Γράφτηκε στις .

Τὸ κέντρο τοῦ κόσμου

Ἡ ἐπιβεβαίωση τοῦ Πατρὸς "οὗτος ἐστὶν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητὸς ἐν ὦ εὐδόκησα" ἔδειχνε ὅτι ἡ ἐνανθρώπηση ἦταν τὸ κατ' εὐδοκία θέλημα τοῦ Θεοῦ, τὸ ὁποῖο λέγεται προηγούμενο θέλημα. Αὐτὸ σημαίνει ὅτι ἡ ἐνανθρώπηση τοῦ Χριστοῦ "προγραμματίστηκε" ἀπὸ τὸν Θεὸ ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὴν πτώση τοῦ ἀνθρώπου, διότι μόνο διὰ τῆς ἑνώσεως τοῦ κτιστοῦ μὲ τὸ ἄκτιστο στὴν ὑπόσταση τοῦ Λόγου, μποροῦσε τὸ κτιστὸ νὰ σωθῇ.

Ἔτσι, λοιπόν, ὅλα ὅσα ἔγιναν στὴν Παλαιὰ Διαθήκη, οἱ νομοθεσίες, οἱ ἐπαγγελίες, ἐπειδὴ ἦταν ἀποτέλεσμα τῆς πτώσεως τοῦ ἀνθρώπου, ἦταν ἀτελῆ, δὲν ἔγιναν σύμφωνα μὲ τὸ προηγούμενο θέλημα τοῦ Θεοῦ καὶ ἀπέβλεπαν στὴν ἐναθρώπηση τοῦ Λόγου. Ὄχι μόνον οἱ προφητεῖες, οἱ νομοθεσίες κλπ. τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἀπέβλεπαν στὴν ἐνανθρώπηση, ἀλλὰ καὶ ἡ θεμελίωση καὶ τὸ τέλος τῆς δημιουργίας τοῦ κόσμου ἦταν ἡ ἕνωση θείας καὶ ἀνθρωπίνης φύσεως, ἡ ἕνωση κτιστοῦ καὶ ἀκτίστου. Ἀκόμη καὶ ἡ δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου κατ' εἰκόνα τοῦ Θεοῦ ἔγινε γιὰ νὰ μπορέση νὰ χωρέση τὸ ἀρχέτυπο...

Ὅλα αὐτὰ δείχνουν τὴν μεγάλη ἀξία καὶ σπουδαιότητα τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Υἱοῦ καὶ Λόγου τοῦ Θεοῦ. Χωρὶς αὐτὴν ἦταν ἀδύνατη ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου καὶ ἡ ἀνακαίνιση τῆς κτίσεως. Ὁ Θεάνθρωπος Χριστὸς καὶ ὄχι ὁ ἄνθρωπος εἶναι τὸ κέντρο τοῦ κόσμου. Μπορεῖ νὰ πῇ κανεὶς μὲ βεβαιότητα ὅτι ἡ ὅλη ἀσκητικὴ προσπάθεια τοῦ Χριστιανοῦ ἀποσκοπεῖ στὴν ἀποβολὴ τῆς ἀνθρωποκεντρικῆς θεώρησης τῆς ζωῆς καὶ τὴν ἀπόκτηση τῆς θεανθρωποκεντρικῆς θεώρησής της. Κέντρο πρέπει νὰ εἶναι ὁ Θεάνθρωπος καὶ ὄχι ὁ ἄνθρωπος.

(Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ἱεροθέου: "Δεσποτικὲς Ἑορτές")

ΧΩΡΙΟ