Skip to main content

Γεγονός καὶ Σχόλιο: Ἡ σύγχρονη μικρὴ καὶ μεγάλη ἰδέα τῆς Ρωμηοσύνης

Ἀπό τήν ἀπελευθέρωση τῆς Ἑλλάδος καί μετά ἀναπτύχθηκε ἡ λεγομένη “μεγάλη ἰδέα τοῦ γένους μας”, μέ τήν ἔννοια ὅτι ἔπρεπε νά ἐλευθερωθῆ ἡ Θράκη καί ἡ Μικρά Ἀσία. Βέβαια, αὐτή ἡ μεγάλη ἰδέα εἶχε πολλές παραλλαγές, μία ἐθνικιστική, πού ἐξέφραζε ὁ Βασιλιάς Ὄθων, καί ἔβλεπε τήν ἀπελευθέρωση τῆς Θράκης - Κωνσταντινουπόλεως, ὡς προέκταση τῆς Ἑλλάδος, καί μία Ρωμαίϊκη, ὡς ἐπανασύσταση τῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας.

Ἡ Μικρασιατική ὅμως Καταστροφή διέλυσε αὐτήν τήν μεγάλη ἰδέα, ἀφοῦ προσγείωσε τούς ὁραματισμούς τῶν Ἑλλήνων στήν Ἑλλάδα καί ἔτσι ἄρχισε νά ἀναπτύσσεται ἐπικίνδυνα ὁ ἑλλαδισμός, πού μπορεῖ νά χαρακτηρισθῆ ὡς ἕνας ἐπαρχιωτισμός τῆς Ρωμηοσύνης.

Σήμερα ἔχουν ἀλλάξει τά πράγματα, ἀφοῦ ὁ προσανατολισμός τῶν Ἑλλήνων εἶναι ἡ Εὐρώπη καί ἡ παρουσία μᾶς μέσα σέ αὐτήν. Ἔτσι ἀναπτύσσεται καί σήμερα ἡ λεγομένη “μεγάλη ἰδέα” τῶν συγχρόνων Ἑλλήνων μέ ἄλλη μορφή καί προοπτική. Εἶναι γνωστόν ὅτι στίς ἡμέρες μᾶς γίνεται ἕνας μεγάλος διάλογος γιά τήν “θεσμική μεταρρύθμιση τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἔνωσης”, γιά τό πῶς θά λειτουργῆ ὅλος αὐτός ὁ ὀργανισμός. Ὑπάρχουν δύο βασικά σχέδια. Τό πρῶτο πού προέρχεται ἀπό τήν Γερμανία εἶναι “ἡ μετεξέλιξη τῆς Εὐρώπης σέ ὁμοσπονδιακό κράτος” πού θά ἔχει κοινή Διοίκηση, Πρόεδρο, Κυβέρνηση, Βουλή κλπ., καί τό δεύτεορ εἶναι ἡ “διακυβερνητική συνεργασία”, πού ἐκφράζεται κυρίως ἀπό τήν Γαλλία καί προβλέπει μιά ἕνωση τῶν Κρατῶν, μέ σκοπό νά διαφυλάσσονται οἱ ἐθνικές παραδόσεις. Καί βέβαια ὅλοι γνωρίζουμε ὅτι ἡ διακυβερνητική διάσκεψη τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Συμβουλίου πού θά γίνη στήν Νίκαια τῆς Γαλλίας, 7-8 Δεκεμβρίου, θά συζητήση τό θέμα αὐτό καί θά ληφθοῦν μερικές οὐσιαστικές ἀποφάσεις.

Φαίνεται, ἀπό διάφορες δηλώσεις πού ἔγιναν ὅτι ἡ Ἑλληνική Κυβέρνηση σαφῶς προτιμᾶ, γιά λόγους πού ἐξήγησε, τό ὁμοσπονδιακό Κράτος, προσανατολίζεται περισσότερο στό Γερμανικό σχέδιο. Θεωρεῖ ὅτι δί’ αὐτοῦ του τρόπου διασφαλίζονται τά σύνορά της Ἑλλάδος, ἐπιτυγχάνεται ἡ εἰρήνη καί ἐκπληρώνονται ὅλοι οἱ στόχοι πού ἐτέθησαν.

Ὅμως πρέπει νά σημειωθοῦν καί οἱ κίνδυνοι πού ἔχει αὐτός ὁ προσανατολισμός. Κυρίως μποροῦν νά σημειωθοῦν ἐδῶ δύο ἀπό αὐτούς, ὅπως ὅτι μέ τό ὁμοσπονδιακό Κράτος θά ἀλλοιωθῆ ἡ πολιτιστική παράδοση τοῦ τόπου, ἀφοῦ θά ἐκσυγχρονισθῆ ἡ ἑλληνική κοινωνία καί θά προσανατολισθῆ στά εὐρωπαϊκά πρότυπα, καί ὁ ἄλλος ὅτι, ὅπως ἀπέδειξε ἡ ἱστορία τοῦ εἰκοστοῦ αἰῶνος, οἱ τύχες τῆς Ἑλλάδος πάντοτε δοκιμάσθηκαν στήν διένεξη μεταξύ Ἀγγλίας καί Γερμανίας, καθώς ἐπίσης ὅτι ἡ Γερμανία ἦταν ἡττημένη καί στούς δύο παγκοσμίους πολέμους. Δηλαδή, δέν μποροῦμε νά ὑποτιμοῦμε τόν ἀγγλοσαξωνικό παράγοντα.

Φαίνεται ὅτι ἡ πορεία μας πρός τήν Εὐρώπη μπορεῖ νά συνδέεται ἤ μέ μιά μικρή ἰδέα ἤ μέ μιά μεγάλη ἰδέα. Ἡ μικρή ἰδέα τοῦ γένους μᾶς εἶναι νά ἀποκτήσουμε οἰκονομική εὐμάρεια, ἰσχυρή προστασία καί δύναμη, στό παγκόσμιο γίγνεσθαι, εἰσερχόμενοι στήν Εὐρώπη. Ἡ μεγάλη ἰδέα εἶναι νά προσφέρουμε στήν Εὐρώπη τήν ἰδιαιτερότητα τῆς παράδοσής μας, τήν ὁποία ἔχει πολύ μεγάλη ἀνάγκη ἡ Εὐρώπη. Τόν μεγαλύτερο θησαυρό πού ἔχουμε ὡς ἔθνος εἶναι ἡ ρωμαίϊκη παράδοση, πού συνδέεται μέ τήν προσφορά νοήματος ζωῆς καί τήν ὑπέρβαση τοῦ θανάτου, ὡς ὑπαρξιακό γεγονός, πού ἔχει καί κοινωνικές συνέπειες. Ὡς Ρωμηοί θέλουμε ἡ πορεία μας στήν Εὐρώπη νά μήν συνδεθῆ μέ τήν ἀλλοίωση τῆς μεγάλης ἰδέας οὔτε μέ τήν ἀντικατάστασή της ἀπό τήν μικρή ἰδέα. Ἔχουμε στόχο νά ἐπαναφέρουμε τήν Εὐρώπη στήν πρό τοῦ Καρλομάγνου ἐποχή. Μέ τήν εἴσοδο δέ τῆς Τουρκίας στήν Εὐρώπη, καί φυσικά αὐτό πού μᾶς ἐνδιαφέρει εἶναι ἡ παρουσία τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, ἀνοίγονται ἄλλες προοπτικές, ἐθνικές, ἐκκλησιαστικές, Ρωμαίϊκες. Αὐτό μπορεῖ νά φαίνεται οὐτοπιστικό, ἀλλά χωρίς ὅραμα καί προοπτική δέν ἔχουμε μέλλον.

Ν.Ι.

ΓΕΓΟΝΟΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΟ

  • Προβολές: 2852