Skip to main content

Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν Χριστοδούλου: «Τὸ μυστήριο τῆς ἱερωσύνης»

Μακαριωτἀτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ Πάσης Ἑλλάδος Χριστοδούλου

Μήνυμα στὸ Ζ΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Μητροπόλεων (Ἀπόσπασμα)

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοὶ καὶ πατέρες, θὰ ἤθελα νὰ προσφωνήσω τὸ Συμπόσιό σας ποὺ ἔχει θέμα τὴν Ἱερωσύνη καὶ ἀρχίζει σήμερα, μὲ τὸν περίφημο ὁρισμὸ περὶ ἱερέως, ποὺ μᾶς ἔδωσε ὁ ἅγιος Συμεῶν ὁ νέος Θεολόγος, ὅπου προσδιορίζει τὴν οὐσία καὶ τὴν ἀποστολὴ τοῦ ἱερατικοῦ ἀξιώματος: "Ἱερεὺς ἐστὶν ὁ δυνάμει Πνεύματος Ἁγίου μεταποιηθεῖς καὶ ἀλλαγεὶς καὶ εἰς Χριστόν τον δι' ἡμᾶς παθόντα καὶ ἐν δόξῃ ἀναστάντα θεότητος μεταμορφωθεῖς"... Πρέπει πάντα νὰ ἐνθυμούμαστε, τόνισε, αὐτὸ ποὺ λέγεται στὴ θεολογικὴ γλῶσσα, ὅτι ἡ Ἱερωσύνη μας εἶναι Χριστοκεντρική. «Νὺν δὲ οὐκ ἔστιν εἰπεῖν "ἐπὶ Μωυσέως καθέδρας ἐκάθησαν οἱ ἱερεῖς"», γράφει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, «ἀλλ' ἐπί της τοῦ Χριστοῦ. Τὴν γὰρ ἐκείνου διεδέξαντο διδασκαλίαν. Δι' ὃ καὶ Παῦλὸς φησιν? "ὑπὲρ Χριστοῦ πρεσβεύομεν, ὡς τοῦ Θεοῦ παρακαλοῦντος δι' ἡμῶν"». Χριστοκεντρική, λοιπόν, λειτουργία. Τοῦτο ἀκριβῶς καθορίζει τὴ θεμελιώδη θέση καὶ στάση κάθε κληρικοῦ καὶ ἔχει ὡς συνέπεια τὸ νὰ διακρίνουν αὐτοὶ ποὺ Ἐκεῖνος ἐμπιστεύθηκε στὰ χέρια μας, δηλαδὴ τὸ πλήρωμα κάθε ἐκκλησιαστικῆς κοινότητας, τὴν παρουσία τοῦ ἱερέως, ὡς ἕνα ζωντανὸ δείκτη πορείας καὶ ἕνα ἀπλανῆ ὁδηγὸ πρὸς τὸν Τριαδικὸ Θεό. Πάντα ἡ ἀλήθεια αὐτή, ἰδιαίτερα στὶς μέρες μας, εἶναι ἀπαραίτητη, γιατί ὑπάρχει κίνδυνος ἡ ἱερωσύνη, ὡς διακονία καὶ μαρτυρία, νὰ χάση τὸν προσανατολισμό της ἢ νὰ διασπαστὴ σὲ πολλοὺς προσανατολισμοὺς καὶ σὲ ἀνθρωποκεντρικὲς προοπτικὲς καὶ πολυπράγμονες ἐνασχολήσεις

