Skip to main content

Φοιτητικό 2012 - «Τὰ Χριστούγεννα καὶ ἡ Πρωτοχρονιὰ τοῦ Παπαδιαμάντη καὶ τοῦ Κόντογλου»

 

Τὴν Δευτέρα 2 Ἰανουαρίου 2012, στὸ Πνευματικὸ Κέντρο τῆς Μητροπόλεώς μας, πραγματοποιήθηκε μὲ ἐπιτυχία τὸ «Φοιτητικὸ 2012», ἤτοι ἡ ἐκδήλωση τῆς Μητροπόλεως γιὰ τοὺς Φοιτητές-Ἀποφοίτους. Ἡ ἐκδήλωση περιελάμβανε κοπὴ τῆς Πρωτοχρονιάτικης Βασιλόπιττας, παρουσίαση ἀπὸ τὸν Σεβασμιώτατο τοῦ θέματος «Τὰ Χριστούγεννα καὶ ἡ Πρωτοχρονιὰ τοῦ Παπαδιαμάντη καὶ τοῦ Κόντογλου», συζήτηση, κλήρωση, καὶ δεξίωση στὴν αἴθουσα ψυχαγωγίας τοῦ Κέντρου.

Φοιτητικό 2012 «Τά Χριστούγεννα καί η Πρωτοχρονιά τού Παπαδιαμάντη καί τού Κόντογλου»

Ἦταν μιὰ πολὺ καλὴ ἐκδήλωση, ποῦ ἔδωσε τὴν εὐκαιρία στοὺς Φοιτητὲς μᾶς ποῦ εἶναι σκορπισμένοι ἀνὰ τὴν Ἐπικράτεια, νὰ συναντηθοῦν μεταξύ τους καὶ μὲ τὸν Μητροπολίτη καὶ νὰ ἀκούσουν ἕναν λόγο ποῦ θὰ χρησιμεύση ὡς ἐφόδιο γιὰ τὴν φοιτητική τους ζωή.

Φέτος ὁ Σεβασμιώτατος παρουσίασε στοὺς φοιτητὲς τὰ παραδείγματα καὶ τὸν λόγο τῶν δύο μεγάλων ἀνδρῶν τῆς λογοτεχνίας, τοῦ Ἀλέξανδρου Παπαδιαμάντη καὶ τοῦ Φώτη Κόντογλου. Παλαιότερα ὁ Σεβασμιώτατος εἶχε ἀναπτύξει ἕνα θέμα γιὰ τὸν Παπαδιαμάντη σὲ σχέση μὲ τὸν Καζαντζάκη, ἐνῷ φέτος παρουσίασε τὰ Χριστούγεννα τοῦ Παπαδιαμάντη καὶ τὴν Πρωτοχρονιὰ τοῦ Κόντογλου, καὶ φάνηκε ἔτσι τόσο ὁ πλοῦτος τῆς ἐκκλησιαστικῆς παραδόσεως ὅσο καὶ ὁ πλοῦτος τοῦ ἐσωτερικοῦ κόσμου τῶν δύο μεγάλων αὐτῶν ἀνδρῶν.

Ὁ Σεβασμιώτατος ἄρχισε τὴν ὁμιλία του, διαβάζοντας ἕνα ἀπόσπασμα ἀπὸ δοκίμιο τοῦ συμπατριώτη μας Θεμιστοκλῆ Ἀθανασιάδη-Νόβα, ἀδελφοῦ τοῦ γνωστοῦ Ἀκαδημαϊκοῦ καὶ πολιτικοῦ, ποῦ ἀναφερόταν στὸν Παπαδιαμάντη, μὲ τίτλο «Παπαδιαμάντης, τὸ Πάσχα τῆς Λογοτεχνίας μας». Πρόκειται γιὰ ἕνα κείμενο ποῦ σκοπεύει νὰ ἀναδημοσιεύση τὸ Ἵδρυμα Γ. Ἀθανασιάδη-Νόβα, μετὰ ἀπὸ πρόταση τοῦ πιὸ ἔγκριτου μελετητὴ τοῦ Παπαδιαμάντη, τοῦ κ. Ν. Τριανταφυλλόπουλου.

Στὸ κείμενο αὐτὸ μὲ μεγάλη διεισδυτικὴ καὶ κριτικὴ ἱκανότητα ὁ Θεμιστοκλῆς Ἀθανασιάδης χαρακτηρίζει μεταξὺ ἄλλων τὸν Παπαδιαμάντη ὡς ἀναχωρητή, ποῦ εἶχε ὅμως τὴν ἱκανότητα νὰ βλέπη ἐκεῖνα τὰ πράγματα ποῦ οἱ κοινοὶ θνητοὶ δὲν βλέπουμε, ἐνῷ τὸν Κόντογλου μαχητή. Στὸν Παπαδιαμάντη ἀποδίδει τὸν διπλῆ ἰδιότητα –πρᾶγμα σπάνιο νὰ συνδυασθῇ σὲ ἕναν ἄνθρωπο– τοῦ νοσταλγοῦ, ποῦ μᾶς γυρίζει πίσω στὸν χρόνο καὶ μᾶς γοητεύει, καὶ τοῦ προφήτη, ποῦ βλέπει στὸ μέλλον καὶ μᾶς καθοδηγεῖ. Ἐπίσης, ἀναφέρεται στὸ διπλὸ ἔργο τοῦ Παπαδιαμάντη, ὁ ὁποῖος «ἔγραφε ὅ,τι ζοῦσε καὶ ζοῦσε ὅ,τι ἔγραφε» μὲ μιὰ ἀπαράμιλλη τέχνη. Στὴν συνέχεια ὁ Σεβασμιώτατος σχολίασε δύο κείμενα, ἕνα τοῦ Παπαδιαμάντη ποῦ ἀπαντοῦσε στὶς κατηγορίες ποῦ τοῦ ἀποδίδονταν στὴν ἐποχή του σχετικὰ μὲ τὰ ἐορτινὰ τοῦ κείμενα, καὶ ἕνα συγκλονιστικὸ κείμενο τοῦ Ναυπακτίου Σταμάτη Σταματίου (Στὰμ Στὰμ) γιὰ τὸ πῶς πρωτογνώρισε τὸν Παπαδιαμάντη, ὅπου φάνηκε ἡ μεγαλωσύνη τοῦ Παπαδιαμάντη μέσα στὴν πτωχικὴ καὶ ταπεινὴ ἐμφάνισή του.

Φοιτητικό 2012 «Τά Χριστούγεννα καί η Πρωτοχρονιά τού Παπαδιαμάντη καί τού Κόντογλου»

Στὸ δεύτερο μέρος τῆς ὁμιλίας του ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στὸν Φώτη Κόντογλου καὶ μετὰ ἀπὸ τὰ βασικὰ βιογραφικὰ τοῦ τὸν παρουσίασε μέσα ἀπὸ τὴν γραφίδα καὶ τὴν μαρτυρία τοῦ Νίκου Καζαντζάκη, ποῦ εἶναι πολὺ σημαντική, ἀφοῦ ἀναδεικνύει τὸν Κόντογλου ὡς ξεχωριστὸ ἄνθρωπο, σὲ ἀντίθεση μὲ τοὺς ἀνθρώπους ποῦ ἐνδιαφέρονται μόνον γιὰ τὰ ἐφήμερα καὶ μάταια: «τοῦτος ἔχει ψυχή, πιάνει τὴν ὕλη καὶ τὴν κάνει πνεῦμα, τοῦ δόθηκε μιὰ στάλα ἐφήμερη ζωὴ καὶ τὴν κάνει ἀθανασία». Στὴν συνέχεια ὁ Σεβασμιώτατος σχολίασε ἕνα κείμενο ποῦ ἔγραψε ὁ Κόντογλου κάποια πρωτοχρονιὰ καὶ εἶναι ἕνας ὕμνος στὴν φτώχεια, τὴν ὀλιγάρκεια, τὴν σωφροσύνη, τὴν εὐλογημένη συζυγία, τὴν σεμνότητα, τὴν εὐγνωμοσύνη πρὸς τὸν Θεό.

