Εἰδήσεις Φεβρουαρίου 2010
Πρόγραμμα Ὁμιλιῶν Τεσσαρακοστῆς 2010
Κατὰ τὴν εὐλογημένη περίοδο τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς πραγματοποιοῦνται στὴν Ναύπακτο καὶ οἱ ὁμιλίες τῶν Κατανυκτικῶν Ἑσπερινῶν τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, στὸν Ἱερὸ Μητροπολιτικὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου, ὥρα 5-6 μ.μ., κατὰ τὸ ἀκόλουθο πρόγραμμα, καὶ οἱ ἀπογευματινὲς ὁμιλίες τοῦ Μητροπολίτου κ. Ἱεροθέου κάθε Δευτέρα ἀπόγευμα, ὥρα 7:00 μ.μ. Φέτος ὁ Σεβασμιώτατος συνεχίζει τὴν σφαιρικὴ παρουσίαση καὶ ἀνάλυση τῶν Ἐπιστολῶν τοῦ Ἀποστόλου Παύλου.
- Κυριακὴ τῆς Τυρινής - Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. ΙΕΡΟΘΕΟΣ: Πρόσωπο καὶ προσωπεῖο.
- Α' Κυριακὴ Νηστειῶν - Ὀρθοδοξίας - Πρωτοπρ. π. Γεώργιος Παπαβαρνάβας, Ἐφημέριος Ι.Ν. Ἁγίας Παρασκευῆς: Ἡ Ἀχειροποίητη Εἰκόνα.
- Β' Κυριακὴ Νηστειῶν - Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ - Πρωτοπρ. π. Θωμᾶς Βαμβίνης, Ἐφημέριος Ι.Ν. Ἁγίου Δημητρίου: Ἡ αἴσθηση τοῦ φόβου καὶ ἡ ἐλευθερία.
- Γ' Κυριακὴ Νηστειῶν - Σταυροπροσκυνήσεως - Ἀρχιμ. π. Καλλίνικος Γεωργάτος, Ἱεροκήρυκας: Χωρὶς Σταυρό;
- Δ' Κυριακὴ Νηστειῶν, Ἁγίου Ἰωάννου τῆς Κλίμακος - Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Παστρωμάς, Ἡγούμενος Ἱερὰς Μονῆς Ἀμπελακιωτίσσης: Ἔχοντες καὶ κατέχοντες ἢ προσφέροντες καὶ προσφερόμενοι;
- Ε' Κυριακὴ Νηστειῶν, Ἁγίας Μαρίας Αἰγυπτίας - Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Θεοφάνης Ἐφημέριος Μαμουλάδας - Ἱεροκήρυκας: «Ἡ ἐποχὴ τῶν πολλῶν εὐκολιῶν, ἴσον τῶν μεγάλων δυσκολιῶν».
«Ἡ φιλανθρωπία κατὰ τοὺς Τρεῖς Ἱεράρχες»
Τὸ Σάββατο 30 Ἰανουαρίου, ἑορτὴ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν, τῶν Προστατῶν τῆς Παιδείας μας, πραγματοποιήθηκε ἡ καθιερωμένη ἑορταστικὴ ἐκδήλωση τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως γιὰ τοὺς Ἐκπαιδευτικοὺς Λειτουργοὺς τῆς Ἐπαρχίας μας. Τὴν προηγούμενη ἡμέρα εἶχε τελεσθῇ θεία Λειτουργία γιὰ τοὺς μαθητὲς τῶν Σχολείων, κατὰ τὴν ὁποῖα ὁμίλησαν ἐκπρόσωποι τῶν Ἐκπαιδευτικῶν γιὰ τὸ πρόσωπο τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν. Τὸ Σάββατο τὸ ἀπόγευμα στὸ κατάμεστο Πνευματικὸ Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως πραγματοποιήθηκε ἡ ὁμιλία τοῦ Μητροπολίτου κ. Ἰερόθεου πρὸς τοὺς Ἐκπαιδευτικοὺς μὲ θέμα: «Ἡ φιλανθρωπία κατὰ τοὺς Τρεῖς Ἱεράρχες». Ὁ Σεβασμιώτατος διάρθρωσε τὴν ὁμιλία τοῦ σὲ δύο ἑνότητες: Στὴν πρώτη μίλησε γιὰ τὸ φιλανθρωπικὸ ἔργο τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν, ἀναφερόμενος ξεχωριστὰ στὴν διαχρονικὴ καὶ οἰκουμενικὴ διδασκαλία καὶ τὴν δράση κάθε Ἱεράρχη, καὶ στὴν δεύτερη μίλησε γιὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ φιλανθρωπία στὶς ἡμέρες μας, ἀναφερόμενος τόσο στὸ σπουδαῖο φιλανθρωπικὸ ἔργο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ποὺ μερικοὶ θέλουν νὰ τὸ ἀγνοοῦν, ὅσο καὶ στὴν φιλανθρωπία ποὺ ἐνεργεῖ ἀθόρυβα ἡ Ἱερὰ Μητρόπολή μας. Ἀκολούθησε συζήτηση μὲ τοὺς Ἐκπαιδευτικοὺς ποὺ ἔθεσαν ἀρκετὲς ἐρωτήσεις καὶ προβληματισμοὺς στὶς ὁποῖες ἀπάντησε ὁ Σεβασμιώτατος καὶ δεξίωση ποὺ ἑτοίμασαν καὶ προσέφεραν οἱ Κυρίες τῶν Συνδέσμων Ἀγάπης.
Στὸν Ἅγιο Βλάσιο Παρακαμπυλίων
Τὴν Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου ε.έ., ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Ἱερομάρτυρος Βλασίου Ἐπισκόπου Σεβαστείας πανηγύρισε ἡ ὁμώνυμη Ἐνορία ποὺ εἶναι καὶ ἕδρα Ἀρχιερατικῆς Περιφέρειας τῆς Ἐπαρχίας μας. Στὴν ὄμορφη αὐτὴ ὀρεινὴ ἕδρα τοῦ Δήμου Παρακαμπυλίων συνάχθηκαν ὅλοι οἱ ἐναπομείναντες κάτοικοι τοῦ χωριοῦ, μαζὶ μὲ πολλοὺς Ἀγρινιῶτες, τὸν Δήμαρχο καὶ τὶς Ἀρχὲς τοῦ τόπου, τὸν Νομάρχη Αἰτωλοακαρνανίας, τούς –λιγοστούς– μαθητὲς τοῦ Γυμνασίου, καὶ ὅλοι σχεδὸν οἱ Ἱερεῖς τῆς Ἐπαρχίας, γιὰ νὰ εὐλογηθοῦν ἀπὸ τὸν Ἅγιο καὶ νὰ τιμήσουν τὴν μνήμη του. Ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στὸν ἅγιο Βλάσιο καὶ στὴν οἰκουμενικότητα τοῦ κηρύγματος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ποὺ δὲν ἀποκλείει κανέναν, ἀλλὰ προσλαμβάνει, θεραπεύει, μεταμορφώνει, ἁγιάζει, δοξάζει τοὺς πάντας. Μετὰ τὸ πέρας τῆς θείας Λειτουργίας, ὁ π. Κωνσταντῖνος Μάλαινος προσέφερε, ὅπως πάντα, ἑόρτια τράπεζα γιὰ τοὺς ἐκκλησιασθέντες. Πρὶν ἀναχωρήσει ἀπὸ τὸν Ἅγιο Βλάσιο ὁ Σεβασμιώτατος ἐπισκέφθηκε στὴν οἰκία τοῦ π. Κωνσταντίνου τὴν νοικοκυρὰ καὶ ἀκούραστη Πρεσβυτέρα κ. Βασιλικὴ Μάλαινου καὶ τῆς εὐχήθηκε περαστικά.
