Γράφτηκε στις .

Γραπτὰ Κηρύγματα: Κυριακή, 15 Αὐγούστου, Ἑορτὴ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου

Ἡ σημερινὴ ἑορτὴ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, χαρακτηρίζεται ἀπὸ τὸν λαὸ μᾶς ὡς τὸ "Πάσχα τοῦ Καλοκαιριοῦ", ὁ λαὸς προσέρχεται σήμερα σὲ ὅλους τοὺς Ναοὺς ποὺ τιμῶνται πρὸς τιμὴ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου καὶ πανηγυρίζει μὲ εὐλάβεια καὶ εὐφροσύνη. Κάθε Ναός, κάθε Παρεκκλήσι καὶ Ἐξωκκλήσι γεμίζει ἀπὸ πολλοὺς προσκυνητὲς καὶ σὲ πολλὲς περιπτώσεις, ὕστερα ἀπὸ τὴν θεία Λειτουργία συνεχίζεται ἡ ἑορτὴ καθ' ὅλη τὴν διάρκεια τῆς ἡμέρας. Προηγήθηκε δὲ καὶ μία περίοδος δεκαπέντε ἡμερῶν νηστείας καὶ προσευχῆς, ὥστε νὰ ἑορτασθῇ κατὰ τὸν καλύτερο τρόπο ἡ ἑορτὴ τῆς Μητέρας τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ καὶ δικῆς μας Μητέρας.

Λέγεται ἡ ἑορτὴ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου "Πάσχα τοῦ Καλοκαιριοῦ", γιατί ἐκτὸς ἀπὸ τὸν λαμπρὸ ἑορτασμό, συγχρόνως ἡ σημερινὴ ἑορτή μας ὑπενθυμίζει τὸ Πάσχα τῆς ἀνοίξεως, τὴν ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ.

Τὴν λαμπροφόρο ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεως ἑορτάζουμε τὴν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ, τὴν ἔγερση τοῦ Σώματός Τοῦ, καὶ ἀργότερα ἑορτάζουμε καὶ τὴν ἔνδοξη Ἀνάληψη τοῦ Χριστοῦ μαζὶ μὲ τὸ ἀναστημένο Σῶμα Τοῦ. Ἀναλογικά, τὸ ἴδιο ἑορτάζουμε καὶ σήμερα. Ἡ σημερινὴ ἑορτὴ λέγεται ἑορτὴ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, ἀλλὰ συγχρόνως χαρακτηρίζεται ὡς ἡ Μετάσταση τῆς Παναγίας μας καὶ ἡ εἰς οὐρανοὺς ἄνοδός της. Αὐτὴ ἡ Μετάσταση εἶναι ἡ Ἀνάσταση τοῦ σώματός της, καὶ ἡ ἄνοδος στοὺς οὐρανοὺς εἶναι ἡ ἀνάληψη στοὺς οὐρανοὺς τῆς Παναγίας μας μαζὶ μὲ τὸ σῶμα της. Ἔτσι, ἡ Παναγία βρίσκεται μὲ τὸ σῶμα της στὸν οὐρανό, κοντὰ στὸν Υἱό της. Βέβαια, ὑπάρχει μία βασικὴ διαφορά, γιατί ὁ Ἴδιος ὁ Χριστὸς ἀνέστησε τὸ Σῶμα Τοῦ, μὲ τὴν θεότητα ποὺ εἶχε, ἐνῷ ἡ ἀνάσταση τῆς Θεοτόκου ἔγινε μὲ τὴν δύναμη καὶ ἐνέργεια τοῦ Υἱοῦ της, τοῦ Χριστοῦ.

Κατὰ τὴν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας, τρεῖς ἡμέρες μετὰ τὴν ταφὴ τοῦ σώματος τῆς Παναγίας, ὅταν οἱ μαθητὲς πῆγαν στὸν τάφο γιὰ νὰ τὸν προσκυνήσουν, εἶδαν ὅτι δὲν ὑπῆρχε ἐκεῖ τὸ σῶμα της. Αὐτὴν τὴν παράδοση διασώζουν πολλὰ τροπάρια τῆς Ἐκκλησίας. Σὲ ἕνα τροπάριο ποὺ ψάλλαμε σήμερα τὸ πρωΐ καὶ τὸ ὁποῖο ἔγραψε ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ ποιητής, λέγεται: «Νικητικὰ μὲν βραβεῖα ἤρω κατὰ τῆς φύσεως, Ἁγνή, Θεὸν κυήσασα· ὅμως μιμουμένη δὲ τὸν Ποιητὴν Σοῦ καὶ Υἱόν, ὑπὲρ φῦσιν ὑποκύπτεις τοῖς τῆς φύσεως νόμοις· δι' ὃ θνήσκουσα σὺν τῷ Υἱῷ ἐγείρη διαιωνίζουσα» . Δηλαδή, ἡ Παναγία ἔλαβε πολλὰ βραβεῖα ἐναντίον τῆς φύσεως, ἀφοῦ ἐκύησε τὸν Χριστό. Κατ' ἀρχὰς ἐγέννησε ἀσπόρως τὸν Χριστό. Στὴν συνέχεια ὅμως μιμουμένη τὸν Υἱό της ὑπέκυψε στοὺς νόμους τῆς φύσεως, ἀφοῦ πέθανε καὶ αὐτή, ἀλλὰ αὐτὸ ἔγινε ὑπὲρ φῦσιν, διότι στὴν συνέχεια ἀναστήθηκε καὶ παραμένει αἰωνίως μαζὶ μὲ τὸν Υἱό της.

