Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα Αὐγούστου 2025
Στήν Ἀναβρυτή τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας
Tην Παρασκευή, 1 Αὐγούστου 2025, ἀρχή τῆς νηστείας τοῦ Δεκαπενταυγούστου καί ἑορτή τῆς Προόδου τοῦ Τιμίου Σταυροῦ καί τῶν ἑπτά Μακκαβαίων παίδων, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος ἐπισκέφθηκε τό ὀρεινό χωριό Ἀναβρυτή. Ἡ Ἀναβρυτή βρίσκεται σέ ὑψόμετρο 810 μέτρων καί σέ ἀπόσταση 1 ὥρας ἀπό τήν Ναύπακτο, στίς βορειοανατολικές πλαγιές τοῦ Μακρύορους, περνώντας ἀπό τά χωριά Ἀνθόφυτο, Κουτσογιαννέϊκα, Γαῦρο, Γολέμι, καί τό Καταφύγιο μέσα ἀπό τά φρικτά Ἀμορανίτικα βράχια.
Ὁ Σεβασμιώτατος τέλεσε τή θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς μαζί μέ τούς: Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπο Θεοφάνη καί τόν Διάκονο π. Παΐσιο Παρασκευᾶ. Στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στήν ἱστορία καί τό μαρτύριο τῶν Ἑπτά Μακκαβαίων παίδων, τῆς μητρός τους Σολομωνῆς καί τοῦ διδασκάλου τους Ἐλεαζάρου, ὅπως αὐτό περιγράφεται στό βιβλίο Δ΄ Μακκαβαίων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Οἱ Μακκαβαῖοι ἔζησαν τόν 2ο αἰ. π. Χ. οἱ ὁποῖοι ἀγωνίσθηκαν ὑπέρ τῆς παραδόσεως, ὑπέρ τοῦ σεβασμοῦ στόν νόμο πού ἔδωσε ὁ Θεός διά τοῦ Μωϋσέως. Οἱ μεγάλοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως ὁ Μέγας Βασίλειος καί ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, ἔγραψαν ἐγκωμιαστικούς λόγους γιά τούς Μακκαβαίους καί τήν ἐμμονή τους στήν παράδοση καί τήν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ.
Στήν συνέχεια ἀναφέρθηκε σέ ἕνα χωρίο πού εἶναι γραμμένο στό βιβλίο Δ΄ Μακκαβαίων πού παρουσιάζει τό τί ἦταν ἐκεῖνο πού ἔκανε τήν μητέρα καί τά τέκνα της νά μαρτυρήσουν. Ἦταν «ὁ εὐσεβής λογισμός», δηλαδή ὁ λογισμός πού τηρεῖ τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος, ὅπως γράφεται στό Δ΄Μακκαβαίων, εἶναι «αὐτοκράτωρ τῶν παθῶν» καί «ἡγεμών τῶν ἀρετῶν». Εἶπε ὅτι πρέπει νά ἔχουμε ἰσορροπία, νά τηροῦμε τόν νόμο τοῦ Θεοῦ, γιά νά εἴμαστε κυρίαρχοι καί τῶν παθῶν καί τῶν ἀρετῶν, χωρίς νά φθάνουμε σέ ὑπερβολές, ἀλλά οὔτε καί σέ ἐλλείψεις. Θυμήθηκε τόν ἅγιο Παΐσιο τόν Ἁγιορείτη, πού πάντοτε προέτρεπε τούς Χριστιανούς νά γίνουν Μακκαβαῖοι, δηλαδή νά τηροῦν τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ παρά τίς δυσκολίες στίς ὁποῖες εὑρισκόμαστε. Κατέληξε ὅτι πρέπει νά κρατᾶμε τήν παράδοση, καί ἡ παράδοση δέν εἶναι ἁπλῶς τά ἐξωτερικά ἤθη καί ἔθιμα, ἀλλά εἶναι ἡ προσπάθεια νά τηροῦμε τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ καί νά ἔχουμε «εὐσεβεῖς λογισμούς», γιά νά ἀντιμετωπίζουμε τά διάφορα προβλήματα.
Παρών στήν Θεία Λειτουργία ἦταν ὁ Ἀντιδήμαρχος Ναυπακτίας κ. Θωμᾶς Κοτρωνιάς, πού κατάγεται ἀπό τήν Ἀναβρυτή καί τό μέλος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Νικόλαος Κοτρωνιάς, ἀντιστράτηγος ἐ. ἀ. τῆς Ἑλληνικῆς Ἀστυνομίας. Μετά τήν θεία Λειτουργία οἱ χωριανοί προσέφεραν καφέ στήν κεντρική πλατεία, δίπλα στίς βρύσες τοῦ χωριοῦ, καί στήν συνέχεια πλούσιο νηστίσιμο γεῦμα, πού ἑτοίμασαν οἱ κυρίες τοῦ χωριοῦ. Στήν πλατεία ὁ Σεβασμιώτατος εἶχε τήν εὐκαιρία νά συνομιλήση καί μέ ὁμογενεῖς. Στήν ἐπιστροφή ὁ Σεβασμιώτατος ἐπισκέφθηκε τό χωριό Καταφύγιο συνοδευόμενος ἀπό τόν Ἀντιδήμαρχο κ. Θωμᾶ Κοτρωνιά, ὅπου συζήτησε μέ τούς μόνιμους κατοίκους του καί τούς καλοκαιρινούς παραθεριστές στό καφενεῖο τοῦ χωριοῦ.
Θεῖο Κήρυγμα
Φωτογραφίες
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου στήν Ἄνω Χώρα Ναυπακτίας
Τήν Κυριακή, 3 Αὐγούστου 2025, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος, στά πλαίσια τῆς θερινῆς του περιοδείας στά χωριά τῆς ὀρεινῆς του Ἐπαρχίας, ἐπισκέφθηκε τό κεντρικό χωριό τῆς Ἄνω Χώρας Ναυπακτίας. Ἡ Ἄνω Χώρα βρίσκεται σέ ὑψόμετρο 1050 μ., περικυκλωμένη ἀπό ἔλατα καί ἔχει τήν εὐλογία νά συνδέεται μέ δύο μεγάλους Ἁγίους, τόν ἅγιο Κοσμᾶ τόν Αἰτωλό καί τόν ὅσιο Παΐσιο τόν Ἁγιορείτη. Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς δίδαξε ὡς δάσκαλος στό σχολεῖο πρίν γίνη μοναχός στό Ἅγιον Ὄρος, ἐνῶ ὁ ὅσιος Παΐσιος, ὡς Ἀρσένιος Ἐζνεπίδης, ἔκανε μέρος τῆς στρατιωτικῆς του θητείας στά μέρη ἐκεῖνα, μάλιστα συνδέθηκε ἰδιαίτερα μέ τό ἐξωκλήσι τοῦ Τιμίου Προδρόμου στήν εἴσοδο τοῦ χωριοῦ, ὅπου συχνά ἀποσυρόταν γιά προσευχή.
Τό πρωί τῆς Κυριακῆς ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος τέλεσε τήν θεία Λειτουργία στόν ὄμορφο πετρόκτιστο Ἱερό Ναό τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς. Οἱ εἰκόνες τοῦ Τέμπλου εἶναι ἔργο τοῦ ἁγιογράφου Ὁσίου Δανιήλ Κατουνακιώτου. Συλλειτούργησαν ὁ Ἐφημέριος τοῦ χωριοῦ π. Γεώργιος Μούκας καί οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος καί π. Ἀντώνιος. Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέλυσε τό περιεχόμενο τῶν ποιητικῶν βιβλίων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, τά ὁποῖα μέ ποιητικό τρόπο δοξάζουν τόν Θεό καί παρακινοῦν τόν ἄνθρωπο νά ζῆ κατά Θεόν.Προέτρεψε τούς Χριστιανούς νά διαβάζουν τούς Ψαλμούς τοῦ Δαυΐδ, οἱ ὁποῖοι εἶναι καί προσευχή στόν Θεό, ἀλλά καί δείχνουν ἕναν τρόπο ζωῆς, ἀφοῦ διαβάζοντας τούς Ψαλμούς ἀποκτοῦμε πίστη στόν Θεό. Ὑπενθύμισε τόν 22ο Ψαλμό τοῦ Δαυΐδ, ὅπου παρουσιάζεται ὁ Θεός ὡς Ποιμένας πού ἐνδιαφέρεται γιά τόν ἄνθρωπο καί ὑπάρχει ἡ καταπληκτική φράση: «Καί ἐάν πορευθῶ ἐν μέσῳ σκιᾶς θανάτου, σύ μετ' ἐμοῦ εἶ». Ἐπανέλαβε τό ἀπόφθεγμα ἑνός νέου ἀσκητοῦ ἐρημίτου ὅτι: «οἱ Ψαλμοί τοῦ Δαυΐδ εἶναι ἡ μήτρα τῆς νοερᾶς προσευχῆς».
Μετά τήν θεία Λείτουργία ὁ Σεβασμιώτατος περπάτησε στό καλντερίμι τοῦ χωριοῦ, χαιρέτησε καί εὐλόγησε τούς κατοίκους καί τούς παραθεριστές καί παρακάθισε σέ καφενεῖο τοῦ χωριοῦ, ὅπου συζήτησε μέ τούς ἀνθρώπους γιά διάφορα ἐπίκαιρα θέματα.
Θεῖο κήρυγμα
Φωτογραφίες
Ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως
Ἑορτάσθηκε ἡ μεγάλη Δεσποτική ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος στήν Ναύπακτο. Τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς, Τρίτη 5 Αὐγούστου, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος τέλεσε τήν ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ στήν Ἱ.Μ. Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς, πλαισιούμενος ἀπό τόν Ἱερέα π. Γεώργιο Γεωργάτο καί τόν Διάκονο π. Παΐσιο Παρασκευᾶ.
Στό κήρυγμά του, μέ ἀφορμή τό Φῶς πού εἶδαν οἱ τρεῖς Μαθητές στό ὄρος Θαβώρ, ἀνέλυσε τήν εὐχή τῆς Πρώτης Ὥρας: «Χριστέ, τό Φῶς τό Ἀληθινόν, τό φωτίζον καί ἁγιάζον πάντα ἄνθρωπον ἐρχόμενον εἰς τόν κόσμον, σημειωθήτω ἐφ' ἡμᾶς τό Φῶς τοῦ προσώπου Σου, ἵνα ἐν αὐτῷ ὀψώμεθα Φῶς τό ἀπρόσιτον. Καί κατεύθυνον τά διαβήματα ἡμῶν, πρός ἐργασίαν τῶν ἐντολῶν Σου. Πρεσβείαις τῆς Παναχράντου Σου Μητρός καί πάντων Σου τῶν Ἁγίων. Ἀμήν». Μετά τήν ἀκολουθία, ἡ Γερόντισσα Εἰρήνη καί οἱ ἀδελφές τῆς Μονῆς προσέφεραν κέρασμα στό Ἀρχονταρίκι τῆς Μονῆς.
Ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς, Τετάρτη 6 Αὐγούστου, ὁ Σεβασμιώτατος τέλεσε τόν πανηγυρικό Ὄρθρο καί τήν Θεία Λειτουργία στόν Ἱερὸ Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου. Μαζί του συλλειτούργησαν οἱ Ἱερεῖς π. Θωμᾶς Βαμβίνης, Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος καί π. Παναγιώτης Χατζής καθώς καί οἱ Διάκονοι π. Κυριάκος Ἰωάννου καί π. Παΐσιος Παρασκευᾶς. Ὁ π. Κυριάκος εἶναι Κληρικός τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀμερικῆς μέ καταγωγή ἀπό τήν ἐπαρχία μας, πρώην καθηγητής Πανεπιστημίου τῆς Νέας Ὑόρκης στόν τομέα Μηχανολόγων-Μηχανικῶν.
Ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέλυσε στό κήρυγμά του τό τελευταῖο τροπάριο τῆς Θ΄ Ὠδῆς τῆς ἑορτῆς, ποίημα τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ: «Ἔθελξας πόθῳ με, Χριστέ, καί ἠλλοίωσας τῷ θείῳ σου ἔρωτι, ἀλλά κατάφλεξον πυρί ἀΰλῳ τάς ἁμαρτίας μου, καί ἐμπλησθῆναι τῆς ἐν σοί τρυφῆς καταξίωσον, ἵνα τῶν δύο σκιρτῶν μεγαλύνω, ἀγαθέ, παρουσίας σου» καί εὐχήθηκε νά ζοῦμε τήν ζωή μας μέσα στήν Ἐκκλησία, ὄχι τυπικά, ἀλλά μέ πόθο Χριστοῦ καί θεῖο ἔρωτα.
Ἀκολούθησε πρωϊνό κέρασμα στήν αἴθουσα ἐκδηλώσεων τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ, ἀπό τίς κυρίες τοῦ «Συνδέσμου Ἀγάπης».
Ὁμιλία στὸν Ἑσπερινὸ
Φωτογραφίες Ἑσπερινὀς
Θεῖο κήρυγμα
Φωτογραφίες Θεία Λειτουργία
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου στά ὀρεινά Κρυονέρια τῆς Ναυπακτίας
Τήν Κυριακή, 10 Αὐγούστου, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος πραγματοποίησε ποιμαντική ἐπίσκεψη στό ὀρεινό χωριό Κρυονέρια Ναυπακτίας. Τά Κρυονέρια βρίσκονται σέ ὑψόμετρο 1260 μέτρων καί τά σπίτια τοῦ χωριοῦ χωρίζονται μεταξύ τους ἀπό πανύψηλα ἔλατα. Ἀπέχει ἀπό τήν Ναύπακτο 1 ὥρα καί 45 λεπτά καί ἡ διαδρομή περνάει ἀπό τήν Λιμνίστα, τό Μακρύ Ὄρος, τήν Κάτω Χώρα καί καταλήγει στό ὄμορφο αὐτό «ἀλπικό» χωριό, τό ὁποῖο τά τελευταῖα χρόνια λόγω τοῦ τοπίου, ἀλλά καί τῆς σύγχρονης ξενοδοχειακῆς μονάδας πού διαθέτει, ἔχει καταστῆ πόλος ἕλξης ἐναλλακτικοῦ τουρισμοῦ.
Ὁ Σεβασμιώτατος χοροστάτησε στόν ἀναστάσιμο Ὄρθρο καί τέλεσε τήν θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Γεωργίου Κρυονερίων, πλαισιούμενος ἀπό τόν Ἱερέα π. Ἰωάννη Ντζουμάνη καί τόν Διάκονο π. Παΐσιο Παρασκευᾶ.
Στό κήρυγμά του ὁμίλησε γιά τά τέσσερα Εὐαγγέλια, τά ὁποῖα οἱ μελετητές τά χώρισαν σέ συνοπτικά (Ματθαίου, Μάρκου, Λουκᾶ) καί στό Εὐαγγέλιο τῶν πιστῶν (Ἰωάννου). Τά συνοπτικά Εὐαγγέλια χρησιμοποιήθηκαν ἀπό τήν Ἐκκλησία ὡς κατηχητικά βοηθήματα, ἐνῶ τό Εὐαγγέλιο τοῦ Ἰωάννου ὀνομάστηκε πνευματικό καί ἦταν γιά τούς πιστούς, γι' αὐτόν τόν λόγο ξεκινᾶ ἡ ἀνάγνωσή του τήν ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεως. Τά ἱερά Εὐαγγέλια παρουσιάζουν τό τί δίδαξε, τί ἔκανε καί τί ἔπαθε ὁ Χριστός, ἀλλά καί τό πῶς ἀναστήθηκε. Ὅμως τό θέμα δέν εἶναι μόνον ποιά εἶναι τά Εὐαγγέλια, ἀλλά πῶς αὐτά ἑρμηνεύονται. Εἶπε ὅτι ἑρμηνεύονται πρῶτον μέσα ἀπό τήν θεία Λειτουργία, ἡ ὁποία εἶναι μιά σύνοψη τῆς ζωῆς καί τοῦ ἔργου τοῦ Χριστοῦ γιά τήν σωτηρία μας, καί δεύτερον μέσα ἀπό τούς ἁγίους Πατέρες, οἱ ὁποῖοι τά ἑρμήνευσαν θεοπνεύστως καί τά βίωσαν.
Πρό τοῦ «Δι΄ εὐχῶν» οἱ κάτοικοι τοῦ χωριοῦ προσέφεραν στόν Σεβασμιώτατο ἕνα καλάθι μέ τοπικά προϊόντα, ἐνῶ ὁ Σύλλογος τῶν ἁπανταχοῦ Κρυονεριτῶν «Ὁ Δαμιανός», μέ ἀφορμή τά 30 χρόνια ποιμαντορίας προσέφερε στόν Σεβασμιώτατο ἕνα Ἐγκόλπιο.
Μετά τήν θεία Λειτουργία ἐπισκέφθηκε τό σχολικό κτήριο πού ἔχει μετατραπῆ σέ «Κέντρο Δημιουργίας καί Ἀπασχόλησης» τῶν παιδιῶν πού παραθερίζουν στό χωριό. Ἀπό ἐκεῖ κατευθύνθηκε στήν κεντρική πλατεία, ὅπου εἶχε τήν εὐκαιρία νά συνομιλήση μέ τούς θερινούς κατοίκους τῶν Κρυονερίων. Ὁ Σύλλογος τῶν Ἁπανταχοῦ Κρυονεριτῶν «Ἅγιος Γεώργιος» προσέφερε στόν Σεβασμιώτατο δεμένα ὅλα τά φύλλα τοῦ τοπικοῦ περιοδικοῦ «Ὁ Δαμιανός», πού καταγράφει τήν παλαιά, ἀλλά καί τήν σύγχρονη ἱστορία τοῦ τόπου. Ἀκολούθως ἐπισκέφθηκε τό Λαογραφικό Μουσεῖο τοῦ χωριοῦ καί τήν σύγχρονη Ξενοδοχειακή μονάδα Omalia Village, ὅπου παρατέθηκε γεῦμα.
Στήν ἐπιστροφή πέρασε ἀπό τό χωριό Περδικόβρυση, ὅπου εἶχε συζήτηση μέ τούς κατοίκους τοῦ χωριοῦ γιά διάφορα πνευματικά θέματα καί διά τοῦ Ἁγίου Δημητρίου κατέληξε στό κεφαλοχώρι Πλάτανος.
Φωτογραφίες
Ἑορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου
Τήν Πέμπτη καί Παρασκευή, 14 καί 15 Αὐγούστου, ἑορτή τῆς Κοιμήσεως καί τῆς εἰς οὐρανούς Μεταστάσεως τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ἡ Ναυπακτία ἑόρτασε μέ ἐπίκεντρο δύο ἱστορικές Ἱερές Μονές.
Τήν παραμονή, 14 Αὐγούστου, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στόν πανηγυρικό Ἑσπερινό, πού τελέσθηκε στόν βυζαντινό Ναό τοῦ 10ου αἰῶνος τῆς διαλελυμένης Μονῆς τῆς Παναγίας τῆς Παναξιώτισσας. Ὁ Ἱερός Ναός τῆς Παναξιώτισσας εἶναι ἕνα χαρακτηριστικό δεῖγμα τοῦ ἀρχιτεκτονικοῦ τύπου τοῦ σταυροειδοῦς ἐγγεγραμμένου μέ τροῦλο. Ἀποτελεῖ ἕνα ἀπό τά σημαντικότερα βυζαντινά μνημεῖα τῆς Αἰτωλοακαρνανίας καί χρονολογεῖται τόν 10ο μ. Χ. αἰώνα. Βρίσκεται ἀνάμεσα στά χωριά Γαυρολίμνη καί Τρίκορφο καί εἶναι περικυκλωμένο ἀπό ἐλαιῶνες. Στόν Ἑσπερινό, μαζί μέ τόν Σεβασμιώτατο, ἔλαβαν μέρος οἱ Ἱερεῖς, Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Θεοφάνης καί π. Κωνσταντίνος Κυρίτσης καί οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος καί π. Ἀντώνιος. Πρό τοῦ τέλους τοῦ Ἑσπερινοῦ τελέσθηκε Ἀρτοκλασία στόν αὔλειο χῶρο τοῦ Ναοῦ.
Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στίς πρόσφατες πυρκαγιές πού μᾶς ἔθλιψαν, στήν κακία τῶν ἀνθρώπων καί τήν καταστροφή τοῦ φυσικοῦ περιβάλλοντος. Μέ ἀφορμή τήν ἑορτή τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου εἶπε ὅτι ὑπάρχει καί ἡ εὐεργετική πνευματική πυρκαγιά. Ὁ Χριστός εἶναι τό Φῶς καί τό Πῦρ. Αὐτός εἶπε «ἐγώ εἰμι τό φῶς τοῦ κόσμου» (Ἰωάν, θ΄, 12), ἀλλά καί «πῦρ ἦλθον βαλεῖν ἐπί τήν γῆν καί τί θέλω εἰ ἤδη ἀνήφθη;» (Λουκ.ιβ΄, 49). Μέ τό δικό Του Πῦρ ἀνέτρεψε τά πάντα, τά ἔκανε νέα, ἔφερε νέα ζωή, ἔκανε τήν Ἐκκλησία Σῶμα Του καί δημιούργησε νέα δεδομένα.
Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι ἤδη ὁ ἀρχαῖος προσωκρατικός φιλόσοφος Ἡράκλειτος ὁμίλησε γιά τόν Λόγο καί τό «πῦρ ἀείζωον», δηλαδή γιά τό ζωντανό πῦρ πού κατευθύνει τά πάντα ὡς κεραυνός καί εἶναι ἀρχή τῶν ὄντων. Τόνισε ὅτι ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος εἶναι ἡ Μητέρα τοῦ Φωτός καί τοῦ Πυρός. Εἶναι Φῶς καί Πῦρ ἀγάπης γιά ὅλον τόν κόσμο. Κατέληξε ὅτι οἱ σύγχρονοι Χριστιανοί πρέπει νά συμμετέχουμε σέ αὐτήν τήν πνευματική πυρκαγιά, νά καῖμε τά πάθη καί νά ἀνάβη συνεχῶς ἡ φλόγα τῆς ἀγάπης μας πρός τόν Χριστό.
Ἔπειτα σχηματίσθηκε λιτανευτική πομπή πέριξ τοῦ ἱστορικοῦ μνημείου, κατά τήν διάρκεια τῆς ὁποίας ψάλλονταν τά Ἐγκώμια τῆς Παναγίας. Παροῦσα στήν πανηγυρική ἀκολουθία ἦταν ἡ Ἀντιδήμαρχος Ναυπακτίας κ. Μαρίνα Ρισβά-Πατακοπούλου, ὁ πολιτευτής Βασίλειος Φεύγας καί πλῆθος προσκυνητῶν.
*
Τό πρωΐ τῆς κυριώνυμης ἡμέρας, 15 Αὐγούστου, ὁ Σεβασμιώτατος τέλεσε τήν πανηγυρική θεία Λειτουργία στήν ἱστορική Ἱερά Μονή Παναγίας Ἀμπελακιωτίσσης–Ἁγίου Πολυκάρπου. Ἡ Ἱερά Μονή Ἀμπελακιώτισσας ἀπέχει περίπου 2 ὧρες ἀπό τήν Ναύπακτο καί 20 λεπτά ἀπό τό κεφαλοχώρι τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας, τήν Ἄνω Χώρα. Στήν Μονή φυλάσσεται ἡ θαυματουργή εἰκόνα τῆς Παναγίας, πού ἐμφανίσθηκε μέ θαυμαστό τρόπο στό μέρος, ὅπου βρίσκεται σήμερα τό Μοναστήρι, τό ἔτος 1455, προερχόμενη ἀπό τό χωριό Ἀμπελάκια Λαρίσης, ἐξ οὗ καί ἡ ὀνομασία Ἀμπελακιώτισσα. Ἡ Παναγία ἡ Ἀμπελακιώτισσα ὑπῆρξε τό μεγάλο στήριγμα ὅλης αὐτῆς τῆς περιοχῆς, ἀπό τήν περίοδο τῆς Τουρκοκρατίας μέχρι καί σήμερα, ὅπου ἐγκαταβιώνει τετραμελής συνοδεία ὑπό τήν ἡγουμενία τοῦ Ἀρχιμ. π. Πολυκάρπου Παστρωμᾶ. Μέ τόν Σεβασμιώτατο συλλειτούργησαν ὁ Ἡγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς π. Πολύκαρπος καί ὁ Διάκονος π. Παΐσιος.
Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στόν Χριστό πού διήρεσε τήν παγκόσμια ἱστορία σέ πρό Χριστοῦ καί μετά Χριστόν. Ἔπειτα εἶπε ὅτι ἡ Μητέρα τοῦ Χριστοῦ, ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, γεννήθηκε στήν περίοδο πρό Χριστοῦ καί ἔζησε μέ μεγάλη πνευματική ἔνταση τήν περίοδο μετά τόν Χριστό. Ἤδη ἡ ἔναρξη τῆς περιόδου μετά Χριστόν ἔγινε μέσα στήν κοιλία της. Ἔτσι, δημιουργήθηκε ὁ νέος κόσμος, ἡ νέα ἀνθρωπότητα, ἡ Καινή Διαθήκη, μέ Ἐκκλησία, Μυστήρια, θεολογία, λατρεία, ἄσκηση. Αὐτό σημαίνει ὅτι ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος εἶναι ἡ ζωντανή Ἁγία Γραφή.
Ὅμως ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος εἶναι καί ἡ ἀρχή τῆς ἐσχατολογικῆς ἡμέρας, ἔζησε καί ζῆ τά ἔσχατα ἀπό τώρα. Συμμετέχει στήν δόξα τοῦ Υἱοῦ της μέ τό σῶμα της. Ἔτσι, ἔζησε τήν Παλαιά Διαθήκη, τήν Νέα Διαθήκη καί τήν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Αὐτό, τηρουμένων τῶν ἀναλογιῶν, τό ζοῦν ὅλοι οἱ Ἅγιοι. Ἡ ἄποψη πού διατυπώνεται ὅτι περιμένουμε τά ἔσχατα δέν εἶναι ὀρθή, γιατί τά ἔσχατα ἦλθαν στόν κόσμο μέ τήν ἔλευση τοῦ Χριστοῦ καί τήν μέθεξη τῆς ἀκτίστου Χάριτός Του, πρωτίστως ἀπό τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο καί ἔπειτα ἀπό τούς Ἁγίους, ἀφοῦ «ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντός ἡμῶν ἐστί» (Λουκ. ιζ΄,21)
Πρίν τό «Δι' εὐχῶν» τελέσθηκε λιτανεία πέριξ τοῦ Καθολικοῦ τῆς Μονῆς καί ἐν συνεχείᾳ Ἀρτοκλασία ἔξω, μπροστά στόν Ἱερό Ναό. Ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε τόν Ἡγούμενο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς, Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπο Παστρωμᾶ, καί τήν Ἀδελφότητά του, οἱ ὁποῖοι ἀσκοῦνται κοντά στήν θαυματουργό Ὑπεραγία Θεοτόκο τήν Ἀμπελακιώτισσα καί δίνουν ζωή στό Μοναστήρι, ἀλλά καί σέ ὅλη τήν περιοχή.
Ὁ Ἡγούμενος π. Πολύκαρπος μέ τήν σειρά του εὐχήθηκε στόν Σεβασμιώτατο μέ ἀφορμή τήν συμπλήρωση 30 ἐτῶν Ποιμαντορίας καί τοῦ ἀφιέρωσε τό παρακάτω εὐχητικό ποίημα πού συνέθεσε ὁ ἴδιος ὡς προσευχή στόν Θεό γιά τήν προστασία καί τήν ὀρθοτόμηση τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ:
Ἦχος δ΄, Ταχύ προκατάλαβε
Θεέ παντοδύναμε, δημιουργέ τοῦ παντός, Ναυπάκτου Ἐπίσκοπον τόν ποιμενάρχην ἡμῶν, τῇ σκέπῃ σου φύλαττε. Σῶον, ὀρθοτομοῦντα, ἀληθείας σοῖς λόγοις, πάντας ποδηγετοῦντα, ὀρθοδόξῳ πορείᾳ, παρέχων τούτῳ ἔτη πολλά, χάριν καί ἔλεος.
Παρόντες στήν πανηγυρική ἀκολουθία, πέραν τῶν πολλῶν προσκυνητῶν, ἦταν ὁ Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Θανάσης Παπαθανάσης, ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Χρῆστος Παΐσιος, ὁ κ. Ἀνδρέας Κωνσταντόπουλος, Δημοτικός Σύμβουλος, ὁ πρώην Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Δημήτριος Κωνσταντόπουλος καί ὁ πολιτευτής κ. Βασίλειος Φεύγας.
Ὁμιλία στὸν ἑσπερινό
Ἀπόλυσις Ἑσπερινοῦ
Θεῖο κήρυγμα
Ἀπόλυσις Θείας Λειτουργίας
Φωτογραφίες Παναξιώτισσα
Φωτογραφίες Ἀμπελακιώτισσα
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου στόν ἑορτάζοντα Ἅγιο Βλάσιο
Τήν Κυριακή, 17 Αὐγούστου 2025, ἀνάμνηση τοῦ θαύματος τοῦ ἁγίου Βλασίου, Ἐπισκόπου Σεβαστείας, στήν περιοχή αὐτή, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στόν ἑορτάζοντα Ἱερό Ναό Ἁγίου Βλασίου, στό χωριό Κάτω Ἅγιος Βλάσιος, τοῦ Δήμου Ἀγρινίου. Συλλειτούργησαν οἱ Ἱερεῖς : Ἀρχιμ. π. Δαμασκηνός Βασιλόπουλος, π. Παναγιώτης Σαβελώνας, Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος Ἁγίου Βλασίου, π. Παναγιώτης Πλυταριάς, στρατιωτικός Ἱερέας, π. Βλάσιος Χριστοδούλου, π. Θωμᾶς Ντούπης, ὁ Ἐφημέριος τοῦ Ἱ. Ναοῦ π. Κωνσταντίνος Κοντογιῶργος καί ὁ Διάκονος π. Παΐσιος Παρασκευᾶς.Ἡ περιοχή τοῦ Ἁγίου Βλασίου εἶναι κατά βάσιν ὀρεινή καί ἀνήκει στόν Δῆμο Ἀγρινίου, στά σύνορα τῆς Αἰτωλοακαρνανίας μέ τήν Εὐρυτανία. Ἡ διαδρομή ἀπό τήν Ναύπακτο διαρκεῖ περίπου δύο ὧρες διά μέσου Μεσολογγίου καί Ἀγρινίου.
Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του ἀνέλυσε προφορικά τό γραπτό κήρυγμα, πού αὐτήν τήν Κυριακή ἀναφέρεται στό βιβλίο τῶν «Πράξεων τῶν Ἀποστόλων».Εἶπε ὅτι τό βιβλίο αὐτό ἐκθέτει τά γεγονότα πού ἔγιναν στήν πρώτη Ἐκκλησία, ἀπό τήν ἡμέρα τῆς Ἀναλήψεως τοῦ Χριστοῦ καί τήν Πεντηκοστή μέχρι τήν πρώτη φυλάκιση τοῦ Ἀποστόλου Παύλου στήν Ρώμη τό 60-62 μ. Χ.Τό πρῶτο μέρος τοῦ βιβλίου ἔχει ὡς κέντρο τά Ἱεροσόλυμα καί πρωταγωνιστικό ρόλο ἔχει ὁ Ἀπόστολος Πέτρος καί τό δεύτερο μέρος καταγράφει τήν ἔξοδο τῆς πρώτης Ἐκκλησίας ἀπό τά Ἱεροσόλυμα μέχρι τήν Ρώμη καί πρωταγωνιστικό ρόλο ἔχει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος.Συγγραφέας τοῦ βιβλίου τῶν «Πράξεων τῶν Ἀποστόλων» εἶναι ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς, πού ἔγραψε καί τό τρίτο Εὐαγγέλιο.Στήν συνέχεια ὁ Σεβασμιώτατος εἶπε ὅτι ἡ δυναμικότητα τῆς Ἐκκλησίας πού καταγράφεται στίς «Πράξεις τῶν Ἀποστόλων» συνεχίσθηκε μέ τούς βίους τῶν ἁγίων, στούς ὁποίους παρουσιάζονται ἡ πίστη τους, ἡ ἀγάπη τους στόν Θεό, τά μαρτύριά τους, τά θαύματά τους, ἡ ἄσκησή τους.Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ζωντανή, δυναμική, εἶναι Σῶμα Χριστοῦ καί «κοινωνία θεώσεως», ἔχει Θεολόγους, Προφῆτες, Πατέρες καί Διδασκάλους, σέβεται τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, τήν Μητέρα τοῦ Χριστοῦ.Ἀναφέρθηκε ἐπίσης στό θαῦμα πού ἔκανε ὁ ἅγιος Βλάσιος καί πού ἑορτάζουμε σήμερα, ὅταν διεφύλαξε τό χωριό ἀπό βέβαιο θάνατο, κατά τήν διάρκεια τῆς Τουρκοκρατίας.Κατέληξε ὅτι πρέπει νά ἀγαποῦμε τήν Ἐκκλησία καί νά εἴμαστε ζωντανά μέλη της καί ὄχι νεκρά ἀπό πνευματικῆς πλευρᾶς μέλη της.
Πρό τοῦ «Δι' εὐχῶν» ὁ Ἐφημέριος τοῦ χωριοῦ, π. Κωνσταντίνος, μέ ἀφορμή τά 30 χρόνια ποιμαντορίας τοῦ Σεβασμιωτάτου, τοῦ προσέφερε ἕνα Ἐγκόλπιο ἐκ μέρους τῆς Ἐνορίας.Μετά τήν ἀπόλυση τῆς θείας Λειτουργίας τό Ἐκκλησιαστικό Συμβούλιο προσέφερε κέρασμα στούς Ἱερεῖς καί τούς ψάλτες. Παρόντες στήν ἀκολουθία ἦταν ὁ Δημοτικός Σύμβουλος Ἀγρινίου κ. Κωνσταντίνος Βραχωρίτης καί ὁ Πρόεδρος τοῦ Τοπικοῦ Διαμερίσματος κ. Παναγιώτης Πολυχρόνης.
Ἀκολούθως κατευθύνθηκε στίς ἐγκαταστάσεις τοῦ πρώην Γυμνασίου-Λυκείου τοῦ χωριοῦ, γιά νά ἐλέγξη τίς δύο αἴθουσες, πού δωρήθηκαν μέ ἀπόφαση τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου Ἀγρινίου στήν Ἀρχιερατική Περιφέρεια τοῦ Ἁγίου Βλασίου γιά ἐκκλησιαστική χρήση.Τέλος, ἐπισκέφθηκε τήν Κατασκήνωση τῆς Χριστιανικῆς Ἑνώσεως Ἀγρινίου, κατόπιν προσκλήσεως τοῦ ὑπευθύνου Ἱερέως, Ἀρχιμ. π. Λαυρεντίου Καρανάσιου. Οἱ κατασκηνωτές ὑποδέχθηκαν τόν Σεβασμιώτατο στόν Ἱερό Ναό μέ τόν ὕμνο «Ἄξιόν Ἐστιν», ὅπου τούς ὁμίλησε γιά τίς ἀναμνήσεις του ἀπό τήν Κατασκήνωση, μιᾶς καί ὁ ἴδιος ὑπῆρξε ἐκεῖ κατασκηνωτής καί ὑπαρχηγός. Στήν συνέχεια τούς ἀνέπτυξε τήν ψυχοθεραπευτική ἀξία τῆς Κατασκήνωσης καί τοῦ Κατηχητικοῦ, ὅπου μαθαίνουν οἱ νέοι πῶς νά θεραπεύουν τούς λογισμούς τους καί τά πάθη τους καί πῶς νά ξεπερνοῦν τίς δυσκολίες τῆς ζωῆς μέσα ἀπό τήν πίστη στόν Χριστό.
Τίς ἀπογευματινές ὧρες ὅλη ἡ συνοδεία ἐπέστρεψε στήν Ναύπακτο.
Θεῖο κήρυγμα
Φωτογραφίες
Ἀπόδοση τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου
Τό διήμερο, 22 καί 23 Αὐγούστου 2025, ἑορτάστηκε στήν Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου ἡ Ἀπόδοση τῆς Ἑορτῆς τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου μέ κέντρο τήν Ἐνορία τῆς Κοιμήσεως Θεοτόκου στήν Παλαιοπαναγιά Ναυπάκτου καί τό κεφαλοχώρι Πλάτανος τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας.
Στήν Παλαιοπαναγιά Ναυπάκτου
Τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς, Παρασκευή 22 Αὐγούστου, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στόν πανηγυρικό Ἑσπερινό πού τελέσθηκε στόν Ἱερό Ναό Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου Παλαιοπαναγιᾶς πλαισιούμενος ἀπό πολλούς Ἱερεῖς τῆς περιοχῆς καί τούς Διακόνους. Στήν ἀρχή τοῦ κηρύγματός του εἶπε ὅτι ὅλον τόν μήνα Αὔγουστο τιμοῦμε τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο καί ὁμιλοῦμε γι' αὐτήν, ἀλλά δέν χορταίνουμε νά ἀναφερόμαστε στό πανάγιο πρόσωπό της. Ἔπειτα εἶπε ὅτι, σύμφωνα μέ παλαιά πατερική παράδοση, ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος διόρθωσε τό λάθος τοῦ Ἀδάμ καί τῆς Εὔας, δηλαδή εἶναι ἡ ἐπανόρθωση τοῦ Ἀδάμ καί τῆς Εὔας ἡ λύτρωση.
Στούς Προπάτορες ἔπρεπε ἡ ὁρμή τῆς φύσεώς τους, τό φυσικό θέλημα, νά κινεῖται αὐτεξουσίως πρός τόν Θεό, νά ἑνωθοῦν μέ τόν Θεό καί νά ἑνωθῆ ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ μέ τήν καθαρή ἀνθρώπινη φύση, πού θά προερχόταν ἀπό αὐτούς. Ὅμως, οἱ Προπάτορες ἀπέτυχαν αὐτόν τόν σκοπό, ἁμάρτησαν, ἀφοῦ τό φυσικό θέλημα ἔγινε γνωμικό θέλημα καί διά τῆς προαιρέσεως ἁμάρτησαν. Ἡ ἐπανόρθωση ἔγινε διά τῆς Θεοτόκου, ἡ ὁποία μέ τόν ἀγώνα της καί τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ ἔφθασε στήν ἀρχική κατάσταση, ὥστε τό φυσικό θέλημα νά πορεύεται πρός τόν Θεό καί ἔγινε Μητέρα τοῦ Χριστοῦ, ὁ Ὁποῖος Χριστός ἕνωσε στό πρόσωπό Του τό ἄκτιστο καί τό κτιστό.
Ὁ ἱερός Νικόλαος Καβάσιλας, τόν 14ο αἰώνα, κάνει μιά ἀνάλυση πῶς ἡ Κυρία Θεοτόκος κατόρθωσε αὐτό τό μεγάλο γεγονός. Γράφει ὅτι αὐτό ἔγινε «μέ τόν ἔρωτα πού εἶχε γιά τόν Θεό, μέ τήν ρωμαλεότητα τῆς σκέψης, τήν εὐθύτητα τῆς γνώμης καί τό μέγεθος τοῦ φρονήματος ἔτρεψε σέ φυγή κάθε ἁμαρτία». Ἔτσι, μᾶς ἔδειξε τόν τρόπο νά πολεμοῦμε τήν ἁμαρτία, ἤτοι «ἔρωτι Θεοῦ», «ρώμῃ λογισμῶν», «γνώμης εὐθύτητι», «φρονήσεως μεγέθει». Δυστυχῶς, ὅμως, ἐμεῖς σήμερα μιμούμαστε τούς Προπάτορες καί πέφτουμε στήν ἁμαρτία καί τά πάθη, καί δέν μιμούμαστε τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο. Ὅμως, ἄν θέλουμε νά τήν τιμήσουμε, πρέπει νά τήν μιμηθοῦμε στήν ζωή της, νά νικοῦμε τήν ἁμαρτία, ὅπως τήν νίκησε αὐτή. Ἐν συνεχείᾳ σχηματίσθηκε πομπή καί πραγματοποιήθηκε ἡ λιτάνευση τῆς Ἱερᾶς Εἰκόνος τῆς Θεοτόκου, πέριξ τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ.
Παρόντες ἦταν ὁ Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Θανάσης Παπαθανάσης, ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Χρῆστος Παΐσιος, ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλης Γκίζας καί οἱ Ἀντιδήμαρχοι Ναυπακτίας κ. Μαρίνα Ρισβά-Πατακοπούλου, κ. Ἀγγελική Σμπούκη καί κ. Θωμᾶς Κοτρωνιᾶς.
Στόν Πλάτανο τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας
Τήν κυριώνυμο ἡμέρα, Σάββατο 23 Αὐγούστου, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Ἱερόθεος ταξίδεψε στόν Πλάτανο τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας. Τό χωριό Πλάτανος βρίσκεται σέ ὑψόμετρο χίλια περίπου μέτρα καί ἀπέχει μιάμιση ὥρα ἀπό τήν Ναύπακτο. Εἶναι ἕνα κεφαλοχώρι τῆς περιοχῆς, μέ ὡραῖα λιθόκτιστα σπίτια, μέ ἕναν θαυμάσιο Ἱερό Ναό, ὁ ὁποῖος δεσπόζει στό κέντρο τοῦ χωριοῦ μέ τά δύο πετρόκτιστα καμπαναριά του. Ἀπό τό χωριό αὐτό ἕλκει τήν καταγωγή του καί ὁ νέος ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ἅγιος Καλλίνικος, Μητροπολίτης Ἐδέσσης, ἀφοῦ ὁ πατέρας του καταγόταν ἀπό τόν Πλάτανο, γι' αὐτό καί τιμᾶται ἰδιαιτέρως. Μαζί μέ τόν Σεβασμιώτατο λειτούργησαν ὁ ἱεροκήρυκας, Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Θεοφάνης, ὁ Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος Πλατάνου, Ἀρχιμ. π. Γαβριήλ Πλάκας καί ὁ Διάκονος π. Παΐσιος Παρασκευᾶς.
Κατά τήν θεία Λειτουργία ἐκκλησιάσθηκαν ὁ Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Θανάσης Παπαθανάσης, ὁ Περιφερειάρχης Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Νεκτάριος Φαρμάκης, ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Χρῆστος Παΐσιος, ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας καί ὀ Ἀντιδήμαρχος Ναυπακτίας κ. Θωμᾶς Κοτρωνιᾶς. Ἐπίσης παροῦσα ἦταν καί ἡ παγκόσμια πρωταθλήτρια καλλιτεχνικῆς κολύμβησης, Εὐαγγελία Πλατανιώτη, πού ἔλκει τήν καταγωγή της ἀπό τό χωριό.
Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο ὡς τύπο τοῦ γνήσιου κατά Χριστόν ἀνθρωπισμοῦ. Τόν 14ο αἰώνα ἄρχισε νά ἀναπτύσσεται ὁ ἀνθρωπισμός (οὑμανισμός) μέ βάση κυρίως τήν ρήση τοῦ Πρωταγόρα: «πάντων χρημάτων μέτρον ἐστίν ὁ ἄνθρωπος». Τότε οἱ Πατέρες δίδασκαν ὅτι πάντων τῶν πραγμάτων μέτρον εἶναι ὁ Θεάνθρωπος Χριστός. Καί ὁ ἱερός Νικόλαος Καβάσιλας παρουσίασε ὡς πρότυπο τόν Θεάνθρωπο Χριστό καί τήν Μητέρα Του, τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο. Στήν συνέχεια ἀνέλυσε ἕνα χωρίο τοῦ ἱεροῦ Νικολάου Καβάσιλα: «Δέν ὑπάρχει καί οὔτε εἶναι δυνατόν νά ὑπάρξη μικρό ἤ μεγάλο ἄξιο νά τιμήση τό ἀνθρώπινο γένος πού νά μή τό ἔφερε στόν κόσμο ἡ καινή μητέρα καί ὁ καινός τόκος της». Ἡ νέα μητέρα καί ὁ νέος τόκος της ἐτίμησαν τό ἀνθρώπινο γένος. Ἀνέλυσε τά σχετικά μέ τίς φράσεις «καινή μήτηρ» καί «καινός τόκος αὐτῆς». Ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος εἶναι «καινή μήτηρ», καινούργια Μητέρα. Ὅλες οἱ μέχρι τότε καί μετά ἀπό αὐτήν εἶναι ἴδιες μητέρες, πού συλλαμβάνουν, κυοφοροῦν, γεννοῦν τά παιδιά τους μέ τόν ἴδιο τρόπο. Ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος εἶναι ἡ μόνη πού συνέλαβε μέ τό Ἅγιον Πνεῦμα, κυοφόρησε ἀκόπως καί γέννησε ἀφθόρως. Αὐτό εἶναι τό μυστήριο τῆς ἀειπαρθενίας. Ἀκόμη, ὁ Χριστός εἶναι «ὁ καινός τόκος της», ἀφοῦ Αὐτός εἶναι «τό μόνον καινόν ὑπό τόν ἥλιον», ὁ Θεάνθρωπος Χριστός. Ἔπειτα εἶπε ὅτι οἱ δύο δυνατότητες πού ἔχουμε εἶναι: τό «καινόν» μέ ἄλφα γιῶτα καί τό «κενόν» μέ ἔψιλον. Πρέπει νά γίνουμε «καινοί ἄνθρωποι» καί ὄχι «κενοί», ἄδειοι ἀπό Χριστό καί αἰώνια ζωή. Σέ αὐτό ἀποβλέπουν οἱ ἑορτές τῆς Ἐκκλησίας.
Ὁ Σεβασμιότατος ὕστερα ἀπὸ πρόταση τοῦ ἀρχιμανδρήτη πατρὸς Γαβριὴλ τέλεσε τὴν χειροθεσία εἰς ἀναγνώστη καὶ ψάλτη τοῦ κυρίου Λεωνίδα Δανιὰ ὁ ὁποῖος ἐξυπηρετεῖ τὰ χωριὰ Ἄνω καὶ Κάτω Πλάτανος καὶ ὅπου ἀλλοῦ χρειαστεῖ. Πρό τοῦ «Δι’ εὐχῶν» ὁ Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος Πλατάνου, Ἀρχιμ. π. Γαβριήλ, ἔλαβε τόν λόγο καί εὐχαρίστησε τόν Σεβασμιώτατο γιά τήν συνεχῆ 30ετῆ ποιμαντική του μέριμνα γιά τά Ὀρεινά τῆς Ἐπαρχίας μας.
Μετά τό πέρας τῆς θείας Λειτουργίας ὁ Σεβασμιώτατος εἶχε ἐπικοινωνία μέ ὅλους τούς κατοίκους στήν γραφική πλατεία τοῦ χωριοῦ, ὅπου προσφέρθηκε πλούσιο κέρασμα, ἔξω ἀπό τόν Ἱερό Ναό καί κάτω ἀπό τόν κεντρικό πλάτανο τοῦ Πλατάνου.
Ὁμιλία στὸν ἑσπερινό
Φωτογραφίες ἑσπερινός. Παλαιοπαναγιά
Θεῖο κήρυγμα
Φωτογραφίες Πλάτανος
Ἡ πανήγυρη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς Ναυπακτίας
Τή μνήμη τῆς Ἀποτομῆς τῆς τιμίας κεφαλῆς τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου πανηγύρισε ἡ Ἱερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς Ναυπακτίας. Τῶν λατρευτικῶν ἐκδηλώσεων προεξῆρχε ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος. Τήν Πέμπτη, 28 Αὐγούστου 2025, τελέσθηκε ὁ Μέγας Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς στόν αὔλειο χῶρο τοῦ Μοναστηριοῦ. Τόν Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν οἱ Ἱερεῖς: Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Θεοφάνης, ἱεροκήρυξ, π. Θωμᾶς Βαμβίνης, Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος, π. Γεώργιος Παπαβαρνάβας, π. Ἰωάννης Ντζουμάνης, π. Γεώργιος Γεωργάτος καί οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος Παρασκευᾶς καί π. Ἀντώνιος Ἀντωνιάδης.
Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του ἐπεσήμανε τήν ἰδιότητα τοῦ Προφήτου στόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Πρόδρομο. Ἦταν ὁ τελευταῖος Προφήτης πρό Χριστοῦ καί ὁ πρῶτος Προφήτης μετά τήν Γέννηση τοῦ Χριστοῦ. Ἔπειτα τόνισε ὅτι στήν Παλαιά Διαθήκη ὑπῆρχε ἔντονη προφητική παράδοση καί οἱ Προφῆτες λέγονταν «ὁρῶντες» καί «βλέποντες», γιατί ἔβλεπαν καθαρά καί τά τοῦ Θεοῦ καί τά τῶν ἀνθρώπων. Προφητισμός καί Νόμος δέν εἶναι δύο διαφορετικά ἔργα, ἀλλά εἶναι ἀλληλοσυμπληρούμενα λειτουργήματα.
Στήν Καινή Διαθήκη ὑπάρχουν καί οἱ Προφῆτες, ὅπως τό ἀναλύει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ὅτι ὁ Θεός ἔδωκε στήν Ἐκκλησία πρῶτον Ἀποστόλους, ἔπειτα Προφῆτες, διδασκάλους, δυνάμεις, χαρίσματα ἰαμάτων, ἀντιλήψεις, κυβερνήσεις, γένη γλωσσῶν (Α΄ Κορ. ιβ΄, 26). Εἶναι οἱ «ὁρῶντες καί «βλέποντες» τῆς Καινῆς Διαθήκης, πού βλέπουν τόν Θεό, τήν βασιλεία Του, ἀλλά καί τήν ἐσωτερική κατάσταση τῶν ἀνθρώπων καί τῆς κοινωνίας. Προφῆτες εἶναι οἱ γνήσιοι μοναχοί.
