Skip to main content

Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα - Τοποτηρητεία στήν Ἱερά Μητρόπολη Φωκίδος

Τοποτηρητεία στήν Ἱερά Μητρόπολη Φωκίδος

Ἱερὰ Μητρόπολις Φωκίδος, Τοποτηρητὴς Ναυπάκτου Ἱερόθεος.Μετά τήν παραίτηση τοῦ Μητροπολίτου πρ. Φωκίδος κ. Ἀθηναγόρου λόγῳ γήρατος, ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος ὡς Πρόεδρος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τήν Τετάρτη 19 Μαρτίου ἐ.ἔ. ὅρισε ὡς Τοποτηρητή τῆς χηρευούσης Ἱερᾶς Μητροπόλεως Φωκίδος τόν Σεβ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεο, ὡς ἔχοντα τά πρεσβεῖα ἀρχιερωσύνης μεταξύ τῶν ὁμόρων Μητροπολιτῶν. Τήν Παρασκευή, 21 Μαρτίου ἐ.ἔ. ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος ἐπισκέφθηκε τόν Σεβ. Μητροπολίτην πρ. Φωκίδος κ. Ἀθηναγόρα στό Ἐπισκοπεῖο στήν Ἄμφισσα καί συνομίλησε μαζί του καί ἀντάλλαξαν εὐχές. Στήν συνέχεια ὁ Σεβ. Τοποτηρητής εἶχε συνάντηση μέ τούς συνεργάτες τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, τόν Γενικό Ἀρχιερατικό Ἐπίτροπο π. Νικόλαο Καραγιάννη, τούς ἐργαζομένους στά Γραφεῖα καί τούς ὑπευθύνους τῶν Ἱδρυμάτων. Τό μεσημέρι ἐπισκέφθηκε τήν Ἱερά Μονή Προφήτου Ἠλιοῦ Παρνασσίδος, ὅπου ἔγινε δεκτός ἀπό τήν Γερόντισσα Κικιλία καί τήν περί αὐτήν Ἀδελφότητα. Τό ἀπόγευμα τῆς ἰδίας ἡμέρας τέλεσε τήν Ἀκολουθία τῆς Γ΄ Στάσης τῶν Χαιρετισμῶν στήν Παναγία μας στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου Ἀμφίσσης, παρόντος καί τοῦ Σεβασμιωτάτου πρ. Φωκίδος κ. Ἀθηναγόρου.
Ἱερὰ Μονὴ Βαρνακόβης, Κυριακὴ Σταυροπροσκυνήσεως 2014Τήν Κυριακή 23 Μαρτίου, τῆς Σταυροπροσκυνήσεως, ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στήν Ἱερά Μονή Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου Βαρνακόβης, κήρυξε τόν θεῖο λόγο καί μετά τήν θ. Λειτουργία συνομίλησε μέ τήν Γερόντισσα Θεοδοσία καί τίς Μοναχές. Τήν Δευτέρα 24 Μαρτίου, παραμονή τῆς Μεγάλης Ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου, χοροστάτησε στόν πανηγυρικό Ἑσπερινό στόν ἑορτάζοντα Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Ἀμφίσσης, κήρυξε τόν θεῖο λόγο καί προεξῆρχε τῆς πανηγυρικῆς πάνδημης Λιτανείας. Μετά τό πέρας τῆς ἀκολουθίας, προσφέρθηκε κέρασμα στό Πνευματικό Κέντρο τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, ὅπου ὁ Σεβασμιώτατος εἶχε τήν εὐκαιρία νά συνομιλήση μέ τίς Ἀρχές τοῦ τόπου καί τούς Ἱερεῖς πού ἔλαβαν μέρος στήν Λιτανεία. Τήν διπλή μεγάλη ἑορτή τῆς 25ης Μαρτίου ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος λειτούργησε καί προεξῆρχε τῶν ἑορταστικῶν ἐκδηλώσεων στήν ἕδρα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου, ἐνῶ στήν Ἄμφισσα λειτούργησε ὁ Σεβασμιώτατος πρ. Φωκίδος κ. Ἀθηναγόρας. Στίς ἑορταστικές ἐκδηλώσεις πού πραγματοποιήθηκαν στήν Ἄμφισσα τόν Σεβασμιώτατο Τοποτηρητή κ. Ἱερόθεο ἐκπροσώπησε ὁ Αἰδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Νικόλαος Καραγιάννης, Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Φωκίδος. Τήν Πέμπτη 27 Μαρτίου ὁ Σεβασμιώτατος ξεναγήθηκε ἀπό τόν Γενικό Ἀρχιερατικό Ἐπίτροπό στούς Ἱερούς Ναούς τῆς Ἀμφίσσης καί στόν Ἱερό Ναό Μεταμορφώσεως Ἰτέας, στό κτήριο τοῦ Γιαγτζείου Ἱδρύματος, πού διαθέτει τήν κεντρική αἴθουσα ἐκδηλώσεων καί τήν βιβλιοθήκη τῆς Ἀμφίσσης καί στό Στάλλειο-Γάτειο Γηροκομεῖο, ὅπου εἶχε συζήτηση μέ τούς ὑπευθύνους τῶν Ἱδρυμάτων καί τό προσωπικό. Τήν Παρασκευή 28 Μαρτίου τέλεσε τήν Ἀκολουθία τῶν Δ΄ Χαιρετισμῶν στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Γεωργίου Εὐπαλίου Δωρίδος. Μετά τήν ἀκολουθία καί τό θεῖο κήρυγμα τόν Σεβασμιώτατο προσεφώνησε μέ θερμά λόγια ὁ Δήμαρχος Εὐπαλίου κ. Καπετζώνης.

