακιωτίσσης, παραχώρησε τα δικαιώματα και αυτού του βιβλίου στην Ιερά Μονή. Συγχαρητήρια αξίζουν και στον Δήμο Αποδοτίας που επιχορήγησε την έκδοση του βιβλίου.

Παράκληση

Στα πλαίσια της ποιμαντικής της νεότητος, γίνονται προσπάθειες να εξοπλισθή το Γραφείο Νεότητος της Μητροπόλεώς μας με διάφορα εποπτικά μέσα.

Στις άμεσες προτεραιότητές μας είναι η δημιουργία δισκοθήκης Εκκλησιαστικών Ύμνων και Παραδοσιακής Μουσικής για τους μαθητές της Σχολής αλλά και για όλα τα Κατηχητικά της Μητροπόλεως, η αγορά μηχανήματος αναπαραγωγής ήχου, καθώς επίσης και η αγορά μηχανήματος προβολής μέσω Η/Υ.

Παρακαλούμε τους Χριστιανούς που επιθυμούν να προσφέρουν την οικονομική βοήθειά τους στην προσπάθεια αναβάθμισης των υπηρεσιών μας προς τους νέους και τα παιδιά μας, να επικοινωνήσουν μαζί μας στα τηλέφωνα 26340 - 27207 και 23258, ή στην διεύθυνση της Εφημερίδας.

* * *

«Ενώπιον των λίαν κρισίμων ημερών τας οποίας διέρχεται η ανθρωπότης, το Οικουμενικόν Πατριαρχείον επαναλαμβάνει και πάλιν και πολλάκις την ευχήν και την προσευχήν του υπέρ της ειρήνης και της αποφυγής του πολέμου έστω και την υστάτην αυτήν στιγμήν και κάμνει έκκλησιν προς πάντα δυνάμενον να συμβάλη προς την κατεύθυνσιν αυτήν να εξαντλήση όλας τας δυνατότητάς του, ώστε να μη θρηνήση η ανθρωπότης νέας εκατόμβας θυμάτων και φρικτά ολοκαυτώματα.

Επί τη ευκαιρία το Οικουμενικόν Πατριαρχείον υπενθυμίζει ότι η βασική προϋπόθεσις της ειρήνης είναι ο σεβασμός της ιερότητας του ανθρωπίνου προσώπου και της ελευθερίας και αξιοπρεπείας του, εκ του οποίου γεννώνται όλαι αι λοιπαί προϋποθέσεις της ειρηνικής συμβιώσεως των ανθρώπων επί της γης, μέσα εις την αγάπην του ενός Θεού και Πατρός, ο οποίος δεν είναι Θεός πολέμου και μάχης, αλλά καταλλαγής και ειρήνης.

Είθε η ειρήνη και η ευδοκία να επικρατήσουν οριστικώς επί της γης, εις δόξαν Θεού και ευημερίαν των ανθρώπων, τους οποίους πάντας εξ ίσου ο Θεός αγαπά» .

*

“Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, το απόγευμα της 15ης Μαρτίου, ετέλεσε τα εγκαίνια της Πατριαρχικής Βιβλιοθήκης, επί τη ολοκληρώσει των εν αυτή ανακαινιστικών έργων, παρουσία Ιεραρχών, των Εξοχ. κ. Ευαγγέλου Βενιζέλου, Υπουργού Πολιτισμού της Ελλάδος, Εντιμ. κ. Παναγιώτου Καλογεροπούλου, Γενικού Προξένου αυτής ενταύθα, και πολλών εκλεκτών προσκεκλημένων, ένθα ωμίλησαν ο Σεβ. Μητροπολίτης Πέργης κ. Ευάγγελος, Πρόεδρος της Επιτροπής επί του Πατριαρχικού Αρχειοφυλακίου-Βιβλιοθηκών, ο χορηγός Εντιμολ. κ. Θεόδωρος Παπαλεξόπουλος, Άρχων Μαΐστωρ της Αγίας του Χριστού Μ. Εκκλησίας, και ο Πατριάρχης”.

*

Ο αϊ-Βούκλας είναι ο μοναδικός Ιερός Ναός της Σμύρνης που σώθηκε από την καταστροφή του 1922. Είναι ο Ναός των πολιούχων της Σμύρνης αγίων Βουκόλου, πρώτου Επισκόπου Σμύρνης, και Πολυκάρπου, δεύτερου Επισκόπου Σμύρνης. Χτίσθηκε το 1866 και από το 1922 χρησιμοποιείται ως μουσείο. Ο Δήμος της Σμύρνης επιθυμεί και σχεδιάζει την αναστήλωσή του, ώστε να σωθή από την φθορά του χρόνου.

*

Οικονομική βοήθεια ύψους 500.000 δολ. προσέφερε η Κυβέρνηση του Καναδά στην Ι. Μητρόπολη Τορόντο για το Πολιτιστικό της Κέντρο.

Ο νέος Αρχιεπίσκοπος Καντερβουρίας (Canterbury) και επικεφαλής της αγγλικανικής ομολογίας, Rowan Williams, κατά την ενθρόνισή του (3-3-2003) ανέγνωσε το “Σύμβολο Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως” –ενώ οι αγγλικανοί χρησιμοποιούν το “Πιστεύω του Αθανασίου”– χωρίς την προσθήκη του filioque (www.bbc.co.uk).

Χειροτονήθηκε Διάκονος και μετά από λίγες ημέρες Πρεσβύτερος ο εν ενεργεία Λυκειάρχης του 6ου Λυκείου Βόλου π. Ιωάννης Μ. Την χειροτονία ετέλεσε ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος και παρακολούθησαν οι συνάδελφοι και οι μαθητές του χειροτονηθέντος και πλήθος κόσμου.

*

Ο Επίσκοπος Μπουκόμπα Ιερώνυμος είχε χρησιμοποιήσει πριν μερικά χρόνια ένα μοτοσακό για ταξί, προκειμένου να επισκεφθή μια Ενορία του. Στο δρόμο το ζωστικό του Επισκόπου μπερδεύτηκε στην ρόδα, με αποτέλεσμα να προκληθή ατύχημα, ευτυχώς μόνο με υλικές ζημιές. Οδηγός του μοτοσακό ήταν ο μουσουλμάνος Abby, σύζυγος της επίσης μουσουλμάνας Asma. Μετά από τρία χρόνια ο Επίσκοπος Ιερώνυμος ξανασυνάντησε τον οδηγό του μοτοσακό-ταξί, μαζί με την σύζυγό του, αυτήν την φορά για να τον κατηχήση και να τον βαπτίση, μετονομάζοντάς τον Αλέξιο.

“Μετά την εντατική κατήχηση που θα κάνουμε κατά την περίοδο Ιουνίου-Σεπτεμβρίου, ελπίζουμε να έχουμε μια μικρή ομάδα 8-10 αρχηγών να είναι έτοιμοι για το Βάπτισμα προς το τέλος Αυγούστου. Όταν επιστρέψει ο Γιοχάννες Ρακουμάκο στο Σεμινάριο τον Σεπτέμβριο αυτοί θα βοηθήσουν με την κατήχηση των άλλων κατηχουμένων, διδάσκοντας ότι έχουν μάθει υπό την καθοδήγηση του π. Αθανασίου και της κατηχητικής υποεπιτροπής της Ιεραποστολικής Επιτροπής της Μητροπόλεως Ιωαννουπόλεως και Πρετορίας. Εκτός από την εντατική κατήχηση στο Ντέννιλτον, η κατήχηση θα συνεχιστεί στο Μαμελόντι και θα ξεκινήσει και σε άλλες περιοχές τους ερχόμενους μήνες. Τα μαθήματα αυτά δεν θα είναι τόσο τακτικά και συχνά... και δεν θα είναι αποκλειστικά για τους υποψηφίους για το Βάπτισμα, αλλά για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν για την Ορθόδοξη Πίστη” (“Ορθόδοξη Μαρτυρία”).

 

Ετικέτες: ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  • Προβολές: 1092

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance