Ἐκδήλωση γιά τόν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη στήν Κόρινθο

Εκδήλωση μνήμης γιά τόν π. Ιωάννη Ρωμανίδη πραγματοποιήθηκε στήν Κόρινθο, μέ τήν πρωτοβουλία καί τήν διοργάνωση τού οικείου Ποιμενάρχου Σεβασμιωτάτου κ. Διονυσίου.

Συγκεκριμένα, τήν Κυριακή 27 Νοεμβρίου ε.έ. τό πρωΐ, στόν Ιερό Καθεδρικό Ναό τού Αποστόλου Παύλου στήν Κόρινθο τελέστηκε Αρχιερατικό Συλλείτουργο προεξάρχοντος τού Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου, ο οποίος κήρυξε τόν θείο λόγο, συλλειτουργούντος τού Σεβ. Μητροπολίτου Κορίνθου κ. Διονυσίου.

Εκδήλωση γιά τόν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη στήν Κόρινθο, 27 Νοεμβρίου 2011Τό απόγευμα τής ίδιας μέρας στήν κατάμεστη από κόσμο «Κροκίδειο Αίθουσα» πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη από τήν Ι. Μητρόπολη Κορίνθου Εκδήλωση μέ τήν ευκαιρία τής συμπλήρωσης 10 χρόνων από τόν θάνατο τού μεγάλου Θεολόγου τού 20ού αιώνα «Τού Προφήτη τής Ρωμηοσύνης» π. Ιωάννη Ρωμανίδη.

Η Εκδήλωση ξεκίνησε μέ προσφώνηση από τόν Δικηγόρο καί Νομικό Σύμβουλο τής Ι. Μητροπόλεως Κορίνθου κ. Πέτρο Θωμαΐδη, ο οποίος ανέφερε:
«Όταν στίς αρχές τής δεκαετίας τού '80 η παρατεταμένη θρησκευτική μας εφηβεία, πού είχε αρχίσει μέ τήν λεγόμενη «Θεολογία τού '60», αναζήτησε τήν ωρίμανση καί αποζήτησε τήν ενηλικίωσή της, διατυπώθηκε επιτέλους τό έντιμο, αλλά καί δύσκολο, ερώτημα τού «πώς». Πώς γίνεται η αγάπη ανιδιοτελής; Πώς μπορεί νά βιωθή η θεία Λειτουργία ως είσοδος στήν νέα Βασιλεία; Πώς η αναστάσιμη χαρά αυγάζει από τόν σταυρό τής μετανοίας; Πώς τά λόγια μετουσιώνονται σέ έργα καί η πράξη σέ θεωρίας επίβαση; Πώς η περί θείου έρωτος συζήτηση δέν θά εκφυλισθή σέ ανακύκλωση πεζών προσλαμβανουσών παραστάσεων εμπαθών νοημάτων;

Είχαμε πιά συνειδητοποιήσει ότι υπήρχε κάτι άλλο, κάτι παραπάνω, κάτι διαφορετικό από τό παιδικό μας καθηκοντολογικό παρελθόν.

Καί επέστη ο καιρός. Καί οι απαντήσεις γιά τά καίρια, τά σωστικά «πώς», τήν θεραπευτική μεθοδολογία καί τό μεθεκτό τής αγιοπνευματικής εμπειρίας, ήρθαν από τόν «Προφήτη τής Ρωμηοσύνης», πατέρα Ιωάννη Ρωμανίδη.

Καί Δόξα τώ Θεώ. Γιατί θά μπορούσαν νά μήν προσληφθούν ποτέ, άν όλη αυτή η αγωγή δέν γινόταν έμπρακτη εφαρμοσμένη ποιμαντική από τόν Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεο.

Στόν Μητροπολίτη Ναυπάκτου οφείλουμε τήν δωρεά τών προϋποθέσεων τής πνευματικής μας ενηλικίωσης εις άνδραν τέλειον, εις μέτρον τής ηλικίας τού πληρώματος τού Χριστού.

