Skip to main content

Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα Ὀκτώβριος 2024

Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου ἀντιπρόεδρος τῆς Συνόδου στὴν ὀρκομωσία τῆς Βουλῆς

Παρουσία τοῦ πρωθυπουργοῦ Κυριάκου Μητσοτάκη, προέδρων Κοινοβουλευτικῶν Ὁμάδων, ὑπουργῶν καὶ βουλευτῶν πραγματοποιήθηκε ὁ καθιερωμένος ἁγιασμὸς γιὰ τὴν ἔναρξη τῶν ἐργασιῶν τῆς Β’ Συνόδου τῆς Κ’ Κοινοβουλευτικῆς Περιόδου τῆς Βουλῆς τῶν Ἑλλήνων. Ὁ ἁγιασμὸς τελέστηκε ἀπὸ τὸν Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ.κ. Ἱερώνυμο. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος εὐχήθηκε σὲ ὅλα τὰ μέλη τοῦ Κοινοβουλίου «καλὴ δύναμη, ὑγεία, καλὴ ἐργασία πρὸς τὴν πορεία ὅλων μας. Πορεία δυνατή, πορεία ἀγάπης καὶ κυρίως πορεία ἐλπίδας».

Τὸν Μακαριώτατο συνόδευαν οἱ Συνοδικοὶ Μητροπολῖτες: Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἰερόθεος, Ὕδρας, Σπετσῶν καὶ Αἰγίνης κ. Ἐφραίμ, Σύρου κ. Δωρόθεος, Λήμνου καὶ Ἁγίου Εὐστρατίου κ. Ἰερόθεος, καθὼς καὶ ὁ Ἀρχιγραμματέας τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, Ἀρχιμανδρίτης π. Ἰωάννης Καραμούζης. Στὴν τελετὴ τοῦ ἁγιασμοῦ παραβρέθηκαν ὁ πρωθυπουργὸς Κυριάκος Μητοστάκης, οἱ πρόεδροι τῶν Κοινοβουλευτικῶν Ὁμάδων Νῖκος Παππᾶς (ΣΥΡΙΖΑ), Νῖκος Ἀνδρουλάκης (ΠΑΣΟΚ), Ἀλέξης Χαρίτσης (Νέα Ἀριστερά), Δημήτρης Νατσιός («Νίκη»), Ζωὴ Κωνσταντοπούλου (Πλεύση Ἐλευθερίας), Βασίλης Στίγκας («Σπαρτιᾶτες»).

Ὁ πρόεδρος τῆς Βουλῆς Κωνσταντῖνος Τασούλας, νωρίτερα, κατὰ τὴν ἔναρξη τῆς συνεδρίασης, ἀνέγνωσε στὸ Σῶμα τὸ Προεδρικὸ Διάταγμα τῆς λήξης τῶν ἐργασιῶν τῆς Α΄ Συνόδου. Πρὶν τὴν ἔναρξη τῆς ἀκολουθίας ὁ Πρόεδρος τῆς Βουλῆς, συνοδευόμενος ἀπὸ τὸν Α’ Ἀντιπρόεδρο καὶ Βουλευτὴ Λασιθίου τῆς Ν.Δ., Ἰωάννη Πλακιωτάκη, ὑποδέχθηκε τὸν Ἀρχιεπίσκοπος καὶ τοὺς Συνοδικοὺς Ἀρχιερεῖς στὸ περιστύλιο τῆς Βουλῆς.

Ὀρθοδοξία, Διεθνὲς Πρακτορεῖο Ἐκκλησιαστικῶν Εἰδήσεων, 7 Ὀκτωβρίου 2024

 Φωτογραφίες

 

Ὁμιλία Ναυπάκτου Ἱεροθέου «Δημήτρια 2024»

Μέ τούς Παρακλητικούς Κανόνες τοῦ Ἁγίου Ἰωσήφ τοῦ Ησυχαστοῦ καί τοῦ Ἁγίου Δημητρίου τοῦ Μυροβλύτου, λείψανα τά ὁποία φιλοξενεί ὁ Ἱερός Ναός Ἁγίου Δημητρίου, Δήμου Ἁγίου Δημητρίου, ἄρχισε ἡ 11η ἡμέρα τῶν ἀπογευματινῶν ἑορταστικῶν ἐκδηλώσεων μέ τήν ἐπωνυμία «ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2024». Ὁμιλητής ἦταν ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος ὁ ὁποῖος ἀναφέρθηκε στόν Ἅγιο Διονύσιο τόν Ἀρεοπαγίτη καί τόν Ἅγιο Ἰωσήφ τόν Ἡσυχαστή, ἐπειδή τά χαριτόβρυτα λείψανά τους μεταφέρθηκαν αὐτές τίς ἡμέρες στόν Ἱερό Ναό καί ἀνέπτυξε τό θέμα: «Ὁ Ἅγιος Διονύσιος ὁ Ἀρεοπαγίτης κατά τήν ἑρμηνεία τοῦ Ἁγίου Ἰωσήφ τοῦ Ἡσυχαστοῦ».

Εἰσαγωγικά εἶπε ὅτι δέν ὑπάρχει κάποιο κείμενο τοῦ Ἁγίου Ἰωσήφ τοῦ Ἡσυχαστοῦ πού νά ἀναλύη τόν Ἅγιο Διονύσιο τόν Ἀρεοπαγίτη, ἀλλά ἡ παράδοση τῆς Ἐκκλησίας πού καταγράφεται ἀπό τόν Ἅγιο Διονύσιο τόν Ἀρεοπαγίτη βιώθηκε καί ἐκφράσθηκε ἀπό τόν Ἅγιο Ἰωσήφ τόν Ἡσυχαστή. Στήν συνέχεια ἀνέλυσε δύο ἐνδιαφέροντα σημεῖα.

Πρῶτον, ὁ Ἅγιος Διονύσιος ὁ Ἀρεοπαγίτης, μαθητής τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, κατέγραψε τήν διδασκαλία τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, ἀλλά καί τήν δική του ἐμπειρία σέ θαυμαστά συγγράμματά του πού τιτλοφοροῦνται «Περί θείων ὀνομάτων», «Περί οὐρανίου Ἱεραρχίας», «Περί ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας», «Περί μυστικῆς θεολογίας», καί σέ μερικές ἐπιστολές του. Βέβαια, ἐπειδή τά συγγράμματα αὐτά ἐμφανίσθηκαν τόν 6ο αἰώνα, γι' αὐτό μερικοί ἀμφισβήτησαν τήν πατρότητά τους. Ὅμως, ὁ Ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής τόν 7ο αἰώνα ἀνέτρεψε τά ἐπιχειρήματά τους, τά ἀπέδωσε στόν Ἅγιο Διονύσιο τόν Ἀρεοπαγίτη καί τά σχολίασε θεολογικά. Ἀπό τότε ὅλη ἡ ὀρθόδοξη παράδοση τά υἱοθέτησε, ἡ διδασκαλία τοῦ Ἀγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου πέρασε στήν λατρεία τῆς Ἐκκλησίας, ὡς διδασκαλία τοῦ Ἀγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου καί τά υἱοθέτησαν ὅλοι οἱ Ἅγιοι Πατέρες, γιά παράδειγμα ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, ἡ «Φιλοκαλία τῶν Ἱερῶν Νηπτικῶν».

Ὅμως, τόν 18ο αἰώνα Προτεστάντες ἀμφισβήτησαν τήν πατρότητα τῶν ἔργων αὐτῶν, γιατί δέν ἀποδέχθηκαν τήν θεολογία τους. Ἡ υἱοθέτηση αὐτῶν τῶν προτεσταντικῶν ἀπόψεων ἀπό ὀρθοδόξους θεολόγους συνιστᾶ μιά παραδοξολογία, ἀφοῦ ταυτόχρονα οἱ ἴδιοι ἀποδέχονται τήν λατρεία τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία τά ἀποδίδει στόν ἅγιο Διονύσιο τόν Ἀρεοπαγίτη. Πάντως, ἡ ὅλη διδασκαλία τοῦ ἁγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου, πού εἶναι διδασκαλία τοῦ Ἀποστόλου Παύλου καί τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, εἶναι ὅτι ὁ Θεός ἐνεργεῖ στήν κτίση καί ἡ ἐνέργειά Του εἶναι καθαρτική, φωτιστική, τελειωτική, ἀκόμη καί κολαστική, ἀνάλογα μέ τήν κατάσταση τοῦ κάθε ὄντος. Αὐτό γίνεται μέ τά Μυστήρια, τούς τελετουργούς καί τίς τάξεις τῶν τελουμένων.

Δεύτερον, στήν ὁμιλία του ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέπτυξε ὅτι ὅλη αὐτή ἡ διδασκαλία τοῦ Ἁγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου βιώνεται στό Ἅγιον Ὄρος καί ἐκφράσθηκε θαυμαστῶς ἀπό τόν Ἅγιο Ἰωσήφ τόν Ἡσυχαστή. Στίς Ἐπιστολές του, πού δημοσιεύθηκαν ἀπό τήν Ἱερά Μονή τοῦ Βατοπαιδίου, γίνεται λόγος γιά τίς τρεῖς καταστάσεις τῆς φύσεως πού ὁ ἄνθρωπος ἀνέρχεται καί κατέρχεται, δηλαδή τήν κατά φύσιν, τήν παρά φύσιν καί τήν ὑπέρ φύσιν, καί γιά τούς τρεῖς τρόπους ἐνεργείας τῆς θείας Χάριτος, ὅταν ἀγωνίζεται ὁ ἄνθρωπος, πού εἶναι ἡ καθαρτική, ἡ φωτιστική καί ἡ τελειωτική. Ἀκόμη, κάνει λόγο γιά πράξη καί θεωρία, γιά νοῦ, καρδιά καί διάνοια, καί πῶς ὁ καθαρός νοῦς ἁρπάζεται στήν θεωρία τοῦ θείου Φωτός. Μάλιστα διάβασε καί σχετικά κείμενα τοῦ Ἁγίου Ἰωσήφ τοῦ Ἡσυχαστοῦ.

