Skip to main content

Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα Ἀπριλίου 2025

Πάσχα - Μεγάλη Ἑβδομάδα 2025 - Ἀκολουθίες - Ὁμιλίες (video)

 

Φωτογραφίες Ἀπριλίου

Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς

Κυριακή Ε΄ Νηστειῶν Ἱερός Ναός Ἁγίου Ἀνδρέου Πατρῶν – Μνημόσυνο 10.000 Πατρινῶν σφαγιασθέντων ὑπό τῶν Τούρκων τό 1821

Κυριακή Βαΐων Ἑσπέρας στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Δημητρίου

Μεγάλη Δευτέρα στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Νικολάου Ἀντιρρίου

Μεγάλη Τρίτη στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς

Μεγάλη Τετάρτη στόν Ἱερό Ναό Παλαιοπαναγιᾶς

Μεγάλη Πέμπτη πρωΐ στό Ἱερό Ἡσυχαστήριο Παναγίας Γοργοεπηκόου

Ἀκολουθία τῶν Παθῶν στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου

Μεγάλη Παρασκευή πρωΐ στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς

Μεγάλο Σάββατο στήν Ἱερά Μονή Ἰωάννου Προδρόμου Βομβοκοῦς

Ἑσπερινὸς τῆς Ἀγάπης

Ἑσπερινὸς Ζωοδόχου Πηγῆς στὸν Πλατανίτη

Πανήγυρις Ζωοδόχου Πηγῆς στό Ξηροπήγαδο

 

Ἱερατική Σύναξη γιὰ τὶς ἑορτὲς τῆς Ἐκκλησίας κατὰ τὸν Ἅγιο Καλλίνικο.

Τήν Τρίτη, 8 Ἀπριλίου 2025, πραγματοποιήθηκε ἡ Ἱερατική Σύναξη τῶν Κληρικῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου γιά τόν μήνα Ἀπρίλιο, στήν ὁποία ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος ἀνέλυσε τό θέμα: «Οἱ ἑορτές τῆς Ἐκκλησίας, κατά τόν ἅγιο Καλλίνικο, Μητροπολίτη Ἐδέσσης, Πέλλης καί Ἀλμωπίας». Ἤδη ὅλον τόν χρόνο στίς Ἱερατικές Συνάξεις ἀναλύθηκαν διάφορες θεματικές ἑνότητες, μέ βάση τίς Ποιμαντορικές Ἐγκυκλίους πού ἀπέστειλε ὁ ἅγιος Καλλίνικος στούς Χριστιανούς καί τούς Κληρικούς τῆς Μητροπόλεώς του. Ἀναλύοντας ὁ Σεβασμιώτατος τό θέμα «Οἱ ἑορτές τῆς Ἐκκλησίας», στήν ἀρχή ἀναφέρθηκε στό ἑορτολογικό ἐκκλησιαστικό ἔτος μέ τίς Δεσποτικές, Θεομητορικές καί Ἁγιολογικές ἑορτές, πού δείχνουν ὅτι ὁ Χριστός εἶναι ὁ Νυμφίος τῆς Ἐκκλησίας, ἡ Ἐκκλησία εἶναι ἡ Νύμφη τοῦ Χριστοῦ, ἡ Θεοτόκος εἶναι ἡ Μητέρα τοῦ Νυμφίου τῆς Ἐκκλησίας καί οἱ Ἅγιοι εἶναι οἱ φίλοι τοῦ Νυμφίου. Εἶπε ὅτι ὅλο τό ἑορτολογικό ἔτος, πού ἀρχίζει ἀπό τήν 1η Σεπτεμβρίου καί τελειώνει τήν 31η Αὐγούστου, εἶναι ὁ κύκλος τοῦ ἐνιαυτοῦ μέ τήν λατρεία, τήν προσευχή, τήν νηστεία, τήν μετάνοια. Δέν εἶναι ἕνα ἔτος ἱστορικῶν γεγονότων, ἀλλά μυσταγωγικές πράξεις καί πνευματική καί μυστική βίωση μέσα στήν καρδιά τῶν πιστῶν ὅλων, ὅσα ἔκανε ὁ Χριστός. Ὁ σκοπός εἶναι νά ἀποκτήση κάθε Χριστιανός ὅλες τίς «ἡλικίες» τοῦ Χριστοῦ. Τά Συναξάρια εἶναι «τό εἰκονογραφημένο Εὐαγγέλιο», «ἡ ἐκκλησιαστική ἱστορία», «τό ἀποθησαύρισμα τῆς ἱστορικῆς μνήμης τῆς Ἐκκλησίας». Στό δεύτερο μέρος τῆς ὁμιλίας του ἀνέπτυξε τό πῶς ὁ ἅγιος Καλλίνικος ἀντιμετώπιζε τίς ἑορτές ὅλου τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους. Τόνισε ὅτι ὅλη ἡ ζωή του ἦταν μιά ἑορτή, μέ τούς Ἑσπερινούς καί τίς θεῖες Λειτουργίες. Ἀκόμη, ἀνέμενε μέ χαρά ὅλες τίς Δεσποτικές καί Θεομητορικές ἑορτές, καθώς καί τίς μνῆμες τῶν Ἁγίων, στίς ὁποῖες πάντα λειτουργοῦσε καί μιλοῦσε μυσταγωγικά.

Ἀγαποῦσε τόν Χριστό, τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο καί τούς Ἁγίους, Ἀσκητές, Μάρτυρες. Ἔλεγε: «ὁ κακός μοναχός-Χριστιανός ἀριθμεῖ μνῆμες ἁγίων, ὁ ἀληθινός μοναχός-Χριστιανός τιμᾶ μνήμας ἁγίων», πού σημαίνει ὅτι δέν πρέπει νά περιμένουμε τίς ἑορτές γιά τήν ἱκανοποίηση τῶν σωματικῶν ἡδονῶν (νά τίς ἀριθμοῦμε), ἀλλά γιά νά μιμηθοῦμε τόν Χριστό, τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, τούς Ἁγίους. Εἶπε ἀκόμη ὁ Σεβασμιώτατος ὅτι ὁ ἅγιος Καλλίνικος διάβαζε τά Συναξάρια τῶν Ἁγίων καί ἔτσι «ἀνακάλυψε» τήν Ἁγία Χρυσή, πού μαρτύρησε στήν Ἀλμωπία, καί τήν ἁγία Βάσσα μέ τά τέκνα της Θεόγνιο, Ἀγάπιο καί Πιστό, πού μαρτύρησαν στήν Ἔδεσσα, καί ἔγραψε Ἐγκυκλίους, καθιερώνοντας τήν μνήμη τους. Ἔπειτα ἀναφέρθηκε σέ ὁμιλίες του γιά τήν Ὀρθοδοξία, γιά τό τί εἶναι Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία καί ποιά εἶναι τά δικά μας καθήκοντα, πράγμα πού δείχνει τό ὀρθόδοξο ἐκκλησιαστικό φρόνημά του, καί κατέληξε ὅτι ὁ ἅγιος Καλλίνικος ἦταν δεδοξασμένο μέλος τῆς Ἐκκλησίας, ἀγαποῦσε τήν Ἐκκλησία ὡς μητέρα του, ζοῦσε μέσα στήν δική της ζωντανή παράδοση, χαιρόταν ὅ,τι εἶναι δικό της. Κατά τήν διάρκεια τῆς ἀσθένειάς του εἶδε τόν Χριστό καί τούς Ἁγίους μέσα στό Φῶς, καθώς ἐπίσης εἶδε τήν Παναγία τήν Προυσιώτισσα μέσα στό Φῶς• ὁ ἴδιος κοιμήθηκε μέ εἰρήνη μέσα στήν Ἐκκλησία, καί ἡ Ἐκκλησία τόν κατέταξε στό Ἁγιολόγιό της.

Παρών στήν Ἱερατική Σύναξη ἦταν καί ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Καστορίας κ. Καλλίνικος, ὁ ὁποῖος προσκλήθηκε ἀπό τόν Ποιμενάρχη μας νά ἀπευθύνη ἕναν σύντομο λόγο πρός τούς Κληρικούς τῆς Μητροπόλεως. Ὁ Σεβ. κ. Καλλίνικος εὐχαρίστησε τόν Σεβ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεο γιά τήν δυνατότητα πού τοῦ ἔδωσε νά συμμετάσχη καί πάλι σέ μιά Ἱερατική Σύναξη τῆς Μητροπόλεως Ναυπάκτου, ἡ ὁποία μάλιστα εἶχε θέμα τόν ἅγιο Καλλίνικο, Μητροπολίτη Ἐδέσσης. Διαβεβαίωσε τόν Σεβασμιώτατο ὅτι οἱ θεολογικές ἀρχές, τίς ὁποῖες ἔλαβε στήν Ναύπακτο, εἶναι ἐφαρμόσιμες στήν Ποιμαντική καί ὅτι τά θέματα τῶν Ἱερατικῶν Συνάξεων τῆς Μητροπόλεως Ναυπάκτου γιά τόν ἅγιο Καλλίνικο εἶναι ἀπαραίτητα γιά τούς σημερινούς ποιμένες, διότι δίνουν ἕνα πρότυπο Ἱεράρχου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, πού διαποίμανε τό ποίμνιό του μέσα στίς σύγχρονες συνθῆκες ζωῆς καί συνεργασίας μέ τήν Πολιτεία. Τέλος, χαιρέτησε καί εὐχαρίστησε τούς Κληρικούς μέ τούς ὁποίους γνωρίζεται ἐδῶ καί δεκαετίες καί συνυπηρέτησαν μαζί στήν Μητρόπολη Ναυπάκτου. Μετά τό πέρας τῆς Συνάξεως μοιράστηκε σέ ὅλους τοῦ Ἱερεῖς τό βιβλίο τοῦ Χαράλαμπου Χαραλαμπόπουλου, «Ὁ ἱερός κλῆρος τῆς Ναυπακτίας, Ἀγωνιστές τοῦ ’21 – Κληρικολόγια 1835-1945», ἔκδοση τοῦ Πολιτιστικοῦ Συλλόγου Καλαβρούζας Ναυπακτίας.

Φωτογραφίες

 

