Γράφτηκε στις .

Γραπτά Κηρύγματα: Κυριακή 30 Αυγούστου, (Α Κορινθίους ιε, 1-11)

Το σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα αναφέρεται στα βασικά σημεία της ευαγγελικής και εκκλησιαστικής ζωής που βίωνε ο Απόστολος Παύλος και μετέδιδε και στους ακροατές του και αναγνώστες του. Πρόκειται για αποκαλύψεις-φανερώσεις του Θεού στον Απόστολο Παύλο, τις οποίες δέχθηκε και οι οποίες συνιστούσαν την αποστολική του ζωή.

Κατ’ αρχάς ο Απόστολος Παύλος ομιλεί για το Ευαγγέλιο που μετέδωσε στους Κορινθίους. Η λέξη Ευαγγέλιο αποτελείται από δύο επί μέρους λέξεις, ευ και αγγελία και σημαίνει την καλή είδηση, το καλό άγγελμα. Στην πραγματικότητα όμως δεν είναι απλώς μια είδηση, μια πληροφορία, μια ανακοίνωση, αλλά μια ολόκληρη ζωή. Πρόκειται για τον Θάνατο, την Ταφή και την Ανάσταση του Χριστού. Αυτά είναι τα βασικά σημεία του ευαγγελικού κηρύγματος και αυτά σώζουν τους ανθρώπους. Σταυρός και Ανάσταση είναι εκείνα που απαλλάσσουν τον άνθρωπο από την αμαρτία, τον διάβολο και τον θάνατο.

Αυτό το Ευαγγέλιο δεν είναι απλό κήρυγμα, αλλά ολόκληρη η εκκλησιαστική ζωή. Μέσα στην Εκκλησία με την μυστηριακή και ασκητική ζωή μετέχουμε του Σταυρού και της Αναστάσεως του Χριστού. Με το Βάπτισμα, όσα προηγούνται και όσα ακολουθούν από αυτό, σταυρώνεται ο παλαιός άνθρωπος και ανασταίνεται ο νέος άνθρωπος. Με την θεία Κοινωνία και το μυστήριο της μετανοίας και εξομολογήσεως θεραπεύουμε τα πάθη και κατά την πνευματική μας πρόοδο αισθανόμαστε τον αναστάντα Χριστό μέσα μας.

Ο Απόστολος παρέλαβε το Ευαγγέλιο όχι με την ανθρώπινη σπουδή και τις μελέτες, αλλά με την φανέρωση του αναστάντος Χριστού σε αυτόν. Όταν πήγαινε προς την Δαμασκό για να διώξη τους Χριστιανούς, εμφανίσθηκε ο Χριστός και του είπε: «Σαούλ, Σαούλ, τι με διώκεις;» (Πραξ. θ , 4). Αμέσως μετενόησε, βαπτίσθηκε, έγινε μεγάλος Απόστολος του Ιησού Χριστού. Επομένως, ο Απόστολος Παύλος δεν παρέλαβε μια διδασκαλία από τον Χριστό, αλλά ενώθηκε με τον Αναστάντα Χριστό και η ζωή του Χριστού έγινε και δική του ζωή.

Αυτήν την αναστάσιμη ζωή την παρέδωσε στους Χριστιανούς που κήρυττε. Και πάλι πρέπει να πούμε ότι δεν αναφέρεται σε ένα κήρυγμα, αλλά τους εμύησε στον λόγο και την ζωή της Αναστάσεως του Χριστού. Τους έδωσε τον Χριστό και τους βοήθησε να ζήσουν τον Χριστό, τους αναγέννησε εν Χριστώ, τους βοήθησε να ζήσουν την εκκλησιαστική ζωή.

Έτσι, λοιπόν, οι λέξεις Ευαγγέλιο, παρέλαβε και παρέδωκε, συνδέονται μεταξύ τους και αποτελούν μια ενότητα. Όποιος παρέλαβε από τον Χριστό το Ευαγγέλιο, αυτός το παραδίδει στους άλλους. Παραλαβή και παράδοση της εν Χριστώ ζωής είναι αυτό που χαρακτηρίζεται Ορθόδοξη Παράδοση, η οποία δεν είναι απλά σχήματα και λόγοι, δεν είναι απλώς οι εκκλησιαστικές τέχνες και ο πολιτισμός, δεν είναι τα ήθη και έθιμα, αλλά ο Ίδιος ο Χριστός.

Η ζωή μας στην Εκκλησία δεν είναι μια απλή συνήθεια, αλλά ζωή αγιασμού και θεώσεως. Καθένας παραδίδει αυτό που παρέλαβε και κατέχει. Αν ο άνθρωπος έχη μάθει ανθρώπινες γνώσεις, αυτές μεταδίδει, εάν έχη θεία γνώση, αυτή προσφέρει στους ανθρώπους. Και όπως έλεγε ένας σύγχρονος αγιορείτης, η σαρκική γνώση είναι σάρκα και δεν αναγεννά τον άνθρωπο, ενώ η πνευματική γνώση, ως ενέργεια του Αγίου Πνεύματος, τον αναγεννά.

Γι’ αυτό όλοι θα πρέπει να επιδιώκουμε να παραλαμβάνουμε αυτήν την ζωντανή παράδοση, τον Χριστό, δια της Εκκλησίας. Αυτή η παράδοση μας θεραπεύει και μας αναγεννά, αλλά και αυτή βοηθά τον σύγχρονο πονεμένο άνθρωπο που αναζητά την αυθεντική ζωή.

† Ο Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