 

Ἱερατικές Συνάξεις Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2014


Ἡ Ἱερατική Σύναξη τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου, στίς 20 Φεβρουαρίου ἐ.ἔ., εἶχε ὡς κύριο θέμα τήν ἀνάλυση καί παρουσίαση τῶν Ἱερῶν Κανόνων τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, κάτι πού θά συνεχισθῆ καί σέ ἑπόμενες Συνάξεις. Στό πρῶτο αὐτό μάθημα ὁ Σεβασμιώτατος μίλησε εἰσαγωγικά γιά τήν σημασία καί τόν καταρτισμό τῶν ἱερῶν Κανόνων, γιά τίς «Διαταγές» καί γιά τούς «Κανόνες» τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων καί παρουσίασε τούς πρώτους τέσσερεις ἀπό τούς 85 Κανόνες τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, μέ μιά κανονική, ἐκκλησιολογική καί ποιμαντική ἄποψη. Ὁ π. Θωμᾶς Βαμβίνης ἀναφέρθηκε στήν ἀξιολόγηση τῶν Κληρικῶν, σύμφωνα μέ τούς νέους Κανονισμούς. Τέλος ὁ Σεβασμιώτατος ἐνημέρωσε τούς Κληρικούς γιά τήν τοποθέτηση τοῦ Πρωτοπρ. π. Παναγιώτη Σαβελώνα ὡς Ἀρχιερατικοῦ Ἐπιτρόπου Ἁγίου Βλασίου καί γιά διάφορα τρέχοντα ἐκκλησιαστικά καί διοικητικά θέματα.  Τήν Πέμπτη 20 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε ἡ Ἱερατική Σύναξη Μαρτίου, κατά τήν ὁποία συνεχίσθηκε ἡ παρουσίαση ἀπό τόν Σεβ. Μητροπολίτη τῶν ἱερῶν Κανόνων τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, καί συγκεκριμένα τῶν στ΄ καί ζ΄ ἱερῶν Κανόνων πού ὁρίζουν ἀντιστοίχως οἱ Ἱερεῖς παντός βαθμοῦ νά μήν ἀναλαμβάνουν κοσμικές φροντίδες καί ὅτι ἡ ἡμέρα ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα δέν πρέπει νά συμπίπτη μέ τό Ἰουδαϊκό Πάσχα πρίν τήν ἐαρινή ἰσημερία. Εἰσαγωγικά ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στήν ἀξία καί τήν χρήση τῶν ἱερῶν Κανόνων ὡς Πηδάλιον τῆς Ἐκκλησίας, ἄλλοτε μέ ἀκρίβεια καί ἄλλοτε μέ οἰκονομία. Εἶπε ὅτι εἶναι ἄστοχη καί ἀντιεκκλησιαστική ἡ διάκριση μεταξύ «ἀγάπης» καί «κανόνων», γιατί οἱ ἱεροί Κανόνες προϋποθέτουν τήν ἀγάπη καί καταρτίσθηκαν μέ ἀγάπη ἀπό τούς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας. Ὑπογράμμισε δέ τό ὅτι οἱ Κληρικοί δέν μποροῦν νά τούς ἀγνοοῦν, γιατί ὅταν χειροτονοῦνται οἰκειοθελῶς ἀπεκδύονται ὁρισμένων κοσμικῶν «δικαιωμάτων» καί ἀποδέχονται στήν ζωή τους τά «δικαιώματα» τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ.

Μέ τούς θεολόγους τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας

Μὲ τοὺς θεολόγους τὴς Ναυπακτίας, Ἐπισκοπεῖο, Κυριακὴ τῆς ὈρθοδοξίαςΤά τελευταῖα χρόνια ἔχει καθιερωθῆ ὥστε τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, μετά τήν τέλεση τῆς πανηγυρικῆς θείας Λειτουργίας, τῆς λιτάνευσης τῶν ἱερῶν Εἰκόνων καί τῆς ἀνάγνωσης τμήματος τοῦ Συνοδικοῦ τῆς Ὀρθοδοξίας, ὁ Σεβασμιώτατος νά δεξιώνεται τιμητικά τούς θεολόγους τῆς Ἐπαρχίας μας στό Μητροπολιτικό οἴκημα. Ἐφέτος στό ἑορταστικό ἀλλά καί λιτό γεῦμα ἦταν προσκεκλημένοι οἱ θεολόγοι Ἱεροκήρυκες τῆς Μητροπόλεως, οἱ ἐν ἐνεργείᾳ καί συνταξιοῦχοι καθηγητές θεολόγοι τῆς μέσης ἐκπαίδευσης καί τίμησε τούς θεολόγους μέ τήν παρουσία του καί ὁ Δήμαρχος Ναυπάκτου κ. Γιάννης Μπουλές. Τό καθιερωμένο πλέον γεῦμα ἀποτελεῖ ἐκδήλωση τιμῆς καί ἀναγνώρισης τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως καί προσωπικῶς τοῦ Μητροπολίτου πρός τό ἔργο καί τά πρόσωπα τῶν θεολόγων, πού βοηθοῦν ἀποτελεσματικά καί οὐσιαστικά τά παιδιά καί τούς νέους. Δόθηκε δέ ἡ εὐκαιρία νά συζητήσουν μέ τόν Σεβασμιώτατο καί διάφορα θέματα θεολογικοῦ, ἱστορικοῦ, ἐθνικοῦ ἐνδιαφέροντος.

 

Ὁμιλία στούς Ἐκπαιδευτικούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἰλίου «Σύγχρονες ἀπόψεις ἀγωγῆς τῶν νέων στήν προοπτική τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν».

Τήν Τρίτη 25 Φεβρουαρίου ἐ.ἔ. στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Τριάδος Πετρουπόλεως ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος μίλησε στήν Σύναξη τῶν Ἐκπαιδευτικῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἰλίου, Ἀχαρνῶν καί Πετρουπόλεως, προσκεκλημένος τοῦ οἰκείου Ἱεράρχου κ. Ἀθηναγόρου, μέ θέμα «Σύγχρονες ἀπόψεις ἀγωγῆς τῶν νέων στήν προοπτική τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν». Ὁ Σεβασμιώτατος στό πρῶτο μέρος τῆς ὁμιλίας του μίλησε γιά τήν ἐξέλιξη τῆς ψυχολογίας ἀπό τήν ἀρχαία ἐποχή μέχρι τίς ἡμέρες μας, πού συνδέθηκε μέ τίς σύγχρονες νευροεπιστῆμες γιά νά ἐπικρατήση τό σύγχρονο βιο-ψυχο-κοινωνικό μοντέλο ψυχοθεραπείας. Ἔπειτα ἀναφέρθηκε στήν σχέση τῶν νευροεπιστημῶν μέ τό περιβάλλον καί τίς δύο κύριες θεωρίες πού ἐπικρατοῦν στό θέμα αὐτό, μέ τήν πρώτη νά τονίζη τόν ρόλο τῶν γονιδίων καί μέ τήν δεύτερη νά τονίζη τόν ρόλο τοῦ περιβάλλοντος στήν ἀνάπτυξη τοῦ ἀνθρώπου. Κατόπιν μίλησε γιά τήν σημασία τῶν ἐμπειριῶν καί τῶν προτύπων, ὅπως αὐτή ἀποδεικνύεται καί ἀπό τήν βιολογική ψυχολογία πού μελετᾶ τά ψυχικά φαινόμενα σέ σχέση μέ τήν δομή καί τόν τρόπο λειτουργίας τῶν διαφόρων κέντρων τοῦ ἐγκεφάλου, στά ὁποῖα ἀναφέρθηκε καί ἐξήγησε τήν σημασία τους. Στό δεύτερο μέρος τῆς ὁμιλίας του ὑπογράμμισε μέ διάφορα παραδείγματα τήν μεγάλη σημασία τῆς διδασκαλίας τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν γιά τήν διαπαιδαγώγηση τῶν νέων καί πῶς αὐτή ἐπιβεβαιώνεται καί ἀπό τά πορίσματα τῆς σύγχρονης ἐπιστήμης, στά ὁποῖα εἶχε μόλις ἀναφερθῆ. Τήν εἰσήγηση ἀκολούθησαν πλῆθος ἐρωτήσεων ἐκ μέρους τῶν ἐκπαιδευτικῶν, γιά τούς ὁποίους τό θέμα αὐτό ἀποτελεῖ ἄμεση προτεραιότητα τῆς ἐργασίας τους. Μετά τήν ὁμιλία ἀκολούθησε στήν αἴθουσα τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ συναυλία κλασσικῆς μουσικῆς ἀπό τμῆμα τῆς Νεανικῆς Συμφωνικῆς Ὀρχήστρας τῆς ΕΡΤ πού λειτουργεῖ πλέον ὑπό τήν αἰγίδα τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, καί δεῖπνο πρός τιμήν τῶν Ἐκπαιδευτικῶν.

Ὁμιλίες τοῦ Σεβασμιωτάτου στήν Ἱερά Μητρόπολη Πρεβέζης

Τό διήμερο 16-17 Φεβρουαρίου ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος ἐπισκέφθηκε τήν Πρέβεζα, προσκεκλημένος τοῦ οἰκείου Ἱεράρχου κ. Χρυσοστόμου, προκειμένου νά ὁμιλήση κατά τόν Κατανυκτικό Ἑσπερινό τῆς Β΄ Κυριακῆς τῶν Νηστειῶν καί τήν ἑπομένη νά ὁμιλήση στήν Ἱερατική Σύναξη τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως στήν Φιλιππιάδα. Στόν Κατανυκτικό Ἑσπερινό ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέλυσε στούς πιστούς τήν προσευχή-κραυγή τοῦ μεγάλου Πατέρα τῆς Ἐκκλησίας μας ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ «φώτισόν μου τό σκότος». Ἀναφέρθηκε στόν βίο τοῦ ἁγίου καί στήν θεολογία του γιά τό ἄκτιστο Φῶς καί τήν ὀρθόδοξη γνωσιολογία, καί ἔπειτα στό πῶς αὐτή ἡ θεολογία γίνεται βίωμα καί ζωή γιά τούς Χριστιανούς στήν ἐκκλησιαστική ζωή. Στήν Ἱερατική Σύναξη ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέπτυξε τό θέμα «Ἡ θεία Λειτουργία ὡς πανήγυρη οὐρανίων καί ἐπιγείων». Μίλησε γιά τό πῶς στήν θεία Λειτουργία ὑπάρχει κοινωνία μεταξύ Θεοῦ καί ἀνθρώπων, ἀγγέλων καί ἀνθρώπων, οὐρανοῦ καί γῆς, μέσα ἀπό τεκμηριωμένες θεοφάνειες καί ἀγγελοφάνειες. Διάρθρωσε τό θέμα του στά κεφάλαια: 1. Ἡ δόξα τοῦ Θεοῦ, 2. Οἱ εὐχές τῆς θείας Λειτουργίας καί 3. Ἐμπειρίες τῶν ἁγίων Πατέρων κατά τήν θεία Λειτουργία. Μέ ὅσα ἀνέφερε στήν ὁμιλία του ὁ Σεβασμιώτατος ἀναδείχθηκε ἐναργῶς ὅτι «ἡ δόξα τοῦ Θεοῦ δέν ἐξέλιπε ποτέ ἀπό τόν λαό Του καί τήν Ἐκκλησία Του, εἶναι ἡ ἴδια ἡ θεία Χάρη» καί ὅτι γιά τήν μέθεξη στήν δόξα αὐτή εἶναι ἀπαραίτητες οἱ ὀρθόδοξες προϋποθέσεις συμμετοχῆς στήν θεία Λειτουργία. Ἀκολούθησε πολύ ἐνδιαφέρουσα συζήτηση τοῦ Σεβασμιωτάτου μέ τούς Ἱερεῖς τῆς Μητροπόλεως Πρεβέζης, μέ τίς παρεμβάσεις βεβαίως τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου κ. Χρυσοστόμου.
Ι.Κ.