Εκδήλωση γιά τόν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη στήν Κόρινθο, 27 Νοεμβρίου 2011Επεξεργαζόμενος τήν παρακαταθήκη τού πατρός Ιωάννου Ρωμανίδη, μάς τήν προσέφερε μέ τρόπο εύληπτο, παιδαγωγικό καί εφαρμόσιμο, δίνοντάς μας νά εννοήσουμε ότι Ρωμηοσύνη, όπως γράφει ο ίδιος στό «Γέννημα καί θρέμμα Ρωμηοί», είναι τελικά «η αυθεντική καί ρεαλιστική αντιμετώπιση τών προβλημάτων τής ζωής καί τού θανάτου καί ότι Ρωμηοί είναι όσοι, εμπνεόμενοι από τή Χάρη τού Θεού, αγαπούν ειλικρινά καί θυσιαστικά, υπομένουν στίς δοκιμασίες τής ζωής, ευγνωμονούν καί ευχαριστούν τόν Θεό, έχουν προσευχητική ύπαρξη, αφού από τά έγκατα τής υπάρξεώς τους βγαίνει αβίαστα καί αυθόρμητα τό “δόξα σοι ο Θεός”, ξέρουν νά συγχωρούν καί νά ευεργετούν καί τούς μεγαλύτερους εχθρούς, είναι ταπεινοί, μέσα από τόν αγώνα τού θυμικού τής ψυχής, γιά νά παραμένουν στήν τάξη τών θεουμένων».

Προσκεκλημένος τού πάντα φιλόξενου, μέ αρχοντικό ήθος καί ευρυχωρία πνεύματος, Ποιμενάρχου μας κ. Διονυσίου, ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος θά αναπτύξη απόψε τό θέμα «Η εμπειρική θεολογία κατά τήν διδασκαλία τού πατέρα Ιωάννη Ρωμανίδη», κάνοντάς μας εν κατακλείδι νά αναζωπυρώσουμε τήν ελπίδα ότι, ακόμη καί σήμερα πού, όπως γράφει ο Απόστολος Παύλος, «έξωθεν μάχαι καί έσωθεν φόβοι», η Οικουμενική Ρωμηοσύνη θά συνεχίση νά ζή γιατί ζή η ησυχαστική παράδοση τής Εκκλησίας».

Στήν συνέχεια ο Σεβασμιώτατος κ. Ιερόθεος, αφού ευχαρίστησε τόν οικείο Ποιμενάρχη γιά τήν πρόσκληση καί τήν όλη διοργάνωση τής Εκδήλωσης καί αφού υπενθύμισε τά κοινά σημεία καί τούς δεσμούς μεταξύ τών δύο Μητροπόλεων αλλά καί τών δύο νύν Μητροπολιτών, ανέπτυξε τό θέμα «Η θεολογία τής Εκκλησίας, κατά τόν π. Ιωάννη Ρωμανίδη». Διάρθρωσε τήν ομιλία του σέ δύο μέρη.

Στό πρώτο μέρος, μέ τίτλο: «Οι άγιοι Πατέρες καί ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης», αναφέρθηκε στίς θεολογικές επιρροές καί στίς συγκεκριμένες θεολογικές αρχές πού δέχθηκε καί έλαβε ο π. Ιωάννης από τούς αγίους Πατέρες, όπως διαφαίνεται στά κείμενά του. Ο π. Ιωάννης, μετά τήν μελέτη τού Αποστόλου Παύλου καί τών Αποστολικών Πατέρων, μελέτησε ιδιαιτέρως τούς αγίους Πατέρες: άγιο Διονύσιο Αρεοπαγίτη, άγιο Γρηγόριο Θεολόγο, Μέγα Βασίλειο, άγιο Γρηγόριο Νύσσης, άγιο Ιωάννη Δαμασκηνό, άγιο Συμεών Νέο θεολόγο, άγιο Γρηγόριο Παλαμά καί τήν Φιλοκαλία τών ιερών νηπτικών.

Στό δεύτερο μέρος τής ομιλίας του, μέ τίτλο «Η θεολογία τού Φωτός», ο Σεβασμιώτατος τόνισε ότι η διδασκαλία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη έχει σχέση μέ τό Φώς καί μέσα στό πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε στά κεντρικά σημεία τής διδασκαλίας του, ήτοι: α) Ο Θεός αποκαλύπτεται στούς θεουμένους μέσα στό Φώς, β) Τό τριλαμπές Φώς τής μιάς θεότητος, γ) Ο άνθρωπος δημιουργήθηκε κατ’ εικόνα καί καθ’ ομοίωση τού Θεού καί ζούσε μέσα στό Φώς, δ) Η πτώση ως απώλεια τού φωτός, ε) Οι δίκαιοι στήν Παλαιά Διαθήκη έφθασαν στήν θεοπτία τού Φωτός, στ) Η ενανθρώπηση τού Λόγου, ως έλευση τού Φωτός, ζ) Πεντηκοστή-Εκκλησία, η) Παράδεισος καί κόλαση, θ) Η θεολογία τού Φωτός στό ρωμαίϊκον πολιτισμό.

