Γράφτηκε στις .

Η εκδήλωση της Ιεράς Μητροπόλεως για τους Τρεις Ιεράρχες

Πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 1 Φεβρουαρίου ε.ε., στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως, η εορταστική εκδήλωση της Ιεράς Μητροπόλεως για τους Εκπαιδευτικούς της Επαρχίας μας με την ευκαιρία της εορτής των Τριών Ιεραρχών, προστατών της Παιδείας, η οποία περιελάμβανε ομιλία του Σεβασμιωτάτου, συζήτηση και δεξίωση.

Ο Σεβασμιώτατος αφού εξέφρασε την εκτίμηση και την αγάπη του προς τους Εκπαιδευτικούς, ανέπτυξε το θέμα: «Αποδεικτικοί και διαλεκτικοί συλλογισμοί περί θείων και ανθρωπίνων», σε τρεις ενότητες.

Στην πρώτη παρουσίασε τον ορισμό, την περιγραφή και τα είδη των συλλογισμών, ανέλυσε τον ορισμό και τον σκοπό της διαλεκτικής και σημείωσε την στενή σχέση μεταξύ του σχολαστικισμού και της διαλεκτικής και, αντίθετα, την πλήρη διαφοροποίηση της ορθοδόξου θεολογίας από την διαλεκτική.

Στην δεύτερη ενότητα παρουσίασε τις απόψεις του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά για τους διαλεκτικούς και αποδεικτικούς συλλογισμούς, όπως καταγράφονται στον διάλογό του με τον Βαρλαάμ και στους αποδεικτικούς του λόγους περί του Αγίου Πνεύματος. Ο άγιος Γρηγόριος εντόπισε τις διαφορές ανάμεσα στα δύο είδη συλλογισμών και τελικά δεχόταν για την θεολογία τους αποδεικτικούς συλλογισμούς και απέρριπτε τους διαλεκτικούς. Οι αποδεικτικοί συλλογισμοί σχετίζονται με την πραγματικότητα και εφαρμόζονται στα μαθηματικά, την φυσική, την παρατήρηση και το πείραμα, ενώ οι διαλεκτικοί σχετίζονται με την υπόθεση, την πιθανολογία και την φιλοσοφία.

Στην τρίτη ενότητα ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε σε λόγους των Τριών Ιεραρχών για τον Θεό και τα θεία. Χαρακτήρισε τους Τρεις Ιεράρχες εμπειρικούς θεολόγους και όχι ιδεαλιστές η μυστικιστές, οι οποίοι με τους λόγους τους αποκαθαίρουν και διαλύουν την σύγχυση και την ασάφεια.

Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου κίνησε το ενδιαφέρον των ακροατών, οι οποίοι αφού τον συνεχάρησαν, διετύπωσαν ερωτήσεις και δόθηκε η ευκαιρία για ευρύτερη συζήτηση. Μερικές από τις ερωτήσεις ήταν: Πως αποκτάται η εμπειρία και πως διδάσκεται στα παιδιά; Τι μπορούμε να απαντήσουμε σε έναν ορθολογιστή που δεν δέχεται την εμπειρία; Τι γίνεται με τους νέους που δεν προσεγγίζουν αυτά τα κείμενα και ποιά είναι η θέση του συναισθήματος στην οδό της γνώσεως;

Γενικά η διάλεξη κινήθηκε σε υψηλό επίπεδο, ανταποκρίθηκε στα ενδιαφέροντα των Εκπαιδευτικών, πρόσθεσε γνώσεις και δημιούργησε γόνιμους προβληματισμούς.

Στην κατάμεστη από Εκπαιδευτικούς Αίθουσα της Μητροπόλεως παρευρέθησαν επίσης ο Δήμαρχος Ναυπάκτου κ. Αθ. Παπαθανάσης, ο εκπρόσωπος του Νομάρχη και Πρόεδρος του Νομαρχικού Συμβουλίου Αιτωλοακαρνανίας κ. Ευστ. Λουκόπουλος και ο Αντιδήμαρχος Ν. Κούμπιος.

Για αρκετή ώρα μετά το πέρας της εκδηλώσεως η Αίθουσα ήταν γεμάτη από Εκπαιδευτικούς που συζητούσαν με τον Μητροπολίτη και μεταξύ τους γευόμενοι συγχρόνως όσα παρέθεσαν οι κυρίες των Συνδέσμων Αγάπης.

Α.Κ