Στὶς μέρες μας, ἀγαπητοί μου πατέρες καὶ ἀδελφοί, βλέπουμε νὰ ἐντείνεται ἡ διάθεση κρίσεως καὶ κατακρίσεως τῶν πράξεων καὶ τῶν φορέων τῆς ἱερωσύνης. Οἱ κρίνοντες δὲν κατανοοῦν, ἐν ἀγνοίᾳ τους ἢ σκόπιμα, ὅτι ὁ χειροτονῶν τοὺς ἱερεῖς εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεός, ὁ ὁποῖος ἀνέχεται καὶ τοὺς τυχὸν ἀναξίους κληρικούς. Οἱ πιστοὶ μπορεῖ νὰ βλέπουν τὰ σφάλματα τοῦ ἀνθρώπου ἱερέα, ἀλλὰ ὀφείλουν νὰ προσεύχονται γιὰ αὐτόν, ὡς πνευματικόν τους πατέρα, καὶ ὄχι νὰ ρίπτουν τὸν λίθον τοῦ ἀναθέματος γιὰ τὰ ἐν λόγῳ ἢ ἔργῳ, ἑκουσίως ἢ ἀκουσίως, ἐνεργούμενα πλημμελήματά του. «Εἰ καὶ ἐγκλημάτων ὦσιν ὑπεύθυνοι οἱ ἱερεῖς, οὐδὲ οὕτω σοὶ θέμις τῶν ἐκείνων βίον κρίνειν», σχολιάζει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος. Ἐμεῖς, ὅμως, δὲν πρέπει νὰ ξεχνοῦμε, ὅτι οἱ κρίνοντες καὶ πολεμοῦντες σήμερα τὰ ἐκκλησιαστικὰ πράγματα, ἐπειδὴ δὲν μποροῦν νὰ πολεμήσουν τὸν Θεόν, μεταφέρουν τὴν κριτικὴν καὶ πολεμικήν τους, ἀδιακρίτως καὶ ἀκρίτως, στὸ πρόσωπο τῶν κληρικῶν. Αὐτὸ δὲν πρέπει νὰ μᾶς πτοῇ, ἀλλὰ νὰ μᾶς ἐμβάλλη σὲ σκέψεις προσευχῆς, προσοχῆς καὶ συνέσεως, «μείζονα πλοῦτον» ἠγησάμενοι «τῶν Αἰγύπτου θησαυρῶν τὸν ὀνειδισμὸν τοῦ Χριστοῦ» (Ἐβρ. 11,26).

Θὰ ἤθελα νὰ περατώσω τὶς σκέψεις μου αὐτές, μαζὶ μὲ τὶς εὐχές μου γιὰ ἐπιτυχία τοῦ Συμποσίου, μὲ τὴν ἰδιαίτερη προτροπή, παράκληση καὶ εὐλογία, νὰ ἔχουμε ζωντανὴ καὶ διαρκῆ τὴν λυτρωτικὴ ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας μας, ἔτσι ὅπως ὁ Ἅγιος Συμεῶν ὁ νέος Θεολόγος την εὔχεται γιὰ τοὺς λειτουργοὺς τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ «Κάθε γνώση καὶ ἐπίγνωση καὶ κάθε λόγος σοφίας καὶ λόγος μυστικῆς γνώσεως, καθὼς καὶ ἐνέργεια θαυμάτων καὶ χάρη προφητείας καὶ γένη γλωσσῶν καὶ ἑρμηνεία γλωσσῶν, ἀντιλήψεις καὶ κυβερνήσεις πόλεων καὶ λαοῦ καὶ ἐπίγνωση τῶν μελλόντων ἀγαθῶν καὶ ἐπίτευξη τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν καὶ τὸ νὰ ἐνδυθοῦμε τὸν Χριστὸ καὶ νὰ νοήσουμε τὰ μυστήρια τοῦ Χριστοῦ καὶ τὸ νὰ γνωρίσουμε τὸ μυστήριο τῆς Οἰκονομίας Τοῦ γιὰ μᾶς καί, μὲ μιὰ λέξη, ὅλα ὅσα οἱ ἄπιστοι ἀγνοοῦν καὶ ἐμεῖς, ποὺ καταξιωθήκαμε νὰ εἴμαστε πιστοί, μποροῦμε νὰ νοοῦμε, νὰ φρονοῦμε καὶ νὰ λέμε, ὅλα αὐτὰ μόνο μὲ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα πληροφορούμαστε καὶ κατέχουμε».

  • Προβολές: 2611