Καί ο Σεβασμιώτατος κατέληξε:
«Αυτή είναι η θεολογία τής Εκκλησίας, όπως εκφράσθηκε από τόν π. Ιωάννη Ρωμανίδη, τόν κορυφαίο δογματικό θεολόγο τής Εκκλησίας. Είναι θεολογία τού Φωτός, ότι ο Θεός είναι τριλαμπές Φώς, ο άνθρωπος δημιουργήθηκε γιά νά μετέχη τού Φωτός, η πτώση τών Πρωτοπλάστων είναι απώλεια τού Φωτός, η ενανθρώπηση καί η ζωή τής Εκκλησίας αποβλέπουν στό νά θεραπεύσουν τόν άνθρωπο, ώστε νά μετέχη τού Θεού, ως Φωτός καί όχι ως πυρός.

Τό σημαντικό είναι ότι ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης δέν διάβασε μόνον Πατέρες τής Εκκλησίας, αλλά καί γνώριζε πολύ καλά τόν σχολαστικισμό τού Θωμά τού Ακινάτη, τίς απόψεις τού Αυγουστίνου, καί τίς προτεσταντικές θεωρίες. Οπότε, μέσα από τήν πατερική διδασκαλία αντιμετώπισε τόν παπικό σχολαστικισμό, τόν προτεσταντικό ηθικισμό καί τόν ρωσικό πανσλαυισμό.

Δυστυχώς η εποχή μας ακόμη ζή κάτω από τέτοιες δυτικές επιρροές, παρά τήν μεγάλη στροφή πρός τήν πατερική παράδοση. Γι’ αυτό καί τά κείμενα καί οι λόγοι τού π. Ιωάννου είναι σημαντικά καί απαραίτητα γιά μάς, προκειμένου νά αντιμετωπίσουμε όλες τίς αιρετικές απόψεις πού κυκλοφορούν ανάμεσά μας καί νά μάθουμε τήν πεμπτουσία τής ορθοδόξου διδασκαλίας, απαλλαγμένης από διάφορες προσμείξεις, αλλά καί νά μάθουμε τόν δρόμο καί τόν τρόπο της σωτηρίας. Αυτός είναι ο λόγος γιατί οι αιρετικοί καί οι αιρετικίζοντες πολέμησαν τόν π. Ιωάννη Ρωμανίδη καί τήν διδασκαλία του.

Πάντως, ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης μάς έδειξε όχι μόνον τί είναι ο Θεός καί τί είναι η σωτηρία, αλλά καί πώς γνωρίζουμε τόν Θεό καί πώς επιτυγχάνουμε τήν σωτηρία. Αυτό σημαίνει ότι από τό ΤΙ πρέπει νά επικεντρώσουμε τήν προσοχή μας στό ΠΩΣ, καί σέ αυτό τό πώς αποβλέπει ο ορθόδοξος ησυχασμός σέ απαραίτητο συνδυασμό μέ τά Μυστήρια καί τήν όλη εκκλησιαστική ζωή».

Επακολούθησε εποικοδομητική συζήτηση καί ο Σεβασμιώτατος μέχρις αργά τό βράδυ απαντούσε σέ ερωτήματα καί απορίες τού ακροατηρίου.

Κλείνοντας τήν εκδήλωση ο Σεβ. Μητροπολίτης Κορίνθου κ. Διονύσιος ευχαρίστησε τόν ομιλητή γιά τήν ομιλία του καί τόν προσκάλεσε νά ξαναέλθη στήν Κόρινθο καί νά απευθύνη πάλι λόγους διδακτικούς καί αγάπης στό χριστεπώνυμο πλήρωμα, πρόσκληση πού επιδοκιμάσθηκε θερμά από τό ακροατήριο.
Α.Κ.

 

  • Προβολές: 1569

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance