Γράφτηκε στις .

Γραπτό κήρυγμα: Κυριακή 10 Ἰουλίου "Ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου"

Κυριακὴ 10 Ἰουλίου

Ἀφοῦ μὲ τὴν ἔναρξη τῆς Κυριακῆς προσευχῆς ἀποκαλέσαμε τὸν Θεὸ Πατέρα μας ποὺ βρίσκεται στοὺς οὐρανούς, δηλαδὴ εἶναι κατὰ φῦσιν ἅγιος, ὅπως εἴδαμε τὴν προηγούμενη Κυριακή, ἐρχόμαστε τώρα μὲ τὸ πρῶτο αἴτημα νὰ ζητήσουμε νὰ ἁγιασθῇ τὸ ὄνομὰ Τοῦ. Λέμε: "ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου".

Τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ. Εἶναι γνωστὸν ἀπὸ τὴν Ὀρθόδοξη θεολογία μας ὅτι ὁ Θεὸς ἔχει οὐσία καὶ ἐνέργεια. Καὶ τὰ κτιστὰ πράγματα ἔχουν οὐσία καὶ ἐνέργεια, δηλαδὴ ὁ ἥλιος εἶναι ἕνα οὐράνιο σῶμα καὶ ἐκπέμπει τὸ φῶς του, καὶ ἡ φωτιὰ εἶναι ἕνα ἀντικείμενο ποὺ καίγεται, ἀλλὰ ἐκπέμπει ἐνέργεια, ἤτοι τὴν θέρμανση καὶ τὸν φωτισμό. Ὁ Θεός, ὅμως, ὡς ἄκτιστος ἔχει ἄκτιστη οὐσία καὶ ἄκτιστη ἐνέργεια καὶ ὡς πρὸς τὴν οὐσία Τοῦ ὁ Θεὸς εἶναι ἀνώνυμος καὶ ὑπερώνυμος, ἀλλὰ ὡς πρὸς τὶς ἐνέργειές Τοῦ ἔχει πολλὰ ὀνόματα.

Κάθε φορὰ ποὺ ὁ Θεὸς ἀποκαλυπτόταν στοὺς ἀνθρώπους φανέρωνε μιὰ ἀπὸ τὶς ἐνέργειές Τοῦ, ὅπως τὴν ἀγάπη, τὴν εἰρήνη, τὴν δικαιοσύνη, τὴν φιλανθρωπία. Καὶ μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο εἶχε κοινωνία μὲ τοὺς ἀνθρώπους. Γι' αὐτὸ καὶ λέμε ὅτι τὰ ὀνόματα τοῦ Θεοῦ εἶναι οἱ ἐνέργειές Τοῦ. Καὶ κάθε φορὰ ποὺ μνημονεύει κανεὶς τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ μὲ κατάνυξη, ταπείνωση, μετάνοια, πίστη κλπ. λαμβάνει γνώση καὶ αἴσθηση τῆς ἐνεργείας τοῦ Θεοῦ.

Ὅταν προσευχόμαστε "ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου", δὲν σημαίνει ὅτι δὲν εἶναι ἅγιο τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ καὶ πρέπει ἐμεῖς νὰ προσευχόμαστε γιὰ νὰ ἁγιασθῇ, ἀλλὰ αὐτὸ τὸ αἴτημα ἔχει δύο ἔννοιες.

Ἡ πρώτη ἔννοια τοῦ "ἁγιασθήτω" εἶναι τὸ "δοξασθήτω" τὸ ὄνομὰ Τοῦ καὶ νὰ δοξασθῇ μὲ τὴν δική μας τὴν ζωή. Ὅπως τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ βλασφημεῖται μὲ τὴν δική μας τὴν ζωή, ὅταν δὲν ἀνταποκρίνεται στὴν εὐγενικὴ καταγωγή μας, ἔτσι καὶ δοξάζεται τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ, ὅταν ἐμεῖς τηροῦμε τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ καὶ ζοῦμε σύμφωνα μὲ τὶς ἐντολὲς Τοῦ.

Ἡ δεύτερη ἔννοια τῆς αἰτήσεως "ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου" ποὺ δὲν εἶναι ἄσχετη καὶ ἀνεξάρτητη ἀπὸ τὴν προηγούμενη, εἶναι τὸ "ποίησον ἡμᾶς ἁγίους", ὥστε καὶ ὁ Θεὸς νὰ δοξασθῇ διὰ τῆς δικῆς μας ἁγιασμένης ζωῆς.