Βυζαντινὴ καὶ Μεταβυζαντινὴ Ναυπακτία

Στίς 22 καί 23 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε στή Ναύπακτο ἡ διημερίδα τῆς Ἑταιρείας Ναυπακτιακῶν Μελετῶν, μέ θέμα τή «Βυζαντινή καί Μεταβυζαντινή Ναυπακτία». Ἡ διημερίδα συνδιοργανώθηκε ἀπό τόν Δῆμο Ναυπακτίας καί τήν Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου στήν αἴθουσα τῆς ὁποίας φιλοξενήθηκαν οἱ ἐργασίες τῆς ἐπιστημονικῆς συνάντησης, ἐνῶ χορηγός της ἦταν τά Ἐκπαιδευτήρια Πάνου. Ἡ ἐργασίες τῆς πρώτης ἡμέρας χωρίσθηκαν σέ δυό συνεδρίες στίς ὁποῖες προήδρευσαν οἱ κκ. Ἰωάννης Χουλιαρᾶς (Προϊστάμενος 22ας ΕΒΑ) καί Ἰωάννης Μπουλές (Δήμαρχος Ναυπακτίων) καί οἱ κκ. Κωνσταντῖνος Σταυρόπουλος (Ἀντιδήμαρχος) καί Ἀπόστολος Ζορμπᾶς (Πρόεδρος ΕΝΑΜ) ἀντίστοιχα. Καθώς ὁ πρῶτος, βάσει τοῦ προγράμματος, ὁμιλητής τῆς ἡμερίδας, ἀναπληρωτής καθηγητής καί πρόεδρος τοῦ Τμήματος Ἱστορίας – Ἀρχαιολογίας τῆς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἰωαννίνων κ. Χρῆστος Σταυράκος δέν κατάφερε νά παρευρεθεῖ λόγω ἀνειλημμένων ὑποχρεώσεων, τόν κύκλο τῶν ὁμιλιῶν τῆς πρώτης συνεδρίας ἄνοιξε ὁ ἐπίκουρος καθηγητής τοῦ Τμήματος Ἀρχιτεκτόνων τοῦ Πανεπιστημίου Πατρῶν κ. Σταῦρος Μαμαλοῦκος, ὁ ὁποῖος παρουσίασε τίς ὀχυρώσεις τῆς Ναυπάκτου. Στή συνέχεια τόν λόγο ἔλαβε ὁ δικηγόρος κ. Χρῆστος Σιαμαντᾶς πού παρουσίασε μέ ἰδιαίτερα γλαφυρό τρόπο τήν ἀνάκτηση τῆς Ναυπάκτου ἀπό τούς Βενετούς τό 1407 καί τό παρασκήνιο τῆς παράδοσής της. Τέλος ὁ καθηγητής Βυζαντινῆς Φιλολογίας τοῦ ΑΠΘ κ. Βασίλειος Κατσαρός, γνωστός ἀπό ἐτῶν στό κοινό τῶν Ναυπακτίων, ἔκλεισε τήν πρώτη συνεδρία μέ τήν πολύ ἐνδιαφέρουσα παρουσίαση ἑνός κατάστιχου τῆς σπουδαίας Μονῆς Βαρνάκοβας.

Στή δεύτερη συνεδρία ἡ Ἀρχαιολόγος Ἰωάννα Κωστῆ παρουσίασε δείγματα βυζαντινῆς κεραμικῆς, προϊόντα ἀνασκαφικῶν ἐρευνῶν πού ἔχουν τά τελευταῖα χρόνια διεξαχθεῖ στήν κάτω πόλη τῆς Ναυπάκτου, παραθέτοντας στοιχεῖα τά ὁποῖα ἀποτελοῦν ἰσχυρές ἐνδείξεις τοπικῆς παραγωγῆς κατά τήν μέση καί ὕστερη βυζαντινή περίοδο. Ἀκολούθησε ἡ κοινή ἐργασία τοῦ κ. Πασχάλη Ἀνδρούδη, λέκτορος Βυζαντινῆς Ἀρχαιολογίας τοῦ Ἀριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης καί τῆς κ. Μελπομένης Περδικοπούλου, μεταπτυχιακῆς φοιτήτριας Βυζαντινῆς Ἀρχαιολογίας τοῦ Α. Π. Θ., ἡ ὁποία ἐκφωνήθηκε ἀπό τήν τελευταία καί ἀφοροῦσε τήν παρουσίαση μιᾶς ἄγνωστης ὀθωμανικῆς ἀπεικόνισης τῆς πόλης τῆς Ναυπάκτου τῶν μέσων τοῦ 16ου αἰώνα σέ μικρογραφία τοῦ χειρογράφου τῆς Ἱστορίας (Tevarih-i Al-i Osman τοῦ Kemal Pasa-Zade ἀπό τή Δρέσδη (Mscr. Dresd.Eb. 391)». Οἱ ἐργασίες τῆς πρώτης ἡμέρας ἔκλεισαν μέ τήν ἀνακοίνωση τοῦ ἀρχιτέκτονα κ. Μιχαήλ Παπαβαρνάβα, ὁ ὁποῖος ἐπιχείρησε μιά ἀναπαράσταση τῆς πρώτης οἰκοδομικῆς φάσης τοῦ κάστρου τοῦ Ἀντιρρίου βάσει ἑνός ἀδημοσίευτου σχεδίου πού ἐντοπίστηκε στήν συλλογῆ Γκάλικα τῆς Ἐθνικῆς Βιβλιοθήκης τῆς Γαλλίας.

Ἡ δεύτερη ἡμέρα περιελάμβανε μιά συνεδρία μέ τούς βυζαντινολόγους κκ. Βασίλειο Κατσαρό καί Σταῦρο Μαμαλοῦκο στό προεδρεῖο. Τόν λόγο ἔλαβε πρώτη ἡ κ. Ἕλενα Κατσούλη, Πολιτικός Μηχ/κός τῆς 22ας ΕΒΑ, ἡ ὁποία παρουσίασε τίς ὀθωμανικές κρῆνες τῆς Ναυπάκτου καί τίς ἐργασίες πού ἔγιναν ἀπό τήν ἀρχαιολογική ὑπηρεσία σέ ὁρισμένες ἀπό αὐτές. Στή συνέχεια ἡ κ. Βασιλική Ζορμπά, ὑποψήφια διδάκτωρ τῆς Βυζαντινῆς Ἀρχαιολογίας στό Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν, μελέτησε καί παρουσίασε ἕνα σύνολο φορητῶν εἰκόνων τῆς εὐρύτερης περιοχῆς καί προέβη σέ ἰδιαίτερα ἐνδιαφέρουσες παρατηρήσεις καί συγκρίσεις. Ἡ πτυχιοῦχος τῆς Ἀνωτάτης Ἐκκλησιαστικῆς Ἀκαδημίας Θεσσαλονίκης κ. Οὐρανία Κυριαζῆ σέ μιά ἄρτια παρουσίαση προέβη στήν ἀποκατάσταση μιᾶς ἐπιστημονικῆς "παρεξήγησης", πού ἀφορᾶ τούς ζωγράφους τοῦ καθολικοῦ τῆς Μονῆς Βομβοκοῦς, ἡ ὁποία εἶχε ξεκινήσει ἀπό τόν ἀείμνηστο ἀκαδημαϊκό Μανώλη Χατζηδάκη καί ἐπαναλήφθηκε πολλές φορές στή μετέπειτα βιβλιογραφία. Τέλος ὁ δραστήριος διευθυντής τῆς 22ης Ἐφορείας Βυζαντινῶν Ἀρχαιοτήτων προχώρησε στήν ἀνάλυση τῶν τοιχογραφιῶν τῆς Μονῆς Μεταμόρφωσης τοῦ Σωτῆρος στό Χρύσοβο Ναυπακτίας. Μετά τό πέρας τῶν παραπάνω συνεδριῶν τῆς διημερίδας ἀκολούθησε ἰδιαίτερα γόνιμος καί ζωηρός διάλογος, ὁ ὁποῖος, ὅπως ἐπεσήμανε ὁ καθηγητής κ. Βασίλειος Κατσαρός, ἀποτελεῖ ἐχέγγυο ποιότητας καί δεῖγμα ἐπιτυχίας τέτοιου εἴδους ἐκδηλώσεων.
Μ.Γ.Π.

«Ἡ ἐπικοινωνία, ὡς βασικός παράγοντας λειτουργίας τῆς οἰκογένειας»

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΑΓΑΠΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ

Ἡ καθηγήτρια κ. Μαρία ΡάπτηΣτίς 22 Μαρτίου 2014, ἡμέρα Σάββατο καί ὥρα 7 μ.μ. στό Πνευματικό Κέντρο τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίας Παρασκευῆς Ναυπάκτου πραγματοποιήθηκε ἐκδήλωση τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης τῆς Ἐνορίας στήν ὁποία ἀναπτύχθηκε τό θέμα: «Ἡ ἐπικοινωνία, ὡς βασικός παράγοντας λειτουργίας τῆς οἰκογένειας» ἀπό τήν κ. Ράπτη Μαρία, ἐπίκουρο καθηγήτρια τῆς Ἀνώτατης Ἐκκλησιαστικῆς Σχολῆς Βελλᾶς Ἰωαννίνων. Τήν ἐκδήλωση τίμησε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος καί παραβρέθηκαν Ἱερεῖς τῆς πόλεώς μας, τά Δ.Σ. τῶν ἄλλων Συνδέσμων καί πλῆθος ἐνοριτῶν μας.