Ἡ ἀνάσταση τοῦ σώματος τῆς Παναγίας μας καὶ ἡ ἀνάληψή της στοὺς οὐρανοὺς ἐξηγεῖται θεολογικὰ ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ ἕνωσε τὴν θεία φύση μὲ τὴν ἀνθρώπινη φύση στὴν ὑπόστασή Τοῦ, θέωσε τὴν ἀνθρώπινη φύση καὶ ἑπομένως ἡ Παναγία εἶναι ἡ πρώτη ποὺ γεύθηκε τοὺς καρποὺς τῆς ὑποστατικῆς ἑνώσεως θείας καὶ ἀνθρωπίνης φύσεως στὴν ὑπόσταση τοῦ Λόγου, καθὼς ἐπίσης εἶναι καὶ ἡ πρώτη ποὺ εἶδε τὸν Ἀναστάντα Χριστό, κατὰ τὴν διδασκαλία τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ. Καὶ ἐφ' ὅσον τὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ ποὺ προσελήφθη ἀπὸ τὴν Παναγία ἀναστήθηκε, ἦταν ἑπόμενο καὶ τὸ σῶμα τῆς Παναγίας μας νὰ ἀναστηθῇ καὶ νὰ ἀναληφθῇ.

Ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης συγκέντρωσε πολλὰ χωρία ἁγίων Πατέρων, ὅπως τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου Κρήτης, τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ, τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, τοῦ ἁγίου Μάρκου τοῦ Εὐγενικοῦ, ποὺ ἀναφέρονται στὸ θέμα τῆς ἀναστάσεως τοῦ σώματος τῆς Παναγίας μας. Αὐτὸ δὲ τὸ συναντοῦμε σὲ πολλὰ τροπάρια τῆς Ἐκκλησίας μας. Γι' αὐτὸ καὶ ἡ Κοίμηση τῆς Παναγίας μας λέγεται ἔνδοξη Κοίμηση.

Τὸ σημαντικὸ ἀπὸ τὴν σημερινὴ ἑορτή, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, εἶναι ὅτι σήμερα γιορτάζουμε ἕνα ἄλλο Πάσχα, "τὸ Πάσχα τοῦ Καλοκαιριοῦ". Αὐτὸ δείχνει ὅτι αὐτὸ ποὺ ἔγινε στὴν Παναγία μας, θὰ γίνη ὁπωσδήποτε καὶ σὲ μᾶς κατὰ τὴν Δευτέρα Παρουσία τοῦ Χριστοῦ, ὁπότε καὶ τὰ δικά μας σώματα θὰ ἀναστηθοῦν. Καὶ πρέπει νὰ προσευχηθοῦμε σήμερα στὴν Παναγία μας νὰ πρεσβεύη γιὰ μᾶς, ὥστε νὰ ζοῦμε σύμφωνα μὲ τὶς ἐντολὲς τοῦ Υἱοῦ της καὶ νὰ ἀξιωθοῦμε νὰ ἀπολαύσουμε καὶ ἐμεῖς τὸ αἰώνιο Πάσχα μαζὶ μὲ τὸν Χριστό, τὴν Παναγία καὶ ὅλους τοὺς ἁγίους. Ἑπομένως, δὲν πρέπει νὰ φοβόμαστε τὸν θάνατο, ἀλλὰ νὰ ἑτοιμαζόμαστε ὥστε νὰ ἀπολαύσουμε τὴν αἰώνια ζωὴ στὸ Πάσχα τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ.

Εὔχομαι σὲ ὅλους σας χρόνια πολλὰ καὶ ἡ Παναγία νὰ εἶναι μαζί σας σὲ ὅλα τὰ εὐλογημένα ἔργα σας καὶ νὰ μᾶς ἀξιώση καὶ τοῦ αἰωνίου Πάσχα, τῆς διαρκοῦς ἀνοίξεως στὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.

Ὁ Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ

ΓΡΑΠΤΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