Καὶ ὁ Σεβασμιώτατος κατέληξε λέγοντας ὅτι πάντα νοσταλγοῦσε νὰ περάση τὶς μεγάλες ἑορτές, τῶν Χριστουγέννων ἢ τοῦ Πάσχα, μαζὶ μὲ ἀσκητὲς ἐρημῖτες, γιὰ νὰ δὴ πῶς ζοὺν καὶ πῶς ἑορτάζουν αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι ποῦ ἀναζητοῦν τὴν βίωση τοῦ αἰωνίου καὶ συνομιλοῦν μόνοι μόνῳ Θεῷ. Ὡστόσο, παρατήρησε, τέτοιοι ἄνθρωποι ὑπάρχουν καὶ στὴν κοινωνία, τηρουμένων τῶν ἀναλογιῶν, ὅπως ἦταν ὁ ἄγαμος Παπαδιαμάντης καὶ ὁ ἔγγαμος Κόντογλου. Ἑστίασε δὲ τὴν σημερινὴ κρίση ὄχι μόνον στὴν οἰκονομία, ἀλλὰ κυρίως στὸ ὅτι εἴμαστε, κατὰ τὴν ἔκφραση τοῦ Καζαντζάκη, «κινούμενο νεκροταφεῖο» καὶ δὲν ἀντιδροῦμε γι' αὐτό. Ἔκλεισε δὲ τὴν ὁμιλία τοῦ μὲ τὴν ἀναφορὰ τοῦ Θεμιστοκλῆ Ἀθανασιάδη-Νόβα γιὰ τὸν τάφο τοῦ Παπαδιαμάντη καὶ τὰ μηνύματα ποῦ βγαίνουν ἀπὸ αὐτόν.

Στὴν συζήτηση μὲ τοὺς φοιτητὲς ἔγιναν καὶ κάποιες ἄλλες προεκτάσεις μὲ ἀφορμὴ τὶς ἐρωτήσεις τους: -Πῶς γίνεται νὰ γίνουμε καὶ ἐμεῖς σὰν τὸν Παπαδιαμάντη καὶ τὸν Κόντογλου; -Πῶς γίνεται νὰ «ἀγαπήσουμε τὸν πόνο μας», σύμφωνα μὲ τὴν ἔκφραση τοῦ Κόντογλου; -Ποιός χαρακτηρίζεται «ἀθάνατος», ὁ ταπεινὸς ἢ αὐτὸς ποῦ ἀφήνει μεγάλο ἔργο; Ἡ ὅλη ὁμιλία καὶ ἡ συζήτηση ἦταν, κατὰ τὴν γνώμη μας, ἕνα ἰσχυρὸ ἐφόδιο γιὰ τοὺς νέους φοιτητὲς καὶ ἀποφοίτους, μέσα ἀπὸ τὴν πλούσια παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ μὲ τὸν δυνατὸ λόγο τῶν λογοτεχνῶν μας.

Στὴν ἐκδήλωση ἐκτὸς ἀπὸ τοὺς φοιτητὲς παρευρέθη ὁ Πρόεδρος τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου κ. Παντελὴς Πατούχας, ὁ ὁποῖος χαιρέτισε τὴν ἐκδήλωση, ὁ Διευθυντὴς τοῦ 1ου Λυκείου κ. Κωνσταντῖνος Ἀγγελόπουλος καὶ ὁ Διευθυντὴς τῆς Παπαχαραλαμπείου Βιβλιοθήκης κ. Γιάννης Χαλάτσης, οἱ ὁποῖοι καὶ ἔκαναν τιμητικὰ τὴν κλήρωση γιὰ τέσσερεις Φοιτητὲς ποῦ ἔλαβαν ἕνα βιβλίο καὶ ἕνα χρηματικὸ ποσὸ ὡς δῶρο ἀπὸ τὸ Ταμεῖο Εὐποιΐας τοῦ Μητροπολίτου. Ἡ ὠφέλιμη αὐτὴ ἐκδήλωση περατώθηκε μὲ δεξίωση ποῦ προσφέρθηκε στοὺς Φοιτητές, μερίμνη τῶν Κυριῶν τῶν Συνδέσμων Ἀγάπης, στὴν αἴθουσα ψυχαγωγίας τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου.

Α.Κ.

  • Προβολές: 2809