Στήν ἀρχή προλόγισε ὁ Ἐπόπτης τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης, Πρωτ. π. Θεμιστοκλῆς Τσιτσιρίκης, ὁ ὁποῖος ἀναφέρθηκε στίς νεοφερμένες ἰδέες καί τά ποικίλα ρεύματα πού πλήττουν τήν σημερινή οἰκογένεια. Ἑστίασε δέ στήν ἀνάγκη νά προβληθῆ ὁ ὀρθόδοξος τρόπος ζωῆς καί νά διδαχθῆ ἡ χριστιανική καί ἐπιστημονική παιδαγωγική. Γιά τόν σκοπό αὐτόν ὁ Σύνδεσμος Ἀγάπης προσκάλεσε τήν κ. Ράπτη νά ἀναπτύξη τό συγκεκριμένο θέμα. Εὐχαρίστησε ἀκόμη καί ὅλους τούς συντελεστές τῆς ἐκδήλωσης. Στήν συνέχεια ἡ κ. Χρυσούλα Μαντζαβᾶ παρουσίασε τό βιογραφικό σημείωμα τῆς κ. Ράπτη, πλούσιο σέ σπουδές, (τρία πτυχία Πανεπιστημίων καί ἕνα διδακτορικό στό Πανεπιστήμιο Ἰωαννίνων) στό γνωστικό της ἀντικείμενο πού εἶναι ἡ «χριστιανική παιδαγωγική καί κατήχηση».Ἐπίσης ἀναφέρθηκαν ἀρκετές μελέτες καί ἄρθρα της καθώς καί τά δύο βιβλία της.

Ἡ ὁμιλήτρια ξεκίνησε τήν εἰσήγησή της μέ τήν σημασία πού ἔχει ἡ ἐπικοινωνία, πού εἶναι λεκτική (περιεχόμενο) καί μή λεκτική (συναισθήματα). Τόνισε τήν ἀναγκαιότητά της, ἀφοῦ εἶναι ἔμφυτο αἴτημα τῆς ψυχῆς καί ὑπαρξιακή ἀνάγκη. Μέ τήν ἐπικοινωνία ὁ ἄνθρωπος γνωρίζει τόν ἑαυτό του, ἀντιλαμβάνεται τίς δυνατότητές του, ἀναγνωρίζει ὅρια, δικαιώματα, αὐτοπειθαρχεῖται, καλλιεργεῖ ἰδανικά καί ἀρετές. Ἡ χριστιανική διάσταση τῆς ἐπικοινωνίας στήν Ὀρθοδοξία θεωρεῖται καί ὡς εὐκαιρία χριστιανικῆς διακονίας, μέσο ἀγάπης καί φιλαδελφίας, μέσο ὑπέρβασης τοῦ ἑαυτοῦ, παράγοντας πνευματικῆς προόδου καί τελειοποιήσεως.

Ἡ ἐπικοινωνία ἀνάμεσα στούς συζύγους ἔγκειται στήν διαφορά τῶν συζύγων, ἀφοῦ ὁ ἀντίθετος χαρακτήρας δημιουργεῖ τήν ἕλξη. Ἡ ἔλλειψη τῆς ἐπικοινωνίας ὁδηγεῖ πρῶτα πρῶτα στήν ἐσφαλμένη ἀντίληψη ὅτι ὁ σπουδαιότερος παράγοντας εἶναι ὁ ἔρωτας. Κατόπιν στήν ἔλλειψη ψυχικῆς ἐπαφῆς καί σεβασμοῦ οἱ σύζυγοι δέν μιλοῦν γιά τίς ἀνάγκες τους, ἀπομονώνονται συναισθηματικά, χρησιμοποιοῦν γλώσσα ἀξιολογική, δέν προστατεύονται ἀπό τρίτα πρόσωπα καί δέν ἀποχωρίζονται τήν γονεϊκή οἰκογένεια. Τέλος στό ζευγάρι ἐπικρατεῖ ἀνία. Ἐντύπωση προκάλεσε ἡ ἀναφορά τῆς ὁμιλήτριας στόν πίνακα «τά τρία κεριά» τοῦ Σαγκάλ, πού δίνει τό μυστήριο καί τό θαῦμα τοῦ γάμου. Τά δυό κεριά συμβολίζουν τούς δυό ξεχωριστούς ἀνθρώπους καί τό τρίτο τήν ἐπικοινωνία. Σημαντική θέση στήν εἰσήγηση τῆς κ. Ράπτη δόθηκε στό τρίγωνο τῆς οἰκογενειακῆς εὐτυχίας: Ἀγάπη: ἡ πρώτη ἔννοια, δέν φτάνουμε βρίσκοντας ἕναν τέλειο ἄνθρωπο, ἀλλά μαθαίνουμε νά βλέπουμε ἕναν ἀτελῆ ἄνθρωπο ὡς τέλειο. Κατανόηση-Τιμή, ἡ δεύτερη ἔννοια: σέ δέχομαι ὅπως εἶσαι καί τέλος ἡ Ἔγνοια: κάνω πράξη ὅ,τι βελτιώνει τήν ζωή τοῦ ἄλλου. Γιά μιά αὐθεντική ἐπικοινωνία τονίσθηκε ὅτι ἀπαιτεῖται: αὐτοέλεγχος, ψυχική ἰσορροπία, ἀσκητισμός, καλυτέρευση τοῦ ἑαυτοῦ μας μέ μέσα ἐπικοινωνίας τήν ὁμιλία-διάλογο, τήν παρατήρηση, τήν μή λεκτική ἔκφραση καί τό χαμόγελο. Στίς τεχνικές ἑνός ἀποτελεσματικοῦ διαλόγου ἀναφέρθηκαν οἱ ἀπόψεις τοῦ Μ. Βασιλείου καί τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, ἐνῶ γιά ἕναν δημιουργικό διάλογο μέ τά παιδιά ἀπαιτεῖται ἐνεργητική ἀκρόαση. Ἡ εἰσήγηση ἔκλεισε μέ ἀναφορά στήν Α΄ Πρός Κορινθίους Ἐπιστολή τοῦ Ἀποστόλου Παύλου περί Ἀγάπης καί τόνισε ὅτι: «Σέ κάθε σπίτι πρέπει νά διατάζη ἡ ἀγάπη καί ὄχι ὁ ἄνδρας ἤ ἡ γυναίκα». Ἀκολούθησε συζήτηση μέ πολλές ἐρωτήσεις σχετικές μέ τό θέμα.

Τήν ἐκδήλωση ἔκλεισε μέ τόν λόγο του ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας. Εὐχαρίστησε τήν κ. Ράπτη γιά τόν ἐντυπωσιακό καί ἐπικοινωνιακό της λόγο καί ἀναφέρθηκε στήν ἀπό πολλῶν ἐτῶν γνωριμία τους, μέ τήν ἴδια καί μέ τόν ἀδελφό της Ἀρχιμανδρίτη π. Θεόκλητο Ράπτη. Ὁ Σεβασμιώτατος προσέφερε ἀπό τίς γνώσεις του καί τήν πείρα του ἐνδιαφέροντα στοιχεῖα σχετικά πού ἐπιβεβαίωναν καί προέκτειναν τά βασικά σημεῖα τῆς ὁμιλίας. Μίλησε γιά τήν διάκριση ἐπικοινωνίας καί μεταεπικοινωνίας, δηλαδή, γιά τήν δυνατότητα ἀντίληψης τοῦ βαθύτερου νοήματος τῶν λόγων καί τῆς ψυχικῆς διάθεσης τοῦ συνομιλητῆ. Ἔτσι, τό παιδί μπορεῖ νά βιώνη τήν ἀγάπη μέσα στήν οἰκογένεια μέ πολλούς τρόπους καί, ὅταν αὐτό συμβαίνη, ὑπερβαίνει τίς ἐπιπτώσεις τυχόν συγκρούσεων, ἀφοῦ ἀκολουθεῖ ἡ συγγνώμη, καί ἔτσι ἀποκτᾶ ὁλοκληρωμένη ἐμπειρία τῆς ζωῆς. Ἀναφέρθηκε ἀκόμη στίς διεργασίες πού γίνονται στόν ἀνθρώπινο ἐγκέφαλο προκειμένου νά ἐπιτευχθῆ ἡ ἐπικοινωνία, μίλησε γιά τήν δομή του καί τίς συνάψεις τῶν νευροκυττάρων πού πρέπει νά λειτουργοῦν καλά. Ὑπογράμμισε, ὅμως, ὅτι ἐκτός ἀπό αὐτές τίς συνάψεις ὑπάρχουν καί ἄλλες ἀκόμη σημαντικότερες, ὅπως ἡ σύναψη τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό. Τό προπατορικό ἁμάρτημα τοῦ Ἀδάμ κατέστρεψε τήν ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό καί ὁ Θεός συνέχισε τήν ἐπικοινωνία μέ τούς ἀνθρώπους μέσῳ τῶν Προφητῶν, λόγῳ τῆς ἀδυναμίας τῶν ἄλλων ἀνθρώπων. Καί τελικά ὁ Ἴδιος μέ τήν κένωση καί τήν ταπείνωση ἔγινε ἄνθρωπος καί ἄρχισε πάλι τόν διάλογο πού διεκόπη στόν Παράδεισο, κηρύσσοντας μετάνοια, ἔτσι ὥστε ὅσοι ἄνθρωποι μετανοοῦν νά ἀποκτοῦν κοινωνία μαζί Του. Ἡ κοινωνία τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό γίνεται μέ τήν μετάνοια καί τήν ταπείνωση. Τέλος ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε τόν Σύνδεσμο τῆς Ἀγάπης γιά τήν ἐπιτυχημένη ἐκδήλωση. Ἀκολούθησε δεξίωση μέ πλούσια ἐδέσματα, προσφορά τῶν κυριῶν τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης.
Χρ. Μαντζαβᾶ-Πιτσιάκκα

  • Προβολές: 4359