Γράφτηκε στις .

«Δέν εἶσαι µόνος» - Μαρίας Χατζημιχάλη Παπαλιοῦ (video)

Ὀρθόδοξη Φιλμογραφία 

Μιὰ Μυσταγωγικὴ Ταινία

Δεῖτε τὴν ταινία: «Δέν εἶσαι µόνος»

Ἰστοσελίδα τῆς σειρᾶς «Δὲν εἶσαι μόνος»

Ἡ ταινία «Δέν εἶσαι µόνος» τῆς Μαρίας Χατζημιχάλη Παπαλιοῦ δείχνει τό πῶς µέσα ἀπό τὶς πετυχημένες ἀλλαγές τῶν εἰκόνων καί τήν κατάλληλη συνοδία λόγου μπορεῖ ὁ θεατής μιᾶς ἠλεκτρονικῆς ὀθόνης νά µυσταγωχηθῆ σέ ἀλήθειες τῆς πίστεώς µας, ποὺ βρίσκονται στό θεμέλιο τῆς ἱστορικῆς πορείας τοῦ ἀνθρωπίνου γένους. 

Ἡ Μαρία Χατζημιχάλη Παπαλιοῦ, παραγωγός καί σκηνοθέτης, ἔχει στό ἐνεργητικό της ἀξιόλογες ταινίες πού ἀπέσπασαν διεθνεῖς διακρίσεις καί βραβεῖα, ὅπως: «Ὁ ἀγώνας τῶν τυφλῶν» πού πῆρε τό 2ο βραβεῖο στό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (1977) καὶ διακρίθηκε στό διεθνές Φεστιβάλ τοῦ Μανχάϊμ στή Γερμανία τό 1978, «Γυναικεῖα Πορτραίτα» πού διακρίθηκαν στό Φεστιβάλ Φλωρεντίας τόν Μάρτιο του 1984, οἱ τηλεοπτικές σειρές «Μακεδονία» καί «Λυκία», τῆς ὁποίας ἐπεισόδια προβλήθηκαν στή Γαλλική Ἀκαδημία Γραμμάτων καί τεχνῶν καί γιά τήν ὁποία βραβεύθηκε ἡ σκηνοθέτης ἀπό τήν Ἀκαδηµία Ἀθηνῶν κ. ἅ. 

Τό ντοκιμαντέρ «Δέν εἶσαι μόνος» γυρίστηκε στή Θράκη, τήν Μακεδονία, τήν Πάτμο καί τά Μετέωρα καί συνδέει τό τοπίο µέ τήν πολιτιστική καί λατρευτική παράδοση τοῦ τόπου, µέσα στό πλαίσιο τῆς σχέσης τοῦ ἀνθρώπου μέ τήν κτίση, πού ἔχει σάν ἀρνητικό σύμπτωμα τό οἰκολογικό πρόβληµα. 

Τά κείµενα τῆς ταινίας εἶναι ἀποσπάσµατα ἀπό τήν ᾿Αποκάλυψη, τήν ὑμνολογία, τήν λειτουργική πράξη καί τούς Πατέρες τῆς Εκκλησίας. Ἡ ἐπιλογή τῶν κειµένων ἔγινε ἀπό τόν Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεο καὶ τόν ἀρχιμανδρίτη π. Φιλόθεο Γαρίτση, ὁ ὁποῖος ἐπιμελήθηκε καὶ τήν μετάφρασή τους. 

Στήν ταινία κανεὶς μπορεῖ νά διακρίνη τέσσερα µέρη.

Τό πρῶτο µέρος ξεκινᾶ μέ ἀπόσπασµα εὐχῆς ἀπό τήν ἀκολουθία τοῦ ἁγίου Βαπτίσματος καί συνεχίζει µέ κείµενα ἁγίων Πατέρων, τὀν 148ο Ψαλμό καὶ στίχους ἀπό τήν ὑμνολογία τῶν Χριστουγέννων. Ἀναφέρεται στόν θετικό τρόπο µέ τόν ὁποῖο δηµιούργησε ὁ Θεός τήν κτίση, καθώς καί στήν ἀξία τὴς ὕλης καὶ τοῦ ἀνθρώπου.

Τό δεύτερο µέρος παρουσιάζει τίς συνέπειες τῆς πτώσεως καὶ τῆς ἀποστασίας τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τόν Θεό. Τό κείµενο τοῦ ἁγίου Συμεών τοῦ Νέου Θεολόγου πού ἀκούγεται εἶναι χαρακτηριστικό. «Καὶ ἐξελθόντα τοῦ παραδείσου αὐτόν πᾶσα ἡ κτίσις θεασαµένη στόν παραβάτη ἄνθρωπο νά ὑποταχθῆ δέν ἦθελε». Ὁ λόγος συνοδεύεται µέ εἰκόνες ἀπό τίς ἐπεμβάσεις τοῦ ἀνθρώπου στό περιθάλλον του, πού ἔφεραν ὡς ἀποτέλεσμα τό οἰκολογικό πρόβληµα, καὶ εἰκόνες ἀπό θεοµηνίες, πού δείχνουν τήν ἐπανάσταση τῆς δημιουργίας ἐναντίον τοῦ ἀποστάτη ἀνθρώπου.

Τό τρίτο µέρος ἀναφέρεται στήν ἐν Χριστῷ ἀνακαίνιση τοῦ κόσμου. Ἀρχίζει µέ τόν στίχο: «Μά τώρα ἔχεις ἔλθει ἐσύ, ὁ νυµφίος µου καί ὁ ποθητός µου, ὁ θεάνθρωπος. Ὅλο τό δηµιούργημά Σου εἶναι ἕνα πρόβατο, πού πῆρες στούς ὤμους Σου», πού εἶναι ἀπό τήν ἑρμηνεία στό ἄσμα ἀσμάτων τοῦ ἁγίου Γρηγορίου Νύσσης. Ὁ ἄνθρωπος τώρα ὑψώνεται ἀπό τὴν ἰδιοτέλεια, πού καταστρέφει, στήν ἀνιδιοτελή ἀγάπη, πού εἶναι «Καῦσις καρδίας ὑπέρ πάσης τῆς κτίσεως, ὑπέρ τῶν ἀνθρώπων καί τῶν ὀρνέων καί τῶν ζώων καί τῶν δαιμόνων καί ὑπέρ παντός κτίσματος». 

Τό τέταρτο µέρος, τό ἐσχατολογικὀ, μιλᾶ μὲ ἀπόσπασμα ἀπό τήν Ἀποκάλυψη γιά τήν τελική ἀνακαίνιση τῆς κτίσης͵ τότε πού ὁ Θεός «θά σκουπίση κάθε δάκρυ ἀπό τά μάτια» τῶν ἀνθρώπων «καί θάνατος δέν θά ὑπάρχη πιά, οὔτε πένθος οὔτε κραυγή οὔτε πόνος ... γιατί τά παλιά πέρασαν». Δείχνει τήν προοπτική πού ἀνοίγει στήν Ἱστορία ἡ ὀρθόδοξη πίστη. 

Ἡ ταινία «Δέν εἶσαι µόνος» ἔχει προβληθῆ στἁ πλαίσια τοῦ Συμποσίου «Ἀποκάλυψη καί περιθάλλον 95-1995 µ Χ.», πού ὀργανώθηκε ὑπό τήν αἰγίδα τῆς Α.Θ.Π. τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου καί τὴς Α.Β.Υ. τοῦ Πρίγκιπος Φιλίππου, Δουκός τοῦ Ἐδιμβούργου. Εἶναι ἀφιερωµένη στὸν Οἰκουμενικό Πατριάρχη, µέ τοῦ ὁποίου τό μήνυμα τῆς 1ης Σεπτεµβρίου τοῦ 1995 «Ἐπί τῇ ἡμέρᾳ προστασίας τοῦ περιβάλλοντος» κλείνει τό θέµα της.