Κυριακή τῶν Βαΐων στό Ἀντίρριο Ναυπακτίας

Τήν Κυριακή τῶν Βαΐων, 13 Ἀπριλίου 2025, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱερόθεος, προεξῆρχε τοῦπανηγυρικοῦ Ὄρθρου καί τέλεσε τήν θεία Λειτουργία στόν Ἱερὸ Ναὸ Ἁγίου Νικολάου Ἀντιρρίου. Μέ τόν Σεβασμιώτατο συλλειτούργησαν οἱ Ἱερεῖς: ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Θεοφάνης, ἱεροκήρυξ, ἀρχιμ. π. Πρόδρομος Ἀσημακόπουλος, ἐφημέριος τοῦ Ναοῦ καί ὁ διάκονος π. Παΐσιος Παρασκευᾶς. Πρό τοῦ «Πᾶσα πνοή» διαβάστηκε ἡ εὐχή «Εἰς τό εὐλογήσαι τά βαΐα». Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος εἶπε ὅτι τό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα εἶχε δύο θέματα, τό πρῶτον εἶναι τό δεῖπνο πού ἔγινε στήν Βηθανία μετά τήν ἀνάσταση τοῦ Λαζάρου καί τό δεύτερο εἶναι ἡ εἴσοδος τοῦ Χριστοῦ στά Ἱεροσόλυμα. Ἀνέπτυξε δέ τό πρῶτο θέμα. Ὁ Χριστός ἀγαποῦσε τήν Μαρία, τήν ἀδελφή της Μάρθα καί τόν Λάζαρο. Στό Εὐαγγέλιο τοῦ Ἰωάννου περιγράφονται δύο σκηνές συνάντησης τοῦ Χριστοῦ μέ τά ἀδέλφια αὐτά, μία πρό τῆς ἀναστάσεως τοῦ Λαζάρου καί μία μετά τήν ἀνάστασή του. Ὅταν ὁ Λάζαρος, ὁ φίλος τοῦ Χριστοῦ, ἀπέθανε, ἡ ἀδελφή του Μάρθα ἔτρεξε νά συναντήση τόν Χριστό καί νά τόν παρακαλέση νά τόν ἀναστήση, ἐνῶ ἡ Μαρία ἔμεινε στό σπίτι καί συναντήθηκε μέ τόν Χριστό, ὅταν τήν φώναξε Ἐκεῖνος. Μετά τήν ἀνάσταση τοῦ Λαζάρου στό δεῖπνο πού ἔγινε στό σπίτι τους, ὁ Λάζαρος παρέμεινε στό τραπέζι μαζί μέ τόν Χριστό, ἡ Μάρθα διακονοῦσε καί ἡ Μαρία ἄλειψε τά πόδια τοῦ Χριστοῦ μέ μύρα.

Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας (ἅγ. Κύριλλος Ἀλεξανδρείας, ἱερός Θεοφύλακτος, ὅσιος Νικήτας Στηθάτος, ἅγ. Γρηγόριος Παλαμᾶς) καί τά τροπάρια πού ψάλλουμε αὐτές τίς ἡμέρες κάνουν μιά σημαντική ἀναγωγική ἑρμηνεία τῶν γεγονότων αὐτῶν πρό τῆς ἀναστάσεως τοῦ Λαζάρου καί μετά ἀπό αὐτήν. Ὁ Λάζαρος εἶναι ὁ νοῦς, ἡ Μάρθα εἶναι ἡ πράξη, πού ἐκδηλώνεται μέ τήν μετάνοια, τήν νηστεία, τήν ἐργασία τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ, καί Μαρία εἶναι ἡ θεωρία, πού ἐκφράζεται μέ τήν προσευχή καί τήν ἀγάπη. Ὅταν ὁ νοῦς τοῦ ἀνθρώπου (ὁ Λάζαρος) ἀπομακρύνεται ἀπό τόν Χριστό καί πεθαίνη, τότε ἡ Μάρθα (ἡ πράξη) τρέχει καί καλεῖ τόν Χριστό νά τόν ἀναστήση, ἐνῶ ἡ Μαρία (ἡ θεωρία) παραμένει στήν οἰκία προσευχόμενη. Μετά τήν ἀνάσταση τοῦ νοῦ ἀπό τόν Χριστό, ἡ μέν Μάρθα διακονεῖ μέ τήν ἐργασία τῶν ἐντολῶν, γιά νά μή χάση τήν Χάρη, ἡ δέ Μαρία προσεύχεται, γιά νά εἶναι ὁ νοῦς κοντά στόν Χριστό. Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι αὐτή ἡ πατερική ἑρμηνεία μᾶς διδάσκει πῶς πρέπει νά ἑορτάσουμε τά Πάθη, τόν Σταυρό καί τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Ὁ νοῦς μας, πού εἶναι ὁ ὀφθαλμός τῆς ψυχῆς, ἡ λεπτοτάτη προσοχή, πρέπει νά εἶναι ζωντανός-φωτισμένος, νά ζῆ μέ τόν Χριστό, καί γιά νά γίνη αὐτό, πρέπει νά τηροῦμε τίς ἐντολές τοῦ Χριστοῦ (πράξη) καί νά προσευχόμαστε (θεωρία). Τά γεγονότα αὐτά πού θά ἑορτάσουμε, δέν πρέπει νά παραμένουν ὡς μιά ἀνάμνηση τοῦ παρελθόντος, ἀλλά νά συνδέονται μέ τήν δική μας ἀνάσταση, τήν ἀνάσταση τοῦ νοῦ, ὁ ὁποῖος νεκρώνεται ἀπό τά πάθη καί ἀπό ὅλη τήν σύγχρονη παθολογία τῆς κοινωνίας μας.

Θεῖο κήρυγμα

Ἀπόλυσις

Φωτογραφίες

 

Μεγάλη Παρασκευή στήν κατάμεστη Ναύπακτο

Ἑορτάστηκε μέ κατάνυξη καί μεγαλοπρέπεια ἡ Μεγάλη Παρασκευή στήν Ναύπακτο. Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος τό πρωί τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς στίς Μεγάλες Ὧρες καί τόν Ἑσπερινό τῆς Ἀποκαθήλωσης χοροστάτησε στόν κεντρικό Ἱερό Ναό τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς Ναυπάκτου. Τόν Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν οἱ Ἱερεῖς: π. Γεώργιος Παπαβαρνάβας, Προϊστάμενος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ καί π. Θεοφάνης Τσοῦμος, οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος Παρασκευᾶς καί π. Ἀντώνιος Ἀντωνιάδης, οἱ Ἱεροψάλτες, οἱ Ἐπίτροποι καί ὅλος ὁ λαός μεταξύ τῶν ὁποίων ἦταν ὁ Δήμαρχος τῆς Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας. Στήν ὁμιλία του ὁ Σεβασμιώτατος ὁμίλησε γιά τόν Ἐσταυρωμένο Χριστό πού ἀπό χθές τό βράδυ βρίσκεται στό μέσον τῶν Ἱερῶν Ναῶν καί ψάλλουμε τόσα τροπάρια πού ἀναλύουν ὅλο τό ἔργο πού ἐπετέλεσε μέ τήν Σταυρική Του θυσία καί τήν Ἀνάστασή Του. Διερωτήθηκε τί εἶναι ὁ Ἐσταυρωμένος Χριστός. Καί ἀπάντησε ὅτι εἶναι Προφήτης, Βασιλεύς καί Ἀρχιερεύς. Στήν Παλαιά Διαθήκη ἦταν τρεῖς διαφορετικοί ἄνθρωποι πού ἀσκοῦσαν ὁ καθένας τό ἔργο του, ἦταν οἱ Προφῆτες πού προσεύχονταν στόν Θεό καί δίδασκαν τόν λαό, οἱ Βασιλεῖς πού ἦταν οἱ πολιτικοί ἄρχοντες καί ἔκαναν τούς πολέμους, καί οἱ Ἀρχιερεῖς οἱ ὁποῖοι τελοῦσαν τίς θυσίες καί τά θρησκευτικά καθήκοντα. Ὁ Χριστός μέ τήν ἐνανθρώπησή Του προσέλαβε καί τά τρία αὐτά ἔργα στόν Ἑαυτό Του. Αὐτό φαίνεται σέ ὅλη τήν ζωή Του, τό Πάθος Του καί τόν Σταυρό. Ὁ Χριστός στόν Σταυρό ἦταν Προφήτης, πού ὁμιλοῦσε μέ τόν Θεό Πατέρα Του, συγχωροῦσε τούς σταυρωτές Του καί ἐξεπλήρωνε ὅλες τίς προφητεῖες τῶν Προφητῶν. Ἦταν Βασιλεύς, διότι νίκησε τόν θάνατο, τήν ἁμαρτία καί τόν διάβολο, θριάμβευσε στόν Σταυρό, ἐξέδυσε τόν διάβολο καί τόν διαπόμπευσε, ὅπως γράφει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος (Κολ. β, 14-15). Ἦταν Ἀρχιερεύς διότι τέλεσε τήν μεγάλη ἱερουργία, κατήλλαξε–συμφιλίωσε τόν ἄνθρωπο μέ τόν Θεό καί τόν ἕνωσε μαζί Του. Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι ἔτσι πρέπει νά θεωροῦμε τόν Σταυρωθέντα καί Ἀναστάντα Χριστό στήν ζωή μας, ὡς Προφήτη, Βασιλέα καί Ἀρχιερέα καί μέ τήν δύναμή Του νά προσευχόμαστε καί ἐμεῖς ὡς Προφῆτες, νά ἐξουσιάζουμε τά πάθη μας ὡς Βασιλεῖς καί νά θυσιάζουμε τόν ἑαυτό μας στόν Θεό καί τούς ἀδελφούς μας ὡς Ἱερεῖς, ζώντας μέσα στήν Ἐκκλησία πού εἶναι τό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ.

Τά Ἐγκώμια καί ἡ περιφορά τῶν Ἐπιταφίων

Τό ἀπόγευμα τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς ὁ Σεβασμιώτατος χοροστάτησε στήν πανηγυρική ἀκολουθία τοῦ Ἱ. Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, πλαισιούμενος ἀπό τούς Ἱερεῖς: Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπο Θεοφάνη, Ἱεροκήρυκα, π. Θωμᾶ Βαμβίνη, Γενικό Ἀρχιερατικό Ἐπίτροπο, π. Παναγιώτη Χαντζῆ καί τούς Διακόνους π. Παΐσιο καί π. Ἀντώνιο. Στήν συνέχεια ἔγινε ἡ ἔξοδος τῶν Ἐπιταφίων στό πανέμορφο λιμάνι τῆς Ναυπάκτου. Ἔγινε συνάντηση μέ τόν Ἐπιτάφιο τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς καί ἀπευθύνθηκε δέηση στόν Θεό. Ὁ Σεβασμιώτατος στόν σύντομο λόγο του, πού ἐξεφώνησε ἀπό τό κέντρο τοῦ λιμανιοῦ, ἀνέφερε ὅτι τίς ἡμέρες αὐτές εἴδαμε τόν Χριστό στόν Σταυρό καρφωμένο μέ ἀνοικτά τά χέρια Του. Αὐτό δείχνει ὅτι δέν φοβᾶται κανέναν, ἀφήνει τόν ἑαυτό Του ἔκθετον στόν καθένα νά τόν κτυπήση, νά τόν ἐξουδενώση, χωρίς νά ὑφίσταται τίποτα. Συγχρόνως ἔχει τά χέρια Του ἀνοικτά, γιατί περιμένει ὅλους νά τούς συμπεριλάβη στήν ἀγκαλιά Του.  Οἱ ἄλλες θρησκεῖες τονίζουν ἄλλα χαρακτηριστικά, ὁ Βουδισμός κήρυσσε τόν διαλογισμό πού εἶναι ἀπομονωτισμός, τό Ἰσλάμ διακρίνεται γιά τόν πόλεμο ἐναντίον τῶν ἀπίστων. Ὁ Χριστός τόνισε τήν ἀγάπη ὡς αὐτοθυσία. Ὁ ἴδιος ὁ Χριστός εἶπε ὅτι «ὑμεῖς φίλοι μού ἐστε». Εἶναι φίλος μας. Αὐτό τό ζοῦν οἱ ἅγιοι πού εἶναι φίλοι τοῦ Χριστοῦ. Αὐτό τό εἴδαμε καί στόν ἅγιο Παΐσιο, πού ἦταν φίλος τοῦ Χριστοῦ, γι' αὐτό καί ἦταν ἐλεύθερος ἀπό ὅλα, ἀγαποῦσε ὅλους καί συνιστοῦσε νά ἔχουμε ταπείνωση καί ἀγάπη. Ἡ ἀνοικτή ἀγκαλιά τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας μᾶς περιμένει ὅλους, γιά νά αἰσθανθοῦμε πραγματική ἀγάπη καί ἐλευθερία πού τό ἔχουμε ἀνάγκη.

*

Ὁ Δῆμος Ναυπακτίας φρόντισε νά εἶναι ἰδιαίτερα στολισμένο τό λιμάνι, τό Κάστρο καί ἡ θάλασσα. Ἡ Παπαχαραλάμπειος Δημοτική Φιλαρμονική Μουσική ἔδωσε τόν ἰδιαίτερο τόνο, τό ἴδιο καί ἡ Μικτή Χορωδία Ναυπάκτου. Παρόντες ἦταν : ὁ Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Θανάσης Παπαθανάσης, ὁ Ἀντιπεριφερειάρχης κ. Θανάσης Μαυρομάτης, ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Χρῆστος Παΐσιος, ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, οἱ ἄρχοντες καί πλῆθος κόσμου.

Λόγος στὸν Ἐπιτάφιο

Φωτογραφίες Ἀποκαθήλωση

Φωτογραφίες Ἐπιτάφιος

 

Ἑορτή τοῦ ἁγίου Γεωργίου στήν Ναύπακτο

Τήν Τρίτη, 22 Ἀπριλίου, καί τήν Τετάρτη, 23 Ἀπριλίου, ἡ Ἐκκλησία ἑορτάζει τόν Μεγαλομάρτυρα ἅγιο Γεώργιο τόν Τροπαιοφόρο. Ἡ τιμή τοῦ ἁγίου Γεωργίου εἶναι εὐρέως διαδεδομένη σέ ὁλόκληρη τήν οἰκουμένη, ἀκόμα καί ἀπό ὅλους τούς Χριστιανούς καί τούς Μουσουλμάνους.  Στήν πόλη τῆς Ναυπάκτου ἡ τιμή τοῦ Ἁγίου εἶχε ὡς κέντρο τόν ἑορτάζοντα περικαλλῆ Ἱερό Ναό τῆς Ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Γεωργίου πού βρίσκεται ἐπάνω σέ εἰδυλλιακό λόφο, πλησίον τοῦ ποταμοῦ Σκά, μέ θέα τόν Κορινθιακό κόλπο καί τήν Γέφυρα Ρίου-Ἀντιρρίου. Τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς, Τρίτη  τῆς Διακαινησίμου, 22 Ἀπριλίου, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στόν πανηγυρικό Ἀναστάσιμο Ἑσπερινό τῆς Τρίτης τῆς Διακαινησίμου, πλαισιούμενος ἀπό τούς Ἱερεῖς: Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπο Θεοφάνη, π. Ἰωάννη Σπυρόπουλο, π. Λάμπρο Κούτσικο, π. Κωνσταντίνο Βακάλογλου καί τούς Διακόνους π. Παΐσιο καί π. Ἀντώνιο. Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στόν ἅγιο Γεώργιο πού μαρτύρησε σέ ἡλικία 28 ἐτῶν, τό 303, καταγόταν ἀπό τήν Καππαδοκία καί τιμᾶται ἀπό ὅλους τούς Χριστιανούς καί ἰδίως τιμᾶται ἀπό τό κράτος τῆς Γεωργίας. Στήν συνέχεια ἀναφέρθηκε στήν ἁγία Ἀλεξάνδρα, τήν σύζυγο τοῦ Αὐτοκράτορα Διοκλητιανοῦ, ἡ ὁποία πίστευσε στόν Χριστό ἀπό τήν ὁμολογία καί τήν ἀνδρεία τοῦ ἁγίου Γεωργίου καί καταδικάσθηκε σέ θάνατο ἀπό τόν σύζυγό της, τήν ἔκλεισε στήν φυλακή καί πέθανε εἰρηνικά δύο ἡμέρες πρίν, τήν 21 Ἀπριλίου, πρίν μαρτυρήση καί ἑορτάζεται ὡς ἁγία ἀπό τήν Ἐκκλησία. Ἔπειτα εἶπε ὅτι ἡ ἁγία Ἀλεξάνδρα θυσίασε τήν θέση της ὡς σύζυγος τοῦ Αὐτοκράτορα καί τήν ζωή της γιά τόν Χριστό. Καί ἐρώτησε: «Ἐμεῖς τί θυσιάζουμε γιά τόν Ἀναστάντα Χριστό;». Ἄφησε αὐτό τό ἐρώτημα ἀναπάντητο, γιά νά ἀπαντηθῆ ἀπό τούς ἐκκλησιαζόμενους.

***

Ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς, Τετάρτη τῆς Διακαινησίμου, 23 Ἀπριλίου, στόν κατάμεστο Ἱερό Ναό τοῦ ἁγίου Γεωργίου, ὁ Σεβασμιώτατος συλλειτούργησε μέ τούς Ἱερεῖς: π. Ἰωάννη Σπυρόπουλο, π. Λάμπρο Κούτσικο, π. Παναγιώτη Χαντζή, π. Νικόλαο Δημόπουλο καί τούς Διακόνους π. Παΐσιο καί π. Ἀντώνιο. Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέλυσε τό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα τῆς ἡμέρας, Τετάρτης τῆς Διακαινησίμου, ἀπό τό κατά Ἰωάννην Εὐαγγέλιο, πού ἀναφερόταν στήν συνάντηση καί συνομιλία τοῦ Χριστοῦ μέ τόν Ναθαναήλ-Βαρθολομαῖο. Στήν ἀρχή διευκρίνισε ὅτι κατά τήν περίοδο αὐτή, ἀπό τήν Κυριακή τῆς Ἀναστάσεως μέχρι τήν Πεντηκοστή, διαβάζονται τμήματα ἀπό τό κατά Ἰωάννην Εὐαγγέλιο διότι αὐτό εἶναι γιά τούς πιστούς καί τούς βαπτισθέντες τό Μέγα Σάββατο, γι' αὐτό χαρακτηρίζεται καί «πνευματικό» Εὐαγγέλιο. Ἔπειτα, ἀνέλυσε τόν διάλογο μεταξύ τοῦ Χριστοῦ καί τοῦ Ναθαναήλ μέσα ἀπό τήν ἑρμηνεία τοῦ ἱεροῦ Θεοφυλάκτου Ἀχρίδος, καί κυρίως τόνισε τρία σημεῖα. 

  • Τό πρῶτον, ὅτι ὁ Ναθαναήλ εἶχε μιά προοδευτική ἀποκάλυψη-ἐμπειρία, ἀφοῦ ἀπό τήν ἀνάγνωση τοῦ Νόμου ἔφθασε στήν γνώση ὅτι ὁ Χριστός εἶναι «Βασιλεύς τοῦ Ἰσραήλ» καί ἀργότερα ἔφθασε στήν ἀποκάλυψη ὅτι εἶναι Υἱός τοῦ Θεοῦ.
  • Τό δεύτερο σημεῖο, εἶναι ὅτι ὁ λόγος τοῦ Χριστοῦ ὅτι θά δῆ μαζί μέ τούς ἄλλους Μαθητές τόν οὐρανό νά ἀνοίγη καί τούς ἀγγέλους τοῦ Θεοῦ νά ἀνεβαίνουν καί νά κατεβαίνουν πάνω στόν υἱό τοῦ ἀνθρώπου, κάτι πού πραγματοποιήθηκε κατά τόν καιρό τοῦ Πάθους, στόν Τάφο μέ τήν Ἀνάστασή Του καί κατά τήν Ἀνάληψή Του.
  • Τό τρίτο σημεῖο, εἶναι ὅτι αὐτός ὁ λόγος τοῦ Χριστοῦ ἔχει ἐφαρμογή σέ αὐτούς πού ἀνεβαίνουν πνευματικά, ἐνδιατρίβοντας στούς λόγους περί τῆς Θεότητος τοῦ Μονογενοῦς Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, ἀλλά καί κατεβαίνουν, μελετώντας τήν σάρκωση καί τήν κατάβαση τοῦ Χριστοῦ στόν Ἅδη, δηλαδή μελετοῦν τό μυστήριο τῆς θείας Οἰκονομίας.

Ἐπεξήγησε ὅτι αὐτήν τήν ἐμπειρία τῆς Θεότητος τοῦ Χριστοῦ καί τῆς ἐνανθρωπήσεώς Του εἶχαν ὅλοι οἱ Ἅγιοι καί γι' αὐτό ἔδωσαν τήν σωτήρια ὁμολογία καί ὑπέστησαν τό μαρτύριο. Μεταξύ τῶν ἁγίων συγκαταλέγεται καί ὁ ἅγιος Γεώργιος ὁ Μεγαλομάρτυς, ὁ ὁποῖος λόγω αὐτῆς τῆς ἐμπειρίας ὑπέστη τό μαρτύριον. Προέτρεψε δέ τούς ἐκκλησιαζόμενους νά μελετοῦν τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, νά ἐκκλησιάζονται, νά προσεύχονται, νά ἐνεργοποιηθῆ «τό μηχανάκι τῆς καρδιᾶς», ὅπως ἔλεγε ὁ ἅγιος Παΐσιος, γιά νά ἀποκτήσουμε τήν γνώση τοῦ Ἀναστάντος Χριστοῦ καί νά ἀναστηθῆ ἡ ζωή μας.

*

Μετά τό πέρας τῆς θείας Λειτουργίας, τό Ἐκκλησιαστικό Συμβούλιο καί ὁ «Σύνδεσμος ἀγάπης» τῆς Ἐνορίας δεξιώθηκαν τούς ἐκκλησιαζόμενους. Παρόντες στήν θεία Λειτουργία ἦταν πολλοί πιστοί ἀπό ὅλη τήν Ναύπακτο, ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Χρῆστος Παΐσιος, οἱ Ἀντιδήμαρχοι Ναυπακτίας κ. Θωμᾶς Κοτρωνιάς καί κ. Μαρίνα Κολοβοπούλου-Ρισβά, ὁ Δημοτικός Σύμβουλος κ. Ἀνδρέας Κωνσταντόπουλος, ἐνῶ πέρασε καί ὁ βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Θανάσης Παπαθανάσης.

Θεῖο κήρυγμα   Ἀπόλυσις

Φωτογραφίες Ἑσπερινοῦ

Φωτογραφίες Θείας Λειτουργίας

 

Ἡ Κυριακή τοῦ Θωμᾶ στόν Λυγιά Ναυπάκτου

 

Μέσα στήν ἀναστάσιμη ἀτμόσφαιρα ἑορτάστηκε καί φέτος ἡ ἑορτή τῆς Ψηλαφήσεως τοῦ Ἁγίου Ἐνδόξου Ἀποστόλου Θωμᾶ στόν ὁμώνυμο Ἱερό Ἐνοριακό Ναό τοῦ Ἀποστόλου Θωμᾶ στόν Λυγιά Ναυπακτίας. Ἡ Ἐνορία τοῦ Ἁγίου Θωμᾶ βρίσκεται στήν τοπική κοινότητα τοῦ Λυγιᾶ τῆς Ναυπάκτου καί κάθε χρόνο οἱ κάτοικοι καί ἐνορίτες τιμοῦν τόν Προστάτη τους μέ εὐλάβεια καί μεγαλοπρέπεια καί παραδοσιακό πνεῦμα.