Μνημόνευσε τούς νέους Προφῆτες, ὅπως τόν ἅγιο Παΐσιο, τόν ἅγιο Πορφύριο καί τήν Γερόντισσα Γαλακτία, οἱ ὁποῖοι ἦταν οἱ πνευματικοί ἀξονικοί τομογράφοι πού ἔβλεπαν τόν Θεό, τήν ἐσωτερική κατάσταση τῶν ἀνθρώπων καί τῆς σύγχρονης κοινωνίας μέ τά πνευματικά μάτια πού εἶχαν, τούς πνευματικούς ἀξονικούς τομογράφους. Ὁ Χριστός στήν παραβολή τοῦ Πλουσίου καί τοῦ Λαζάρου στήν παράκληση τοῦ Πλουσίου πού ἦταν στήν κόλαση νά στείλη τόν Λάζαρο στούς ἀνθρώπους γιά νά μετανοήσουν ἀπάντησε «ἔχουσι Μωϋσέα καί προφήτας, ἀκουσάτωσαν αὐτῶν».
Ὁ ἅγιος Παΐσιος, ἕνας σύγχρονος προφήτης, ὅταν ρωτήθηκε πῶς θά ζοῦμε ταπεινά, εἶπε ὅτι πρέπει νά κάνουμε μιά ἐπανάσταση, νά καταργήσουμε τήν γραμματική! Δηλαδή, πρέπει νά ἀναστρέψουμε τήν σειρά τῆς προσωπικῆς ἀντωνυμίας ἀπό «ἐγώ, ἐσύ, αὐτός» νά τήν κάνουμε «αὐτός, ἐσύ, ἐγώ». Ὁ Σεβασμιώτατος κατέληξε τό κήρυγμα προτρέποντας νά τηροῦμε τόν Νόμο καί νά ἀκοῦμε τούς Προφῆτες.
Τελέσθηκε Ἀρτοκλασία καί ἐν συνεχείᾳ Λιτανεία πέριξ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς. Παρόντες ἦταν ὁ Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Θανάσης Παπαθανάσης, ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Χρῆστος Παΐσιος, ὁ Περιφερειακός Σύμβουλος Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Σπύρος Σκιαδαρέσης, ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ὁ Πρόεδρος τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου Ναυπακτίας κ. Ἄγγελος Σταυρόπουλος, οἱ Ἀντιδήμαρχοι Ναυπακτίας κ. Μαρίνα Ρισβά-Πατακοπούλου καί κ. Θωμᾶς Κοτρωνιάς, οἱ Δημοτικοί Σύμβουλοι Ναυπακτίας κ. Ἀνδρέας Κωσνταντόπουλος καί κ. Σπύρος Γουρζῆς καί ὁ πολιτευτής κ. Βασίλειος Φεύγας.
***
Τήν Παρασκευή, 29 Αὐγούστου, τελέσθηκε ὁ πανηγυρικός Ὄρθρος καί ἐν συνεχείᾳ ἡ θεία Λειτουργία ἀπό τόν Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας. Μαζί του συλλειτούργησαν οἱ Ἱερεῖς, π. Θωμᾶς Βαμβίνης καί π. Γεώργιος Γεωργάτος καί ὁ Διάκονος π. Παΐσιος. Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στό ὅτι κεντρικό πρόσωπο στό δεῖπνο πού ἔγινε γιά τά γενέθλια τοῦ Ἡρώδου ἦταν ἡ Ἡρωδιάς, ἡ ὁποία συζοῦσε παρανόμως μέ τόν Ἡρώδη καί προέτρεψε τήν θυγατέρα της νά ζητήση τήν κεφαλή Ἰωάννου τοῦ Βαπτιστοῦ ἐπί πίνακι.
Στό Κοντάκιο, πού εἶναι τοῦ Ρωμανοῦ τοῦ Μελωδοῦ, γράφεται ὅτι ἡ ἔνδοξη ἀποτομή τῆς κεφαλῆς τοῦ Προδρόμου ἔγινε θεϊκῇ οἰκονομία, ὥστε ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος νά κηρύξη καί στούς ἀνθρώπους πού ἦταν στόν Ἅδη τήν ἔλευση τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ. Ὁ Θεός δέν καταργεῖ τήν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλά ὅλα τά οἰκονομεῖ γιά τό καλό. Στήν προκειμένη περίπτωση, γιά νά κηρύξη ὁ Τίμιος Πρόδρομος τήν ἔλευση τοῦ Χριστοῦ στούς ἀνθρώπους τοῦ Ἅδη, στούς Προφῆτες καί Δικαίους.
Καί συνεχίζει τό Κοντάκιο: «Θρηνείτω οὖν Ἡρῳδιάς, ἄνομον φόνον αἰτήσασα· οὐ νόμον γάρ τόν τοῦ Θεοῦ, οὐ ζῶντα αἰῶνα ἠγάπησεν, ἀλλ' ἐπίπλαστον πρόσκαιρον». Πρέπει νά θρηνῆ ἡ Ἡρωδιάδα διότι δέν ἀγάπησε τόν νόμο τοῦ Θεοῦ οὔτε τόν ζωντανό αἰώνα (τήν Βασίλεια τοῦ Θεοῦ), ἀλλά τόν αἰώνα τόν ἐπίπλαστον, δηλαδή πλαστό, ὄχι πραγματικό, τόν ψεύτικο καί προσωρινό.
Σέ αὐτόν τόν πειρασμό πέφτουμε ὅλοι μας. Κλεινόμαστε στήν ψεύτικη ζωή «τό κατά ἡδονήν ζῆν», κατά τήν ἐπικούρεια φιλοσοφία, καί ὄχι στόν πραγματικό κόσμο. Πρέπει νά βλέπουμε τό «ὅλον» τῆς ζωῆς μας, τό παρελθόν, τό παρόν καί τό μέλλον. Νά ζοῦμε κατά Θεόν γιά νά ζήσουμε αἰώνια. Νά ἐκλαμβάνουμε τήν παροῦσα ζωή ὡς ὁδό πρός τήν πραγματική πόλη, πού εἶναι ὁ Οὐρανός.
Πρό τοῦ «Δι' εὐχῶν» τελέσθηκε λιτανεία πέριξ τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ. Παρόντες ἦταν πλῆθος προσκυνητῶν πού ἀγαποῦν τό Μοναστήρι τοῦ Ἁη-Γιάννη καθώς καί ὁ πρώην Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Δημήτριος Κωνσταντόπουλος. Καί τίς δύο ἡμέρες ἡ Γερόντισσα Εἰρήνη καί ἡ Συνοδεία της προσέφεραν πλούσια μοναστηριακή φιλοξενία στούς πολλούς προσκυνητές πού ἐπισκέφθηκαν τήν Ἱερά Μονή.
Ὁμιλία στὸν Ἑσπερινό
Φωτογραφίες Ἑσπερινὸς
Θεῖο κήρυγμα
Ἀπόλυσις
Φωτογραφίες Θεία Λειτουργία
- Προβολές: 8