Ἡ αἴτηση αὐτὴ δείχνει ποιός εἶναι ὁ σκοπὸς τοῦ ἀνθρώπου καὶ γιὰ ποιό λόγο ζῇ. Σκοπός του εἶναι νὰ ἑνωθῇ μὲ τὸν Θεὸ καὶ νὰ γίνη ἅγιος κατὰ Χάριν καὶ ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ. Ὁ Θεὸς εἶναι κατὰ φῦσιν ἅγιος καὶ οἱ ἄνθρωποι πρέπει νὰ γίνουν κατὰ Χάριν ἅγιοι. Στὴν γλῶσσα τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας αὐτὸ λέγεται θέωση καὶ ὅσοι ἁγιάζονται μὲ τὴν μετοχὴ τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ, λέγονται θεούμενοι. Τὸ νὰ γίνη κανεὶς ἅγιος - θεούμενος σημαίνει νὰ μεταμορφώση ὅλες τὶς ψυχικὲς καὶ σωματικές του δυνάμεις, νὰ ἔχη κέντρο τῆς ζωῆς του τὸν Θεό.

Δυστυχῶς πολλοὶ Χριστιανοὶ ποὺ προσεύχονται μὲ αὐτὴν τὴν προσευχή, δὲν ἔχουν τέτοιους ὑψηλοὺς στόχους, ἀλλὰ περικλείουν τὴν χριστιανική τους ζωὴ καὶ πολιτεία σὲ μερικοὺς καλοὺς τρόπους συμπεριφορᾶς, σὲ μερικὰ ἤθη καὶ ἔθιμα καὶ μερικὲς θρησκευτικὲς παραδόσεις, προσεύχονται γιὰ ἐπίγεια πράγματα. Ἀλλὰ αὐτὸ δὲν εἶναι καθόλου ἀρκετό. Πολλὲς φορὲς στὴν Ἁγία Γραφὴ συναντοῦμε τὴν προτροπή: "ἅγιοι γίνεσθε ὅτι ἐγὼ ἅγιος εἰμὶ" (Α' Πέτρ. α΄ 16). Ὑπάρχουν ἄνθρωποι ποὺ προσπαθοῦν νὰ δικαιολογήσουν τὸν ἑαυτό τους λέγοντας: "δὲν εἶναι γιὰ μένα αὐτὴ ἡ ζωὴ τῆς ἁγιότητος", "θέλω νὰ ζήσω τὶς χαρὲς αὐτῆς τῆς ζωῆς καὶ νὰ μὴ στερηθῶ αὐτὰ ποὺ μοῦ προσφέρει ἡ ἐπίγεια ζωή", "δὲν εἶμαι ἅγιος γιὰ νὰ μὴ θυμώνω" κλπ.

Ἐπειδὴ ἡ ζωή μας δὲν συντονίζεται μὲ τὴν αἴτηση αὐτὴ καὶ δὲν ἀγωνιζόμαστε νὰ ζήσουμε σύμφωνα μὲ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ, γι' αὐτὸ ἡ διαγωγή μας εἶναι ἀντιχριστιανική. Εἴμαστε γεμᾶτοι ἀπὸ πάθη καὶ κακίες, μίση καὶ ἐχθρότητες, καὶ διαπράττουμε ἀδικίες καὶ συκοφαντίες. Καὶ γι' αὐτὸν τὸν λόγο οἱ ἄλλοι ἄνθρωποι μᾶς βλέπουν καὶ δὲν πιστεύουν στὸν Θεό, ὁπότε γινόμαστε αἴτιοι νὰ βλασφημῆται τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ στὰ ἔθνη.

Συνήθως, ὅταν προσευχόμαστε στὸν Θεὸ Τὸν παρακαλοῦμε νὰ μᾶς δίνη ὑγεία, εὐημερία, ὑλικὰ ἀγαθὰ κλπ. Καὶ αὐτὸ πρέπει νὰ τὸ κάνουμε. Ἀλλὰ πρὸ παντὸς πρέπει νὰ προσευχόμαστε στὸν Θεὸ νὰ μᾶς ἀγιάζη. Ὅμως, πρέπει νὰ γνωρίζουμε ὅτι αὐτὸ δὲν γίνεται ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὴν θελησή μας. Γι' αὐτὸ πρέπει μαζὶ μὲ τὴν πρσευχή μας νὰ προσφέρουμε καὶ τὴν ἐλευθερία μας, ὥστε ἔτσι νὰ δοξάζεται τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ στὸν κόσμο.

Ὁ Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ

ΓΡΑΠΤΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