Στὸν Ἅγιο Πολύκαρπο στὴν Ἀμπελακιώτισσα
Τὴν Τρίτη 23 Φεβρουαρίου ε.έ, ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Ἱερομάρτυρος Πολυκάρπου Ἐπισκόπου Σμύρνης πανηγύρισε ἡ Ἱερὰ Μονὴ Κοιμήσεως Θεοτόκου Ἀμπελακιωτίσσης - Ἅγιος Πολύκαρπος. Τὸ ἀπόγευμα τῆς παραμονῆς τελέσθηκε πανηγυρικὸς Ἑσπερινὸς μὲ ἀρτοκλασία. Τὸν θεῖο λόγο κήρυξε ὁ Ἡγούμενος Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος ἀναφερόμενος στὶς προϋποθέσεις τῆς ἁγιότητος. Τὴν κυριώνυμο ἡμέρα τελέσθηκε ὁ Ὄρθρος καὶ ἡ θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων ἀπὸ τὸν Σεβασμιώτατο κ. Ἰερόθεο μὲ τὴν συμμετοχὴ τῶν πατέρων τῆς Μονῆς καὶ τοῦ π. Ἰωάννου Πολύζου.
Ὁ Σεβασμιώτατος κήρυξε τὸν θεῖο λόγο καὶ ἀναφέρθηκε στὸν μεγάλο Ἅγιο καὶ τὴν σημαντικὴ θέση τοῦ στὴν ἱεραρχία καὶ τὴν συνείδηση τῶν Χριστιανῶν τῆς πρώτης Ἐκκλησίας, καὶ ἀνέλυσε τὸ χωρίο ἀπὸ τὴν πρὸς Φιλιππησίους ἐπιστολὴ τοῦ Ἁγίου, ὅπου ὁ Ἅγιος προτρέπει τοὺς Κληρικοὺς καὶ λαϊκοὺς νὰ εἶναι «ζηλωταὶ περὶ τὸ καλόν, ἀπεχόμενοι τῶν σκανδάλων καὶ τῶν ψευδαδέλφων καὶ τῶν ἐν ὑποκρίσει φερόντων τὸ ὄνομα τοῦ Κυρίου, οἵτινες ἀποπλανῶσι κενοὺς ἀνθρώπους».
Στὸ τέλος ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε ὅσους βοήθησαν στὴν ἑτοιμασία τῆς πανηγύρεως καὶ τὸν Νομάρχη κ. Σῶκο, ποὺ ἦταν παρὼν καὶ ὁ ὁποῖος κάνει τὶς ἀπαραίτητες ἐνέργειες γιὰ τὴν ἀσφαλτόστρωση καὶ τοῦ δρόμου Ἀμπελακιώτισσας - Περδικόβρυσης, ποὺ εἶναι μεγάλης σπουδαιότητος γιὰ τὴν περιοχὴ καὶ ἰδιαίτερα γιὰ τὸ Μοναστήρι. Ἐπίσης, ὁ Σεβασμιώτατος ἀνακοίνωσε ὅτι κατὰ τὶς φετινὲς ἑορταστικὲς ἐκδηλώσεις, τὸ τριήμερο τῆς Κυριακῆς τῶν Μυροφόρων, μὲ τὴν εὐκαιρία τοῦ καθόδου τοῦ τιμίου λειψάνου τοῦ Ἁγίου στὴν Ναύπακτο, ἡ Ἱερὰ Μητρόπολη προτίθεται νὰ διοργανώση Συνέδριο ποὺ θὰ μελετήση πολλὲς πτυχὲς τῆς ἱστορίας τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἀμπελακιωτίσσης - Ἅγιος Πολύκαρπος. Τὸ παρὸν στὴν πανήγυρη ἔδωσαν ὁ Νομάρχης, οἱ Δήμαρχοι τῆς περιοχῆς, ἀξιωματικοὶ τῆς Ἀστυνομίας καὶ Τροχαίας, ὁ Πρόεδρος καὶ τὰ μέλη τοῦ Συλλόγου τῶν φίλων τῆς Μονῆς καὶ πολλοὶ πιστοὶ ποὺ ὑποβλήθηκαν στὸν κόπο καὶ ταξίδευσαν στὴν ὀρεινὴ Ναυπακτία γιὰ νὰ τιμήσουν καὶ νὰ εὐλογηθοῦν ἀπὸ τὸν Ἅγιο.
Στὸν ἅγιο Πολύκαρπο στὴν Μαμουλάδα
Ἑορτάστηκε μὲ κάθε μεγαλοπρέπεια ἡ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Πολυκάρπου, τοῦ προστάτου τῆς Ναυπακτίας καὶ στὴ Ναύπακτο, στὴν Ἐνορία τοῦ Ἁγίου Πολυκάρπου Μαμουλάδας. Οἱ Λατρευτικὲς Συνάξεις τελέσθηκαν σὲ πανηγυρικὴ ἀτμόσφαιρα μὲ τὴ συμμετοχὴ πολλῶν Ἱερέων καὶ πλῆθος λαοῦ. Τὴν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς, μετὰ τὴν θεία Λειτουργία τελέσθηκε καὶ τὸ Μνημόσυνο τῶν ἀειμνήστων Ἐφημερίων τῆς Ἐνορίας.
Στὶς Ἀκολουθίες προεξῆρχε ὁ καταγόμενος ἀπὸ τὴν περιοχὴ Πανοσιολογιώτατος Καθηγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ὁσίου Διονυσίου ἐν Ὀλύμπῳ π. Μάξιμος Κυρίτσης, ὁ ὁποῖος ἐκήρυξε τὸν θεῖο λόγο στὸν Ἑσπερινό. Μετὰ τὶς Ἀκουλουθίες τοῦ Ἑσπερινοῦ καὶ τῆς θείας Λειτουργίας προσφέρθηκε δεξίωση στὸ Πνευματικὸ Κέντρο τῆς Ἐνορίας.
Ἱερατικὴ Σύναξη Φεβρουαρίου
Πραγματοποιήθηκε τὴν Τρίτη 16 Φεβρουαρίου ἡ τακτικὴ μηνιαία Ἱερατικὴ Σύναξη τῆς Μητροπόλεώς μας. Ὁ Σεβασμιώτατος ὁμίλησε εἰσαγωγικὰ γιὰ τὴν νηστεία τῶν σαράντα ἡμερῶν ποὺ ὁρίσθηκε κατὰ μίμηση τῆς νηστείας τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν προφητῶν Ἠλιοῦ καὶ Μωϋσέως καὶ γιὰ τὴν «δεκάτωση», δηλαδὴ τὴν προσφορὰ τοῦ ἑνὸς δεκάτου, τοῦ χρόνου στὸν Χριστό, καὶ πῶς ἰδιαιτέρως κατὰ τὴν εὐλογημένη αὐτὴ περίοδο κάνουμε ἀγῶνα γιὰ τὴν θεραπεία τῶν παθῶν, τὰ ὁποῖα οἱ Πατέρες παρομοιάζουν μὲ δένδρο ποὺ ἔχει κορμὸ τὴν φιλαυτία καὶ κύριους κλάδους τὴν φιλαργυρία, τὴν φιληδονία καὶ τὴν φιλοδοξία. Τὰ πάθη αὐτὰ θεραπεύονται ἀντίστοιχα μὲ τὴν φιλοθεΐα καὶ φιλανθρωπία, τὴν ἀκτημοσύνη-κοινοχρησία-ἐλεημοσύνη, τὴν παρθενία-σωφροσύνη καὶ τὴν ὑπακοή. Ἐπίσης ὁμίλησε γιὰ τὴν πνευματικὴ καθοδήγηση καὶ τί πρέπει νὰ προσέχουν οἱ Πνευματικοὶ κατὰ τὴν ἐξάσκηση τοῦ Μυστηρίου τῆς Ἐξομολογήσεως. Ἡ Ἐξομολόγηση προϋποθέτει ἐκ μέρους τοῦ Πνευματικοῦ ἐλευθερία, ὡριμότητα, σεβασμὸ καὶ προσευχή. Πρόκειται γιὰ Μυστήριο, τὸ ὁποῖο δυστυχῶς πολλὲς φορὲς ὑποβαθμίζεται σὲ ψυχολογικὴ συζήτηση. Ἐπίσης συζητήθηκε τὸ θέμα τῆς μεταβάσεως Κληρικῶν σὲ ἄλλες Ἐπαρχίες καὶ τῆς κανονικῆς ἱεροπραξίας Κληρικῶν ἀπὸ ἄλλες Ἐπαρχίες στὴν Μητρόπολή μας. Τὸ κύριο θέμα τῆς Συνάξεως ἦταν ἡ Προηγιασμένη θεία Λειτουργία κατὰ τὴν ἑρμηνεία τοῦ ἁγίου Συμεὼν Θεσσαλονίκης. Ὁ Σεβασμιώτατος μίλησε γιὰ τὴν παράδοση τῆς Προηγιασμένης θείας Λειτουργίας, γιὰ τὴν ἀναγκαιότητά της, τὶς προϋποθέσεις τελέσεώς της, καὶ γιὰ διάφορες λεπτομέρειες τοῦ τελετουργικοῦ τυπικοῦ της. Ἡ Σύναξη περατώθηκε μὲ ἐρωτήσεις τῶν Ἱερέων καὶ συζήτηση.
A.K.
***
«Θὰ κλείσω μὲ δυὸ δηλώσεις ποὺ θεωρῶ ὅτι πρέπει νὰ τὶς ἐξάρει κανείς. Ἡ πρώτη εἶναι τοῦ Ἰερόθεου Ναυπάκτου ποὺ λέει: "Ἡ ἀνωτερότητα ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὸ κατὰ πόσον ἔχει τὴ δυνατότητα νὰ ἀφομοιώνει δημιουργικὰ ἄλλους πολιτισμοὺς καὶ παραδόσεις, χωρὶς νὰ ἀλλοιώνεται καὶ νὰ ἀπό-ἐκπολιτίζεται ὁ ἴδιος. Συχνὰ ὑποστηρίζουμε μὲ ἐπιχειρήματα ὅτι ὁ ἑλληνικὸς πολιτισμὸς ἔχει μεγάλη δύναμη, γονιμοποίησε ἄλλες παραδόσεις, ὅπως τὴν ρωμαϊκή, ἄντεξε σὲ Τουρκοκρατία, Φραγκοκρατία κλπ. Οἱ ἐνδεχόμενες φοβίες δείχνουν ὅτι ἀμφιβάλλουμε γιὰ τὴν δύναμη καὶ τὴν γονιμότητα τοῦ πολιτισμοῦ μας"» (Ἀπὸ τὴν Δευτερολογία τοῦ Πρωθυπουργοῦ Γεωργίου Παπανδρέου στὴν πρὸ Ἡμερησίας Διατάξεως Συζήτηση στὴν Βουλὴ τῶν Ἑλλήνων σὲ ἐπίπεδο Ἀρχηγῶν Κομμάτων, μὲ θέμα τὴν παραχώρηση δυνατότητας ἀπόκτησης ἑλληνικῆς ἰθαγένειας καθὼς καὶ δικαιώματος ἐκλέγειν καὶ ἐκλέγεσθαι σὲ ἀλλοδαπούς, ἀλλὰ καί, ἐν γένει, τὴν μεταναστευτικὴ πολιτικὴ τῆς χώρας).
***
Στὴν πανηγυρικὴ θεία Λειτουργία στὸ Καθολικὸ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Πεντέλης, ἐπὶ τὴ μνήμη τοῦ Μεγάλου Φωτίου Προστάτου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, προεξῆρχε ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος κ. Ἱερώνυμος καὶ συλλειτούργησαν οἱ Μητροπολῖτες Λήμνου κ. Ἰερόθεος καὶ Ναυπάκτου κ. Ἰερόθεος. Στὴν κοινὴ Σύσκεψη τῶν μελῶν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου μὲ τοὺς Καθηγητὲς στὶς Θεολογικὲς Σχολὲς τῶν Πανεπιστημίων Ἀθηνῶν καὶ Θεσσαλονίκης μίλησε ὁ Πρόεδρος τοῦ Τμήματος Κοινωνικῆς Θεολογίας τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν Θεοφ. Ἐπίσκοπος Ἀβύδου κ. Κύριλλος μὲ θέμα «Ὁ ἱερὸς Φώτιος καὶ τὸ πρωτεῖον τοῦ ἐπισκόπου Ρώμης».
***
Ἡ Κοινοβουλευτικὴ Συνέλευση τοῦ Συμβουλίου τῆς Εὐρώπης (ΚΣΣΕ), ἐνέκρινε τὸ ψήφισμα τῆς Ἐπιτροπῆς τῶν Νομικῶν Ὑποθέσεων καὶ Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων μὲ τίτλο: «Θρησκευτικὴ ἐλευθερία καὶ ἀνθρώπινα δικαιώματα τῶν μὴ μουσουλμανικῶν μειονοτήτων στὴν Τουρκία καὶ τὴν μουσουλμανικὴ μειονότητα στὴν Θράκη». Τὴν σχετικὴ ἔκθεση εἰσηγήθηκε ὁ γάλλος βουλευτὴς Μισὲλ Ὑνὸ (Michel Hunault), ἀπὸ τὴν ὁμάδα τῶν Εὐρωπαίων Δημοκρατῶν. Ἡ ΚΣΣΕ καλεῖ τὴν Ἑλλάδα καὶ τὴν Τουρκία νὰ ἀντιμετωπίζουν ὅλους τοὺς πολῖτες χωρὶς διακρίσεις καὶ χωρὶς νὰ ἐπηρεάζωνται ἀπὸ τὸν τρόπο ποῦ ἡ ἄλλη χώρα ἀντιμετωπίζει τοὺς δικούς της πολῖτες. «Ἡ συνεχὴς προσφυγὴ τῶν δύο αὐτῶν χωρῶν στὴν ἔννοια τῆς ἀμοιβαιότητας, προκειμένου νὰ ἀρνηθοῦν στὶς μειονότητές τους τὰ δικαιώματα ποῦ τοὺς ἐξασφαλίζει ἡ Συνθήκη τῆς Λωζάνης, εἶναι ἀναχρονιστικὴ καὶ μπορεῖ νὰ ζημιώση τὴν ἐθνικὴ ἑνότητα τῆς κάθε χώρας στὶς ἀρχὲς αὐτὲς τοῦ 21ου αἰῶνα», ὑποστηρίζουν οἱ βουλευτὲς μὲ τὸ ψήφισμα. Ζητοῦν ἡ ἀντιμετώπιση τῶν μειονοτήτων νὰ γίνεται πλέον ἀπὸ κάθε χώρα, βάσει τῆς Εὐρωπαϊκῆς Συνθήκης τῶν Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων. Καλοῦν τὶς δυὸ χῶρες νὰ πάρουν μέτρα ὑπὲρ τῶν θρησκευτικῶν μειονοτήτων, στὰ θέματα ἐκπαίδευσης καὶ ἰδιοκτησίας καὶ νὰ συμβάλλουν ὥστε ἡ πλειοψηφία νὰ μὴν ἀντιμετωπίζη τὶς μειοψηφίες αὐτὲς ὡς νὰ εἶναι ξένες στὴν χώρα τους. Μὲ τροπολογίες ποῦ ἐγκρίθηκαν καὶ ποῦ εἶχαν ὑποβληθεῖ κυρίως μὲ τὴν πρωτοβουλία Βουλγάρων βουλευτῶν, ἀναγνωρίσθηκε τὸ νομικὸ πρόσωπο τοῦ Πατριαρχείου τῆς Κωνσταντινούπολης, ἡ δὲ ὀνομασία «Ἑλληνικὸ Ὀρθόδοξο Πατριαρχεῖο», ἀντικαταστάθηκε μὲ τὴν ὀνομασία «Οἰκουμενικὸ Ὀρθόδοξο Πατριαρχεῖο». Ἀναγνωρίσθηκε ἐπίσης ὅτι «ἡ Ὀρθόδοξη Βουλγαρικὴ κοινότητα ἐντάσσεται στὸ Οἰκουμενικὸ Ὀρθόδοξο Πατριαρχεῖο» καὶ ἀπορρίφθηκε ἡ ἔκφραση «Βουλγαρικὴ Ὀρθόδοξη Ἐξαρχεία». Σχετικὰ μὲ τὴν Σχολὴ τῆς Χάλκης, οἱ βουλευτὲς ζητοῦν τὴν ἐπαναλειτουργία της καὶ τὴν ἀναγνώρισή της ὡς παράρτημα τῆς θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Γαλατᾶ Σαράϊ. Μὲ τροπολογία ποῦ ἀπορρίφθηκε εἶχε ζητηθεῖ νὰ μετονομασθῇ ἡ «Ἑλληνορθόδοξη Θεολογικὴ Σχολὴ τῆς Χάλκης» σὲ «Ἀνώτατο Θεολογικὸ Ἰνστιτοῦτο ἀνῆκον στὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο». Οἱ βουλευτὲς ζητοῦν ἐπίσης νὰ ξεκαθαρισθῇ πλήρως τὸ θέμα τῶν ἰδιοκτησιῶν ποῦ ἀνῆκαν στὰ θρησκευτικὰ ἱδρύματα καὶ τὰ ὁποῖα κατασχέθηκαν τὸ 1974. Ἐπίσης, νὰ ὑλοποιηθοῦν οἱ ἀποφάσεις ποῦ πῆρε ἡ ΚΣΣΕ τὸ 2008 γιὰ τὴν Ἴμβρο καὶ τὴν Τένεδο, μὲ στόχο τὴν διατήρηση τοῦ διπλοῦ πολιτιστικοῦ χαρακτῆρα τῶν δυὸ νήσων, οἱ ὁποῖες θὰ μποροῦσαν νὰ μετατραποῦν σὲ σύμβολο τῆς ἑλληνο-τουρκικῆς συνεργασίας. (ΑΠΕ)
***
«Ἐπανειλημμένως τὸ ἔχω πεὶ ὅτι γιὰ μένα προσωπικὰ οἱ βυζαντινὲς Ἐκκλησίες πρέπει νὰ βρεθῇ ἕνας τρόπος, ὥστε νὰ λειτουργοῦνται. Ἔγιναν γιὰ νὰ λειτουργοῦνται καὶ ὡς τέτοια μνημεῖα θὰ πρέπει νὰ ἐξακολουθήσουν νὰ κρατοῦν τὸν χαρακτῆρα τους. Δὲν ἐννοῶ καθόλου νὰ γίνουν ἐνοριακὲς Ἐκκλησίες. Ὁρισμένες ἀπ' αὐτές, ἄλλωστε, δὲν χτίστηκαν γιὰ τὸν σκοπὸ αὐτό. Ἄλλο αὐτὸ ὅμως κι ἄλλο νὰ μὴ λειτουργοῦνται καθόλου καὶ νὰ μετατρέπωνται σ’ ἕνα χῶρο μιᾶς στεγνῆς θὰ χαρακτήριζα αἰσθητικῆς, ὡς ἕνα μόνο αἰσθητικὸ μνημεῖο. Γιατί ὁ χαρακτῆρας του ὡς τέτοιου μνημείου, ἐμπεριέχει κι ἄλλα πράγματα. Θέλω νὰ πὼ δηλαδή, ὅτι ἡ μυρωδιὰ ἀπὸ τὸ λιβάνι εἶναι ἀναπόσπαστο κομμάτι τοῦ ἴδιου τοῦ μνημείου. Χωρὶς αὐτὸ δὲν ὁλοκληρώνεται. Νὰ σᾶς φέρω ἕνα παράδειγμα: φανταστεῖτε τὴν παλιὰ πόλη τῆς Ρόδου, χωρὶς τοὺς κατοίκους... Ἔτσι λοιπὸν καὶ στὶς βυζαντινὲς Ἐκκλησίες ἡ λειτουργία πρέπει νὰ γίνεται δυό-τρεὶς φορὲς μέσα στὸν χρόνο, ὥστε νὰ εἶναι πράγματι Ἐκκλησία. Πῶς θὰ γίνη αὐτό, νομίζω ὅτι μπορεῖ νὰ βρεθῇ μιὰ φόρμουλα» (ἀπὸ τὴν τελευταία συνέντευξη τοῦ ἀειμνήστου διευθυντῆ τοῦ Βυζαντινοῦ καὶ Χριστιανικοῦ Μουσείου Δημήτρη Κωνστάντιου στὸ διαδικτυακὸ πολιτιστικὸ κέντρο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος artopos).
***
Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀχρίδος καὶ Μητροπολίτης Σκοπίων κ. Ἰωάννης, μετὰ τὴν ἀναίρεση τῆς προφυλακίσεως, μετὰ ἀπὸ σχεδὸν δυὸ χρόνια ἀπουσίας ἐπέστρεψε πίσω στὴν πατρίδα του. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος κ. Ἰωάννης ζήτησε τὴν ἀναίρεση τῆς προφυλακίσεως κατὰ τὴν διάρκεια τῆς διαδικασίας, ἀλλὰ ἐπειδὴ αὐτὸ δὲν ἔγινε, ἀναγκάστηκε νὰ βρίσκεται ἐκτὸς τῆς ΠΓΔΜ. Μετὰ τὴν ἀναίρεση τῆς προφυλακίσεως, ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἰωάννης ἐπέστρεψε στοὺς πιστοὺς τῆς κανονικῆς Ἐκκλησίας τῆς ΠΓΔΜ. Ἐν τὼ μεταξύ, πολλοὶ σχετικοὶ θεσμοὶ (ἡ Πρεσβεία τῶν ΗΠΑ στὴν ΠΓΔΜ, ἡ Πρεσβεία τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης στὴν ΠΓΔΜ, τὸ Freedom House), ἔδωσαν σαφὲς σημεῖο ὅτι ἡ ΠΓΔΜ στερεῖται ἐφαρμογῆς τῶν νόμων ποῦ ἐξασφαλίζουν τὴν θρησκευτικὴ ἐλευθερία γιὰ ὅλους τοὺς πολῖτες ἰσότιμα, δίνοντας ἔμφαση στὶς δικαστικὲς διώξεις ποῦ πραγματοποιοῦνται κατὰ τοῦ Ἀρχιεπισκόπου κ. Ἰωάννη. Τὸ Πρωτοβάθμιο Δικαστήριο καθόρισε ὅτι δὲν ὑπάρχουν τὰ ἀποδεικτικὰ στοιχεῖα καὶ ἀποφάσισε δυὸ φορὲς ἀπελευθέρωση γιὰ τὸν Ἀρχιεπίσκοπο Ἰωάννη, ἀλλὰ τὸ Ἐφετεῖο συνεχῶς ἐπέστρεφε τὴν ὑπόθεση μέχρι νὰ ὑπάρξη καταδίκη ἡ ὁποία εἶναι εὐνοϊκὴ γιὰ τὴν σχισματική, λεγομένη «Μακεδονικὴ Ἐκκλησία». (Romfea.gr)
- Προβολές: 3402