Ὁ Σεβασμιώτατος κατέληξε ὅτι ἡ διδασκαλία τοῦ Ἀγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου εἶναι ἡ ζωή τῆς Ἐκκλησίας καί ἐπιβεβαιώνεται ἀπό τούς ἁγίους, ἐν προκειμένῳ ἀπό τόν Ἅγιο Ἰωσήφ τόν Ἡσυχαστή, γι' αὐτό κάθε ἄλλη ἀντίθετη «θεολογία» εἶναι μεταλλαγμένη καί ἀντορθόδοξη.

Στή συνέχεια πραγματοποιήθηκε τό καθιερωμένο “Ἐνοριακό Ἀρχονταρίκι” ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, ὅπου οἱ ἀκροατές εἶχαν τήν εὐκαιρία νά ὑποβάλλουν ποικίλα ἐρωτήματα στόν Σεβασμιώτατο καί ἀντιστοίχως νά λάβουν τίς κατάλληλες ἀπαντήσεις. Ἡ 11η μέρα ὁλοκληρώθηκε μέ τήν Κατανυκτική Ἀγρυπνία, στήν ὁποία συλλειτούργησαν οι Πατέρες τῆς ἀδελφότητας τῆς Ἱερᾶς Μεγίστης Μονῆς Βατοπαιδίου Ἁγίου Ὄρους. Ἔψαλε ἡ “ Ἑλληνική Βυζαντινή χορωδία”, ὑπό τή διεύθυνση τοῦ Δρ. Κωνσταντίνου Γεωργίου.

Ὁμιλία

Συζήτηση

Φωτογραφίες

 

Μητρόπολις Ναυπάκτου: Ἱερατική Σύναξη τοῦ Ὀκτωβρίου 2024

Τήν Πέμπτη, 17 Ὀκτωβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε ἡ Ἱερατική Σύναξη τοῦ Ὀκτωβρίου, τῶν Κληρικῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου, στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Εἶναι ἡ δεύτερη Ἱερατική Σύναξη τοῦ νέου ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, 2024-2025﮲ ἡ πρώτη ἦταν τό Θεολογικό Συνέδριο πού πραγματοποιήθηκε στίς 28 Σεπτεμβρίου μέ τό πολύ ἐνδιαφέρον θέμα: ««Ἡ ἀνθρωπολογία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, προϋποθέσεις τῆς Ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς».

Ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος στήν σύναξη τοῦ Ὀκτωβρίου, συνέχισε τήν θεματολογία πού προηγουμένου ἔτους, ἀντλώντας τό θέμα του ἀπό τίς ποιμαντορικές Ἐγκυκλίους τοῦ ἁγίου Καλλινίκου, Μητροπολίτου Ἐδέσσης. Στήν εἰσήγησή του παρουσίασε καί ἀνέπτυξε τίς ποιμαντικές ἀπόψεις, συμβουλές καί ἐντολές τοῦ Ἁγίου πρός τούς Ἱερεῖς σχετικά μέ τήν τέλεση τῶν ἱερῶν Μυστηρίων καί τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν. Κέντρο τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς εἶναι ὁ Ἱερός Ναός καί ὁ Ἱερέας εἶναι ὁ προεστώς τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινότητος. Ἱερεύς εἶναι ὁ τελῶν θυσίες, εἶναι ὁ θύτης. Τά Μυστήρια πού τελεῖ ὁ ὀρθόδοξος Ἱερέας εἶναι «κρουνοί τῆς θείας Χάριτος». Γι’ αὐτό ἡ τέλεση τῶν Μυστηρίων πρέπει νά γίνεται μέ προσοχή, ἀκόμη καί σέ πρακτικές λεπτομέρειες τῆς τελετῆς τῶν Μυστηρίων καί τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν. Στίς Ἐγκυκλίους του ὁ ἅγιος Καλλίνικος ἀναφέρεται σέ πολλά τέτοια σημαντικά πρακτικά θέματα, τά ὁποῖα ἐκφράζουν τήν εὐλάβεια τοῦ Ἱερέα καί συντελοῦν στήν ὀρθή τέλεση τῶν Μυστηρίων καί τῶν Ἀκολουθιῶν.

Δέν ἀσχολεῖται μέ τήν θεολογία τῶν Μυστηρίων. Τήν θεωρεῖ δεδομένη. Στό Βάπτισμα, τήν «θύρα τῆς Βασιλείας τῶν τοῦ Θεοῦ», ὅπως τό χαρακτηρίζει, θέλει ἡ κολυμβήθρα, τό μυροδοχεῖο καί ὅλα τά σκεύη νά ἀστράφτουν. Θέλει τήν μέριμνα τοῦ Ἱερέα γιά τό ὄνομα (ἕνα μόνον) πού θά πάρη τό παιδί καί τόν ἀνάδοχο νά εἶναι ὀρθόδοξος Χριστιανός, χωρίς διαβεβλημένο βίο, διότι θά εἶναι ὁ διδάσκαλος στήν πίστη τοῦ νεοφωτίστου. Στήν θεία Λειτουργία θέλει τόν Ἱερέα νά ἔχει ἀφ’ ἑσπέρας τό πρόσφορο καί τό ἀνάμα πού θά χρησιμοποιήση τήν ἄλλη μέρα στήν θεία Λειτουργία. Διδάσκει καί τό πῶς πρέπει νά παρασκευάζεται τό πρόσφορο, τό πῶς νά εἶναι τό ἀντιμήνσιο, ποῦ δέν πλένεται, πρέπει νά εἶναι καθαρό, ὄχι φθαρμένο. Ἐπισημαίνει τό πῶς ἀπαγγέλεται τό «Σύμβολο τῆς Πίστεως» καί ἡ «Κυριακή προσευχή» καί τό πῶς διαβάζεται ὁ Ἀπόστολος καί τό Εὐαγγέλιο, ἐπίσης στήν τάξη πού πρέπει νά τηρεῖται κατά τήν θεία Κοινωνία καί τήν διανομή τοῦ ἀντιδώρου.

Στίς Ἐγκυκλίους του ἀναφέρεται στό μυστήριο τοῦ Γάμου, στόν παράνυμφο, πού πρέπει νά εἶναι Χριστιανός ὀρθόδοξος χωρίς διαβεβλημένο βίο, ἐπίσης στόν ἐκκλησιασμό τῶν μαθητῶν, στούς ἱερόπαιδες καί στούς ἱεροψάλτες, μέ βάση τό Πηδάλιο τοῦ ἁγίου Νικοδήμου. Γενικά, γιά ὅλα τά Μυστήρια καί τίς Ἀκολουθίες τῆς Ἐκκλησίας δίνει συμβουλές στούς Ἱερεῖς γράφοντας: «ἐπιθυμοῦμε, προτρέπουμε καί ἀξιοῦμε» νά τηρηθοῦν ὅσα τούς γράφει. Στίς Ἐγκυκλίους αὐτές φαίνεται ἕνας ἅγιος Ἐπίσκοπος πού ἔχει μεγάλο ζῆλο γιά τήν μυστηριακή ζωή τῆς Ἐκκλησίας καί διακρίνεται ἀπό εὐλάβεια καί φιλοκαλική - ἡσυχαστική παράδοση, τήν ὁποία προσπαθεῖ νά μεταγγίση στούς Ἱερεῖς του. Στό τέλος τῆς Συνάξεως ὁ Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος ἀναφέρθηκε σέ τρέχοντα διοικητικά θέματα.

Φωτογραφίες

 

Ἀφιέρωμα στὴν Γερόντισσα Γαλακτία τῆς Κρήτης στὸν Πειραιᾶ

Βιντεοσκοπημένο ὁλόκληρο τὸ ἀφιέρωμα

Μὲ λαμπρότητα τελέστηκε τὸ Σάββατο 19 Ὀκτωβρίου 2024 ὁ Ἀναστάσιμος Ἑσπερινὸς καὶ ἡ Ἱερὰ Παράκληση τῆς Παναγίας τῆς Κανάλας καὶ τοῦ Ἁγίου Δημητρίου στὸν Ἅγιο Δημήτριο Πειραιῶς. Ἀμέσως μετὰ τὸν Ἑσπερινὸ πραγματοποιήθηκε ἀφιέρωμα στὴν Γερόντισσα Γαλακτία τῆς Κρήτης, ὅπου ὁμιλητὲς ἦταν ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἰερόθεος, ὁ Μητροπολίτης Πειραιῶς κ. Σεραφεὶμ καὶ ὁ Ὀσιώτατος Μοναχὸς π. Ἰερόθεος Γιαννουδάκος. Ὁ Μητροπολίτης Πειραιῶς κ. Σεραφεὶμ στὴν ὁμιλία του, ἀναφέρει τὰ δικά του βιώματα ἀπὸ τὴ γνωριμία του μὲ τὴ Γερόντισσα ἡ ὁποία, «Σὰν ἥλιος χάρισε ἀκτῖνες φωτὸς στὴ ζωή μας», ὅπως χαρακτηριστικὰ τόνισε. «Εἶναι ἕνα πρόσωπο ποὺ μᾶς χαρίζει τὴν ἀληθινὴ αὐτογνωσία, μᾶς ἁρπάζει ἀπὸ τὴ χοϊκότητα τοῦ κόσμου μας κι μας εἰσαγάγει στὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ» – συμπλήρωσε ὁ Μητροπολίτης Πειραιῶς κ. Σεραφείμ.

Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἰερόθεος στὸν λόγο του, ἀναφέρθηκε στὸ βίο τῆς γερόντισσας. «Ἡ Γερόντισσα Γαλακτία γεννήθηκε στὶς 5 Μαρτίου 1926 καὶ κοιμήθηκε ἐν Κυρίῳ στὶς 20 Μαΐου 2021. Ὑπῆρξε ὄντως μιὰ εὐλογημένη γυναῖκα καὶ μοναχὴ μὲ ἔκδηλα τὰ στοιχεῖα τοῦ Θεοῦ ἐπάνω της» – ἀνέφερε μεταξὺ ἄλλων ὁ Σεβασμιώτατος. Σὲ ἄλλο σημεῖο ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέφερε ὅτι συναντήθηκε μαζί της δύο φορές, ἀλλὰ εἶχαν διαρκῆ τηλεφωνικὴ ἐπικοινωνία. Ἐπίσης, ἔχει περίπου 1000 μηνύματα 455 σελίδων τὰ ὁποῖα εἶναι γεμᾶτα ἀπὸ ἐμπειρικὴ θεολογία. Εἶχε μαζί της ἀλληλογραφία καὶ ἔχει 9 ἰδιόχειρες ἐπιστολές της καὶ 9 δικές του ἀπαντήσεις.

Στὴν ἀρχὴ τῆς ὁμιλίας του ἀνέφερε 10 θεολογικὲς ἀρχὲς μὲ βάση τὶς ὁποῖες μπορεῖ κανεὶς νὰ διακρίνει τὸ ὀρθόδοξο ἀπὸ τὸ αἱρετικό, ἤτοι: στοχασμὸς καὶ ἁγιοπνευτικὴ ἐμπειρία, θεολογία καὶ οἰκονομία, ἄκτιστο καὶ κτιστό, λογική, νοῦς, καρδία, παράδεισος καὶ κόλαση, φίλαυτη καὶ ἀνιδιοτελὴς ἀγάπη, τρεῖς κινήσεις, κατὰ φύση, παρὰ φύσην καὶ ὑπὲρ φύσην, καθαρτική, φωτιστικὴ καὶ θεοποιὸς ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, Θεία Εὐχαριστία στοὺς Ναοὺς καὶ στὴν Οὐράνια Ἐκκλησία, ἡ ἐκκλησία ὡς κοινωνία θεώσεως.

Κλείνοντας ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἰερόθεος ἀνέλυσε μὲ βάση αὐτὲς τὶς θεολογικὲς ἀρχὲς μερικὰ τμήματα ἀπὸ τὶς ἰδιόχειρες ἐπιστολές της καὶ κατέληξε ὅτι ἡ Γερόντισσα Γαλακτία εἶναι μιὰ ζωντανὴ φιλοκαλικὴ παράδοση καὶ ἐπιβεβαίωση τῆς διδασκαλίας τῶν Ἁγίων Πατέρων ὅπως τὴν δίδασκε ὁ π. Ἰωάννης Ρωμανίδης καὶ τὴν παρουσιάζει στὰ βιβλία του.

Τέλος, ὁ Ὀσιώτατος Μοναχὸς π. Ἰερόθεος ἀνέφερε δύο χαρακτηριστικὰ περιστατικὰ τῆς ζωῆς του, ὅπου μέσα ἀπὸ αὐτὰ ἔγινε ἀντιληπτὴ ἡ ἁγιοσύνη τῆς γερόντισσας.

 Βιντεοσκοπημένο ὁλόκληρο τὸ ἀφιέρωμα

 Κύπρος, 50 Χρόνια δὲν ξεχνῶ

Δεῖτε τὴν ἐκδήλωση

Τήν Κυριακή, 20 Ὀκτωβρίου 2024, στίς 7 τό ἀπόγευμα πραγματοποιήθηκε στήν αἴθουσα τοῦ πνευματικοῦ κέντρου τῆς Ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Δημητρίου ἡ καθιερωμένη ἐτήσια ἐκδήλωση στά πλαίσια τοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ προστάτη τῆς ἐνορίας καί Πολιούχου, Ἁγίου Δημητρίου. Φέτος ἦταν ἀφιερωμένη στά 50 χρόνια ἀπό τήν εἰσβολή τῶν Τούρκων στήν Κύπρο καί εἶχε τίτλο: «Κύπρος: 50 χρόνια δέν ξεχνῶ».  Τήν ἐκδήλωση τίμησαν μέ τήν παρουσία τους ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, ὁ δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ἡ Ἀντιδήμαρχος κ. Ρισβά Πατακοπούλου Μαρίνα, Κληρικοί τῆς Μητροπόλεως, ἐκπρόσωποι τῶν Συνδέσμων Ἀγάπης ἄλλων Ἐνοριῶν καί πλῆθος κόσμου. Ἡ ἐκδήλωση ἦταν τό ἀποτέλεσμα συνεργασίας τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Δημητρίου μέ τό 1ο Γενικό Λύκειο Ναυπάκτου. Τήν ἐκδήλωση προλόγισε ὁ ἐπόπτης τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης τῆς ἐνορίας Ἁγίου Δημητρίου π. Θωμᾶς Βαμβίνης, ὁ ὁποῖος καλωσορίζοντας τό ἀκροατήριο σέ αὐτήν τήν «αἱματοβαμμένη» ἐπέτειο τῆς ἐθνικῆς μας ἱστορίας, ἐξέφρασε τήν ἱκανοποίηση γιά τήν συνεργασία μέ τό 1ο Λύκειο.

Ἡ κεντρική ὁμιλία ἔγινε ἀπό τόν Διευθυντή τοῦ 1ου Λυκείου, τόν φιλόλογο καί Κύπριο στήν καταγωγή κ. Πέτρο Πιτσιάκκα, ὁ ὁποῖος στήν ὁμιλία του ἀνέπτυξε μέ σαφήνεια, ἀντικειμενικότητα καί τεκμηρίωση τό ἱστορικό πλαίσιο τῆς ἑλληνικῆς παρουσίας στό νησί τῆς Κύπρου, ἀπό τήν ἀρχαιότητα, καθώς καί τά γεγονότα πού ὁδήγησαν στήν τουρκική εἰσβολή καί τήν διχοτόμηση τοῦ νησιοῦ. Μαθητές τοῦ Λυκείου καί μέλη τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης πού συμμετεῖχαν, ἀνέγνωσαν κείμενα μέ συγκλονιστικές μαρτυρίες ἀπό τά γεγονότα τῆς περιόδου τοῦ καλοκαιριοῦ τοῦ 1974, πού ζωντάνευαν τίς ὠμότητες καί τίς βαρβαρότητες τῶν Τούρκων κατακτητῶν, καθώς καί τόν πόνο τῶν συγγενῶν τῶν νεκρῶν καί τῶν ἀγνοουμένων. Παράλληλα, ἡ ἐκδήλωση πλαισιώθηκε μουσικά, μέ τραγούδια μέ ἀναφορά στήν Κύπρο, τά ὁποῖα ἀπέδωσε ὁ πρωτοψάλτης τοῦ Ἱ. Ν. Ἁγίου Δημητρίου κ. Παντελῆς Ἀναστασόπουλος, πού τά συνόδευσε μέ τό κανονάκι του, μαζί μέ τήν κιθάρα τοῦ κ. Γιάννη Μπέκου. Ἀκολούθως, ὁ δήμαρχος κ. Γκίζας στόν σύντομο χαιρετισμό του, ἀφοῦ συνεχάρη τούς συντελεστές τῆς ἐκδήλωσης, ἔκανε ἀναφορά στίς εὐθύνες ὅλων ἐκείνων σέ Ἑλλάδα, Κύπρο, Ἀγγλία καί ΗΠΑ πού ἔδωσαν τήν εὐκαιρία στήν τουρκική πλευρά νά πραγματοποιήση τά ἀπό δεκαετίες σχέδιά της γιά εἰσβολή καί διχοτόμηση τοῦ νησιοῦ καί ἔκλεισε μέ τήν ἐπισήμανση ὅτι γιά νά μπορέσει ὁ Ἑλληνισμός νά πάψη νά συρρικνώνεται, ἀπαιτεῖται καί νά διεκδικῆ.

Τήν ἐκδήλωσε ἔκλεισε ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος, ὁ ὁποῖος εὐχαρίστησε καί συνεχάρη τόν Σύνδεσμο Ἀγάπης πού ὀργάνωσε τήν ἐκδήλωση, τόν κ.Πιτσιάκκα καί ὅλους ὅσοι συμμετεῖχαν καί ἀνέλυσε διεξοδικά τό τί σημαίνει γιά τόν Ἑλληνισμό «Δέν ξεχνῶ». Μίλησε γιά τήν ὑποκρισία τῶν μεγάλων δυνάμεων, πού δέν ὑλοποιοῦν τίς ἴδιες τίς ἀποφάσεις τοῦ Συμβουλίου Ἀσφαλείας τῶν Ἡνωμένων Ἐθνῶν, ἐνῶ κατά βάση ὑπηρετοῦν οἰκονομικά συμφέροντα καί βυθίζουν στήν ἀπόγνωση λαούς καί κράτη, ὅπως τῆς Κύπρου τό 1974, ἀλλά καί τοῦ Λιβάνου, τῆς Οὐκρανίας, τῆς Σερβίας. Τέλος, ἀνέφερε ὅτι ἡ ρίζα καί ἡ βαθύτερη αἰτία τῶν πολέμων καί τῶν δεινῶν πού ἀκολουθοῦν δέν εἶναι ἄλλη ἀπό τήν «δαιμονοποίηση», τοῦ ἀνθρώπου καί τήν κυριαρχία τοῦ διαβόλου στίς γεμάτες πάθη ψυχές τῶν ἰθυνόντων τῆς παγκόσμιας ἱστορίας καί ἡ ἀπομάκρυνση ἀπό τόν Θεό καί τό σωτηριολογικό μήνυμα τῆς Ὀρθοδοξίας καί τῆς Ἐκκλησίας.

Ἀπό τόν Σύνδεσμο Ἀγάπης τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου

 

Τό ἔπος τοῦ 1940 στήν ποίηση καί τό τραγούδι

Τὴν Κυριακὴ 27 Ὀκτωβρίου 2024, στὶς 7 τὸ ἀπόγευμα, στὴν αἴθουσα τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου, πραγματοποιήθηκε ἐπετειακὴ ἐκδήλωση τῆς Χορωδίας Παραδοσιακῆς Μουσικῆς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, μὲ τίτλο: «Τὸ ἔπος τοῦ 1940 στὴν ποίηση καὶ τὸ τραγούδι». Τὴν ἐκδήλωση τίμησε μέ τήν παρουσία του ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἰερόθεος καί τήν παρακολούθησαν κληρικοὶ τῆς Μητροπόλεώς μας καθὼς καὶ πλῆθος κόσμου. Τὸ κοινὸ καλωσόρισε ὁ π. Θωμᾶς Βαμβίνης, παρουσιάζοντας καὶ τὴν δομὴ τῆς ἐκδήλωσης. Ἡ ἀρχὴ ἔγινε μὲ τὸ ἀπολυτίκιο τῆς Ἁγίας Σκέπης, ποὺ ἔψαλε ἡ κα Ἀργυρὴ Χριστοδουλοπούλου, ἐνῷ στὴν συνέχεια ἡ χορωδία ἀπέδωσε γνωστὰ τραγούδια γιὰ τὸ ἔπος τοῦ 1940, δημοτικὰ, τραγούδια συγχρόνων ἑλλήνων συνθετῶν, τραγούδια τῆς Σοφίας Βέμπο καὶ ἐμβατήρια. Ἡ μουσικὴ πλαισιώθηκε μὲ ἀπαγγελία ποιημάτων Ἑλλήνων ποιητῶν καὶ λογοτεχνῶν ἀπὸ τὰ μέλη τῆς χορωδίας. Τὴν χορωδία διεύθυνε ὁ χοράρχης της, πρωτοψάλτης τοῦ Μητροπολιτκοῦ Ναοῦ τῆς Ναυπάκτου, κ. Παντελής Ἀναστασόπουλος, ἐνῷ τὴν ὀρχήστρα ἀποτέλεσαν οἱ κκ Παντελὴς Ἀναστασόπουλος στὸ κανονάκι, Φωτεινὴ Παπακώτση στὸ πιάνο, Γιάννης Μπέκος στὴν κιθάρα, Γιάννης Ἀναστασόπουλος στὸ νταούλι καὶ Ἀλίκη Σταυρογιαννοπούλου στὰ κρουστά. Τὰ κείμενα τῆς ἐκδήλωσης καὶ τὴν ἐπιλογὴ τῶν ποιημάτων ἐπιμελήθηκε ἡ φιλόλογος κα Ἔφη Σταυρογιαννοπούλου.

 

Τὴν ὄμορφη καί πολύ καλά συγκροτημένη ἐκδήλωση ἔκλεισε ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ιερόθεος, ὁ ὁποῖος συνεχάρη καὶ εὐχαρίστησε τοὺς συμμετέχοντες, ἐνῷ δὲν παρέλειψε νὰ ἐκφράσει τὴν ἱκανοποίησή του γιὰ τὸ ἔργο τῆς Χορωδίας, τὴν ὁποία ἡ Μητρόπολη ἵδρυσε καὶ στηρίζει ἔμπρακτα ὅλα αὐτὰ τὰ χρόνια. Ἀνέφερε ὅτι τὸ ἔπος τοῦ 1940, ἐνῷ μπορεῖ νὰ ἰδωθῆ, ὅπως κάθε ἱστορικὸ γεγονός, ἀπὸ ἱστορική, διπλωματική, στρατιωτικὴ καὶ θρησκευτικὴ πλευρά, ἀποκτᾶ ξεχωριστὴ σημασία, γιατί μέσα ἀπὸ αὐτὸ ἀναδεικνύεται ἡ ψυχὴ καὶ τὸ φρόνημά του Ἑλληνικοῦ λαοῦ. Τήν ψυχή καί τό φρόνημα τοῦ λαοῦ συνέλαβαν καί ἐξέφρασαν οἱ ποιητές, οἱ συγγραφεῖς, οἱ μουσικοί, οἱ ἄνθρωποι γενικά τοῦ λόγου καί τῆς τέχνης. Τὸ φρόνημα τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ, ἐπεσήμανε, τροφοδοτήθηκε ἀπὸ τὴν ἀγάπη στὴν πατρίδα καὶ ἀπὸ τὴν πίστη στὸ Χριστὸ καὶ στὴν Παναγία, κρατήθηκε ὑψηλὸ καὶ εἶναι καὶ σήμερα παρόν, στὴν Ἑλλάδα καὶ τὸν ἑλληνισμό, κόντρα στὶς δυνάμεις τοῦ διεθνισμοῦ, τοῦ ἀμοραλισμοῦ καὶ τῆς λήθης, ποὺ τείνουν νὰ ἐπικρατήσουν. Ἐξέφρασε τὴν συγκίνηση καὶ τὴν χαρὰ του ποὺ ἡ ἐκδήλωση κατάφερε νὰ μεταδώσει τὸ πνεῦμα αὐτὸ μέσα ἀπὸ τὰ τραγούδια καὶ τὰ ποιήματα καὶ ἔκλεισε μὲ τὸ μήνυμα ὅτι, ὅπως λέει καὶ τὸ τραγούδι, «Ἡ Ἑλλάδα ποτὲ δὲν πεθαίνει», ὅσο ὁ Ἕλληνας μπορεῖ καὶ διατηρεῖ τὸ φρόνημα αὐτὸ μέσα στὴν ψυχή του.

Τὸ Ἔπος τοῦ 1940 στὴν ποίηση καὶ τὸ τραγοῦδι (video).

Φωτογραφίες

Πρόλογος Ἡμερολογίου 2025

Μέ τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ τό ἔτος 2025 συμπληρώνονται τριάντα (30) χρόνια ἀπό τήν ἐκλογή καί χειροτονία μου σέ Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου καί τήν ἐνθρόνισή μου στήν ἕδρα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως στήν Ναύπακτο, τό 1995. Δοξάζω τόν Θεό γιά τήν μεγάλη αὐτή δωρεά, πού ὑπῆρξε γιά μένα πηγή ἔμπνευσης σέ ὅλα τά ἐπίπεδα.Οἱ συνεργάτες μου ἀπεφάσισαν νά ἀφιερώσουν τό Ἡμερολόγιο 2025 τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως στήν διακονία μου στήν Ἐκκλησία. Δέν μπορῶ νά γράψω περισσότερα στόν πρόλογο αὐτόν, ἀλλά νά εὐχαριστήσω τόν Θεό γιά ὅ,τι μοῦ ἔχει χαρίσει, διότι «πᾶν δώρημα τέλειον ἄνωθεν ἐστί καταβαῖνον» ἐκ τοῦ Πατρός τῶν Φώτων.

Μετά τόν Θεό εὐγνώμονες εὐχαριστίες ὀφείλω στούς συνεργάτες μου πού εἶναι πάμπολλοι σέ ὅλα τά ἐπίπεδα, τούς Κληρικούς, τούς Ἐκκλησιαστικούς Συμβούλους, τούς «Συνδέσμους Ἀγάπης», τούς θεσμικούς παράγοντες τῆς πόλεως καί τῆς περιοχῆς μας, τά μέλη τῶν Ἱδρυμάτων, τούς μηχανικούς, δικηγόρους, καθηγητές, δασκάλους, ἰατρούς, ἄνδρες, γυναῖκες, νέους καί ὅλους ὅσοι συμπαρίστανται στό ἔργο μου. Γιά ὅλα αὐτά μόνο μιά εὐχή ἔχω στήν καρδιά μου: «Ἑαυτούς καί ἀλλήλους καί πᾶσαν τήν ζωήν ἡμῶν, Χριστῷ τῷ Θεῷ παραθώμεθα».

+ Ὁ Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱερόθεος

 

Ὑπογραφή Συμβολαίου γιά τήν λειτουργία τοῦ Γηροκομείου τοῦ Ἱδρύματος Γεωργίου Καπουρδέλη - Ἰωάννου Ξύκη

Ὑπογραφή Συμβολαίου γιά τήν λειτουργία τοῦ Γηροκομείου τοῦ Ἱδρύματος Γεωργίου Καπουρδέλη - Ἰωάννου ΞύκηΤήν Πέμπτη 31 Ὀκτωβρίου 2024, στά Γραφεῖα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου, στήν Ναύπακτο, ὑπογράφηκε τό Συμβόλαιο Μίσθωσης Ἀστικοῦ Ἀκινήτου, πού συνετάγη ἀπό τόν συμβολαιογράφο Ναυπάκτου κ. Ἀθανάσιο Γουργουλέτη, γιά τήν λειτουργία τοῦ Γηροκομείου τοῦ Ἱδρύματος «ΜΟ.Φ.Η. Γεωργίου Καπουρδέλη - Ἰωάννου Ξύκη», ἀπό τόν Πρόεδρο τοῦ Ἱδρύματος Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεο καί τόν Διαχειριστή - Ἐκπρόσωπο τῆς Ἑταιρείας «Ἐνήλιον Ἔργα Εὐγηρίας Ναυπάκτου Ε.Ε.» κ. Νικόλαο Τάτση.

Οἱ δύο συμβαλλόμενοι συμφώνησαν, τό Ἵδρυμα νά ἐκμισθώσει στήν Ἑταιρεία «Ἐνήλιον» τό κτίριο τοῦ Γηροκομείου καί τό οἰκόπεδο περίπου δέκα (10) στρεμμάτων στήν περιοχή τῆς Παλαιοπαναγιᾶς, προκειμένου αὐτή νά τό λειτουργήσει ὡς σύγχρονη Μονάδα Φροντίδας Ἡλικιωμένων. Τό μίσθωμα εἶναι διάρκειας εἴκοσι ἑπτά (27) ἐτῶν καί θά ἀποφέρει στό Ἵδρυμα τό συνολικό ποσόν τῶν 1.780.168,80 εὐρώ.

Στήν ὑπογραφή τοῦ συμβολαίου παρέστησαν, ἐκτός ἀπό τόν Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεο Πρόεδρο τοῦ Ἱδρύματος, καί τόν Διαχειριστή -Ἐκπρόσωπο τῆς Ἑταιρείας κ. Νικόλαο Τάτση, καί ὁ κ. Μᾶρκος Ποῦλος δικηγόρος τοῦ Ἱδρύματος, ὁ κ. Ἀθανάσιος Μίχος εἰδικός σύμβουλος τοῦ Προέδρου τοῦ Ἱδρύματος, ὁ κ. Νικόλαος Χατζηγεωργίου συνεργάτης τῆς Ἑταιρείας καί ὁ κ. Ἀθανάσιος Γουργουλέτης συμβολαιογράφος.

Ἐκ τοῦ Ἱδρύματος

Φωτογραφίες

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  • Προβολές: 8857