Ἀναστάσιμος Ἑσπερινός καί Λιτανεία

Τό ἀπόγευμα τοῦ Σαββάτου, παραμονή τῆς ἑορτῆς, τελέσθηκε ὁ Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός χοροστατοῦντος τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱεροθέου. Τόν Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν ὁ Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος τῆς Ἱ. Μητροπόλεώς μας καί ἑορτάζων, Πρωτοπρ. π. Θωμᾶς Βαμβίνης, ὁ π. Ἰωάννης Βλάχος, ὁ ἐφημέριος π. Χρῆστος Χασάπης καί οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος Παρασκευᾶς καί π. Ἀντώνιος Ἀντωνιάδης. Στό κήρυγμά του κατά τόν Ἑσπερινό ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέφερε ὅτι ὅλα τά κτιστά πράγματα ἔχουν τά ἀδιέξοδά τους, γιατί ὑπάρχουν περιορισμοί. Οἱ αἰσθήσεις λειτουργοῦν περιορισμένα, καθώς ἐπίσης καί ἡ λογική. Ἡ ἴδια ἡ βιολογική ζωή ἔχει περιορισμούς μέ τίς ἀσθένειες, τήν γήρανση καί τόν θάνατο. Ἀκόμη καί οἱ ἐπιστήμονες αἰσθάνονται ὅτι μόνοι τους δέν μποροῦν νά προχωρήσουν, γι' αὐτό στηρίζονται στίς ἀνακαλύψεις τῶν προηγουμένων. Ὁ Ἰσαάκ Νεύτων τόν 17ο αἰώνα εἶχε γράψει: «Ἄν εἶδα μακρύτερα, εἶναι ἐπειδή στάθηκα στούς ὤμους τῶν γιγάντων». Ἡ πίστη στόν Θεό εἶναι ἔξοδος ἀπό τά ἀδιέξοδα. Πολύ περισσότερο ἡ πίστη στήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ δίνει τήν βεβαιότητα ὅτι ὑπάρχει ἄλλη ζωή πέρα ἀπό τόν θάνατο. Εἶναι σάν νά βρισκόμαστε κλεισμένοι σέ ἕνα μικρό δωμάτιο πού εἶναι γεμάτο ἀπό καθρέπτες καί βλέπουμε μόνον τόν ἑαυτό μας ἤ εἶναι γεμάτο ἀπό ὡραίους πίνακες. Ὅταν ὅμως σπᾶμε τούς καθρέπτες καί ἀνοίγουμε παράθυρα, τότε βλέπουμε μακριά. Αὐτό μᾶς ἔκανε ὁ Χριστός μέ τήν Ἀνάστασή Τοῦ, μᾶς ἔβγαλε ἀπό τά ἀδιέξοδα καί ἀπό τόν περιορισμό στόν χρόνο καί τόν χῶρο καί μᾶς ἄνοιξε τό παράθυρο καί τήν πόρτα στήν αἰωνιότητα. Καί ἐμεῖς βασιζόμαστε στόν Ἀναστάντα Χριστό καί ἀνεβαίνουμε στούς ὤμους τῶν γιγάντων πού εἶναι οἱ ἀναστημένοι ἄνθρωποι, ὅπως ὁ Ἀπόστολος Θωμᾶς καί βλέπουμε πιό μακριά, καθώς ἐπίσης χαιρόμαστε καί τήν ζωή καί τόν θάνατο, ὡς τό ἀκρωτήριο τῆς Καλῆς Ἐλπίδος.

 

Στό τέλος τοῦ Πανηγυρικοῦ Ἑσπερινοῦ πραγματοποιήθηκε ἡ καθιερωμένη Ἱερά Λιτάνευση τῆς Ἱερᾶς Εἰκόνας στίς κεντρικές ὁδούς τῆς Ἐνορίας. Στήν Ἱερά Λιτανεία συμμετεῖχαν, ἐκτός ἀπό τούς Ἱερεῖς καί τόν Σεβασμιώτατο, οἱ Ἱερόπαιδες, ὁ χορός τῶν Ἱεροψαλτῶν, ἡ Παπαχαραλάμπειος Δημοτική Φιλαρμονική, τμήματα μαθητῶν καί μαθητριῶν τοῦ Δημοτικοῦ Σχολείου Λυγιᾶ, ὁ Ναυπακτιακός Πολιτιστικός Ὅμιλος «ΝΑΥΣ», ὅλοι παραδοσιακά ἐνδεδυμένοι, καθώς καί οἱ Ἀρχές τοῦ τόπου μέ τόν λαό. Ἐκτός ἀπό τήν Ἱερά Εἰκόνα τῆς Ψηλαφήσεως τοῦ Ἀποστόλου Θωμᾶ, λιτανεύτηκαν καί οἱ ἱερές εἰκόνες τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ, πού συνδέεται μέ τό γεγονός τῆς Ψηλαφήσεως, καθώς καί τοῦ νεοφανοῦς Ἁγίου Καλλινίκου, Ἐπισκόπου Ἐδέσσης, τοῦ Αἰτωλοῦ, ὁ ὁποῖος θεωρεῖται καί αὐτός συμπροστάτης τοῦ Ναοῦ, μέ τεμάχιο Ἱεροῦ Λειψάνου του, δωρηθέν ἀπό τόν Σεβ. Μητροπολίτη Ἐδέσσης κ. Ἰωήλ ἀπό τόν Σεπτέμβριο τοῦ 2021. Στό τέλος τῆς Λιτανείας καί κατά τήν Ἀπόλυση τοῦ Ἑσπερινοῦ, ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε τό Ἐκκλησιαστικό Συμβούλιο γιά τήν διοργάνωση τῆς πανηγύρεως, καθώς καί ὅλους ὅσοι συμμετεῖχαν, καί ἀπηύθυνε τόν Ἀναστάσιμο χαιρετισμό: «Χριστός Ἀνέστη!».

Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία

Τό πρωί τῆς Κυριακῆς ὁ Σεβασμιώτατος χοροστάτησε στόν Ἀναστάσιμο Ὄρθρο καί τέλεσε τήν Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία στόν ἑορτάζοντα Ἱερό Ναό. Τόν Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν: ὁ Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Θεοφάνης, ὁ π. Βασίλειος Ἀντωνιάδης, ὁ π. Χρῆστος Χασάπης καί οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος καί π. Ἀντώνιος. Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος ἔθεσε ἀρχικά ἕνα ἐρώτημα: Γιατί, ἐνῶ ὅλοι οἱ Προφῆτες ὁμιλοῦσαν γιά τήν ἔλευση τοῦ Χριστοῦ, ἡ πλειοψηφία τῶν συγχρόνων Του, ὄχι μόνον δέν τόν ἀνεγνώρισαν, ἀλλά ἀντιστάθηκαν; Ἀπάντησε, διότι ἦταν κλεισμένοι στόν μικρόκοσμό τους, τόν κόσμο τῶν παθῶν, καί στά συμφέροντά τους. Ἔτσι, ἐνῶ ὁ Χριστός μιλοῦσε γιά τήν αἰώνια ζωή, τήν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ καί τήν ἀνάσταση τῶν ἀνθρώπων, αὐτοί ἀντιστέκονταν. Συγκεκριμένα, ὁ Χριστός ἐνῶ ἔλεγε ὅτι Αὐτός εἶναι ἡ ζωή καί ἡ Ἀνάσταση, οἱ ἄνθρωποι παρέμεναν ἀδιάφοροι. Ἀνάσταινε τούς νεκρούς καί ἐκεῖνοι τόν μισοῦσαν. Προανήγγειλε ὅτι θά ἀναστηθῆ καί ἐκεῖνοι σφράγιζαν τόν τάφο μέ στρατιῶτες. Ὅταν ἀναστήθηκε, ἔδωσαν ἀργύρια στούς στρατιῶτες νά ποῦν ὅτι ἔκλεψαν τό σῶμα οἱ μαθητές, ἐνῶ αὐτοί κοιμόντουσαν. Ἐμφανιζόταν στούς μαθητές καί αὐτοί ἦταν διστακτικοί, φοβισμένοι. Αὐτό γινόταν ἤ ἀπό ἀπιστία ἤ ἀπό τό ὅτι ἡ Ἀνάσταση ἦταν τόσο μεγάλο γεγονός, πού δέν τό πίστευαν ἤ διότι προτιμοῦσαν νά παραμείνουν στόν μικρόκοσμό τους. Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι καί οἱ σύγχρονοι ἄνθρωποι πού εἶναι Χριστιανοί ἀντιστέκονται στήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ καί τήν δική τους ἀνάσταση ἀπό τά πάθη. Ὅμως, διά μέσου τῶν αἰώνων ὑπῆρξαν ἑκατομμύρια Ἅγιοι καί Μάρτυρες πού ἀποδέχθηκαν τήν Ἀνάσταση ὡς γεγονός ἀπελευθερωτικό καί ἀποδέχθηκαν τόν Χριστό, καί πέθαναν γι' Αὐτόν, ὅπως ὁ Ἅγιος Θωμᾶς. Αὐτούς νά μιμηθοῦμε.

Κατά τήν Θεία Λειτουργία ἐκκλησιάσθηκαν: ὁ Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Ἀθανάσιος Παπαθανάσης, ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, οἱ Ἀντιδήμαρχοι κ. Θωμᾶς Κοτρωνιάς, κ. Νικόλαος Ραυτόπουλος καί ἡ κ. Μαρίνα Πατακοπούλου-Ρισβά, ὁ Πρόεδρος τῆς Τ.Κ. Λυγιᾶ κ. Φώτιος Νικόπουλος καί ὁ Πρόεδρος τῆς Τ.Κ. Νεοκάστρου κ. Δημήτριος Βασιλόπουλος. Μετά τό πέρας τῆς Ἀρχιερατικῆς Θείας Λειτουργίας πραγματοποιήθηκε στόν προαύλειο χῶρο τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ παραδοσιακή ἐκδήλωση μέ χορευτικά ἀπό τούς μαθητές καί μαθήτριες τοῦ Δημοτικοῦ Σχολείου Λυγιᾶ Ναυπακτίας, ἐνῶ προσφέρθηκαν κεράσματα καί γλυκίσματα, ἑτοιμασμένα ἀπό τίς ἐνορίτισσες. Στήν ἐκδήλωση ὁ Σεβασμιώτατος ἀπηύθυνε χαιρετισμό καί συνεχάρη τά παιδιά καί τούς γονεῖς τους πού μεταλαμπαδεύουν τήν παράδοσή μας.

Θεῖο κήρυγμα   Ἀπόλυσις

Φωτογραφίες ἑσπερινὸς

Φωτογραφίες Θεία Λειτουργία

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  • Προβολές: 161